Sari direct la conținut

Victor Kapra pleaca de la Publimedia: "m-am convins ca internetul imi ofera o perspectiva destul de sigura sa-mi castig existenta"

HotNews.ro

Victor Kapra, unul dintre veteranii presei economice si de IT&C si, in ultima vreme, new media content manager la Publimedia, compania de publishing a grupului MediaPro, paraseste aceasta companie pentru a deveni „propriul angajat”, dupa cum scrie el, miercuri dimineata, pe propriul blog. Victor Kapra va continua sa colaboreze cu Business Magazin si Ziarul Financiar, in timp ce se va ocupa „cu ale internetului in continuare si alte chestii adiacente”.

In presa din 1990, Victor Kapra a lucrat ca desk editor la Mediafax, redactor-sef adjunct Ziarul Financiar, redactor-sef go4it! si new media content manager Publimedia.

El a vorbit pentru HotNews.ro despre motivele ce l-au determinat sa renunte la munca la patron si sa se apuce de propriile proiecte, despre cum vede el evolutia investitiilor in online, a continutului new media si a presei scrise intr-o perioada economica tulbure.

Rep.: Multi te stiu ca om de presa care are foarte multa stima pentru colegii care au optat pentru antreprenoriat si munca pe cont propriu. De ce renunti abia acum la statutul de angajat?

Victor Kapra: Pentru ca acum m-am convins pe deplin ca internetul imi ofera o perspectiva destul de sigura de a-mi castiga existenta. Internetul este cel mai ieftin, democratic si spectaculos mijloc de productie inventat vreodata de om. Cat timp am un computer si o conexiune la net sunt sigur ca nu voi muri de foame, cu conditia sa nu incerc sa zaresc cai verzi pe pereti si sa fiu sanatos. Apoi, „locuiesc” de noua ani in redactia Ziarului Financiar si inevitabil m-am contaminat cu pofta de a construi ceva pe cont propriu.

Rep: Inteleg ca in perioada urmatoare te vei ocupa de proiecte de consultanta. Urmeaza si altfel de initiative antreprenoriale, intentionezi sa pui la punct si sa dezvolti proiecte new media pe cont propriu?

V.K.: Sintagmele acestea, consultanta si antreprenoriat, suna foarte pretentios si in unele cazuri nu-si gasesc echivalentul in realitate. Poate mai potrivit ar fi sa spun ca mi se cere parerea pe anumite initiative si proiecte. Am deocamdata doua astfel de contracte si lucrez cu multa placere pentru ca imi antrenez creativitatea. O alta activitate este cea de trainer pe care o desfasor si gratuit, dar si cu plata. Incerc de pilda sa lamuresc zona corporate despre avantajele comunicarii, marketingului si publicitatii via internet.

Nu „predau” chestii exceptionale, ci, de pilda, baza functionarii relatiei cu bloggerii sau cum sa crestem sansele ca un comunicat de presa sa ajunga pe cat mai multe site-uri. Incerc sa gasesc abordari noi. De exemplu, imi place sa oripilez asistenta citand cate un post de pe vreun blog cu limbaj frust si apoi sa citesc si o pagina din John Updike – mare scriitor american. Stilul este acelasi. Daca intr-o carte publicata de o editura prestigioasa gasim pasaje cu un stil licentios, de ce am fi fals pudici cand citim ceva similar pe un blog de succes care are mai multi unici pe luna decat site-urile multor reviste glossy?

Am si ceva idei in zona new media, dar prefer sa le pun cat mai curand in practica si apoi sa vorbesc despre ele. Ma voi concentra pe zona aceasta pentru ca simt ca pot produce continut de calitate. Pe termen scurt, ma intereseaza in primul rand sa inteleg si sa aflu cat mai multe despre industria internetului, sa analizez si sa sesizez tendinte. Lucrand la Ziarul Financiar, am avut privilegiul sa calatoresc foarte mult si sa ma intalnesc cu personaje din zona mondiala de varf a new technologies. Din pacate, niciodata nu am avut suficient timp si suficienta energie sa scriu, sa „povestesc” cum ar fi trebuit, sa duc documentarea mai departe.

Cum despartirea de Publimedia a fost amiabila, am in continuare oportunitatea sa public si in Ziarul Financiar, si in Business Magazin. Mi s-a pastrat un locsor de colaborator si pentru asta multumesc directorilor de acolo.

O data pe saptamana, voi antrena cativa creatori pe proiecte de interactivitate cu care sper ca se vor califica pentru Festivalul de publicitate de la Cannes, la sectiunea cyber, daca nu anul viitor, atunci in 2010. Am acces la ceva resurse interesante de documentare si vom invata impreuna.

Rep: Cat de „bine” este in conditiile economice incerte de acum sa renunti, in zona media, la statutul de angajat si sa incepi o activitate pe cont propriu?

V.K.: Prima jumatate a anului urmator va fi foarte dura pentru media. Se vor inchide probabil destule publicatii. Nu am informatii in acest sens, e o presimtire. In general, in Romania probabil ca vor fi multi care vor face foamea la propriu. In aceste conditii, pare o nebunie sa renunti la un post destul de sigur avand in vedere soliditatea Publimedia. Insa, in ceea ce ma priveste, voi gasi oportunitatile de a rezista din simplul motiv ca zona corporate este din ce in ce mai interesata de noile modalitati de promovare, desi si in online se taie bugete la greu. Scopul meu este sa imi dezvolt competentele in acest domeniu, sper sa pot face acest lucru, si cand cerul se va mai insenina sa pot sa lucrez cum trebuie.

Rep: In conditiile economice actuale, cum crezi ca vor evolua numarul si calitatea investitorilor la care pot apela pentru finantare noii antreprenori online?

V.K.: Culmea e ca exista destui oameni gata sa investeasca 5.000-10.000-50.000 de euro in proiecte, chiar si in aceste conditii economice dure. Nu vorbim de sute de mii sau de milioane, ci de sume in general suficiente pentru a porni un proiect. Daca cineva are un proiect interesant si bine argumentat cu un business plan corect, ii gasesc chiar si eu investitor pentru a porni. Nu de banutul de inceput ducem lipsa, ci de idei bune si de oameni capabili sa le dea viata. Am fost anul acesta in juriu la Internetics si am constatat cat de slabi, inconsecventi si desprinsi de realitate sunt multi dintre „antreprenori”. Au fost cativa inscrisi care, daca nu cumva au vrut sa faca misto de juriu, atunci cu siguranta sunt de-a dreptul prosti. Vorba lui Dragos Novac de la Metropotam: „Draga industrie online, esti varza”. Revin: bani sunt – o dovada proaspata este achizitia, de catre Orlando Nicoara, a blogului monden.info creat de echipa lui Bobby Voicu – dar lipsesc proiectele cu adevarat bune.

Rep: Diversi oameni din industrie prevad zile sumbre pentru presa scrisa si o perioada „rezonabila” pentru mediul online, din punct de vedere economic, anul viitor. Ca new media content manager la Publimedia si semnatar in publicatiile grupului, te-ai situat in ultima perioada undeva intre cele doua medii. Cum iti suna tie viitorul, din punct de vedere al impachetarii continutului, al publicitatii pe care cele doua medii le pot atrage in perioada care vine?

V.K.: In comparatie cu alte tari, presa scrisa din Romania isi va pierde mult mai accelerat din audienta, in primul rand din cauza slabei calitati a continutului. Sa vin cu un exemplu: cel mai adesea, informatia nu este pusa in context; jurnalistul scrie ca X face Y, dar nu explica intotdeauna profesionist care e istoria lui X, ce a mai facut X de-a lungul timpului, de ce a facut Y, cine a mai facut Y samd. Ziaristul de presa scrisa este permanent sub presiunea deadline-ului de tipar, a spatiului din pagina care trebuie umplut si da rasol. Nu in toate cazurile, dar cel mai adesea. Gasim articole in care nici autorul nu a inteles bine cum sta treaba si reproduce papagaliceste ce a auzit sau traduce execrabil din presa internationala.

Sa fiu bine inteles: avem jurnalisti exceptionali la unele publicatii, intelectuali si ganditori de calibru, dar observam si multi gazetari care nu-si fac treaba. Ar fi multe de spus despre slabiciunea editoriala a presei din Romania – de pilda cate probleme sociale, economice, politice cu adevarat serioase a reusit sa rezolve?

Daca imi este permis sa vin cu o predictie, cred ca publicatiile economice, cele de sport si tabloidele vor rezista mai bine.

Asta nu inseamna ca new media este automat mai buna, mai ales ca site-urile de publishing nu fac in mare parte decat sa ia continutul din print si sa-l puna online. Se simte inca lipsa unor portaluri bine structurate, cu continut de calitate. Visez la un portal gen yahoo.com in limba romana care sa detina arta de a produce si de a mixa un continut cu adevarat atragator, util, viu, usor de asimilat, un portal capabil sa reactioneze rapid in fata evenimentului si care sa inteleaga clipa de clipa care sunt cu adevarat nevoile de informare ale oamenilor. Prietenii stiu: studiez de ceva vreme yahoo.com si sunt fascinat de algoritmul lor in postarea continutului.

In privinta publicitatii, garantez ca nici publisherii care raspund de bugete de milioane de euro nu stiu cu precizie ce se va intampla. Si atunci cum sa-mi dau eu cu parerea? Sper ca in Romania criza sa insemne reducerea ritmului de crestere (inclusiv a pietei de publicitate), si nu o scadere sub zero fata de 2008.

Rep.: Din experienta proprie, cata importanta dau acum marile grupuri de media, cladite pe afaceri precum televiziunea si presa scrisa, dezvoltarii de continut new media? Cum a evoluat interesul lor pentru continut new media in ultimul an?

V.K.: Productia de continut de calitate e scumpa si de aceea majoritatea site-urilor apartinand marilor trusturi de presa sunt mai degraba declinari ale mass-media traditionale. Ati vazut, de pilda, productie video exclusiv online – nu preluata de pe „sticla” – cu adevarat buna produsa de vreun mare trust? Pai, nici nu o sa vedeti prea curand pentru ca trei minute de video profesionist costa mult. Nu poti sa produci video bun fara meseriasi intr-ale inregistrarii, montajului etc. Si cu ce sa-i platesti cand intreaga piata de publicitate online nu cred ca va depasi anul acesta 20 de milioane de euro?

Merita remarcata in acelasi timp existenta unor site-uri ale unor trusturi de presa, site-uri derivate din media traditionale, care sunt campioane si la trafic in .ro si in privinta profitabilitatii. Putine, dar exista. Si asta datorita catorva secrete care pot asigura succesul unui site de ziar sau televiziune, chiar si in conditii de dramuire a resurselor: implicarea redactorului sef, creativitate, echipe online formate din oameni competenti si pasionati.

Avantajele marilor trusturi constau in forta editoriala, in capacitatea de a produce o mare cantitate de continut, insa nu intotdeauna acest continut este valorificat la maximum.

Din pacate sunt si redactori sefi care urasc site-urile propriilor publicatii pentru ca au impresia ca site-urile le „mananca” din tiraj. Or, site-ul poate fi folosit cu succes ca mijloc de promovare a printului.

Ca sa investesti acum in online, ca trust de presa iti trebuie nu numai resurse, ci si curaj. Este o evidenta ca din zece site-uri in care s-au investit resurse, doar vreo doua-trei ajung in timp cu adevarat pe break-even, sa faca primul euro profit.

Dar deocamdata cred ca publisherii au alte griji: de pilda cum sa asigure in primele luni din 2009 salariile pentru toti angajatii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro