Sari direct la conținut

Ministerul Finanțelor admite că are incidente frecvente de pierdere a datelor: Ce achiziție IT face pentru a rezolva problemele

HotNews.ro
Eroare pierdere date, Foto: Stevanovicigor / Dreamstime.com
Eroare pierdere date, Foto: Stevanovicigor / Dreamstime.com

​Ministerul de Finanțe precizează într-un document oficial că sunt tot mai frecvente incidentele soldate cu pierderea datelor din cauza defecțiunilor hardware, în condițiile în care echipamentele IT pe care rulează sistemul de mesagerie au o uzură avansată de peste 10 ani. Mai mult, aplicația de mesagerie electronică este neactualizată și afectează peste 100 de alte aplicații.

Ce probleme IT sunt la Finanțe și ANAF care provoacă pierderea datelor

Informațiile privind pierderea tot mai frecventă a datelor apar în caietul de sarcini al unei licitații deschise demarate în data de 1 iunie de Ministerul de Finanțe, contract cu o valoare estimată la peste 23,1 milioane de lei (fără TVA), potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

  • „Infrastructura de mesagerie electronică a Ministerului de Finanțe – ANAF este alcătuită la momentul de față din 23.000 de clienți Lotus Notes, versiunea 9.0.1, și aproximativ 200 de servere Lotus Domino, versiunea 9.0.1, distribuite atât la nivel central cât și teritorial, soluția fiind administrată de la nivelul central.
  • Echipamentele hardware pe care rulează serverele Lotus Domino au o vechime de cel puțin 10 ani, prin urmare au o uzură fizică și morală avansată și un grad redus de fiabilitate, fiind tot mai frecvente incidente soldate cu pierderea datelor din cauza defecțiunilor hardware și a lipsei contractelor de întreținere.”, se menționează în caietul de sarcini.

Aplicația de e-mail este neactualizată: Câți utilizatori sunt afectați

Ministerul spune că prin această licitație are în vedere optimizarea infrastructurii de mesagerie electronică, prin centralizarea acesteia, care presupune renunțarea la serverele din teritoriu, care reprezintă 90% din cele 200 de servere actuale și migrarea datelor la nivel central, pe echipamente noi performante, ce oferă un grad ridicat de fiabilitate.

„În prezent pe arhitectura Lotus Domino funcționează, pe lângă aplicația de mesagerie electronică și peste 100 aplicații dezvoltate în regim propriu în tehnologia Lotus, aplicații care deservesc procese de business din MF și instituțiile subordonate.

Tot în tehnologia Lotus, prin intermediul CSLD (CommonStore for Lotus Domino) se arhivează majoritatea declarațiilor fiscale, situațiilor financiare și alte documente primite în mod electronic de la contribuabili (aproximativ 30 milioane fișiere/lună).

Dintre aceste aplicații, cele mai reprezentative sunt:

  • – sistemul informatic de management al documentelor (SIDOC) utilizat atât de către MF cât și de către ANAF nivel central si teritorial (peste 6500 utilizatori),
  • – Transfer Declarații Fiscale către ANAF, ANOFM, CNAS, CNPAS – sistem ce este integrat nativ cu mesageria electronică Lotus Notes si prin intermediul căruia se transmit peste 5 milioane de fișiere/luna (700 utilizatori interni ANAF),
  • – Eliberare CAF – sistem ce procesează cererile contribuabililor în vederea eliberării CAF (800 utilizatori),
  • – Declarații de avere (250 utilizatori),
  • – Formular unic de contact – sistem ce procesează cererile contribuabililor primite prin intermediul portalului internet și transmite prin SPV (Sistemul Privat Virtual) răspunsurile aferente specifice de asistență în domeniul fiscal și IT (2000 utilizatori),
  • – Soluționare Contestații (150 utilizatori),
  • – Decizii sentințe (350 utilizatori),
  • – Helpdesk (250 utilizatori),
  • – Formular Contact Comunicare – Petiții (250 utilizatori),
  • – Puncte de vedere Legislație (150 utilizatori drept scriere + tot personalul cititor),
  • – Transfer containere Trezorerie – sistem ce utilizează agenți Lotus Notes pentru transmitere zilnică containere între toate unitățile trezoreriei din țară.”, se mai arată în document.

În total, precizează Ministerul de Finanțe, aplicațiile Lotus Notes sunt utilizate de peste 11.000 utilizatori interni și indirect de către contribuabili prin intermediul portalului internet și SPV.

  • „Conectarea utilizatorilor la aceste aplicații se poate realiza doar cu ajutorul clientului de e-mail Lotus Notes.
  • Foarte multe din aceste aplicații, printre care și aplicația de management a documentelor SIDOC, utilizată de aproximativ 6500 de utilizatori din cadrul MFP și ANAF, sunt complet funcționale doar pe versiuni recente de Lotus Notes (mai noi de 10.0.1), versiuni pentru care MF nu deține licențe la momentul actual, motiv pentru care este necesară actualizarea la ultima versiune.
  • Astfel, unele dintre funcționalitățile aplicațiilor, deși dezvoltate, nu pot fi utilizate pe versiunea de Lotus în utilizare în MF. Numărul total de utilizatori al aplicațiilor bazate pe tehnologia Lotus Domino – Lotus Notes este de aproximativ 11.000.”, se mai precizează în caietul de sarcini.

Având în vedere numărul mare de utilizatori de aplicații bazate pe tehnologia Lotus Notes – Lotus Domino, dar și faptul că licența Lotus Domino pentru servere este gratuită, Ministerul consideră că nu se justifică achiziția unei soluții de mesagerie diferite de cea utilizată în prezent, coroborat cu retehnologizarea a peste 100 aplicații, multe dintre aceste aplicații fiind critice din punct de vedere a funcționării sistemului informatic MF și ANAF.

Ministerul de Finanțe vrea astfel să achiziționeze o nouă soluție hardware și actualizarea soluției software precum si centralizarea soluției în vederea unei mai bune administrări.

Contractul IT, cu o valoare estimată de peste 23,1 milioane de lei (fără TVA) este împățit în 2 loturi și este obiectiv de investiții în PNRR.

Beneficiarii acestui contract sunt:

  • – Ministerul de Finanțe, prin Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF) care administrează și dezvoltă Sistemul informatic al MF/ANAF, va implementa contractul și va intra în relație directă cu furnizorul pe perioada derulării acestuia;
  • – Angajații din MF aparat central, ANAF aparat central și instituțiile subordonate care utilizează infrastructura IT a MF.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 4 iulie 2023.

Sursa foto: Stevanovicigor / Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro