ASF a gasit deficiente la modul cum calculeaza asiguratorii tarifele RCA: Generali, Groupama, Allianz-Tiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa si Euroins au 30 de zile sa-si remedieze problemele
Echipele de control ale Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) au constatat o serie de abateri privind modul in care asiguratorii RCA calculeaza aceasta tarife, autoritatea stabilind in sarcina asiguratorilor ca in termen de 30 de zile sa remedieze deficientele identificate, a anuntat miercuri ASF. Vizate sunt societatile Generali, Groupama, Allianz-Tiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa si Euroins, care trebuie sa reanalizeze metodele actuariale si ipotezele folosite in calculul tarifelor RCA, sa justifice modalitatea de aplicare a acestora, iar apoi sa notifice la ASF noile tarife rezultate impreuna cu notele de fundamentare si bazele de date utilizate pentru calcule. In cazul societatilor Carpatica Asig si City Insurance, controalele nu au fost inca finalizate.
- Mai multe detalii din comunicatul ASF:
„Toate aceste obligatii au fost stabilite pe baza concluziilor actiunilor de control inopinat desfasurate in ultimele luni la asiguratorii autorizati sa vanda RCA, pentru verificarea modului in care acestia respecta cerintele privind fundamentarea si calculul tarifelor de prima, stabilite prin Norma 23/2014. In cazul societatilor Carpatica Asig si City Insurance, controalele nu au fost inca finalizate.
Concluzia de ansamblu a controlului a fost ca societatile de asigurare respecta principiile actuariale general acceptate. Totusi, echipele de control au constatat o serie de abateri, precum: utilizarea unor segmente de risc pentru care asiguratorii nu au prezentat valori estimate ale frecventei daunelor sau ale daunei medii, utilizarea unor segmente de risc neomogene, probleme legate de calitatea si corectitudinea datelor folosite pentru tarifare, utilizarea unor prime comerciale semnificativ diferite de prima tehnica rezultata din calculul actuarial.
Ca urmare, Consiliul ASF a stabilit in sarcina asiguratorilor ca in termen de 30 de zile sa remedieze deficientele identificate.
Din noile notificari privind primele RCA va trebui sa rezulte testele de adecvare a ipotezelor folosite in calculul tarifelor de prima finale, prezentarea distincta a procedurilor efectuate de actuarii societatilor de asigurare pentru verificarea calitatii, corectitudinii si completitudinii datelor folosite, prezentarea distincta a metodologiei de determinare a segmentelor de risc omogene si, nu in ultimul rand, prezentarea unei comparatii intre noile tarife notificate si tarifele anterioare, pentru toate categoriile de risc omogene.
Totodata, Consiliul a decis transmiterea catre Grupul de lucru pentru revizuirea legislatiei privind RCA a unor propuneri referitoare la reanalizarea modului in care este reglementat sistemul bonus-malus sau introducerea unor prevederi exprese de limitare a utilizarii unor incarcari suplimentare si interzicerea aplicarii unor coeficienti de ajustare suplimentari. Un alt set de propuneri vizeaza noi cerinte privind elaborarea notelor de fundamentare a tarifelor pe care asiguratorii trebuie sa le transmita catre ASF.
Actiunea de control al asiguratorilor care opereaza pe piata RCA face parte din planul de masuri pe termen scurt, dar si pe termen mediu si lung urmarit de ASF in vederea stabilizarii pietei si a protejarii intereselor consumatorilor.
Potrivit raportarilor transmise de societatile de asigurare in cadrul procesului de monitorizare a evolutiei tarifelor RCA instrumentat de ASF, la nivelul lunii ianuarie 2016, prima medie pentru polite incheiate pe 12 luni, calculata cumulat pentru segmentele autoutilitare/autocamioane si transport de persoane, inregistra o crestere de 42% fata de nivelul lunii iunie 2015.
Separat, pe segmentul autoutilitare/autocamioane, prima medie a urcat cu 46%, in timp ce pentru vehiculele destinate transportului de persoane cresterea a fost de 61%.
In particular, daca se analizeaza doar grupa vehiculelor incadrate in clasa de bonus B0, raportarile asiguratorilor arata ca prima medie a crescut cu 43% pentru cele doua segmente cumulat, respectiv cu 47% pe segmentul autoutilitarelor/autocamioanelor, si cu 36% in cazul autovehiculelor pentru transport de persoane. Mai multe detalii gasiti aici.
Mentionam ca, potrivit articolului 21 din Directiva europeana nr. 138/2009 (Solvency II), coroborat cu articolul 181, nivelurile primelor RCA nu sunt supuse aprobarii prealabile sau notificarii sistemice catre ASF”.
- Controalele ASF au venit dupa ce, in decembrie 2015, transportatorii au protestat impotriva cresterii tarifelor RCA
Amintim ca in luna decembrie 2015 a avut loc un protest de amploare in Capitala. Cateva sute de masini (taxiuri, autobuze, autocare) au umplut Piata Victoriei, iar soferii si reprezentantii transportatorilor au protestat impotriva conducerii Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), pe care o considera vinovata de cresterea „aberanta” a valorii politelor RCA.
Asiguratorii au reactionat atunci cu privire la mega-protestul transportatorilor rutieri care are loc in fata Guvernului, precizand ca participa in continuare la discutii cu autoritatile abilitate pentru identificarea unor solutii pe piata RCA. Pe de alta parte, asiguratorii sustin ca transportatorii prezinta in spatiul public exemple punctuale de majorari radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asiguratorilor si ca daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic in ultima perioada, in special pe transportul extern, unde nivelul despagubirilor este mult mai mare si in unele tari chiar nelimitat.
Pentru detalii citeste si:
- VIDEO/FOTOGALERIE Mega-protestul transportatorilor in fata Guvernului impotriva cresterii politelor RCA s-a incheiat, circulatia s-a reluat. Negritoiu, nu uita / DNA-ul te va lua!
- Reactia asiguratorilor la mega-protestul transportatorilor rutieri: Daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic, dar majorarile radicale ale tarifelor RCA nu pot fi generalizate la toti asiguratorii
In urma negocierilor dintre ASF, transportatori si asiguratori, in 22 decembrie a fost semnat un protocol care prevede limitarea cresterii RCA la maximum 50% fata de iunie 2015.
De asemenea, ASF a constituit un Grup de lucru dedicat problematicii RCA, cu participarea UNSAR – asociatia profesionala a asiguratorilor, precum si a asociatiilor patronale din transporturi, obiectivul fiind definitivarea unui set de propuneri de reglementare si de actiuni cu grafice de executie, pentru fluidizarea cat mai grabnica si sustenabila a pietei RCA.
In data de 15 ianuarie 2016, ASF a adoptat schimbari asupra modului de calcul al tarifului de prima RCA astfel incat asiguratorilor le va fi interzis sa foloseasca indici de majorare sau corectie care sa nu fie fundamentati statistic si actuarial, pentru a se asigura o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe un anumit segment de clienti. Ce impact va avea? Unul major la nivelul industriei, sustin asiguratorii membri UNSAR intr-un raspuns transmis HotNews.ro. ‘Modificarea va conduce, pe de o parte, la reduceri de prima pe anumite segmente, dar pentru unele categorii de clienti, preturile s-ar putea majora cu procente semnificative comparativ cu valorile actuale’, spun asiguratorii.