Sari direct la conținut

O pledoarie pentru presa scrisa: "oamenii nu stiu ca vor sa stie…"

HotNews.ro

Presa scrisa e pe moarte! E o axioma, nu?! Adica – n-avem ce sa mai discutam! Ei, totusi, mai exista oameni care pun axiomele sub semnul intrebarii. Si, pe buna dreptate! Unul dintre ei este colegul Catalin Tolontan, cu care am discutat aseara. Ieri, trustul Intact, unde presteaza si Tolo, a anuntat (cititi pe larg pe Reporter Virtual) ca se va concentra pe TV si pe online, pentru ca „din pacate, print-ul, in coordonatele actuale, raspunde mai greu necesitatilor de circulatie rapida si universal accesibila a informatiei”. Revista Income Magazine se inchide in print, iar aparitia JN este pusa serios sub semnul intrebarii. Tolo ofera o replica sefilor de la Intact, care arunca printul la gunoi. O redau aici pentru ca merita!, scrie Adrian Halpert, pe blogul lui.

„Il salut pe colegul meu de meserie Adrian Ursu. Eu n-am primit mesajul, la Gazeta si la revistele BBC n-a ajuns pentru ca nu sunt vizate de decizie, dar e interesant ce spune el acolo. Ma bag si eu in seama si particip la dezbatere amintind doua pozitii ale unor persoane speciale:

1. Warren Buffet, unul dintre cei mai respectati oameni de afaceri ai planetei, a cumparat in ultimul an si jumatate 28 de ziare locale din Statele Unite pentru 344 de milioane de dolari. El a explicat co-actionarilor sai de ce a facut-o, constient ca merge impotriva curentului. Pe doua pagini, a motivat riscul: „Daca tai continutul de valoare, vei taia si audienta. Scopul nostru este sa mentinem ziare pline de continut interesant pentru cititori si sa fim platiti corespunzator de catre cei care ne gasesc utili, indiferent daca ne citesc pe print sau online”. Si, ca o confesiune de credinta, Warren Buffet a spus: „Imi plac ziarele pentru ca dau stiri. Iar stirile sint ceva ce oamenii nu stiu ca vor sa stie”.

2. De fapt, discutia nu e daca printul va trai sau nu, ci daca redactiile vor rezista. Redactiile care produc stiri exclusive, investigatii sau reportaje, si care apartin in primul rind ziarelor, pentru ca in Romania internetul si televiziunile nu si le-au creat. Si nici in strainatate, ca sa fim sinceri. Sau, dupa cum spunea Frank Schirmacher, Redactorul-sef de la Frankfurter Allgemeine Zeitug, „intrebarea nu este cum va supravietui jurnalismul de calitate, ci cum poate supravietui o societate fara jurnalism”. Frank Schirmacher spune ca nu poate supravietui.

Asta ma preocupa. In rest, absolut de acord cu Adrian Ursu, semnatarul comunicatului Intact. Pe piata de presa scrisa e cumplit de greu, iar pe piata de Internet e minunat, dar cistiga o singura companie: Google. Dar cel mai greu e pentru oamenii din public, care ‘nu stiu ca vor sa stie’….

NOTA MEA: Presa scrisa nu moare! Este o axioma falsa. Cel putin la nivel mondial, dar n-am spatiu aici sa argumentez. In Romania, e alta poveste: presa scrisa nu moare, ci se cam sinucide cu voiosie. Dar despre asta, altadata…

Comenteaza pe blogul lui Adrian Halpert.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro