Adevarul despre taxa de autostrada si celelalte taxe de drumuri
Vad ca multa lume s-a scandalizat in legatura cu necesitatea introducerii taxei de autostrada, in conditiile in care deocamdata n-avem autostrazi si platim in schimb accize pe combustibil, roviniete, taxe de poduri, impozit pe masina etc. Sa lamurim cum stau lucrurile de fapt.
1. Ce platim azi pentru drumuri? Singurele sume care se duc direct la drumuri („earmarked”) sunt rovinietele si taxele de poduri. Taxa de pod este folosita exclusiv pentru intretinerea podului respectiv.
Rovinieta, introdusa in 2002, ar trebui sa acopere (macar o parte) finantarea intretinerii intregii retele de drumuri nationale – in realitate acopera maxim o treime. Mai mult, inainte de alegeri (2004, 2008), CNADNR, impinsa de minister, a incheiat credite comerciale pentru intretinerea drumurilor, credite ce vor fi rambursate din veniturile viitoare din roviniete. Adica rovinieta, si asa insuficienta, a fost si angajata in avans pe 4 ani.
Celelalte sume de care discutam (in principal accizele pe combustibil) NU se duc direct la finantarea drumurilor, ci la bugetul general al statului, din care pot fi folosite la orice, de pilda, pentru acoperirea deficitului urias al fondului de pensii. Intr-adevar, intre 1998-2002 a existat un Fond de Drumuri alimentat din sumele colectate din accize (din care o parte se ducea la consiliile judetene si o parte ramanea la CNADNR). Din cauza netransparentei colectarii si impartirii fondurilor, s-a ajuns la concluzia ca riscul ca acesti bani sa fie irositi din motive de coruptie este prea mare si FMI a insistat asupra eliminarii Fondului de Drumuri, banii facandu-se venituri la bugetul statului. In locul Fondului de Drumuri s-a introdus rovinieta.