Studiu de caz: Cum se parcheaza la Viena
In centrul Bucurestiului sunt circa 3.300 de locuri de parcare cu timp limitat, iar din inchirierea lor, in 2009-2011, Administratia Strazilor Bucuresti a incasat circa trei milione de euro. In centrul Vienei sunt 130.000 de locuri de parcare, iar din inchirierea lor primaria a incasat in aceeasi perioada circa 68 de milioane de euro. In Bucuresti, in parcarile cu timp limitat poti sta fara probleme toata ziua, la tariful de 1,5 lei pe ora. La Viena se poate parca maxim doua ore, la tariful de 2 euro/ora. In Bucuresti, daca parchezi pe trotuar nu patesti nimic. La Viena, daca ai si doua roti pe trotuar platesti o amenda de circa 50 de euro. Rezultatul: in Bucuresti trotuarele sunt pline de masini, iar centrul Capitalei este un cosmar atat pentru pietoni, cat si pentru soferi din cauza blocajelor din trafic. In centrul Vienei, traficul rutier e mai relaxat, la fel ca si plimbarile pedestre.
Viena
Potrivit informatiilor trimise de municipalitatea din Viena la solicitarea HotNews.ro, primul program de administrare a locurilor de parcare a fost introdus in 1975. „Cu multi ani în urma am realizat ca unul dintre impasurile cu care se confrunta Viena erau locurile insuficiente si supraaglomerate de parcare, care contribuiau la îngreunarea circulatiei. Astfel, in 1975 au fost introduse primele parcari pe timp limitat, contra cost. În 1993, în timp ce se lucra la „Conceptul vienez de circulatie 1994 “, a fost pus în practica un proiect pilot, prin care parcarile pe timp limitat au fost extinse pe teritoriul unui district întreg. Proiectul a fost atât de eficient, prin reducerea considerabila a timpului de parcare, precum si a drumurilor parcurse cu masina în cautarea unui loc de parcare, încât a fost introdus treptat în tot mai multe districte, în special în cele din centrul orasului. Astfel la ora actuala în districtele 1 pâna la 9 si 20, de luni pâna vineri, între orele 9-22 nu se mai poate parca pe spatiul public decât cel mult 2 ore si acest lucru contra cost (Kurzparkzone) – reglementarile de parcare fiind semnalizate de la intrarea în districtele cu pricina”, explica reprezentantii primariei vieneze.
Potrivit datelor furnizate de municipalitatea din Viena, de la 1 octombrie 2012 parcarea pe timp limitat urmeaza sa fie introdusa si în alte districte mai putin centrale, respectiv în districtul 12 si 15 si partial în districtele 14, 16 si 17. În aceste districte perioada maxima de parcare va fi de 3 ore. Explicatia autoritatilor pentru aceasta masura este faptul ca s-a constatat ca si în aceste districte locurile de parcare disponibile sunt complet ocupate, în conditiile în care aproximativ un sfert din masinile parcate nu au numar de înmatriculare de Viena, locuitorii din zonele respective ramânând astfel fara locuri de parcare disponibile. În celelalte districte periferice se va putea parca în continuare pe spațiul public, parcarea fiind interzisa doar în zonele în care acest lucru este semnalizat.
Roman Riedel, de la departamentul municipal Dezvoltare si planificare, a declarat pentru HotNews.ro ca in Viena exista circa 130.000 de locuri de parcare pe perioada limitata in districtele din centrul orasului si partial in districtul 15. Deoarece in Austria nu exista marcaje pe asfalt pentru locurile de parcare, nu se poate da o cifra exacta.
Incasarile realizate de pe urma platilor facute la parcometre se ridica din 2009 pana in 2011 anual la circa 67,9 milioane de euro, conform statisticilor furnizate de Anneliese Friedl, de la departamentul municipal 6 (MA6 -Contabilitate si taxe) din Viena.
Pe langa parcarile publice cu timp limitat, un alt aspect important in strategia de parcare a Vienei este ridicarea de garaje de cartier in zone ale orasului dens construite. In 1994 spre exemplu a fost initiat un program de garaje, în cadrul caruia au fost realizate peste 50.000 de locuri de parcare. Potrivit ing. Thomas Keller de la Directia Municipala a Vienei – Resortul Constructii si Tehnica (Directia de constructii urbane) la ora actuala garajele supra si subterane sunt construite si administrate de firme private, care si finanteaza aceste lucrarii. Municipalitatea Vienei subventioneaza construirea asa numitelor garaje de cartier, în cazul în care sunt îndeplinite anumite conditii cadru (dovada faptului ca în zona sunt prea putine locuri de parcare, ca sa respecta anumite standarde de calitate pentru folosirea garajelor, ca exista tarife preferentiale pentru riverani etc). Administrarea garajelor de cartier se face însa tot de firme private. Conform ing. Thomas Keller pâna la sfârsitul anului urmeaza sa fie elaborat si un nou concept de garaje.
Cat costa parcarea
Începând cu 1 martie 2012 costurile pentru parcarea pe timp limitat se ridica la 1 euro (30 minute), 2 euro (60 minute), 3 euro (90 minute) si 4 euro (120 minute). Pentru 10 minute parcarea este gratuita. În anumite zone, pe strazile principale, se plateste pentru parcarea limitata si sâmbata dimineata. Plata parcarii se face automat.
Persoanele care locuiesc în districtele respective platesc o suma pausala – un abonament care se ridica la 120 euro pe an (179 euro/an cu toate taxele suplimentare) – si primesc un tichet special, care se lipeste pe parbriz. Banii obtinuti de municipalitate din taxele de parcare sunt investiti integral în sistemul vienez de circulatie. Anul trecut spre exemplu au fost subventionate din aceste fonduri câteva garaje de cartier (Wohnsammelgaragen) si au fost achizitionate garnituri noi de metrou.
Ce se intampla daca parchezi ilegal
Conducatorii de autovehicule care parcheaza ilegal în Viena sunt sanctionati, amenda minima ridicându-se de la 1 mai 2012 la 36 de euro.
Conform regulamentului privitor la circulatia pe strazi, paragraful 8, aliniatul 4, în Viena parcarea pe trotuar este interzisa, explica Martina Zika de la Departamentul Municipal 46. Sanctionata este si parcarea unei vehicul cu doar doua roti pe trotuar, amenda ridicându-se de la 1 mai 2012 la 48 de euro.
Rezultate
Administrarea inteligenta a locurilor de parcare din centrul orasului – strategia de parcare – este strans legata de controlul traficului. Astfel, cu cat vei limita mai mult parcarea in centrul orasului (timp limitat, tarife mari), cetatenii vor fi descurajati sa foloseasca masina personala si vor apela la transportul in comun. Astfel, centrul orasului va fi mai putin poluat, neaglomerat si prietenos pentru pietoni.
Potrivi reprezentantilor Primariei din Viena, la ora actuala doua treimi din drumurile parcurse se realizeaza cu mijloacele de transport în comun, pe jos sau cu bicicleta si numai o treime din drumuri cu masina personala, cu motocicleta sau cu scuterul.
„Scopul Municipalitatii vieneze este acela de a promova cât mai mult folosirea mijloacelor de transport în comun, nu numai în rândul vienezilor, ci si al navetiștilor. Astfel, odata cu scumpirea parcarilor pe timp limitat, tariful pentru abonamentele anuale pentru mijloacele de transport în comun a scazut de la 449 euro la 365 euro. Navetistii care vin în capitala Austriei cu masina au posibilitatea sa o lase la una dintre parcarile park-and-ride si sa-si continue drumul prin oras cu mijloacele de transport în comun. La ora actuala exista 11 astfel de parcari, iar un abonament pe luna costa în medie 55 euro sau chiar mai putin în unele cazuri. Se are în vedere permanenta extindere si modernizare de astfel de parcari. Asa se explica de ce Viena este una dintre metropolele europene cu cele mai putine ore de ambuteiaje pe strazi”, spun reprezentantii municipalitatii din Viena.
Bucuresti
In centrul Capitalei sunt circa 3.300 de locuri de parcare cu timp limitat. Acestea sunt administrate de Administratia Strazilor, institutie in subordinea Primariei Capitalei, iar tariful de parcare este de 1,5 lei pe ora. Desi, teoretic, in aceste parcari ai voie sa stai 1-2-3 ore, in realitate poti parca toata ziua. Plata parcarii se face in mare parte la parcagii platiti de de Administratia Strazilor. Uneori se plateste, alteori nu. „Oamenii vin, platesc o ora, dupa care lasa masina toata ziua si vin sa o ia dupa ce plecam noi. Nu avem ce sa le facem”, spune un parcagiu. Chiar daca nu platesti, nu risti nimic. Nu se aplica menzi soferilor care si-au lasat masina in parcare si nu au platit. De asemenea, nu se aplica sanctiuni soferilor care parcheaza pe trotuar.
Potrivit datelor furnizate de Administratia Strazilor, in anul 2011 s-au incasat 4,2 milioane lei din inchirierea parcarilor, bani din care se scad cheltuielile de operare a parcarilor (salariile parcagiilor, intretinerea, curatenia, etc – cam jumatate din aceasta suma). In 2010 s-au incasat 4,2 milioane lei dintre care doar jumatate profit. In 2009, cand aceste parcari erau administrate de o firma privata, s-a incasat o redeventa de circa 5 milioane lei. Contractul cu aceasta societatea a fost reziliat in 2009 de municipalitate.
In Bucuresti, exista o singura parcare parck&ride, de 700 de locuri, aproape de statia de metrou „Pacii”.
Potrivit datelor de pe site-ul RATB, anual se efectueaza circa 750 milioane de calatorii cu mijloacele de transport in comun ale regiei. Media este de circa 2 calatorii de persoana/zi.