Sari direct la conținut

O lege importanta care seamana cu un banc la radio Erevan

HotNews.ro
Vlad Mixich, Foto: Cristian Stefanescu
Vlad Mixich, Foto: Cristian Stefanescu

Nu am citit vreodata o lege al carei titlu sa contina o promisiune atat de falsa. “Proiectul pilot de crestere a veniturilor medicilor” din spitalele de stat are atat de putina legatura cu marirea reala a veniturilor medicilor, incat putea fi linistit intitulat “Din basmele romanilor”.

De ce acest proiect de lege este gresit, ba chiar inselator, de ce guvernul Ponta incearca sa-i pacaleasca pe medici, cititi in aceasta analiza HotNews, in care lucram cu materialul Ministerului Sanatatii. Veti rade mai intai. Apoi veti plange.

INFORMATIA PE SCURT:Guvernul Ponta a pus in dezbatere publica un proiect de lege intitulat „Proiect pilot de crestere a veniturilor medicilor„. La o analiza atenta a propunerii legislative constatam ca medicilor nu li se va da, ci li se va lua. Ca spaga nu va disparea, ci doar se va oficializa. Ca pacientul nu va lacrima, dar nici nu se va bucura. Ca Statul nu va da, ci va castiga.

Cu o intarziere de trei luni fata de termenul auto-impus, guvernul Ponta pune in dezbatere publica un proiect de lege care anunta, inca din titlu, cresterea veniturilor medicilor. Am citit proiectul in zece minute (e scurt si repetitiv) si am izbucnit in hohote de ras. L-am citit a doua oara, zabovind cu atentie asupra fiecarui aliniat, si m-a umflat plansul.

Lectura acestui proiect provoaca o astfel de instabilitate emotionala pentru ca titlul e inselator, pentru ca propune masuri ineficiente, pentru ca e mult prea subtire si pentru ca incearca sa-i pacaleasca pe medici. Si, nu in ultimul rand, pentru ca e documentul oficial prin care Guvernul abordeaza una din cele mai serioase probleme ale Romaniei: salariile mizere ale medicilor tineri si migratia masiva a acestora catre vestul Europei.

Proiectul de lege se va aplica doar medicilor specialisti si primari. Sunt complet ignorati medicii rezidenti, cei care sunt platiti cu doua-trei sute de euro pe luna si care parasesc in numar mare Romania (vezi aici un infografic despre inechitatea dintre veniturile medicilor romani).

Dupa ce guvernul Boc a taiat inept salariile medicilor in 2010, guvernul Ponta a admis si el ca salarizarea medicilor in Romania este o mare problema. Problemă care va fi rezolvata, promitea actualul guvern, prin acest proiect de lege in care se scrie ca venitul medicilor va fi compus din:

  • “Salariul de baza” – Despre a carui crestere, conditia sine qua non a maririi veniturilor medicilor, nu ni se spune nimic. El va fi stabilit prin norme ulterioare, despre care Guvernul nu a oferit nicio informatie pana in prezent.  
  • Partea variabila calculata “in functie de urmatoarele criterii de performanta” – Vom afla indicatorii acestor criterii si ponderea lor tot in normele ulterioare, despre care Guvernul nu a oferit nicio informatie pana in prezent. Asta desi in definirea clara a acestor indicatori sta toata esenta legii. E ca si cum ministrul Eugen Nicolaescu lanseaza cu surle si trambite o masina noua, dar nu spune nimanui ce tip de motor are aceasta masina si cata benzina consuma.

In fine, sa lucram totusi cu principiile enuntate in proiectul de lege publicat saptamana trecuta. Asadar, salariile medicilor vor varia in plus sau in minus in functie de:

  • “competenta profesionala care va fi cuantificata prin atestate, competente in legatura cu specialitatea in care profeseaza, lucrari de specialitate, publicatii, etc.” – Prevederea este fireasca si functioneaza deja de ceva

    vreme, caci medicii primari castiga mai mult decat specialistii, iar medicul de familie cu o competenta in ecografie castiga mai mult decat cel care nu are asa ceva. In plus, conform proiectului de lege, vor fi avantajati medicii cadre universitare, cei care publica cel mai mult, in defavoarea practicienilor. Aceasta masura nu e o problema in sine (desi unii ii pot chestiona validitatea de principiu), dar merita mentionat ca este generata de polii de putere din sistemul medical, aflati in special in zona universitara, si care au deja castiguri financiare deja satisfacatoare.

  • “calitatea activitatii profesionale care are in vedere activitatea efectiva desfasurata de categoria profesionala vizata” – In functie de ce anume va fi apreciata aceasta activitate si cine o va judeca vom afla efectiv abia in normele ulterioare, despre care (ati ghicit) Guvernul nu a oferit nicio informatie pana in prezent. E foarte important CINE anume va judeca aceasta calitate a activitatii profesionale a medicului, caci acela va deveni Dumnezeul spitalului respectiv.
  • “cantitatea actului profesional are in vedere satisfactia pacientului, costul mediul/boala, nr mediu de zile spitalizare/patologie, etc.” (am pastrat exact grafia din proiectul publicat pe site-ul Ministerului Sanatatii) – Aici avem mai multe probleme:

1. Cantitatea actului profesional nu este un criteriu de performanta, ba mai mult el poate duce la tratarea superficiala a pacientului din dorinta de a vedea cat mai multi bolnavi.

2. Un medic slab pregatit poate fi zambitor si amabil cu pacientul care va pleca tot bolnav, dar satisfacut ca a dat peste un medic dragut.

3. Numarul optim de zile de spitalizare variaza foarte mult de la caz la caz si e greu de stabilit chiar in interiorul aceleiasi specialitati.

Nu doar expertii romani au indoieli ca asa ceva s-ar putea pune in practica, dar studiile de specialitate si programele pilot derulate in alte tari sugereaza ca criteriile de performanta astfel croite nu duc la schimbarea substantiala a comportamentului medicilor (am scris pe larg despre asta aici). Dar sa nu fim carcotasi – poate ca ministrul roman al Sanatatii tocmai a (re)inventat roata.

  • “continuitatea in aceeasi unitate sanitara” si activitatea desfasurata “exclusiv intr-o unitate sanitara publica” – Acesta nu este un criteriu de performanta, ci un criteriu de fidelitate matrimoniala. Nu am intalnit prea multi medici dornici sa se casatoreasca cu spitalul in care lucreaza. Iar acel “exclusiv” ma duce cu gandul la iobagii legati de pamantul si stapanul pe care-l servesc.
  • “cuantumul fondurilor rezultate din tratarea pacientilor in regim privat, in cadrul unitatii” – Nici acesta nu este un criteriu de performanta, ci o fiscalizare a platilor informale din spitale, numite si plicuri. Putin mai jos discutam si cine beneficiaza de pe urma acestei masuri.
  • sporuri pentru conditii de munca – Deja se acorda aceste sporuri, dar in proiect nu se mentioneaza nimic despre cresterea lor. Dar ni se promite ca vom afla mai mult. Ghici unde? In normele ulterioare, despre  care Guvernul nu a oferit nicio informatie pana in prezent.
  • venituri din garzi – Si acestea exista deja, dar nu se mentioneaza nimic despre cresterea lor. Ni se promite ca vom afla mai mult, desigur, tot in acele norme despre care nu stim inca nimic.

Am aflat pana acum ca vor exista medici care vor putea obtine venituri din consultatii private acordate intr-un spital de stat. Sa vedem care sunt conditiile cumulative pe care un medic va trebui sa le indeplineasca pentru asta:

  • sa lucreze cu norma intreaga sau jumatate de norma in spital – Prin urmare vor putea da consultatii private in spitale de stat si medicii cadre universitare si cei care nu lucreaza in facultatile de medicina.
  • sa nu desfasoare activitate medicala suplimentara in sectorul privat – Aceasta prevedere este foarte IMPORTANTA caci pare a introduce acea limita benefica prin care este stopat conflictul de interese al medicului care lucreaza dimineata intr-o clinica de stat de unde isi redirectioneaza pacientii dupa-amiaza in clinica sa privata (conflict de interese admis oficial in acest an chiar de catre Ministerul Sanatatii). Doar ca proiectul de lege nu interzice in niciun punct medicului care lucreaza cu norma intreaga la stat sa nu activeze dupa-amiaza in clinica sa privata, atata timp cat nu are pretentia sa aiba paturi private in spitalul de stat. Medicul e obligat sa renunte la clinica sa doar daca doreste paturi private intr-un spital de stat. Dar de ce ar renunta un medic la clinica sa privata, catre care isi poate redirectiona pacientii din spitalul public, ca sa se mute cu arme, bani si bagaje in spitalul statului? Nimeni nu stie sa raspunda la aceasta intrebare.
  • “sa asigure tratamentul pacientilor din regimul public in mod egal cu cei din regim privat, fara discriminare sau conditionare” – O, Sfanta Naivitate! Cum ar putea un medic, care e platit in plus la salariu de pacientul Boieru, sa-l trateze cu aceeasi politete si atentie si pe pacientul Sarmanu din patul vecin, pentru care nu e platit cu nimic in plus? Poate ministrul Sanatatii nu a aflat ca spitalele romanesti nu sunt populate cu maici Tereza in halate albe. Ca medicii sunt si ei oameni, cu preferintele lor firesc motivate, si ca majoritatea lor, ca a noastra a tuturor, nu are vocatie de sfant.
  • sa asigure ingrijirea pacientilor in regim privat, in afara programului de lucru,  timpul alocat acestora neputand depasi 20% din timpul programului normal de lucru in spitalul de stat – Sa intelegem ca o ofitereasa dura si butucanoasa va sta in spatele fiecarui medic cu un cronometru in mana si, atunci cand acel 20% va expira, va urla asurzitor “STOOOP!” si il va lovi pe medic peste degete? Apropo, sunt prevazute si pedepse pentru incalcarea acestei reguli. In Franta functioneaza aceasta prevedere pentru ca sistemul lor medical este standardizat foarte bine si informatizat. Romania e departe de asa ceva si intre dorinta si putirinta e o cale foarte lunga.

Banii obtinuti din tratarea pacientilor in regim privat in cadrul spitalului de stat vor fi distribuiti dupa cum urmeaza:

  • 60% medicului curant – Practic, plicul platit pana acum de pacient va fi impozitat de stat. Este o masura igienica moral, dar ineficienta in realitatea care doare. Medicul va pierde din el impozitul, iar pacientului ii e totuna: oricum va trebui sa plateasca in plus in continuare. Singurul care castiga e statul. URA! URA!
  • 30% personalului implicat direct in tratarea pacientilor in regim privat – Prin acelasi mecanism de mai sus, singurul care castiga va fi statul. URA! URA!
  • 10% spitalului – Practic, dintr-o consultatie de 100 lei, spitalul va castiga 10 lei. Cat sa-i ajunga de doua beri.

Stabilirea preturilor pentru serviciile private din spitale este un punct esential pentru ca de asta va depinde motivarea medicilor, dorinta pacientilor de a se trata intr-un spital de stat pe banii lor si, cel mai important, concurenta intre clinicile private si sectiile private din spitalele de stat. Dar tarifele consultatiilor private acordate in spitale de stat se vor stabili, ghici ciuperca cum?, prin norme ulterioare despre care Guvernul nu a oferit nicio informatie pana in prezent. Cum spuneam mai sus: se lanseaza o masina noua cu surle si trambite, dar nu avem inca motorul si nu stim cat consuma.

In expunerea de motive a proiectului scrie ca “prin acest se proiect de act normative se creeaza premisele necesare cresterii veniturilor medicilor din unitatile sanitare prin stimularea performantei si competitivitatii in sistemul sanitar” (greselile din text apartin legiuitorului) – E ca intr-un banc de la radio Erevan. Caci practic, in urma aplicarii acestui proiect, veniturile medicilor nu vor creste, dar platile informale vor fi impozitate de catre stat. Cei mai multi medici care au clinici private nu vor avea niciun motiv pentru a-si muta practica din clinica proprietate personala in spitalul proprietate a statului.

Proiectul incearca sa contrazica evidenta precizand ca “veniturile medicului pot creste prin sumele incasate de la spital pentru ingrijirea pacientilor in regim privat in spitalul public” – Ce facem acum? Am inceput sa ne furam caciula chiar si in actele oficiale ale Guvernului? Ne facem ca nu stim ca veniturile reale ale medicului sunt formate din salariul fix plus platile informale oferite de pacient? In termeni reali, medicului nu-i vor creste veniturile, ba din contra, aceasta vor scadea daca pacientul nu va fi dispus sa acopere diferenta aspirata, sub forma de impozit, de catre stat.

Pacientul va trebui in continuare sa dea bani in plus la spital, doar ca uneori va primi chitanta pentru ei. Singurul castigator: statul. URA! URA!

Chiar acolo unde ar fi fost mai interesant si mai mare nevoie de expunerea unor argumente logice, la rubricile despre impactul asupra mediului concurential si asupra mediului de afaceri, proiectul nu face nicio precizare. E doar un spatiu lasat gol, ca si cand legiuitorul nu ar mai fi avut timp sa completeze aceste capitole.

Guvernul Ponta ne-a pus in fata un proiect de lege care seamana cu un banc de la radio Erevan. Medicilor nu li se va da, ci li se va lua. Spaga nu va disparea, ci doar se va oficializa. Pacientul nu va lacrima, dar nici nu se va bucura. Statul nu va da, ci va castiga. Toate elementele esentiale necesare cresterii reale a veniturilor medicilor raman neprecizate, urmand a fi publicate in norme ulterioare, despre care guvernul Ponta nu ne-a spus nimic deocamdata.

Si ca sa nu existe nicio indoiala, proiectul de lege poate fi dezbatut public doar in luna august, singura luna din an cand, nu-i asa?, toata lumea se inghesuie sa discute legi. Chiar si ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, care in 18 dintre cele 31 de zile dedicate dezbaterii acestei importante legi este plecat in concediu.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro