Sari direct la conținut

Studiu: Ce informatii ne transmite privirea unei persoane in functie de durata contactului vizual

HotNews.ro
Dar de ce ne simtim amenintati atunci cand avem un contact vizual prelungit, Foto: captura ecran
Dar de ce ne simtim amenintati atunci cand avem un contact vizual prelungit, Foto: captura ecran

Exista un motiv bine intemeiat pentru care parintii ne-au invatat sa privim oamenii in ochi atunci cand ne adresam lor: contactul vizual este o parte esentiala a comunicarii, care transmite repere sociale importante. Cu toate astea, atunci cand ne uitam in ochii unei persoane prea mult timp lucrurile iau o turnura diferita. Iata de ce se intampla acest lucru, conform unui studiu efectuat recent de psihologii de la University College London, scrie scientificamerican.com.

Bebelusii in varsta de numai cinci zile prefera sa priveasca fetele oamenilor care fac contact vizual, prin comparatie cu persoanele care arunca priviri ezitante, spun cercetatorii, care sunt de parere ca aceasta obisnuita mult mai inradacinata in comportamentul nostru decat am fi crezut.

„Contactul vizual este cel mai important canal de transmitere a mesajelor in timpul unei interactiuni sociale,” explica James Wirth, psiholog in cadrul Ohio State University din Statele Unite ale Americii, iar acest lucru este datorat faptului ca prin aceasta interactiune se transmit informatii care ne ajuta sa intelegem emotiile si intentiile interlocutorilor.

De asemenea, lipsa contactului vizual la infanti este un indicator al prezentei unei forme de autism, spun cercetatorii.

Contactul vizual este atat de puternic incat daca cineva ne evita privirea chiar si pentru cateva secunde, ne simtim exclusi din contextul social in care ne aflam, conform unui studiu efectuat in urma cu cinci ani.

  • Dar de ce ne simtim diferit atunci cand avem un contact vizual prelungit?

Intr-un studiu efectuat anul trecut de cercetatorii de la University College London, psihologul Alan Johnston a colectat datele ce privesc caracteristicile de personalitate a circa 400 de voluntari.

Subiectii studiului au indicat nivelul de confort pe care il experimenteaza atunci cand se uita la materiale video in care actorii privesc direct in camera, dand senzatia subiectului ca este privit in ochi.

Alan Johnston si colegii sai au constatat in urma acestui experiment ca persoanele prefera, in genere, sa fie privite in ochi pentru circa 3 secunde, o durata mai mare de timp fiind preferata doar in cazurile in care actorii au fost percepturi ca fiind de incredere si bine intentionati.

„Privirea reciproca transmite mesajul ca persoanele sunt obiectul de interes din discutie, iar acest lucru este corelat cu bunele intentii ale interlocutorilor. Asa incat daca una dintre persoane pare a fi amenintatoare si iti capteaza privirea, mesajul transmis este opus – faptul ca acea persoana are intentii negative in privinta ta,” declara cercetatorii.

Aceasta idee explica concluziile controversate ale unui studiu efectuat in anul 2013, care sugera ca oamenii sunt dispusi sa isi schimbe opiniile cu privire la o chestiune politica, daca sunt provocati de o persoana cu care nu au contact vizual direct. Daca cei care instiga la schimbare ar face contact vizual, ar transmite mesaje amenintatoare si nu ar mai parea persoane de incredere, spun specialistii.

De asemenea, reactiile pe care le avem in cazul unui contact vizual prelungit au legatura si cu felul in care ne percepem pe noi insine.

Cercetatorii au aflat subiectii studiului au fost mai cooperativi, cu cat au avut contacte vizuale mai dese cu persoanele care ii examinau. Astfel, „cu cat o persoana se simte mai confortabil in contextul social, cu atat se poate bucura de intimitatea contactului vizual si de mesajele transmise prin aceasta conexiune,” adauga Alan Johnston.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro