Vasile Dîncu, atac dur la ministrul Educației, Ligia Deca / Condiția ca PSD să nu îi ceară demisia
Președintele Consiliului Național al PSD, Vasile Dîncu, o atacă dur pe Ligia Deca, ministrul Educației, vorbind despre „secretomania legată de legile educației și disprețul pentru dialog și colaborare”. El acuză că retragerea atribuțiilor secretarului de stat Florin Lixandru (PSD) a fost „un act autoritarist și totalitar” și spune că PSD va fi „nevoit” să îi ceară demisia Ligiei Deca dacă aceasta nu va reveni asupra deciziei.
Secretarul de stat Florin Lixandrua anunțat miercuri că ministrul Ligia Deca i-a retras atribuțiile pe învăţământ preuniversitar şi pe relaţia cu Parlamentul pentru „delict de opinie”, după ce a susținut că legile Educaţiei trebuie dezbătute „temeinic, pe îndelete”, cu un calendar extins de analiză publică şi adoptare.
Miercuri seară, liderul PSD, Marcel Ciolacu, a cerut în ședința coaliției ca Florin Lixandru să fie repus în drepturi, conform unor surse politice. Aceleași surse au declarat pentru HotNews.ro că premierul Nicolae Ciucă ar fi spus că el nu ar fi știut despre decizia luată de Ligia Deca, care a fost prezentă și ea la ședința coaliției.
Decizia din coaliție ar fi fost ca secretarul de stat de la PSD Florin Lixandru să fie repus în drepturi, Ligia Deca spunând însă că îi va da alte atribuții și că va avea o discuție de acum înainte ca „echipa ministerială să aibă acelasi mesaj, cel agreat în coaliție”, au mai susținut sursele citate.
Joi dimineață, președintele Consiliului Național al PSD, Vasile Dîncu, a postat un lung mesaj pe Facebook în care acuză un „comportament greu de înțeles al ministrului Educației în ceea ce privește atitudinea față de partenerii de coaliție și față de beneficiarii și actorii din sistemul educațional”.
„Act autoritarist și totalitar care aduce aminte de vremuri pe care le credeam demult apuse”
Dîncu acuză „secretomania legată de legile educației și disprețul pentru dialog și colaborare” și spune că „încercarea de a trece legile printr-o consultare formală cu partidele din coaliție, în două zile”, a pus PSD „în situația de a cere mai mult timp pentru analize aprofundate și pentru consultarea oamenilor și organizațiilor din sistemul educațional”.
- „Acțiunea de retragere a atribuțiilor domnului secretar de stat Florin Lixandru pentru delict de opinie este un act autoritarist și totalitar care aduce aminte de vremuri pe care le credeam demult apuse.
- Acest abuz de putere al unui proaspăt și în același timp tânăr ministru ne aduce în atenție necesitatea de a ne gândi inclusiv la modificări privind funcționarea guvernului și exercitarea răspunderii ministeriale.
- Exercitarea unei înalte demnități, cum este cea de ministru, are nevoie de exercitarea autorității, dar în același timp nu poate să se exercite de maniere discreționare sau după criterii de simpatii politice.
- Cred că doamna ministru va avea înțelepciunea să revină asupra acestei decizii, altfel suntem obligați să cerem demisia ministrului și să renunțăm la colaborarea cu echipa sa, adică să-i retragem și noi – PSD – atribuțiile delegate prin votul pentru această echipă de guvernare”, afirmă Vasile Dîncu.
„PNRR nu cere să bulversăm întreg sistemul”
El mai spune că a constatat, alături de colegii săi din PSD, că „aprobarea urgentă, fără dezbatere, a acestor două legi este cea mai mare preocupare manifestată a ministrului, legând-o în mod fals de posibilitatea pierderii finanțărilor prevăzute de PNRR”.
- „Cu tot respectul, vreau să-i amintesc ministrului educației că Planul Național de Redresare și Reziliență, unde România are prevăzută suma de 3,6 miliarde de euro doar pentru educație, nu cere noi legi ale educației.
- PNRR nu cere să bulversăm întreg sistemul, ci ne solicită, conform angajamentului nostru – exprimat de un guvern din care PNL a făcut parte și pe care l-a condus la nivel de prim-ministru – să aducem ajustări legislative care să faciliteze realizarea reformelor și a investițiilor, având ca termen trimestrul III din anul 2023, în domenii precum: infrastructura de digitalizare rezilientă, cariera didactică, finanțarea sistemului, digitalizare, educație incluzivă etc.
- Există în PNRR ținte și termene care trebuie urmărite și pentru toate elementele de reformă sunt prevăzute măsuri legislative precise care se pot implementa chiar și prin ordine de ministru. Între timp au venit foarte mulți bani pentru digitalizare, pentru combaterea abandonului școlar, pentru dotarea de laboratoare și spații de învățământ, avem o finanțare uriașă de 1 miliard de euro pe care trebuie să o accesăm și să cheltuim banii cu folos.
- Ministerul Educației ar trebui să se concentreze, așa cum propun specialiști în educație, pe constituirea rapidă (ar trebui să existe deja!) a unei echipe interministeriale care să se ocupe de implementarea proiectelor prevăzute de PNRR, să producă rapoarte de progres lunare sau trimestriale, să adopte un HG cu termene și responsabilități, dar și un pachet legislativ țintit pe aceste elemente (…)
- Opinia publică și mediul educațional așteaptă din partea doamnei ministru Ligia Deca un răspuns cu privire la stadiul implementării acestor elemente de reformă din România Educată și din PNRR, o organizare eficientă, pragmatică și rapidă pe aceste proiecte”, mai susține Dîncu.
El are și patru întrebări:
- „Avem o asemenea echipă?
- Avem un plan de măsuri si un calendar precis?
- Stadiul implementării măsurilor din educație este un punct permanent pe fiecare ședință de guvern?
- Știm cine sunt responsabili pentru fiecare proiect pentru ca opinia publica să poată urmări modul în care se îndeplinesc aceste obiective?”.
„Pentru un delict de opinie,mi s-au retras atribuţiile”
- „Pentru un delict de opinie, azi mi s-au retras atribuţiile. Perspectiva PSD asupra legilor Educaţiei este că sunt proiecte mult prea importante ce trebuie dezbătute temeinic, pe îndelete!
- PSD va pune în discuţia coaliţiei stabilirea unui calendar extins de analiză publică şi adoptare.
- Timp este suficient, jalonul PNRR privind Legile Educaţiei are termen trimestrul 3 al acestui an; în plus, inclusiv Comisia Europeană recomandă ca proiectele care cuprind reforme sistemice, deci şi cele privind Legea Educaţiei, să nu fie grăbite pentru încadrarea în termen, ci să fie calitativ pregătite/finalizate până la data depunerii cererii de plată, respectiv până în martie 2024”, a scris Lixandru pe pagina sa de Facebook.
Potrivit acestuia, analiza pe care PSD a făcut-o până acum asupra proiectelor de lege concepute de ministerul Educaţiei „a evidenţiat necesitatea corectării câtorva chestiuni cheie, definitorii pentru viitorul copiilor”.
Lixandru afirma că, în ceea ce priveşte admiterea în liceu, PSD nu va accepta o formulă „care restrânge drastic” accesul copiilor la educaţie de calitate. În opinia sa, este „cel puţin discutabil” dacă liceele pot avea dreptul să-şi organizeze propriile admiteri, pentru că „ar creşte riscul practicii neloiale” a meditaţiilor şi al „corupţiei”.
Totodată, susţinea Florin Lixandru cu privire la probele de bacalaureat, PSD „priveşte cu multă rezervă” înmulţirea probelor de examen, aşa cum e propusă în proiect.
- „Eliminarea specializării învăţător/învăţătoare din cadrul liceelor pedagogice şi modificarea formării învăţătorilor; nu e o soluţie, mai ales în condiţiile lipsei acute de profesori dedicaţi. Învăţământul special, care, după opinia noastră, ar trebui să ţină cont inclusiv de realitatea bazei materiale şcolare. Nu în ultimul rând, Legea Educaţiei trebuie să cuprindă şi prevederi în ceea ce-i priveşte pe copii din diaspora. Dacă tot vrem să se întoarcă românii acasă, trebuie să găsim soluţiile corecte pentru integrarea copiilor născuţi şi crescuţi în diaspora”, mai spunea Lixandru.
CITEȘTE ȘI:
- DOCUMENT Admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională, pentru elevii clasei a VIII-a. Condiția participării la examenul organizat de licee – proiectul legilor educației
- DOCUMENT Noile reguli la bacalaureat. Toate modificările propuse în proiectul legii educației – probele de examen pentru fiecare profil și specializare