Motorina a devenit mai ieftină decât benzina. De ce nu este neapărat o veste bună
Motorina costă astăzi mai puțin decât benzina, ceea ce este un lucru inedit. Aceasta nu doar în România, ci pe plan internațional, pe fondul scăderii cererii de diesel. Analiștii spun însă să nu ne bucurăm prea mult, pentru că acest lucru poate prevesti o încetinire a economiilor.
Luni dimineață, în majoritatea benzinăriilor analizate de HotNews.ro, pe baza informațiilor din Monitorul Prețurilor la carburanți (aplicație lansată de Consiliul Concurenței), motorina este mai ieftină decât benzina.
Spre exemplu, la stația Petrom Drumul Taberei din București, motorina standard costă 7,36 lei/litru, față de 7,39 lei pe litru benzina.
La Rompetrol Valea Oltului, un litru de diesel este 7,42 lei, față de 7,47 lei litrul de benzină standard.
La Lukoil Lujerului, motorina este 7,42 lei, iar benzina, 7,47 lei.
În ceea ce privește benzinăriile OMV, stația din Șoseaua Alexandriei avea un preț de 7,43 lei pe litru la motorină și 7,46 lei la benzină.
În unele stații, precum Lukoil Ghencea, benzina și motorina au același preț: 7,39 lei/litru.
Prețurile diferă de la o benzinărie la alta (chiar și din același lanț) în funcție de costurile fiecărei benzinării.
De ce ieftinirea motorinei nu este neapărat o veste bună
Situația nu este doar în România, ci la nivel internațional. Explicația principală este legată de creșterea producției și de reducerea consumului.
Toamna trecută, analiștii estimau că cererea va crește mai mult decât va putea fi susținută de actualele capacități de producție, însă aceste așteptări nu s-au adeverit, se arată într-o analiză a Oil Price, citată de e-nergia.ro.
Acest lucru pare să reflecte o încetinire a creșterii economice globale, întrucât economiile funcționează de regulă cu diesel, carburant folosit cel mai mult în transporturile de marfă și industrie.
În plus, editorialistul John Kemp de la Reuters a scris recent că speculatorii instituționali și-au lichidat pozițiile pe motorină, pe măsură ce prețurile au început să scadă.
Acest declin, la rândul său, a fost rezultatul ajustărilor fluxurilor comerciale globale după șirul de atacuri ale navelor efectuate de Houthis din Yemen în Marea Roșie. A durat ceva timp pentru ca această ajustare să se finalizeze, dar acum pare a fi un fapt, iar acest fapt presează prețurile la motorină.
De asemenea, se pare că producția de motorină s-a accelerat, eliminând în mare măsură îngrijorările legate de o penurie, așa cum se estima toamna trecută. Cu toate acestea, nu se poate spune același lucru despre activitatea economică.
Sursa foto: Dreamstime