Liberalizarea pieței energiei: 60% din consumatori spun că nu au suficiente informații despre alegerea unui furnizor- Sondaj
Un sondaj de opinie realizat de INSCOP Research, în perioada 8-17 februarie 2021, la comanda Asociației Energia Inteligentă, arată că majoritatea românilor nu au informații suficiente cu privire la posibilitatea și procedurile privind alegerea unui furnizor de energie electrică după data de 1 ianuarie 2021. La o lună jumătate de la liberalizarea pieței de energie, întrebați dacă au suficiente informații despre posibilitatea și procedurile pentru alegerea unui furnizor de energie electrică după data de 1 ianuarie 2021, doar 35,9% dintre cei intervievați au răspuns afirmativ, iar 59,9% negativ. 4,2% nu știu sau nu răspund.
Analiza socio-demografică: Declară că au informații suficiente pentru alegerea unui furnizor de energie electrică în procente mai ridicate decât media persoanele cu vârsta între 30 și 44 de ani, respondenții din regiunea de Vest, cei care declară că venitul le permite să cumpere și unele lucruri mai scumpe, respectiv respondenții care declară că venitul le permite să cumpere tot ce au nevoie.
Procentele cele mai ridicate de respondenți care declară că nu au informații suficiente pentru alegerea unui furnizor de energie electrică se înregistrează în rândul persoanelor cu studii primare, din regiunea București Ilfov și al respondenților care declară că venitul le ajunge doar pentru strictul necesar.
Întrebați dacă sunt de părere că ANRE a făcut suficiente eforturi pentru a informa consumatorii în legătură cu procesul liberalizării pieței de energie electrică realizat la 1 ianuarie 2021, 26% dintre respondenți răspund afirmativ și 69% negativ. Procentul non-răspunsurilor este de 5%.
Analiza socio-demografică: Consideră că ANRE a făcut suficiente eforturi pentru a informa consumatorii în legătură cu procesul liberalizării pieței de energie electrică realizat la 1 ianuarie 2021 procente mai ridicate dintre persoanele între 30 și 44 de ani. Sunt de părere contrarie în special persoanele peste 60 de ani, respondenții care locuiesc în București și în urbanul mare.
”Datele sociologice arată un nivel redus de informare al populației cu privire la liberalizarea pieței de energie electrică. Îngrijorător este faptul că lipsa de informare a consumatorilor se menține la cote foarte ridicate chiar și după criticile din ultimele luni cu privire la procesul de liberalizare marcat de absența unor campanii solide de comunicare și informare derulate de autorități sau entitățile implicate din sectorul privat”, a declarat Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.
La întrebarea ”Sunteți mulțumit de furnizorul dvs. actual de energie electrică?” 80,4% dintre cei intervievați răspund afirmativ și 16,3% negativ. 3,4% nu știu sau nu răspund.
Analiza socio-demografică: Răspund afirmativ în procente mai ridicate decât media persoanele care locuiesc în urbanul foarte mare și cele care declară că au venituri care le permit să cumpere și unele bunuri mai scumpe. Un procent sensibil mai ridicat decât media celor care declară că nu sunt mulțumiți de furnizorul actual de energie electrică se înregistrează în rândul persoanelor cărora venitul nu le ajunge nici pentru strictul necesar.
Opiniile privind sectorul energetic sunt împărțite, inclusiv ca urmare a modului în care a fost percepută liberalizarea pieței de energie electrică. Astfel, 42,8% dintre respondenți sunt de părere că sectorul energetic se îndreaptă într-o direcție bună, iar 40,1% într-o direcție greșită.
Analiza socio-demografică: Sunt mai optimiști decât media față de direcția în care se îndreaptă sectorul energetic persoanele cu vârsta între 18 și 44 de ani, persoanele care declară că venitul le permite să cumpere și unele lucruri mai scumpe, respectiv respondenții care declară că venitul le permite să cumpere tot ce au nevoie. Procente mai ridicate de persoane care sunt pesimiste în legătură cu direcția spre care se îndreaptă sectorul energetic se întâlnesc în rândul respondenților peste 60 de ani, al pensionarilor, al agricultorilor și al respondenților care locuiesc în ruralul mare.
Prezentarea grafică a datelor poate fi descărcată accesând link-ul:
Pentru mai multe amănunte pe aceată temă, citește și:
- Liberalizarea pieței energiei: Comisia Europeană cere autorităților române măsuri pentru informarea corectă a consumatorilor
- Au început să vină primele facturi la energie după liberalizare / Toți consumatorii aflați în serviciul universal vor plăti mai mult decât în decembrie
- Cum se apără ANRE și cum fuge de responsabilitate în scandalul liberalizării pieței energiei: Consumatorii au fost informați, iar obligarea furnizorilor să vândă la preț mic este ilegală
Liberalizarea pieței energiei / Care este diferența între prețul din serviciul universal și cea mai mică ofertă a furnizorului actual - ANRE a aprobat noul Ordin privind liberalizarea în energie / Marii furnizori trebuie să informeze mai bine consumatorii despre oferte
- Liberalizarea în energie: Discounturile oferite de Electrica Furnizare aduc prețuri cu până la 15% mai mari față de cea mai bună ofertă din piață – Asociația Energia Inteligentă
- Ministrul energiei cedează în fața ANRE în ceea ce privește liberalizarea, deși este „ușor nemulțumit” / Marii furnizori de energie nu vor fi obligați să ofere reduceri de prețuri
- Liberalizarea pieței energiei: Cum ai putea fi păcălit de discounturi
- Marii furnizori de energie vor putea aplica reduceri pentru consumatorii casnici, timp de șase luni, dar nu vor fi obligați
- Cum vrea Guvernul să elimine haosul liberalizării pieței energiei / Consumatorii vor putea primi reduceri de preț, până în iulie, de la furnizorii de ultimă instanță – Proiecte
- Scandalul facturilor la energie: Haosul de la ANRE este departe de a fi eliminat / Reglementatorul se ascunde în spatele unui vicepreședinte
- Liberalizarea în energie: Consumatorii vor fi trecuți direct pe prețul concurențial, cel mai mic din ofertele actualilor furnizori – Virgil Popescu
- Liberalizarea în energie: ANRE a discutat doar cu marii furnizori elaborarea unei legislații controversate / Consumatorii și alți furnizori sunt ignorați
- Legislația ANRE nu poate să fie aplicată de furnizorul de energie deoarece ar încălca prevederile Legii Energiei și a Codului Civil- Asociația Energia Inteligentă
- Scandalul facturilor la energie: ANRE creează avantaje anticoncurențiale marilor furnizori
- Scandalul facturilor la energie- dezinteres sau premeditare din partea ANRE
- Perioada pentru încheierea unui contract de furnizare a energiei pe piața liberă, pentru ofertele aplicabile de la 1 ianuarie, va fi prelungită până pe 31 martie- proiect de Ordin
- Liberalizarea în energie: Cât mai multe contracte cu alți furnizori înseamnă concurență mai mai mare și prețuri mai mici
- ANRE s-a trezit abia cu o zi înainte de finalul anului / Recomandă consumatorilor de energie să încheie contracte pe piața liberă pentru a nu plăti facturi mai mari din ianuarie
- Îmi schimb furnizorul de energie, ce am de făcut?
- Cum ar putea consumatorii casnici să plătească facturi mult mai mari la energie, cu până la 26%, de la 1 ianuarie, dacă nu încheie noi contracte.