Sari direct la conținut

A aparut curriculumul pentru clasa pregatitoare. Descarca din articol programele scolare si vezi ce vor studia copiii

HotNews.ro

Sursa foto: Agerpres

Curriculumul pentru Clasa Pregatitoare a fost prezentat miercuri de catre Ministerul Educatiei ONG-urilor invitate la minister pentru dezbateri, au declarat pentru HotNews.ro surse apropiate situatiei. Printre disciplinele pe care copiii le vor invata se numara Comunicare si limba romana, Matematica si explorarea mediului sau Muzica si miscare. Copiii vor putea sa studieze si Jocul cu calculatorul, disciplina optionala. Ministerul Educatiei a adus astfel curriculumul pentru clasa pregatitoare, proiect lansat de fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu, in dezbatere publica.

Descarca de aici:

Programa scolara – Comunicare in limba romana

Programa scolara – Educatie pentru societate

Programa scolara – Matematica si explorarea mediului

Programa scolara – Muzica si miscare

Programa scolara – Tehnologii de informare si comunicare

Programa scolara – Educatie fizica si sport

Programa scolara – Religie

Programa scolara – Consiliere si orientare

Programa scolara – Arte vizuale si lucru manual

Progresia competentelor in ciclul achizitiilor fundamentale

Nota privind elaborarea planului-cadru pentru invatamantul primar pentru clasa pregatitoare si clasele I – a II-a

Programa pentru disciplina Comunicare in limba romana

Pe scurt: Programa scolara pentru disciplina Comunicare in limba romana, la clasa pregatitoare, prevede ca disciplina se inscrie in planul de invatamant in Aria curriculara Limba si comunicare, alaturi de Limba moderna si optionalele specifice domeniului. Clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a au repartizate intre 5-7 ore/saptamana de Comunicare in limba romana.

Competentele generale pe care copilul le va dobandi la aceasta disciplina:

  • Receptarea de mesaje orale in contexte de comunicare variate
  • Exprimarea de mesaje orale in diverse situatii de comunicare
  • Receptarea unei varietati de mesaje scrise
  • Redactarea de mesaje diverse, intr-o varietate de situatii de comunicare

Ce activitati vor face copiii in clasa pregatitoare, la materia Comunicare in limba romana

Pentru sesizarea semnificatiei globale a unui scurt text audiat:

  • Selectarea unei imagini dintr-un set, pentru a indica despre ce este vorba in mesajul audiat.
  • Realizarea unui desen pentru a indica despre ce este vorba in mesajul audiat.
  • Selectarea unui cuvant dintr-un set de cuvinte/expresii spuse, pentru a indica despre ce este vorba in mesaj.
  • Oferirea de raspunsuri scurte la intrebarea: Despre ce este vorba (in acest fragment de poveste)?
  • Participarea la jocuri de grup, ca urmare a intelegerii regulilor jocului (ex.: respectarea regulilor jocului „Sotron”)

Pentru Recunoasterea catorva detalii dintr-un mesaj scurt, rostit clar si rar:

  • Numirea personajului/personajelor dintr-un fragment de poveste audiat.
  • Oferirea de raspunsuri la cererea elementara de informatii: Cine? Ce? Unde? Cum?
  • Oferirea de replici afirmative/negative la enunturi scurte care vizeaza diverse informatii din text (ex. numele gresit al personajului, locul corect in care se petrece actiunea).

Pentru identificarea cuvintelor din enunturi rostite clar si rar:

  • Indicarea cuvintelor percepute prin diferite semne: batai din palme, jetoane puse pe banca, saritura etc. (ex. Pune pe masa atatea jetoane cate cuvinte ai auzit.)
  • Dezvoltarea sau simplificarea unui enunt audiat, prin adaugarea sau scoaterea unui cuvant.
  • Punerea in corespondenta a unui cuvant rostit cu imaginea potrivita.

Pentru Articularea sunetelor si a silabelor in cuvinte:

  • Jocuri de dictie, framantari de limba, cantece, numaratori ritmate
  • Recitarea de poezii scurte
  • Reproducerea de ghicitori si enunturi scurte
  • Jocuri de cuvinte (de tip Fazan, in care criteriul poate fi nu numai ultima silba, ci si ultimul sunet).
  • Reglarea tonului, volumului si vitezei vorbirii, prin rostirea repetata a aceluiasi enunt, cu schimbarea tonului, volumului sau vitezei vorbirii.

Programa precizeaza ca intentioneaza sa aseze in centrul preocuparilor cadrului didactic (si ale parintilor) dezvoltarea capacitatii copilului de a-si comunica propriile idei, opinii, ganduri si sentimente, intr-un mod accesibil. Se urmareste apropierea copiilor de lumea cartilor, de mijloacele de informare si nu in ultimul rand de ceilalti copii.

Programa pentru disciplina Educatie pentru societate

Pe scurt: Disciplina este prevazuta in planul-cadru de invatamant cu un buget de timp de 1-2 ore/saptamana, pe durata unui an scolar.

Programa scolara a disciplinei Educatie pentru societate are ca finalitate integrarea sociala a copiilor in colectivitate, prin:

  • aplicarea normelor de conduita necesare in diferite contexte de viata;
  • alfabetizarea moral-civica a copiilor;
  • dezvoltarea unor atitudini pozitive fata de propria persoana si fata de ceilalti.

Ce activitati vor face copiii in clasa pregatitoare, la materia Educatie pentru societate

Pentru Identificarea unor norme elementare de conduita in contexte familiare:

  • exercitii de recunoastere a respectarii/incalcarii regulilor de politete care fac apel la: observarea si descrierea unor comportamente ale copiilor si ale adultilor, intamplari prezentate in povesti, desene animate familiare etc.;
  • audierea unor cantece cu tematica specifica, precum si a unor poezii care prezinta reguli de politete;
  • discutarea in grupuri mici a unor proverbe care ilustreaza comportamente acceptate in societate

Pentru Punerea in practica a unor norme elementare de conduita in contexte familiare:

  • exercitii prin care copilul se prezinta si ii prezinta pe membrii familiei;
  • realizarea unor jocuri de rol pe diferite teme in care sunt utilizate regulile de politete si folosirea pronumelui de politete;
  • exersarea in contexte diferite (care implica relatii cu colegii, profesorii, parintii, prietenii etc.) a regulilor de politete;
  • alcatuirea de postere, colaje care ilustreaza reguli de comportament (ale clasei, reguli de igiena etc.)

Pentru Aplicarea unor deprinderi de comportament moral-civic in contexte familiare:

  • jocuri de rol care presupun indeplinirea unor roluri si responsabilitati in grupurile de apartenenta, acceptarea si oferirea de sprijin;
  • jocuri tematice „Asa da/Asa nu”;
  • exersarea, prin jocuri, in contexte diferite, a unor deprinderi de comportament bazate pe respect fata de sine si fata de ceilalti, cinste, sinceritate, pe grija fata de sine si fata de ceilalti, fata de lucrurile incredintate etc.;

Pentru Indeplinirea unor roluri/responsabilitati reale sau imaginare, in grupurile de apartenenta:

  • povestiri, observarea unor imagini care ofera exemple de asumare a rolurilor/responsabilitatilor in cadrul grupului;
  • exersarea unor roluri si a unor responsabilitati specifice in grupe de lucru;
  • exercitii de implicare in rezolvarea unei sarcini de lucru, potrivit rolului asumat in cadrul grupului;
  • responsabilizare in desfasurarea activitatilor clasei (distribuire de materiale, ingrijirea spatiului de lucru/joaca);

Programa pentru disciplina Matematica si explorarea mediului

Pe scurt: Pentru ciclul Achizitiilor fundamentale (clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a) actuala programa realizeaza o abordare integrata a conceptelor specifice domeniilor Matematica si Stiinte ale naturii.

Competente generale pe care copiii le dobandesc la aceasta disciplina:

  • Recunoasterea si utilizarea numerelor in calcule elementare
  • Localizarea si relationarea elementelor geometrice
  • Manifestarea curiozitatii pentru fenomene/ relatii/ regularitati din mediul apropiat
  • Generarea unor explicatii prin folosirea unor elemente de logica
  • Organizarea datelor in scopul rezolvarii de probleme
  • Compararea unor marimi din mediul apropiat prin intermediul unor masuri ale lor

Ce activitati vor face copiii in clasa pregatitoare, la disciplina Matematica si explorarea mediului

Pentru Numararea pana la 10 crescator si descrescator:

  • exercitii de reprezentare a numerelor de la 1 la 10 cu ajutorul unor obiecte sau semne (puncte, cerculete, linii etc.),
  • exercitii de numarare inainte si inapoi, in variante complete sau de la un punct al seriei, din 1 in 1, cu manipularea obiectelor sau fara;
  • ordonarea crescatoare si descrescatoare a jetoanelor cu numerele de la 1 la 10 sau parte din sirul 1-10
  • exercitii de formare de multimi de obiecte concrete (confectionarea unor diagrame din sarma si folosirea de obiecte palpabile-creioane, jucarii etc.);

Pentru Recunoasterea si numirea cifrelor:

  • exercitii de recunoastere a cifrelor de la 0 la 9, ca simboluri conventionale ale numerelor mai mici decat 10;
  • construirea cifrelor din plastilina, fire, „fire” de hartie creponata sau hartie refolosita, sarma,
  • decuparea unor cifre din pliantele de promotii, din ziarele de sport etc.;
  • identificarea unor titluri de povesti in care apar numere: Cei 3 purcelusi, Punguta cu 2 bani, Capra cu 3 iezi, Iedul cu 3 capre, 5 paini, Cei 3 muschetari, Alba-ca-Zapada si cei 7 pitici etc.;

Pentru Recunoasterea unor forme geometrice plane (patrat, triunghi, dreptunghi, cerc) si a unor corpuri geometrice (cub, sfera) in obiecte manipulate de copii si in mediul inconjurator:

  • numirea formelor geometrice (patrat, triunghi, dreptunghi, cerc);
  • exercitii de reproducere prin desen a unor forme geometrice plane, cu ajutorul unor sabloane sau cu mana libera;
  • confectionarea din sarma a formelor geometrice (patrat,

Pentru Construirea unor reprezentari spatiale simple:

  • construirea unor jucarii-cub, piramida-prin decupare si lipire dupa sablon;
  • jocuri de constructii, LEGO
  • construirea unor obiecte uzuale folosind cutii, cilindri si sfere (Ex: suport de creioane, cutia pentru cadouri)
  • jocuri de constructii „cu cuburi” din lemn sau plastic – jocurile contin de fapt si cilindri, conuri, piramide;

Programa pentru disciplina Tehnologii de informare si comunicare (Jocul cu calculatorul)

Pe scurt: Subsumata Ariei Arte vizuale si tehnologii, disciplina are statut optional si este prevazuta in planul-cadru de invatamant cu un buget de timp de 0-1 ore/saptamana, pe durata unui an scolar.

Programa scolara a disciplinei TIC (Jocul cu calculatorul) are ca finalitate familiarizarea, prin joc, a copiilor, cu noile tehnologii pentru o invatare activa, inovativa si creativa, prin:

  • explorarea diferitelor componente si functii ale computerului sau ale altor dispozitive digitale disponibile in mediul apropiat;
  • utilizarea unor resurse si aplicatii TIC in activitatile de invatare (explorare, selectie, procesare si creare de continut digital);
  • dezvoltarea unei atitudini critice asupra beneficiilor si riscurilor utilizarii tehnologiilor de informare si comunicare asupra vietii cotidiene, a invatarii si a relatiilor cu cei din jur.

Competentele digitale au un caracter transversal si pot fi utilizate in explorarea oricarui domeniu de cunoastere. De aceea, programa TIC pentru clasa pregatitoare va utiliza alaturi de elementele de continut specifice domeniului TIC orice alte continuturi studiate in cadrul altor arii si discipline care constituie curriculumul pentru clasa pregatitoare.

Competente generale pe care le vor dobandi copiii:

  • Utilizarea functiilor de baza ale unui computer sau a altor dispozitive digitale, in contexte specifice de invatare
  • Operarea simpla cu procedee si instrumente de explorare si de creare a unor continuturi informationale digitale in format vizual sau/si audio
  • Manifestarea unei atitudini critice cu privire la impactul tehnologiilor de informare si comunicare asupra vietii cotidiene, a invatarii si a relatiilor cu ceilalti

Ce activitati vor face copiii

Pentru Recunoasterea principalelor componente externe si a perifericelor unui computer sau dispozitiv digital si a simbolurilor grafice asociate acestora:

  • Realizarea unui puzzle cu piese care infatiseaza diferitele componente ale unui computer sau a altor dispozitive digitale;
  • Confectionarea creativa a componentelor unui computer sau a altor dispozitive digitale, utilizand materiale reciclabile
  • Observarea unor imagini cu diferite componente ale unor computere de diferite forme si marimi;
  • Povestea computerului – lectura activa a unei povestiri in imagini privind aparitia si evolutia computerului

Pentru Utilizarea mouse-ului si a sagetilor de pozitie (click, dublu click, sus, jos, stanga, dreapta) pentru recunoasterea si manipularea unor obiecte, sunete si imagini digitale:

  • Observarea asemanarilor si deosebirilor intre mouse-ul de la calculator si un soricel real;
  • Desene, modelaje sau confectionarea din materiale simple a unui mouse;
  • Utilizarea unor jocuri pe calculator care presupun colorarea unor planse cu ajutorul mouse-ului.
  • Activitati practice: deschiderea si inchiderea computerului, manipularea mouse-ului, actionarea tastaturii

Pentru Utilizarea unor procedee simple de cautare a informatiilor de tip imagine sau video pe INTERNET:

  • Recunoasterea simbolurilor grafice (icons) ale principalelor motoare de cautare prin realizare unor desene care sa infatiseze simbolurile diferitelor motoare de cautare pe INTERNET
  • Demonstrarea unor cautari simple de imagini si video pe INTERNET pornind de la un cuvant dat
  • Selectarea simpla a unor imagini digitale pentru realizarea unui colaj pe o tema data

Pentru Recunoasterea unor beneficii si riscuri ale utilizarii TIC pentru activitatile de zi cu zi ale copilului si pentru relatiile cu cei din jur (scoala, familie, grup de prieteni):

  • Povestea ochilor obositi – lectura activa in imagini care sa ofere copiilor exemple despre efectele utilizarii excesive a computerului sau a altor dispozitive digitale
  • Vizita la o institutie din comunitate (primarie, banca, politie, administratie financiara) cu observarea situatiilor reale de utilizare a computerului sau a altor dispozitive digitale in viata de zi cu zi, realizarea unor interviuri cu angajati care utilizeaza zi de zi un computer
  • Joc de rol – Computerul mi-a rapit prietenul. Ajuta-ma sa il salvez!

Programa pentru disciplina Religie

Pe scurt: Programa scolara pentru religie – clasa pregatitoare reprezinta o oferta curriculara, proiectata pentru o ora pe saptamana in trunchiul comun al planului de invatamant pentru aceasta clasa si face parte din aria curriculara Om si societate.

Competentele generale pe care le dobandesc copiii la aceasta disciplina:

  • Aplicarea unor norme de comportament specific moralei religioase, in diferite contexte de viata
  • Colaborarea cu copiii si cu adultii din mediul familiar, in acord cu valorile religioase
  • Explorarea activa a unor elemente din viata de zi cu zi, din perspectiva propriei credinte

Ce activitati vor face copiii in clasa pregatitoare, la disciplina Religie

Pentru Identificarea unor elemente de baza ale credintei religioase:

  • organizarea de discutii despre rolul lui Dumnezeu in viata omului;
  • exercitii de invatare a inchinarii (gestul inchinarii, cuvintele insotitoare);
  • explicarea credintei in Sfanta Treime, pornind de la gestul inchinarii;
  • realizarea unor desene/lucrari practice in care se reflecta informatiile primite prin intermediul cantecelor, rugaciunilor, textelor biblice prezentate;

Pentru Analizarea caracteristicilor comportamentale ale unui bun crestin, pe baza valorificarii unor situatii din viata de zi cu zi:

  • povestirea unor fapte bune, proprii sau ale altora;
  • exercitii de identificare a calitatilor celorlalti (membri ai familiei, colegi, prieteni etc.) prin desene, dialoguri etc.;

Pentru Asumarea unor responsabilitati in cadrul grupurilor din care face parte, la propunerea adultului:

  • organizarea de dialoguri pe teme privind colaborarea in diferite grupuri de apartenenta;
  • exercitii de identificare a rolurilor sociale ale diferitelor persoane (copii, parinti, profesori etc.) si a responsabilitatilor corespunzatoare fiecareia dintre acestea;
  • organizarea de activitati caritabile, impreuna cu alti membri ai scolii, parohiei etc.;

Pentru Identificarea manifestarii unor sarbatori si evenimente cu semnificatii religioase, cu incidenta asupra vietii familiei:

  • identificarea aspectelor caracteristice ale diferitelor sarbatori;
  • audierea unor texte din literatura romana si universala, referitoare la marile sarbatori crestine;
  • organizarea de discutii privind evenimentele religioase din viata omului: botezul, nunta, ziua onomastica etc., valorificand experientele concrete ale copiilor;
  • analizarea unor imagini relevante din viata copiilor si a familiilor lor (fotografii de familie, imagini din sfera publica etc.);

Programa scolara pentru religie – clasa pregatitoare reprezinta o oferta curriculara dezvoltata in jurul unei teme centrale: Dumnezeu este cu noi prin descoperire si iubire, precizeaza programa.

Programa pentru disciplina Muzica si miscare

Pe scurt: Disciplina este prevazuta in planul-cadru de invatamant cu un buget de timp de 2-3 ore/saptamana, pe durata unui an scolar. Disciplina Muzica si miscare se inscrie in planul de invatamant in Aria curriculara Arte si tehnologii, alaturi de Arte vizuale si Lucru manual. Ea contribuie la stimularea copilului in manifestarea curiozitatii pentru diferite forme de expresivitate artistica si pentru exprimarea sensibilitatii artistice prin intermediul unor mijloace simple.

Manifestarea spontana si naturala a copilului la auzul muzicii, inca de la cea mai frageda varsta, este miscarea. Respectand acest specific, asocierea auditiei si a cantecului cu miscarea este pe deplin motivata, asigurandu-se prin aceasta o practica muzicala – joc. Iata de ce titulatura disciplinei Muzica include si miscarea, precizeaza programa.

Competentele generale pe care le vor dobandi copiii:

  • Receptarea repertoriului de cantece pentru copii si a unor elemente de limbaj muzical
  • Redarea repertoriului de cantece pentru copii, cu mijloacele interpretative specifice lor
  • Exprimarea libera in contactul cu muzica, apeland la propriile abilitati creative

Ce activitati vor face copiii in clasa pregatitoare, la disciplina Muzica si miscare

  • Pentru Asimilarea pe cale intuitiva a repertoriului de cantece: Insusirea cantecelor in colectiv, prin preluarea lor orala
  • Pentru Redarea cantecelor insotite de miscarea sugerata de text: Executarea unor miscari sugerate de text, prin joc.
  • Pentru Emiterea unor onomatopee pentru diverse surse sonore, avand durate si intensitati diferite: Imitarea unor sonoritati cunoscute; jocuri cu personaje.
  • Pentru Emiterea unor sunete cu percutie corporala (bataia in palme): Participarea la jocuri de miscare.
  • Pentru Interpretarea cantecelor cu acompaniamentul jucariilor muzicale (tobe, lemne): Asocierea cantecului cu acompaniamentul jucariilor muzicale
  • Pentru Executarea unui dans liber, pe cantecul interpretat de copii: Exersarea miscarii libere pe cantec, miscare sugerata de melodia acestuia.
  • Pentru Desfasurarea unui joc pe muzica audiata: Organizarea unor jocuri propuse spontan de copii, inspirate de muzica audiata.

Programa pentru disciplina Educatie fizica si sport

Pe scurt: In noul plan de invatamant, pentru aceasta disciplina sunt prevazute:

  • un numar de 1-2 ore la Ciclul achizitiilor fundamentale (clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a);
  • un numar de 2-3 ore la Ciclul dezvoltare (clasele a III-a si a IV-a);
  • un numar de 2 ore la Ciclul dezvoltare (clasele a V-a si a VI-a).

Daca analizam numarul de ore distribuit pe cicluri de varsta, vom observa un numar diferit la clasele a III-a si a IV-a fata de clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a. Pentru a intelege mai bine ratiunile acestei alocari orare, trebuie sa privim in planul de invatamant, spre aria Arte si tehnologii, precizeaza programa. La disciplina Muzica (si miscare) vom observa o ora in plus destinata exprimarii prin miscare pe muzica. Asadar elevii se vor misca conform nevoilor, dar in feluri diferite. Daca orele de educatie fizica si sport, conform art. 263, alin. (7) din Legea educatiei nationale, legea nr. 1/2011, sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate, muzica, insotita de miscare si dans va fi predata de profesorii pentru invatamantul primar/ invatatori.

Competente generale:

  • Receptarea unor mesaje artistice exprimate prin limbaj vizual, in contexte variate
  • Exprimarea de idei/experiente si emotii/sentimente prin modalitati specifice artelor vizuale
  • Crearea de obiecte practice si estetice folosind materiale, instrumente si tehnici specifice lucrului manual

Ce activitati vor face copiii in clasa pregatitoare, la disciplina Educatie fizica si sport

Pentru Aplicarea deprinderilor motrice de baza si a unor calitati motrice, in practicarea jocurilor de miscare:

Participarea la jocuri de miscare ce presupun:

  • aruncarea unei mingi in sus cu ambele maini – Tarile;
  • aruncarea/lovirea mingei in pamant si prinderea ei cu ambele maini – Mingea in cerc
  • aruncarea si prinderea inainte cu ambele maini – Ratele si vanatorii
  • viteza de reactie la stimuli auditivi – Crabii si crevetii
  • viteza de reactie la stimuli vizuali – Semaforul
  • indemanare – La tinta
  • saritura cu desprindere de pe ambele picioare – Coarda, Elasticul, Sotron
  • mers si alergare usoara – Un, doi, trei la perete, stai!

Pentru Aplicarea deprinderilor motrice de baza si a unor calitati motrice, in practicarea minisporturilor:

  • Practicarea de jocuri dinamice, pregatitoare specifice fiecarui mini-joc sportiv predat.
  • Intreceri de minifotbal/minibasket/minihandbal, in functie de preferintele elevilor.
  • Exersarea de elemente simple din: gimnastica ritmica, dansuri folclorice, dansuri tematice, euritmie.

Pentru Manifestarea atitudinii de fair-play in timpul practicarii jocurilor si a minisporturilor, sub forma de intrecere:

  • Aplicarea regulilor de baza ce trebuie respectate in intreceri.
  • Participarea la stafete si concursuri.
  • Indeplinirea de sarcini, prin rotatie, privind organizarea activitatii, conducerea unor jocuri, exercitii etc.
  • Participarea la excursii tematice pe specificul disciplinei: vizitarea unei sali de handbal, a unui teren de fotbal; intalnire cu sportivi sau fosti sportivi

Programa pentru disciplina Dezvoltare personala

Pe scurt: In noul Plan cadru pentru ciclul Achizitii fundamentale (clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a), disciplina Dezvoltare personala face parte din Aria curriculara Consiliere si Orientare careia ii sunt alocate, ca buget de timp, in fiecare dintre cei trei ani, 1-2 ore pe saptamana, pe durata unui an scolar.

Programa de Dezvoltare personala pentru clasa pregatitoare este primul pas al unui program secvential de dezvoltare si pregatire pentru viata si pentru viitor, destinat elevilor din acest grup tinta pana la clasa a XII-a. Programa este centrata pe elev, pornind de la nevoile de dezvoltare specifice varstei la care copilul intra in clasa pregatitoare.

Programa scolara a disciplinei Dezvoltare personala are ca finalitate dobandirea increderii in sine si a starii de bine a copiilor, prin:

  • Manifestarea interesului pentru autocunoastere si a atitudinii pozitive fata de sine;
  • Aplicarea abilitatilor de comunicare si interrelationare in diferite contexte;
  • Utilizarea abilitatilor si atitudinilor de invatare;
  • Explorarea dezvoltarii carierei;
  • Construirea si mentinerea unui stil de viata de calitate.

Competente generale:

  • Manifestarea interesului pentru autocunoastere si a atitudinii pozitive fata de sine si fata de ceilalti
  • Aplicarea abilitatilor de interactiune pozitiva cu copii si adulti cunoscuti, exprimarea adecvata a emotiilor
  • Aplicarea abilitatilor de mentinere a starii de bine si a unui stil de viata sanatos
  • Aplicarea abilitatilor si atitudinilor de invatare specifice scolarului mic
  • Identificarea intereselor personale si a informatiilor de baza despre munca si meserii, ca parte a mecanismelor de cunoastere si intelegere a lumii reale

Ce activitati vor face copiii

Pentru Descrierea unor trasaturi personale care tin de interiorizarea schemei corporale:

  • Desenarea conturului corpului in marime naturala pe coli de flipchart. Fiecare copil coloreaza conturul, astfel incat sa semene cat mai bine cu sine (culoarea parului, culoarea ochilor etc.).
  • Decuparea si afisarea produselor. Jocuri – Ghici cine este…? – pentru recunoasterea copilului din imagine.
  • Vizualizarea in oglinda a elementelor corporale si denumirea acestora.
  • Discutii in perechi sau in grupuri mici despre partile corpului si rolul acestora. Jocuri de continuare de fraze: Cand mananc folosesc…, Cand joc fotbal folosesc…

Pentru Identificarea asemanarilor si deosebirilor dintre sine si ceilalti dupa diferite criterii: aspecte fizice, gen, varsta etc.

  • Prezentarea fotografiei proprii.
  • Realizarea de desene de tip autoportret, colaje.
  • Sortarea imaginilor cu fotografii de copii, dupa diferite criterii (toti cei cu ochii albastri, toti cei care zambesc, toti cei ce au parul lung, toti cei ce poarta pantaloni etc.)
  • Practicarea unor jocuri care demonstreaza obtinerea unor produse unice, originale (Fulgii de nea).
  • Lectura unor povesti, texte literare (ex.: Ratusca cea urata de H. C. Andersen).
  • Analiza conturului mainii sau amprentelor personale desenate pe coli de hartie sau panza.
  • Jocuri de continuare de fraze: Mancarea mea preferata este…, Culoarea mea preferata este…, Sunt mandru de mine atunci cand…

Pentru Identificarea modalitatilor de solicitare a ajutorului de la colegi si adulti cunoscuti (de ex. cand sunt suparat sau trist, cand nu stiu cum sa exprim ceea ce vreau, cand doi copii isi doresc sa se joace cu aceeasi jucarie in acelasi timp):

  • Exercitii de exprimare a solicitarii ajutorul fata de colegi, profesori sau parinti.
  • Citirea si analiza unor povesti si fabule despre solicitarea ajutorului.
  • Jocuri de rol in care sa foloseasca masti sau marionete
  • Exercitii de identificarea unor pasi pe care sa-i parcurga in solicitarea ajutorului pentru diferite situatii
  • Crearea unor postere prin care sa evidentieze situatiile in care au nevoie de ajutor colaj, desen, pictura, grafica).

Programa pentru disciplina Arte vizuale si lucru manual

Pe scurt: In noul plan de invatamant, disciplina Arte vizuale si Lucru manual face parte din aria curriculara Arte si tehnologii. De-a lungul Ciclului achizitiilor fundamentale, se realizeaza o abordare integrata a conceptelor specifice celor doua, in 1-2 ore pe saptamana, iar in Ciclul de dezvoltare (clasele a III-a, a IVa, a V-a si a VI-a) fiecare disciplina continua de sine statator, cu 1 ora pe saptamana.

