Matematica – alerta de gradul zero in Marea Britanie: 60 de profesori chinezi vor fi adusi in UK pentru a ridica nivelul elevilor la Matematica
Rezultatele slabe ale elevilor britanici la Matematica au determinat guvernul Marii Britanii sa conceapa un program de schimb de know-how cu profesorii din China – tara unde se inregistreaza cea mai mare performanta din lume in studierea matematicii, potrivit testelor PISA. Marea Britanie va aduce 60 de profesori chinezi pentru a-i ajuta pe profesorii britanici sa ridice nivelul la clasa, scrie Agentia France Presse, citand ministerul britanic al Educatiei. Demersul face parte dintr-un program de schimburi care prevede si trimiterea de profesori britanici in China pentru a prelua modelul care l-a impresionat pe secretarul de stat din Educatie Elizabeth Truss in cadrul unei vizite recente.
„Avem profesori de matematica straluciti in aceasta tara, insa ce am vazut in Shanghai si in alte orase chineze nu a facut decat sa imi intareasca convingerea ca putem invata de la ei”, a declarat Elizabeth Truss, secretar de stat in Educatie, citata de AFP. Cei 60 de profesori chinezi vor fi primiti incepand din toamna in 30 de noi centre de educatie specializate in matematica, in Marea Britanie, centre care vor promova tehnicile cadrelor didactice chineze. In paralel, doi profesori britanici din fiecare astfel de centru vor merge cel putin o luna in scoli din China.
- Elevii din Shanghai-China au inregistrat cele mai bune performante la testele PISA 2012 si au ocupat primul loc in lume. Elevii din Shanghai au un nivel echivalent cu aproape 3 ani de scolarizare peste majoritatea tarilor OECD, potrivit organizatiei. Rezultatele testelor PISA la Matematica au aratat ca doar 3,8% dintre elevii din Shanghai au obtinut note slabe la teste, in timp ce 55,4% dintre elevi au dat raspunsuri de top.
- Marea Britanie a ocupat locul 26 la testele PISA 2012. Aici, 21,8% dintre elevii britanici au avut rezultate slabe si 11,8% – raspunsuri de top.
- Spre comparatie, Romania ocupa locul 45 la Matematica, din 65 de tari si economii studiate la PISA 2012, si 40,8% dintre elevii romani au rezultate slabe, in timp ce doar 3,2% dintre elevi au dat raspunsuri performante.
Secretarul de stat britanic a declarat ca „o analiza a rezultatelor OCDE arata ca acei copii ai muncitorilor din Shanghai sau din Singapore sunt mai buni la Matematica decat copiii profesionistilor foarte bine platiti in Marea Britanie”, precum medicii sau avocatii. Potrivit oficialului, diferentele semnificative ale sistemului de educatie din Shanghai fata de cel britanic sunt metodele de predare si mentalitatea pozitiva, noteaza AFP.
Elizabeth Truss a sustinut ca modul in care este abordata materia Matematica in China vine in contrast cu „cultura anti-matematica in vigoare la noi de atatia ani”. Initiativa pe care oficialul britanic o califica drept o „oportunitate fantastica” nu este insa la fel de bine primita de catre sindicatele din educatie. Christine Blower, secretar general al Sindicatului National al Profesorilor, a declarat ca „performantele Marii Britanii sunt similare celor din Danemarca, Franta, Islanda, Noua Zeelanda sau Norvegia. Este ridicol sa crezi ca profesorii chinezi au mai multe cunostinte sau o expertiza mai buna decat cei din aceste tari sau din tara noastra”.
Autoritatile britanice se asteapta ca activitatea profesorilor chinezi chemati in Marea Britanie sa inverseze o tendinta care in acest moment grabeste declinul economic al Regatului. Lipsa cunostintelor de matematica costa Marea Britanie 20 de miliarde de lire sterline pe an, scrie AFP care citeaza un studiu publicat miercuri. „O baza solida in matematica ofera un potential salarial important si constituie cea mai buna protectie impotriva somajului”, sustine Elizabeth Truss.
Dezbatere in Marea Britanie: Putem fie sa incepem sa muncim la fel de mult precum chinezii, fie in curand toti vom munci pentru chinezi
Amintim ca nu mai departe de acum un an ministrul britanic al Educatiei, Michael Gove, anunta majorarea numarului de ore de scoala pe zi, dar si scurtarea vacantelor. Principalele doua obiective pe care ministrul a anuntat ca vrea sa le atinga prin aceasta masura sunt imbunatatirea performantei scolare a elevilor si acordarea unui ajutor parintilor care lucreaza mult si nu isi pot supraveghea copiii atunci cand termina orele.
Si atunci sindicatele au condamnat proiectul, in timp ce surse guvernamentale avertizau: „Putem fie sa incepem sa muncim la fel de mult precum chinezii, fie in curand toti vom munci pentru chinezi”.
Tot anul trecut, ministrul Michael Gove anunta ca noua programa scolara presupune fractii si programare pentru copiii de 5 ani.
Mircea Miclea: Performantele la Matematica cresc vizibilitatea, atrag investitii straine. Pana la urma se leaga de bani toata povestea aceasta
„Matematica aceasta avansata a produs IT-ul”, a explicat si Mircea Miclea, psiholog si fost ministru al Educatiei, in cadrul unei dezbateri lansate in urma cu un an de HotNews.ro sub titlul „Este matematica predata in scoala prea grea?„. Fostul ministru a declarat atunci ca efectul unei discipline in economie este pe termen lung, iar performantele la matematica si informatica cresc vizibilitatea unei tari si atrag investitii straine. „Se leaga de bani toata povestea aceasta”, a precizat Miclea.
Cateva dintre declaratiile facute anul trecut de Mircea Miclea, referitor la performantele asiaticilor in studierea Matematicii:
„Statistic vorbind, la nivel mondial, peformantele cele mai avansate le au asiaticii, in primul rand chinezii. E o predispozitie legata de limba pe care o utilizeaza si de modul in care numesc numerele, dar si de faptul ca au deprinderea de a munci, spun autorii acestor studii. Au deprinderea de a munci constant. Ei chiar fac analiza modului de a munci la orez. Oamenii care cultiva orez lucreaza in medie in jur de 12-14 ore pe zi. Sute de mii de ani de lucru constant lasa urme pe creier si incepi sa ai aceeasi atitudine fata de orice sarcina.
Sa va dau un exemplu: chinezii care merg in Statele Unite cand intra in clasa I au cu 15 puncte la testele de inteligenta mai putin decat americanii nativi. In clasa a VI-a au cu 10 puncte peste. Principalul factor este faptul ca ei lucreaza cam de doua ori si jumatate mai mult decat americanii. Reusita lor academica este vazuta ca fiind reusita intregii familii, nu numai a lor ca indivizi. Familia intreaga se mandreste cu chestia asta, asa e cultura lor. Si atunci sunt si mai motivati. Bref: Chinezii au performantele cele mai ridicate.”
Citeste si: