PwC CFO Conference: Cum pot utiliza directorii financiari tehnologiile pentru a crea noi oportunități pentru companii
Companiile caută noi metode și tehnologii pentru a-și eficientiza activitățile, reduce costurile și pentru a crea noi oportunități de creștere a veniturilor într-un mediu economic din ce în ce mai complex. Pentru a face față provocărilor actuale, liderii financiari au nevoie de tehnologii moderne care pot realiza analize predictive, scenarii și pot ajuta la elaborarea unor strategii de reducere a riscurilor pentru a proteja sănătatea financiară și pentru a îmbunătăți reziliența companiilor. Analiza avansată a datelor, inteligența artificială și tehnologia cloud sunt esențiale pentru a îmbunătățirea previziunilor financiare, gestionarea fluxurilor de numerar, transformarea organizațională și pentru fundamentarea deciziile strategice, precum fuziunile și achizițiile. Noile tehnologii cer însă angajați cu abilități digitale și analitice, ceea ce impune companiilor să își perfecționeze forța de muncă, să regândească rolurile și să acopere lacunele de competențe.
Aceste subiecte au fost abordate la ”CFO Conference 2024: Finance Transformation” de Dinu Bumbăcea, Partener și Advisory Leader PwC România, Gabriel Voicilă, Technology Partner PwC România, Gianni Romolo, Head of CEE Expansion, Amazon Web Services, Mircea Bozga, Partener Risk Assurance Services, Dan-Cristian Cortez, Finance Transformation Lead, Radu Andrei, Director Management Consulting, Monica Popescu, Director Financial Services, Irena Teneva, Associate Technical Director, AICPA-CIMA și Denisa Panaite Casu, Leader PwC Romania Academy.
Conferința poate fi urmărit integral aici:
Principalele declarații:
Dinu Bumbăcea, Lider de Consultanță pentru Afaceri: 53% dintre CFO au în plan accelerarea transformării digitale
”Aproape jumătate dintre directorii financiari spun că prioritatea lor principală este construirea de modele predictive și capabilități de analiză a scenariilor, care se leagă foarte mult de contribuția funcției financiare modelarea de business. Mai mult, 53% dintre CFO au în plan accelerarea transformării digitale folosind analiza datelor, inteligența artificială, automatizarea și soluțiile cloud. Ei sunt de părere că 30-40% din timpul alocat anumitor sarcini din departamentele financiare poate fi redus prin automatizare. Dar acest lucru nu poate fi atins fără o schimbare a comportamentelor, a competențelor necesare. Din acest punct de vedere, fluxul de talente rămâne o preocupare. Viitorul funcției financiare necesită profesioniști pasionați de tehnologie, capabili să transforme datele în recomandări strategice. Companiile trebuie să perfecționeze forța de muncă, să regândească rolurile și să acopere lacunele de competențe. Ce înseamnă transformare funcției financiare: să faci mai mult cu mai puțin prin automatizare, să ai modele de furnizare de servicii eficiente prin standardizarea datelor, raportărilor și proceselor, analize pe bază de date, planificarea scenariilor predictive și dinamice exploatând AI și GenAI, să fie proactivă, mai degrabă decât reactivă.”
Gabriel Voicilă, Partener Tehnologie PwC România: Multe organizații spun că trebuie să creeze noi fluxuri de venituri, iar acest lucru ar trebui să se întâmple foarte repede
”Frecvența și varietatea crescută a perturbărilor forțează afacerile la schimbarea mentalității de ”ar trebui să se schimbe” la ”trebuie să se schimbe”. Și după cum arată sondajul PwC CEO Survey, 45% dintre directorii generali globali nu cred că afacerea lor va supraviețui peste zece ani fără o reinventare semnificativă – de la 39% în 2023. Avem incertitudine geopolitică, creșterea utilizării AI și a automatizării, comerț fizic sau digital, etc și ne punem întrebarea cum putem face față acestor factori perturbatori. Multe organizații spun că trebuie să creeze noi fluxuri de venituri, iar acest lucru ar trebui să se întâmple foarte repede, în termen de trei ani, așa cum arată sondajul nostru.
Un alt aspect important este nevoia clienților pentru o transparență, mai mare și mai rapidă. Deci, cum s-ar putea face acest lucru cu un model de afaceri care nu s-a schimbat de foarte mulți ani? Răspunsul este că trebuie să reinventezi modelul de business. Mulți dintre acești clienți vor să aibă totul la îndemâna (modelul XaaS, adică everything-as-a-service), într-o aplicație pe telefonul mobil, în timp real și personalizat. Schimbările din comportamentul clienților aduce un nou imperativ: cum să oferim servicii rapide și mai puțin costisitoare, iar aici tehnologia ne poate ajuta.
Mircea Bozga, Partener Risk Assurance: Transformarea riscurilor în avantaje strategice începe prin asumarea lor, adică prin înțelegerea si managementul lor eficient.
Organizațiile se confruntă cu un peisaj complex și volatil, marcat de amenințări cibernetice, vulnerabilități ale lanțului de aprovizionare și tensiuni geopolitice, amplificate de inteligența artificială. Pentru a rămâne reziliente, companiile trebuie să adopte o strategie proactivă de gestionare a riscurilor, care să includă nu doar identificarea amenințărilor, ci și asumarea riscurilor pentru a încuraja inovația și a menține un avantaj competitiv. Iar AI și Gen AI oferă oportunități semnificative în acest sens. De aceea, organizațiile trebuie să înțeleagă cum le pot utiliza, să dezvolte procese interne de guvernanță ca să le poată identifica și implementa, să analizeze modelele de calcul și rezultatul acestora și nu în ultimul rând, să respecte cerințele legislative și etice. De exemplu, EU AI Act, recent adoptat, impune cerințe stricte privind utilizarea modelelor de inteligență artificială.
Articol susținut de PwC România