Orange a depășit RCS&RDS la viteza medie a internetului fix în 2017, conform aplicației oficiale de măsurat calitatea serviciilor de internet / RCS&RDS: În cazul unui număr mic de teste nu putem vorbi de o relevanță statistică
Orange, liderul pieței de comunicații mobile, s-a clasat anul trecut pe primul loc în topul furnizorilor cu cele mai mari viteze medii de internet fix, depășind RCS&RDS, cel mai mare operator de comunicații fixe, arată statisticile Netograf, aplicația oficială unde utilizatorii pot testa și evalua performanța furnizorilor de internet. Contactați de HotNews.ro, oficialii RCS&RDS au precizat că „în cazul unui număr mic de teste nu putem vorbi de o relevanță statistică a acestor teste, acestea putând fi influențate (în cazul rețelei Digi vorbim de zeci de mii de teste efectuate în 2017, în rețeaua de internet fix, față de câteva sute sau mii în cazul altor rețele”.
- UPDATE (marți, 10 iulie): ANCOM a publicat doar vitezele furnizorilor, fără să comunice un factor esențial: numărul de teste. Acesta poate fi văzut însă în aplicație și arată o diferență uriașă: 838 de teste pe fir la Orange, față de peste 52.000 de teste la RCS&RDS.
Utilizatorii Orange care au testat anul trecut serviciile de internet fix prin fibră optică ale Orange au înregistrat o viteză medie de dowload de 300,45 Mbps și o viteză medie de upload de 269,56 Mbps, cele mai mari viteze medii de acces la internet fix dintre primii cinci furnizori în funcție de numărul de conexiuni din țară.
Spre comparație, RCS&RDS, liderul pieței de internet fix și cel care de regulă ocupa prima poziție în acest top, a înregistrat viteze medii de download de 220,14 Mbps și viteze medii de upload de 200,4 Mbps.
De notat că, în 2016, Orange a încheiat un contract de acces la rețeaua fixă urbană de fibră optică a Telekom România (grup care cuprinde fostele Romtelecom și Cosmote), care permite operatorului mobil să ofere clienților săi internet fix cu viteze de până la 1Gbps și servicii TV îmbunătățite. De cealaltă parte, clienții Telekom pot utiliza rețeaua 4G de la Orange.
- Care este explicația pentru care Orange a depășit RCS&RDS la viteza medie a internetului fix? Ce spun Arbitrul telecom și RCS&RDS
HotNews.ro a solicitat explicații Arbitrului telecom (ANCOM) și celor doi operatori RCS&RDS și Orange în legătură cu statisticile pe 2017 afișate luna trecută de autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM), care gestionează aplicația Netograf.ro.
- RCS&RDS: Considerăm că rezultate relevante sunt acelea unde numărul de teste este minim de ordinul miilor
„Datele pe care le-ați menționat sunt influențate de mai mulți factori, cei mai importanți fiind:
- – numărul de teste pe baza cărora s-a calculat viteza medie de upload/download, întrucât în cazul unui număr mic de teste nu putem vorbi de o relevanță statistică a acestor teste, acestea putând fi influențate (în cazul rețelei Digi vorbim de zeci de mii de teste efectuate în 2017, în rețeaua de internet fix, față de câteva sute sau mii în cazul altor rețele);
- – tot în cazul unui număr mic de teste, este posibil ca distribuția statistică a computerelor de pe care se face testul, în ceea ce privește performanța acestora (procesor, capacitate memorie, parametri placă de rețea), să nu fie reprezentativă, să predomine de exemplu computerele mai bune, astfel încât rezultatul final să fie distorsionat.
Astfel, considerăm că rezultate relevante sunt acelea unde numărul de teste este minim de ordinul miilor.„, au precizat pentru HotNews.ro oficialii RCS&RDS.
- UPDATE Orange: Vitezele mari înregistrate de clienţi au fost posibile şi datorită conexiunilor de mare capacitate pe care Orange le are către reţelele externe
„Orange oferă servicii de internet folosind cea mai performantă tehnologie de acces FTTH (fibber to the home şi fibber to the building). Tehnologia permite clienţior Orange să atingă viteze de download de până la 1 Gbps şi respectiv 500 Mbps, în cazul vitezelor de upload.
Conexiunile prin fibră optică de mare capacitate sunt un avantaj de care clienţii Orange s-au bucurat încă de la introducerea serviciilor de internet fix. Acestea oferă beneficii semnificative în comparaţie cu tehnologiile mai vechi de acces precum xDSL şi DOCSI, care ofereau utilizatorilor viteze inferioare.
De asemenea, vitezele mari inregistrate de clienţii Orange au fost posibile şi datorită conexiunilor de mare capacitate pe care Orange le are către reţelele externe.„, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Orange România.
- Ce explicații a transmis Arbitrul telecom (ANCOM):
„Raportul privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2017 a fost realizat în baza statisticilor generate de aplicația web Netograf.ro (disponibilă la www.netograf.ro), unde utilizatorii serviciilor de acces la internet pot testa, monitoriza și evalua performanța realizată de furnizori, precum și evoluția acesteia în timp, respectiv îmbunătățirea sau degradarea calității serviciului oferit.
În ceea ce privește serviciul de acces la internet la punct fix, pentru realizarea raportului privind calitatea serviciului de acces la internet, au fost luați în considerare primii cinci furnizori în funcție de numărul de conexiuni, având în vedere faptul că aceștia dețin o cotă de piață de 90%. Topul primilor 5 furnizori s-a modificat față de anii precedenți, astfel că în anul 2017, Orange Romania S.A. intrând în primii cinci furnizori în funcție de numărul de conexiuni, înlocuind Digital Cable Systems S.A. în statisticile pentru anul 2017.
Așa cum am precizat, statisticile calculate de aplicația Netograf.ro sunt realizate exclusiv pe baza testelor efectuate de utilizatori. Toate măsurătorile se salvează în baza de date a aplicației, însă nu toate se vor regăsi în statistici. Există o serie de factori care pot exclude un test din statistici. Astfel, din totalul testelor efectuate într-o anumită perioadă sunt eliminate testele:
- – nefinalizate (viteza download, viteza upload sau întârzierea au valoarea 0);
- – efectuate de la un IP proxy;
- – la care utilizatorul selectează alt furnizor decât cel detectat pe baza IP-ului existent în baza de date a aplicației;
- – efectuate de la același IP în cazul în care sunt efectuate mai mult de 11 teste pe zi;
- – a căror viteză de download sau upload depășește viteza nominală/maximă specificată în oferta furnizorului (testele vor fi eliminate complet în cazul serviciului de acces la internet mobil și doar pentru oferta respectivă pentru serviciul de acces la internet fix).
După eliminarea testelor conform criteriilor specificate mai sus, pentru selecția efectuată de utilizator, din testele rămase se vor elimina din statistici și cele mai slabe 5% teste din punct de vedere al vitezei de download. Asupra testelor rămase se va aplica o medie aritmetică care dă valorile parametrilor de calitate.
Suplimentar, în scopul reflectării corecte a situației din piața serviciilor de acces la internet, ANCOM analizează în detaliu informațiile asociate testelor efectuate și după caz operează excluderi de teste din statistici pentru a elimina tentative de influențare a acestora.
Statisticile generate pot fi influențate de factori multipli, de la numărul de utilizatori ai unui furnizor care testează serviciul contract, vitezele aferente ofertelor promovate și incluse în Netograf, perioada anului în care se efectuează testele (de exemplu, după lansarea unor oferte comerciale) și până la condițiile de efectuare a testului (detaliate pe secțiunea dedicată de pe netograf.ro).„, a precizat pentru HotNews.ro oficialii ANCOM.
Potrivit raportului făcut public de ANCOM (vezi documentul atașat), dintr-un număr total de 273.414 teste valide efectuate în anul 2017, 86,1% au fost teste realizate pe conexiuni fixe și 13,90% au fost teste realizate pe conexiuni mobile. Comparativ, dintr-un număr total de 182.742 de teste valide efectuate în anul 2016, 84,36% au fost teste realizate pe conexiuni fixe și 15,64% au fost teste realizate pe conexiuni mobile.