VIDEO Cateva improvizatii la çeng, ney si ud
Cateva improvizatii la cheng (çeng; harpa de mana), ney (cavalul turcesc) si ud (oud; lauta; instrument cu coarde, mai vechi de 5.000 de ani; pomenit inclusiv de-a lungul istoriei Mesopotamiei si a Egiptului antic). Cheng-ul a fost reconstruit intre 1996 si 1998 de catre formatia Bezmârâ (Turcia), cu ajutorul unor miniaturi si izvoare scrise, din dorinta membrilor trupei de a reda fidel pesrev-urile si semais-urile secolelor XVI si XVII, gasite in volumul „Cartea de predare a muzicii prin intermediul literelor”, ce ii apartine domnului Moldovei, Dimitrie Cantemir.
Despre ansamblul Bezmârâ (Turcia)
Fondata in 1996, formatia Bezmârâ (Turcia) a avut ca scop redescoperirea pesrev-urilor si a semais-urilor secolelor al XVI-lea si al XVII-lea, gasite in volumul „Kitabu Ilmi’l-Musiki ‘ala Vechi’l-Hurufat – Cartea de predare a muzicii prin intermediul literelor”, ce ii apartine domnului Moldovei, Dimitrie Cantemir (Kantemiroglu).
Dintre instrumentele existente in perioada redactarii lucrarii, acum se mai utilizeaza doar ney-ul, nakkare (kudum) si daire – tamburina. Pentru a prezenta o maniera de interpretare cat mai apropiata de acele vremuri, a fost necesara reconstructia acelor instrumente.
Bezmârâ a ales sa refaca çeng-ul, kopuz-ul, sehrud-ul, vechiul tambur si miskal-ul, bazandu-se pe miniaturi si izvoare scrise. Manuirea lor a necesitat studiu asiduu, astfel ca primul concert a fost sustinut abia in 1998.
Membrii formaţiei Bezmârâ sunt Fikret Karakaya (cheng, voce), Kemal Caba (kemençe), Kâmil Bilgin (daire, nakkare), İhsan Özer (santur), Adem Tosunoğlu (lăută, tambur), Nurullah Kanık (caval turcesc), Akgün Çöl (shehrud), Bekir Baloğlu (lăută), Serap Çağlayan (kanun) și Ersin Çelik (voce).
Mic dictionar de termeni muzicali
Taksim = (din lb. araba – taqsim – divizare, distribuire) improvizatie instrumentala realizata de o structura makamica data
Makam = (din lb. araba – maqam – loc) univers melodic modal, definit prin doua directii principale: A) ca un set de inaltimi sonore (scari muzicale) imbinate in scheme intervalice diatonice, cromatice sau enarmonice. B) set de reguli ce reglementeaza miscarea treptelor aflate intr-o relatie melodica si armonica, incluzand directia miscarii si constructiei melodice, ierarhizarea treptelor principale, tessitura (tesatura armonico-melodica), alteratiile specifice in cadrul intonatiei, modulatiile interioare si exterioare caracteristice unei anumite structuri modale etc.
Vezi mai jos cateva improvizatii la çeng, ney si ud, realizate membri ai ansamblului Bezmârâ (Turcia) zilele trecute, la Institutul Cultural Roman, in cadrul evenimentului „Epoca lui Cantemir” (parte a proiectului „Cand Bizantul eram noi”).
Asculta de asemenea cum formatia turceasca interpreteaza doua melodii compuse de Dimitrie Cantemir si doua melodii compuse de Ali Ufki.