ANAF: Firmele mici trebuie să depună SAF-T de la 1 ianuarie / Nu se poate face pe hârtie. E nevoie de softuri
Firmele mici sunt obligate să depună Declarația 406 (SAF-T), începând cu data de 1 ianuarie 2025, informează ANAF, într-un comunicat de presă.
“Modelul declarației este prevăzut în Anexa nr. 2 a Ordinului Președintelui ANAF nr.1783/2021 privind natura informaţiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fişierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura şi condiţiile de transmitere, precum şi termenele de transmitere şi data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fişierul standard de control fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Pentru informații detaliate necesare transmiterii unei declarații complete și corecte rugăm contribuabilii sa acceseze portalul instituțional”, menționează Fiscul.
Toți cei care au firme mici vor trebui să depună o declarație la ANAF din 2025, iar aceasta este foarte complexă, putând fi realizată doar cu softuri. Este vorba despre SAF-T, adică Declarația 406.
„A fost o perioadă de grație care s-a acordat contribuabililor mari celor mijlocii (și pe care o primesc și cei mici). La începutul aplicării unui astfel de sistem, Ministerul de Finanțe a anunțat ferm că nu dorește să amâne această intrare în vigoare a extinderii SAF-T pentru toți contribuabilii din România, discutăm de companii”, a declarat recent Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali (CCF).
Prin urmare, spune el, ar trebui să se pregătească cu toții în ceea ce privește softurile pe care le au la dispoziție, “pentru că o problemă principală a acestui SAF-T este că nu poate fi făcut manual”.
Potrivit acestuia, e o declarație extrem de complexă, care nu poate fi făcută dacă softul nu e pregătit să genereze astfel de detalii.
„Prin urmare, firmele trebuie să se asigure că sistemele informatice pe care le folosesc sunt capabile să genereze astfel de declarații. Deja lucrurile cumva s-au mai rodat, în sensul că majoritatea softurilor contabile au fost adaptate. Poate mai sunt oarecare aspecte care trebuie corectate, însă în general eu cred că majoritatea sunt pregătite să facă o astfel de trecere, mai ales că poate la nivel de firme mici complexitatea nu e atât de mare și poate nevoia de prelucrare sau volumul declarației care rezultă din acele date nu este la o dimensiune atât de mare și cu problemele tehnice care sunt și pe care le vedem la contribuabilii mari”, a mai afirmat Dan Manolescu.
SAF-T nu se face pe hârtie / „Dacă nu ai contabilitate electronică și nu ai un sistem, atunci ce o să faci? O să te apuci să completezi niște excel-uri?”
„ANAF a început să-l testeze și să transmită notificări privind deficiențele indentificate către contribuabilii mari și mijlocii. Testarea s-a făcut pe baza unei secțiuni, cea de registru-jurnal, deci nu s-a testat coerența datelor. Se întrevede potențialul ca Ministerul Finanțelor – ANAF să pregătească decontul precompletat de TVA pe baza datelor din SAF-T”, a declarat recent Georgiana Iancu, liderul departamentului de Taxe indirecte la EY România.
„Dacă nu ai contabilitate electronică și nu ai un sistem, atunci ce o să faci? O să te apuci să completezi niște excel-uri? Ai nevoie de o soluție ca să generezi SAF-T. Asistăm contribuabili mici dar și unii nerezidenți care ne întrebau: Oferă Statul român o soluție electronică de raportare SAF-T? Ei voiau ceva ca la e-Factura”, a declarat Iancu.
Conform declarațiilor sale, sunt companii mari nerezidente care operează în România, care s-au înregistrat în scopuri de TVA, și care întreabă dacă există astfel de soluții.
„Există o preocupare vizavi de costurile necesare acestei conformări. Această preocupare o vedem și la nivelul contribuabililor mici. Pentru nerezidenți raportarea e mai simplă. S-a ținut cont de faptul că ei nu țin contabilitate în România și atunci se preiau doar datele din facturi. Se pune întrebarea: Același nerezident vine, depune decont de TVA, D394 pentru tranzacțiile interne, D390 pentru cele intracomunitare vine să raporteze și SAF-T și e-Factura către Fisc? Cumva informația asta nu se regăsește peste tot?”, a afirmat reprezentanta EY România.
Pe deoparte, spune ea, sunt suprapuneri, iar pe de altă parte, dacă ne uităm strict către e-Factura, se raportează tranzacțiile locale, deci către parteneri care au un cod de înregistrare în scop de TVA în România.
„Nu se raportează tranzacții de import, export, livrări de achiziții intracomunitare. De unde pot fi ele preluate? Din SAF-T. Când s-a lansat SAF-T și s-au inițiat discuțiile cu mediul de afaceri se menționa la momentul respectiv că se va renunța la D394. Și în contextul e-Factura s-a menționat că se va renunța la acea declarație. Noi credem că se va simplifica D394 și nu vedem până la 1 iulie 2025 renunțarea la declarație”, a mai spus Georgiana Iancu.