Competente generale:

  • Receptarea unor mesaje artistice exprimate prin limbaj vizual, in contexte variate
  • Exprimarea de idei/experiente si emotii/sentimente prin modalitati specifice artelor vizuale
  • Crearea de obiecte practice si estetice folosind materiale, instrumente si tehnici specifice lucrului manual

Ce activitati vor face copiii

Pentru Identificarea unor mesaje simple, in contexte familiare, exprimate printr-o varietate de forme artistice:

  • Participarea la expozitii cu fotografii personale pe diferite teme: Familia mea, Prietenul meu…., In vacanta etc. – oferirea de explicatii simple, pe marginea acestora, in cadrul Intalnirii de dimineata
  • Participarea la expozitii cu desene, picturi, modelaje – subiectele vor fi din universul familiar; oferirea de raspunsuri simple la intrebarea Despre ce este vorba…?.
  • Vizionarea de scurte fragmente din filme pentru copii sau filme de desene animate; discutii despre mesajele transmise.
  • Realizarea de descrieri scurte ale persoanelor familiare, ale locurilor, ale lucrurilor si ale evenimentelor, oferind detalii suplimentare cu ajutorul imaginilor.

Pentru Identificarea elementelor de limbaj plastic, in ipostaze familiare, in spatiul inconjurator:

  • Precizarea culorilor obiectelor din sala de clasa/de pe holurile scolii/din curtea scolii/din imprejurimile scolii.
  • Realizarea de corespondente: culori din natura-culori ale obiectelor din mediul apropiat/familiar – ex. Banca mea este albastra ca….marea etc.
  • Realizarea de grafice in care sa surprinda: Culoarea preferata a colegilor din clasa, Culorile preferate ale membrilor familiei (frati, surori, mama, tata, bunicul, bunica etc.)

Pentru Manifestarea curiozitatii fata de mesaje artistice transmise prin limbaj vizual:

  • Observarea modului diferit de ilustrare a aceluiasi subiect ex. Autoportret – prin desen, grafica, pictura, fotografie artistica, sculptura etc.
  • Participarea la manifestari artistice, expozitii ale colegilor mai mari din scoala.
  • Vizitarea de muzee si expozitii de arta.
  • Vizionarea de fragmente din filme de desene animate, cu caracter educativ.
  • Vizionarea de spectacole de teatru si teatru de papusi, adecvate varstei

Pentru Exprimarea libera a ideilor/experientelor si a emotiilor/sentimentelor prin utilizarea de materiale, instrumente de lucru si tehnici simple:

  • Identificarea unor materiale si instrumente folosite in comunicarea specifica artelor vizuale.
  • Exprimarea de mesaje orale simple despre: textura, culoarea, dimensiunea, forma, grosimea si utilitatea unor obiecte, stranse intr-o colectie.
  • Identificarea unor tehnici de lucru si a unor instrumente folosite in artele vizuale, in zona geografica in care se afla scoala.
  • Observarea unui produs simplu si sesizarea cel putin a unei etape din realizarea acestuia.
  • Exersarea de tehnici simple in aplicatii: obtinerea formelor spontane prin presarea hartiei, dactilopictura, modelaj, amprentare, desen cu ceara, decolorare cu pic etc.
  • Realizarea unor aplicatii/compozitii utilizand materiale diverse (materiale din natura, fotografii, panza, lemn, hartie cerata, tempera, plastilina etc.

Daniel Funeriu: Acest curriculum marcheaza inceputul unei modernizari curriculare fara precedent in Romania. Ii invit pe experti sa se pronunte si pe politicieni sa asigure stabilitatea legii educatiei

Daniel Funeriu

Daniel Funeriu

Foto: Agerpres

Daniel Funeriu, fostul ministru al Educatiei si cel care a lansat clasa pregatitoare, a declarat pentru HotNews.ro ca „acest curriculum marcheaza inceputul unei modernizari curriculare fara precedent in Romania, sunt pe traseu multe documente curriculare de o calitate deosebita”. Funeriu a lansat un apel catre experti sa se pronunte pe acest curriculum „si catre politicieni „sa asigure stabilitatea legii educatiei”. „Ma bucur ca echipa pe care am format-o la nivelul ministerului a reusit sa produca un document de care eu sunt foarte multumit. Probabil ca mai sunt mici ajustari care trebuie facute. S-a lucrat de mult timp la aceste documente si se vede cat de importanta este continuitatea in Ministerul Educatiei”, a declarat fostul ministru.

Potrivit acestuia, „urmeaza formarea cadrelor didactice, care este si ea prevazuta. Cel mai important este ca micutii de 6 ani sa inceapa scoala in conditii ideale pentru ei. Acest curriculum marcheaza inceputul unei modernizari curriculare fara precedent in Romania, sunt pe traseu multe documente curriculare de o calitate deosebita. Ii invit pe experti sa se pronunte si pe politicieni sa asigure stabilitatea legii educatiei”.

Cum iti inscrii copilul in clasa pregatitoare si in clasa I – Ce e nou si ce e vechi in metodologia privind clasa pregatitoare

Clasa pregatitoare

Clasa pregatitoare

Foto: Agerpres

Obligativitatea scolarizarii cu prioritate a copiilor aflati in aria de cuprindere a scolii, precum si posibilitatea inscrierii elevilor la o alta scoala decat cea din aria de circumscriptie, in limita planului de scolarizare – sunt prevazute in legislatie inca din 2005 si se aplica si in prezent. Cadrul legal pentru inscrierea copiilor in clasa pregatitoare si in clasa I se bazeaza si pe o lege din 2005, care nu a fost modificata de niciun ministru, si care impune de asemenea obligatia ca unitatile scolare, cu sprijinul autoritatilor locale, sa realizeze anual recensamantul copiilor de 6-7 ani din zona arondata. Explicatiile au fost date de Oana Badea, secretar de stat in MECTS.

Cadrul legal pentru ca incepand cu anul scolar 2012-2013 sa putem implementa clasa pregatitoare este Legea Educatiei Nationale, OM nr. 3.064/19 ianuarie si al treilea element de legislatie care trebuie luat foarte atent in calcul, pentru ca este elementul de continuitate pe care ni-l cere intotdeauna societatea, este OM nr. 4.925/ 8 septembrie 2005 – Regulamentul de Organizare si Functionare a Invatamantului Preuniversitar„, a explicat Oana Badea.

Citeste mai mult despre ordinul din 2005 care introduce obligativitatea scolarizarii cu prioritate a elevilor in scolile de circumscriptie, precum si realizarea anuala a recensamantul copiilor de 6-7 ani din zona arondata

Clasa pregatitoare aduce, asadar, in sistemul de invatamant obligatoriu copiii care au implinit sase ani. Prezenta copiilor este obligatorie, programul este de patru ore pe zi, profesorii vor pune absente. Copiii nu vor primi, insa, note sau calificative, ci vor invata jucandu-se si vor primi recompense precum buline, informeaza Ministerul Educatiei. Prin acest mecanism, vor fi adusi in sistemul de educatie aproximativ 20.000 de copii care pana acum nu erau cuprinsi in nicio forma de invatamant, sustin oficialii, care precizeaza ca faptul ca cei mici vor iesi de la scoala la ora 12:00 se intampla acum cu un an mai devreme decat pana in prezent, problema pe care parintii trebuia sa o gestioneze in clasa I.

Stabilirea clasei in care va fi inscris copilul

Copiii care implinesc 7 ani pana la data de 31 august 2012 inclusiv vor fi inscrisi in clasa I.

Copiii care implinesc 6 ani pana la data de 31 august 2012 inclusiv vor fi inscrisi in clasa pregatitoare, dar pot fi inscrisi si in clasa I, la solicitarea scrisa a parintilor, in urmatoarele situatii:

  • daca sunt inscrisi si frecventeaza, in anul scolar 2011-2012, grupa mare, pregatitoare pentru scoala;
  • daca nu sunt inscrisi sau nu frecventeaza grupa mare, pregatitoare pentru scoala, in anul scolar 2011-2012, dar evaluarea dezvoltarii psihosomatice atesta pregatirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei I. In cazul in care rezultatul evaluarii arata ca dezvoltarea psihosomatica nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei I, copiii vor fi inscrisi in clasa pregatitoare.

Parintii ai caror copii implinesc varsta de 6 ani in perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2012 inclusiv pot sa-si inscrie copiii in invatamantul primar in clasa pregatitoare, daca evaluarea dezvoltarii psihosomatice a acestora facuta de specialisti atesta pregatirea copiilor pentru parcurgerea cu succes a clasei pregatitoare.

Parintii copiilor care implinesc varsta de 6 ani in perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2012 inclusiv care nu opteaza pentru inscrierea copiilor lor in clasa pregatitoare in anul scolar 2012-2013 sau ai celor pentru care evaluarea dezvoltarii psihosomatice arata ca dezvoltarea psihosomatica nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregatitoare isi vor inscrie copiii la gradinita, in grupa mare.

Evaluarea dezvoltarii psihosomatice a copiilor se efectueaza sub coordonarea centrului Judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala (CJRAE/CMBRAE), in perioada 20 – 29 februarie 2012. Programul zilnic stabilit pentru desfasurarea acestei evaluari si adresele unde se realizeaza sunt stabilite de comisia judeteana si sunt afisate la toate unitatile de invatamant si pe site-urile inspectoratelor scolare judetene.

Rezultatul evaluarii dezvoltarii psihosomatice a copilului este comunicat, in scris, parintelui care a solicitat evaluarea. Rezultatul evaluarii nu poate fi contestat. Decizia comisiei judetene/a municipiului Bucuresti, referitoare la nivelul de clasa la care urmeaza a fi inscrisi copiii care au participat la evaluarea dezvoltarii psihosomatice, este comunicata prin afisare la unitatile de invatamant.

Alegerea unitatii de invatamant la care va fi inscris copilul

Toti copiii ai caror parinti solicita inscrierea in clasa pregatitoare, respectiv in clasa I, la scoala de circumscriptie vor fi inmatriculati la unitatea de invatamant solicitata, noteaza Metodologia.

Pe locurile libere, se inscriu si, ulterior, se inmatriculeaza, copiii care provin din alte circumscriptii scolare, in conformitate cu solicitarile parintilor. In situatia in care intr-o unitate de invatamant numarul cererilor de inscriere de la parinti din afara circumscriptiei scolare este mai mare decat numarul de locuri libere, vor fi aplicate urmatoarele criterii de departajare, succesiv, in ordinea in care sunt scrise mai jos:

  • existenta unui certificat medical de incadrare in grad de handicap a copilului
  • existenta unui document care dovedeste ca este orfan de ambii parinti sau provine de la o casa de copii
  • existenta unui document care dovedeste ca este orfan de un parinte sau provine dintr-o familie monoparentala
  • existenta unui document care dovedeste ca unul dintre parinti este cadru didactic/cadru didactic auxiliar/angajat in invatamant
  • existenta unui frate/a unei surori a copilului, inmatriculat/inmatriculata in unitatea de invatamant la care se solicita inscrierea

Fiecare scoala va stabili criterii specifice de departajare, care se aplica in situatia in care pe ultimele locuri exista copii aflati la egalitate din punctul de vedere al criteriilor de mai sus, precizeaza Metodologia, care noteaza ca este interzisa includerea printre criterii a oricaror tipuri de teste si examene.

De asemenea, criteriile stabilite de scoli nu pot include existenta unor liste de preinscrieri, organizate in afara calendarului aprobat prin ordin al ministrului educatiei pentru inscrierea in clasa pregatitoare si in clasa I. Aceste criterii introduse de scoli sunt stabilite in consiliul de administratie al scolii si se transmis spre aprobare comisiei judetene.

Criteriile stabilite de scoli pentru departajare se anunta public pin afisare la sediul scolii, pe 19 martie 2012, si este interzisa modificarea lor dupa aceasta data.

In cazul in care la o unitate de invatamant, pe ultimul loc liber, este inmatriculat un copil din alta circumscriptie scolara, fratele sau geaman/sora sa geamana va fi admis/admisa la aceeasi unitate de invatamant, peste numarul de locuri alocat.

Parintii pot solicita inscrierea copiilor lor in alta localitate decat localitatea de domiciliu, inclusiv in alt judet.

Procedura si Calendarul de inscriere

Parintii pot cere informatii referitoare la inscrierea copiilor si prin TELVERDE, linie telefonica gratuita: 0 800 816 xyz, unde xyz este indicativul judetului. De exemplu, pentru Arad indicativul este 257, pentru Braila indicativul este 239, pentru Bucuresti indicativul este 021.

Inscrierea copiilor in clasa pregatitoare si in clasa I se face in urma completarii unei cereri-tip de inscriere, la secretariatul scolii la care se solicita inscrierea, in perioada 5-16 martie 2012. Parintele depune, in momentul completarii fisei de inscriere, o fotocopie a actului de identitate propriu si o fotocopie a certificatului de nastere al copilului, care vor fi certificate conform cu originalul de catre secretariatul unitatii de invatamant.

Cuprinderea in clasa pregatitoare si in clasa I se face in etape succesive, dupa cum urmeaza:

a) 5-16 martie: prima etapa, in care vor fi inscrisi copiii ai caror parinti solicita inscrierea la scoala de circumscriptie;

b) 20-27 martie: a doua etapa, in care sunt inscrisi copiii ai caror parinti solicita inscrierea la o alta unitate scolara decat scoala de circumscriptie, pe locurile ramase libere;

c) 23-25 aprilie: a treia etapa, in care sunt inscrisi copiii ai caror parinti au solicitat inscrierea la o alta scoala decat scoala de circumscriptie, dar nu au fost inmatriculati, din lipsa de locuri sau ai caror parinti nu au participat la etapele anterioare de inscriere si solicita, in etapa a treia, inscrierea la scoala de circumscriptie;

d) 2-9 mai / 11-18 mai: a patra etapa, in care este asigurata inscrierea copiilor care nu au participat la etapele anterioare sau nu au fost distribuiti, din diferite motive.

La stabilirea planurilor de scolarizare, inspectoratele scolare judetene vor lua toate masurile pentru a asigura dreptul la educatie in limba materna al tuturor copiilor, alocand unitatilor de invatamant/sectiilor cu predare in limba respectiva un numar de clase suficient pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care doresc sa studieze in limba materna respectiva.

Inscrierea in invatamantul special

Copiii cu cerinte educationale speciale pot fi inscrisi in scolile de masa. In situatiile in care orientarea scolara impune inscrierea in invatamantul special, parintii se adreseaza scolii de circumscriptie, de la care vor primi informatiile necesare pentru inscrierea in invatamantul special, informeaza Metodologia.

In clasa pregatitoare din invatamantul special sunt inscrisi copii cu cerinte educationale speciale, care implinesc varsta de 8 ani pana la data inceperii anului scolar. La solicitarea scrisa a parintilor, a tutorilor legali sau a sustinatorilor legali, pot fi inscrisi in clasa pregatitoare si copii cu varste cuprinse intre 6 si 8 ani la data inceperii anului scolar.

Inscrierea copiilor cu cerinte educationale speciale in invatamantul special se face in prima etapa de inscriere, direct la scoala speciala, si toti copiii care au orientarea scolara pentru invatamantul special vor fi inmatriculati conform solicitarii.

Inscrierea in invatamantul particular

Fiecare scoala din invatamantul de stat are obligatia sa ofere, la solicitarea parintilor, inclusiv informatii referitoare la unitatile de invatamant particular autorizate sau acreditate, care au in oferta clase pregatitoare, respectiv clase I, precizeaza Metodologia. In cazul in care parintele doreste inscrierea la o unitate de invatamant particular, inscrierea se face de catre parinte direct la scoala particulara solicitata.

Ministerul Educatiei recomandata prin metodologie ca inscrierea in unitatile de invatamant particular sa se faca in prima etapa de inscriere, adica in perioada 5-16 martie. In cazul in care, din diferite motive, copilul nu este inmatriculat la scoala particulara la care parintele a solicitat inscrierea, acesta poate participa la etapele inscrierii prevazute prin metodologie.

In final, Metodologia precizeaza urmatoarele:

  • Prezentarea de inscrisuri false, la inscrierea in clasa pregatitoare sau in clasa I, se pedepseste conform legii si atrage pierderea locului obtinut prin frauda
  • Persoanele vinovate de transcrierea eronata a datelor personale ale copiilor sau de nerespectarea altor prevederi ale metodologiei vor fi sanctionate disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupa caz.
  • Se interzice unitatilor de invatamant de stat sa instituie taxe sau sa solicite parintilor alte foloase, pentru a realiza inscrierea copiilor in clasa pregatitoare, respectiv in clasa I.
  • Se interzice colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la parintii care solicita inscrierea in clasa pregatitoare sau in clasa I.
  • Unitatile de invatamant cu program integrat de arta si sportiv pot scolariza elevi in invatamantul de arta si sportiv incepand cu clasa I.

Parintii au fost informati cu privire la toate aceste informatii inca din luna ianuarie, printr-o brosura distribuita in scoli si prin punerea la dispozitie a liniei gratuite Telverde 0 800 816 ABC, unde ABC reprezinta indicativul judetului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro