Sari direct la conținut

Business report: Cat de sigura este asigurarea ta contra dezastrelor?; Tarom, la bal sau la spital cu noul manager; Cat s-a lucrat in aceasta vara pe santierele de autostrazi

HotNews.ro
Business report, Foto: Colaj foto
Business report, Foto: Colaj foto

Cine pompeaza bani in economia GERMANIEI. Fara aceste companii tara ar intra in FALIMENT. Pana acum, economia Germaniei este singura din Europa care a evitat recesiunea. Printre motivele care stau la baza puterii acesteia se numara rata somajului, invidiata de majoritatea tarilor dezvoltate, de putin peste 5%. Produsul Intern Brut nominal al tarii este de 3.600 mld. dolari si continua sa creasca, chiar daca incet. Franta, a doua natiune din regiune ca marime a PIB-ului, este mult mai mica, la doar 2.800 mld. dolari. O serie de tari din Europa sunt mentionate ca tinte pentru viitoare ajutoare financiare externe. La celalat capat al crizei datoriilor suverane este Germania, care are puterea financiara sa sustina mare parte din fondurile necesare acestor ajutoare. Germania este unica economic in privinta companiilor care formeaza motorul PIB-ului. Fiecare dintre acestea este un exportator major sau are operatiuni consistente peste hotare. Un exportator de bunuri si servicii care inca se bucura de cerere in intreaga lume, scrie Capital.

Economia, nota mica, dar de trecere. O economie diversificata cu un bun potential de crestere, cu nivel scazut al datoriei publice, dar cu un sector de stat nereformat, cu dependenta excesiva de zona euro si cu politicieni ce au o slabiciune fata de scandaluri, acesta este portretul creionat de Moody’s Romaniei in ultimul raport al agentiei de rating. Raportul nu este unul rau pentru una dintre cele mai sarace tari ale UE, blocata in ultimii ani in criza economica, dar si intr-o alta politica, interpreteaza ziaristii de la Financial Times ultimul raport de tara elaborat de agentia Moody’s. Partile bune sunt umbrite de deficientele devenite clasice pentru tara noastra: sector public ineficient, expunere la criza din zona euro, niveluri mici de crestere a PIB si o inclinatie spre disputele politice. Evaluarea Moody’s are in vedere patru aspecte: sanatatea economiei, a institutiilor, pozitia financiara a guvernului si vulnerabilitatea la evenimente-riscuri. La fiecare aspect, notarea acordata a fost „moderata”. Potrivit comunicatului de presa ce a insotit raportul, exista vulnerabilitati pe partea balanᅡtei de plati (un raport anterior al economistilor mentiona, spre exemplu, ponderea mare a datoriei pe termen scurt). Aceasta deoarece datoria externa a Romaniei are pondere mare in total, obligatiile anuale de plata fiind semnificative. Alte semne de intrebare sunt dependenta ridicata a bancilor de institutiile – mama din zona euro, rezultatele proaste in privinta perforᅡmantelor companiilor de stat si a privatizarii acestora, anunta Romania Libera.

Blanculescu: „Sarea noastra, in pericol sa iasa de sub controlul statului”. Sarea romaneasca se afla in pericolul de a iesi de sub controlul statului, atrage atentia Ionel Blanculescu, secretarul general al Consiliului Consultativ pentru Mediul de Afaceri, care ne-a spus ca pregateste un „warning sign” (n.r. semnal de alarma) pentru premierul Victor Ponta. Domnia sa ne-a declarat: „Pregatesc pentru primul-ministru un „warning sign”, pe care i-l voi inmana in cateva zile si care il atentioneaza asupra pericolului in care se afla sarea romaneasca. Sarea noastra se afla intr-un mare pericol de a fi pierduta de sub controlul statului. Este aproape o certitudine, pentru ca „Salrom” (n.r. Compania Nationala a Sarii) este detinuta in proportie de 48,99% de Fondul Proprietatea, care are o prezenta straina de 52%. In acelasi timp, exista o directiva europeana care prevede ca, in unele tari europene, unde exista sare care are o anumita formula chimica, rezervele de sare nu mai pot fi exploatate decat in proportie de 30% pe an din cotele stabilite in acest sens, din motive de mediu. Printre aceste state se numara Germania si Austria. Romania nu se afla sub incidenta Directivei, intrucat sarea noastra are alta formula chimica. De aceea, tara noastra a devenit un „El Dorado al sarii”. Daca, printr-o complicitate, FP, care este condus de straini, mai obtine 1% din „Salrom”, atunci pierdem controlul asupra sarii”. Continuarea in Bursa.ro

Shut Down si apoi Restart Lumea jocurilor pe calculator este eronat asociată uneori cu infantilismul. Dar nu copiii sunt principala ţintă a creatorilor de jocuri, ci chiar adulţii, care alocă surprinzător de mult timp, energie şi bani pentru a alimenta o pasiune care, în unele cazuri, se transformă în dependenţă. Totul este susţinut de o industrie uriaşă la nivel mondial şi tot mai bine conturată la nivel local. Anamaria şi Silviu Stroie par, la prima vedere, un cuplu obişnuit, care se luptă să răzbească în capitalism, cu un business mic, câţiva angajaţi şi un apartament spaţios din centrul Capitalei, drept sediu, scrie Income Magazine

Cat s-a lucrat in aceasta vara pe santierele de autostrazi. Autoritatile au taiat, in ultimele patru luni, panglici la 115 kilometri de autostrada, dar finalizarea lucrarilor la ceilalti 200 km pana in aprilie 2013 sta sub semnul intrebarii Autostrazile Bucuresti-Ploiesti, Cernavoda-Medgidia si variantele ocolitoare ale oraselor Arad si Constanta au fost deschise traficului in aceasta vara, Romania reusind sa treaca de pragul de 500 kilometri de autostrada. In aprilie 2013 expira termenul de finalizare a inca 157 de kilometri de pe coridorul IV paneuropean, insa respectarea termenului este pus sub semnul intrebarii, daca ne uitam la evolutia lucrarilor pana la inceput de toamna. Conform datelor remise Capital de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), la niciunul dintre contractele cu finantare europeana semnate in vara anului trecut stadiul fizic nu a reusit sa ajunga la 50%, cu exceptia primului tronson de 9,5 kilometri dintre Timisoara si Lugoj, care urmeaza sa fie inaugurat in perioada urmatoare. Dorinel Umbrarescu, patronul companiilor Spediton UMB si Tehnostrade, spune ca a terminat lucrarile si asteapta oficialii de la Transporturi pentru a realiza receptia, insa deschiderea circulatiei se amana de la o zi la alta. La tronsonul de autostrada Deva-Orastie, contract semnat la finele lui 2010, termenul de finalizare este februarie 2013, dar autoritatile vor sa deschida traficul, pe cei 32,5 de kilometri, in decursul acestei luni. La 1 septembrie 2012, stadiul lucrarilor a ajuns abia la 58,65%, de la 34,6% cat era la 1 mai, astfel ca taierea panglicii s-ar putea amana, scrie Capital.

Tarom, la bal sau la spital cu noul manager. Daca nu va intrerupe hemoragia de bani, austriacul Vystoupil ar putea duce compania pe urmele ungurilor de la Malev. Dupa multe luni de tergiversari, a venit in cele din urma si primul manager privat la o companie de stat din Romania. Austriacul Heinrich Vystoupil va conduce in urmatorii patru ani Tarom, scopul sau fiind aducerea companiei pe profit si pregatirea pentru privatizare. In acest an ar trebui sa fie listate 20% din actiuni la Bursa, iar in viitor se urmareste vanzarea integrala. E un scop nobil, dar foarte greu de atins. De ce? In primul rand din cauza situatiei in care se afla compania. In ultimii trei ani au fost acumulate pierderi de 829 de milioane de lei, iar ultimul an in care operatorul aerian a avut profit a fost 2007. Cheltuielile au fost in ultimii ani in mod constant cu 20-30% mai mari decat cifra de afaceri, din cauza gradului scazut de ocupare a aeronavelor, concurentei ridicate si pretului in crestere al combustibilului. Singura consolare este ca datoriile Tarom sunt destul de mici, asa ca va exista o marja de manevra mai mare decat la alte companii pentru aplicarea unui plan de restructurare. Totusi, data fiind situatia de pe piata transportului aviatic, e probabil sa fie nevoie de o terapie de soc, nu doar de administrarea mai buna a activitatii zilnice, anunta EVZ.

Greu de recrutat. Vrei să faci o schimbare în carieră? Orientează-te spre domeniile vedetă Tot mai mulţi şomeri, dar şi companii care se uită cu lupa după personal calificat. Se întâmplă pe piaţa forţei de muncă din România, o piaţă cu prea puţini specialişti, unde cererea nu este corelată cu oferta. În această situaţie, găsirea unui angajat pentru anumite domenii dă dureri de cap agențiilor de recrutare şi atentează la bugetele firmelor care se văd nevoite să scoată lunar din buzunar până la 3.000 de euro pentru un salariat premium. Cine sunt privilegiaţii şi cum reuşesc companiile să îi atragă?, se intreaba Income Magazine

Cat de sigura este asigurarea ta contra dezastrelor? Un cutremur de talia celui din 1977 ar genera pagube de miliarde de euro. Oare sunt pregatite societatile de asigurare din Romania sa-si despagubeasca clientii in cazul producerii unui dezastru? La finele lunii iunie, cele mai importante 15 companii de asigurari din Romania aveau in portofoliu aproximativ cinci milioane de polite de incendiu si calamitati naturale. Asta inseamna ca, in cazul in care locuinta le este distrusa in urma unei calamitati, cinci milioane de romani se asteapta sa fie despagubiti de societatile de asigurare. Specialistii estimeaza ca un cutremur de amplitudinea celui din 1977 ar provoca pagube de cel putin 6 miliarde de euro. In conditiile in care cele cinci milioane de asigurari acopera mai bine de 60% din fondul total de locuinte din Romania, rezulta ca societatile de asigurare ar trebui sa plateasca despagubiri de miliarde de euro. Toate vanzarile companiilor de specialitate abia daca au atins anul trecut doua miliarde de euro. Si atunci, de unde ar putea plati ele eventualele daune? Raspunsul sta in reasigurare si in rezervele pe care societatile sunt obligate prin lege sa le constituie pentru fiecare polita vanduta, informeaza Capital.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro