Programul de guvernare – Proiectele prioritare pe transport si infrastructura: Autostrazile Brasov-Comarnic, Sibiu-Pitesti, canalul Dunare – Bucuresti si o linie de cale ferata de mare viteza
Autostrada Comarnic-Brasov, Sibiu-Pitesti, canalul Dunare-Bucuresti sau Linia de cale ferata de mare viteza pe Coridorul IV Pan-european, sunt printre marile proiecte de infrastructura mentionate in programul de guvernare al cabinetului Ponta II. La capitolul Transporturi sunt mentionate si demararea lucrarilor la Autostrada Targu Mures – Iasi – Ungheni si la Autostrada Sudului Bucuresti-Alexandria-Craiova si ralizarea Coridorului IX paneuropean – Autostrada Bucuresti – Ploiesti – Focsani – Bacau – Pascani. Printre masurile generale pe care Guvernul Ponta II le va avea in vedere, multe vor viza asigurarea unor surse de finantare din bani europeni sau investitii straine, precum si surse de cofinantare pentru marile proiecte.
„Obiectivul general al strategiei in domeniul proiectelor de infrastructura prioritare il reprezinta asigurarea conditiilor financiare, procedurale si contractuale adecvate demararii si finalizarii cat mai rapide a acelor investitii majore care au un impact economic si social imediat si care rezolva probleme acute ce au in prezent un impact negativ semnificativ asupra calitatii vietii cetatenilor si asupra capacitatii de a face afaceri a firmelor din Romania”, se arata in capitolul dedicat proiectelor de infrastructura din cadrul programului de guvernare.
Printre masurile pe care Guvernul Ponta II le va avea in vedere, multe vor viza asigurarea unor surse de finantare din bani europeni sau investitii straine, precum si surse de cofinantare.
Masuri generale:
- Absorbtia accelerata a fondurilor europene disponibile pentru proiectele cuprinse in programarea 2007-2013 si pregatirea portofoliului de proiecte, concomitent cu imbunatatirea procedurilor, pentru perioada de programare 2014-2020
- Achizitia centralizata a produselor, serviciilor sau lucrarilor aferente proiectelor de infrastructura prioritare cu grad mare de complexitate, inclusiv a finantarii necesare
- Imbunatatirea cadrului legislativ specific in vederea atragerii investitiilor straine directe si a implementarii unor structuri de finantare a proiectelor conform celor mai bune practici in domeniu la nivel european si global, inclusiv prin modernizarea si unificarea legislatiei privind achizitiile publice/concesiunilor/parteneriatului public-privat si promovarea eficientei („Best Value for Money”)
- Utilizarea unor structuri de prefinantare/cofinantare/finantare moderne, tinand cont atat de capacitatea de finantare pe termen scurt si mediu limitata a bugetului de stat, cat si de constrangerile rezultate din controlul deficitului public si a gradului de indatorare a statului si entitatilor publice, favorizand implementarile care sa permita o implicare maxima a sectorului privat in realizarea proiectelor
- Revizuirea modelelor de documentatie de atribuire a proiectelor de investitii majore si a modelelor de contracte de executie prin adoptarea standardelor internationale utilizate in domeniu la specificul cadrului normativ national
- Promovarea de parteneriate inter-institutionale speciale cu autoritatile statelor membre UE care au dezvoltat cele mai bune practici in domeniu, prin care sa se favorizeze transferul de cunostinte in scopul imbunatatirii capacitatii administrative nationale
- Promovarea asistentei tehnice de specialitate care sa sustina activitatea de planificare si executare a proiectelor de infrastructura prioritare prin intermediul unor specialisti cu expertiza globala semnificativa
Principalele proiecte de infrastructura ce urmeaza a fi incluse in cadrul director descris mai sus, pe domenii, sunt:
Domeniul rutier
o Autostrada Bucuresti-Ploiesti-Brasov (tronsonul Comarnic-Brasov).
o Autostrada Sibiu – Ramnicu-Valcea
Domeniul feroviar
o Linie de cale ferata de mare viteza pe Coridorul IV Pan-european (Arad – Timisoara – Caransebes – Drobeta Turnu Severin – Craiova – Calafat/Bucuresti)
o Reabilitarea liniei de cale ferata de pe Coridorul IV Pan-european Brasov – Simeria
o Reabilitarea liniei de cale ferata de pe Coridorul IV Pan-european Frontiera – Curtici – Simeria
Domeniul naval
o Extinderea digului de larg in Portul Constanta
o Canalul Dunare – Bucuresti (parteneriat public – privat).
o Reabilitarea infrastructurii pe canalul Dunare – Marea Neagra
Domeniul informatii de interes public
o Sistemul Informatic Integrat de Cadastru si Publicitate Imobiliara
o Sistemul Informatic Integrat de Acces Electronic la Justitie
La capitolul transporturi, programul de guvernare mentioneaza si celelalte proiecte de autostrazi, precum:
- Demararea lucrarilor la Autostrada vest – est Targu Mures – Iasi – Ungheni
- Realizarea Coridorului IX paneuropean – Autostrada Bucuresti – Ploiesti – Focsani – Bacau – Pascani
- Demararea proiectului Autostrazii de Sud Bucuresti – Alexandria – Craiova – Drobeta-Tr.Severin – Timisoara.
- Finalizarea centurii Bucurestila profil de autostrada (nord si sud)
Pe langa aceste proiecte, programul de guevrnare mentioneaza un accent deosebit si pe realizarea a 50 de sosele de centura pentru marile orase si imbunatatirea conditiilor si modernizarea drumurilor nationale.
Programul de guvernare mentioneaza si taxarea retelelor de autostrazi. Aceasta „va fi una unitara, conceputa in asa fel incat costul de utilizare a acesteia sa fie optim. Taxarea autostrazilor va fi realizata in sistem electronic (mai ieftin de implementat si de operat, si mai practic pentru utilizatori).”
La capitolul infrastructura feroviara, programul de guvernare prevede restructurarea CFR, in vederea redresarii economico-financiare, Negocierea cu Uniunea Europeana a unui nou coridor european in cadrul TEN-T, pe axa Vest-Est (Budapesta – Odessa), modernizarea a 60% din cei aproximativ 15.000 km de cale ferata desfasurata, construirea liniei de mare viteza pe sectiunea Curtici- Bucuresti-Constanta, precum si modernizarea Garii de Nord din Bucuresti si a Garii de Nord din Timisoara.
In plus, programul prevede modernizarea a 30 de statii, dintre care 16 se afla deja in executie.
In ceea ce priveste traficul feroviar de calatori, programul prevede implementarea unui sistem de ticketing electronic, sistem de emitere a biletelor direct in tren, optimizarea rutelor de calatori si optimizarea interfetelor online.
La capitolul metrou, programul prevede doar extinderea retelei de metrou pe magisrtralele deja stiute: 1 mai – Laminorului, Drumul Taberei – Pantelimon si „executia tronsonului Piata Victoriei – Aeroportul Baneasa – Aeroportul Henri Coanda.”