Sari direct la conținut

LIVE TEXT UPDATE Mihai Seitan: Sunt persoane care castiga pana la 5.000 de lei din ajutoare sociale 

HotNews.ro

UPDATE Liviu Voinea: Rata ocuparii este foarte scazuta in Romania fata de Uniunea Europeana si fata de tintele Strategiei

UPDATE 2 Theodor Stolojan:Perspectivele de judecare a trecerii la euro s-au schimbat, daca Romania nu va dovedi ca are capacitatea de a indeplini criteriile pe termen mediu nu vom trece la euro./ „Cresterea cu doar 1% a dobanzilor pe piata internationala inseamna azi pentru Romania peste 1 miliard de euro plati suplimentare de dobanzi”

au organizat conferinta „Privind spre viitor: Romania si strategia Europa 2020”. Au sustinut discursuri Traian Basescu, Presedintele Romaniei; Dacian Ciolos, Comisarul european pentru agricultura si dezvoltare rurala.

Liviu Voinea:

  • Stam bine in ceea ce priveste consumul de resurse regenerabile. 20% este discutabila sau trebuie gasite si alte solutii in cazul in care va creste
  • Eficienta energetica: Romania este inca in situatia de a consuma de 4 ori mai multa energie decat media UE pentru o unitate de PIB
  • Rata ocuparii: 57,6% este foarte scazuta si acesta e obiectivul esential, cresterea ocuparii in ansamblu si pe categorii defavorizate; categorii la care stam sensibil mai slab decat media europeana
  • Intre recomandarile pe care le emitem sunt nu doar cresterea cheltuielilor pentru cercetare dar si a eficientei
  • Favorizarea dezvoltarii clusterelor in locul parcurilor industriale
  • Crearea unui holding national in energie dar exclusiv cu producatorii de energie regenerabila
  • Politici active de ocupare, flexibilizare, part-time
  • Reducerea pensionarilor timpurii si stimulente financiare pentru angajati

Theodor Stolojan:

  • In ultimele doua decenii Romania a fost pusa intr-o situatie de vulnerabilitate deosebita din cauza gestionarii echilibrului extern
  • Romania a intrat in criza absolut dezarmata si din punct de vedere al politicii monetare si fiscale
  • De data aceasta depasirea vulnerabilitatii s-a facut prin mijloace care ne-au creat noi riscuri in viitor. De exemplu cresterea cu doar 1% a dobanzilor pe piata internationala inseamna azi peste 1 miliard de euro plati suplimentare de dobanzi
  • Poate exista riscul acumularii de pierderi in intregul sector bancar
  • Spre deosebire de deceniul precedent Romania nu are alta sansa decat de a face ceea ce trebuie, reformele care sa duca la competitivitate
  • Cine crede ca mai putem s-o sucim cu cursul, cu dobanzile, sunt idei care ne conduc din nou in materializarea celor doua riscuri
  • Romania nu mai are timp pentru a taragana reformele esentiale 
  • Ce vrem sa facem cu nivelul resurselor fiscale? Romania este la 30-31% in PIB. Media in UE ajunge si la 38-39%. Trebuie sa facem o otiune: vrem sa avem un grad de fiscalitate redus? atunci trebuie sa regandim toata partea sectorului public. Nu putem sa ne comparam cu cei care au 38-39%. Cei care vor sa aloce 30-32% din PIB trebuie sa inteleaga ca populatia trebuie sa contribuie mai mult la finantarea unor bunuri 
  • Cum putem infrange aceasta cultura a extragerii rentelor?
  • Evaziune fiscala, discutam in continuare superficial de evaziune
  • Diversificarea pietelor de export este o modalitate de a reduce riscul. 1%, atat e cresterea in marile piete de export ale Romaniei
  • Romania niciodata nu-i pregatita pentru nimic. Niciodata nu vom fi pregatiti pentru euro daca nu ne propunem la nivel de politici si de cetatenti trecerea la euro. Sigur, sunt avantaje, sunt riscuri
  • Euro inseamna disciplinare, inseamna concentrarea pe lucrurile reale productivitate si competitivitate
  • Cei care doresc sa trecem mai tarziu la euro vor fi fericiti pentru ca datorita Greciei vom trece mai tarziu la euro
  • Perspectivele de judecare a trecerii la euro s-au schimbat, daca Romania nu va dovedi ca are capacitatea de a indeplini criteriile pe termen mediu nu vom trece la euro.

Daniel Daianu:

  • Daca am reusi sa absorbim 60-70% din fondurile structurale ar insemna 3-4% din PIB
  • Am vazut o idee legata de Fondul national de investitii. Sa nu ne imbatam cu apa rece. Constituirea unui astfel de fond pe baza participatiilor minoritare ale Guvernului inseamna sa iei din cash-flowul bugetului public
  • Fondul de investitii al Romaniei pe care nu stim sa-l utilizam sunt fondurile europene
  • UE nu are o structura monolitica, nici institutionala nici in ceea ce priveste politcile. Avem tari in UE care sunt foarte sociale si foarte productiviste. Consiliul European se va baza pe politici nationale
  • Exista o diferenta neta intre Nordul Europei si Sud. Aceste framantari se simt si in interiorul uniunii monetare
  • Trebuie sa ne propunem sa scapam de prizonieratul structural al apartenentei la acest flanc sudic.

Mihai Seitan:

  • Avem un pachet intreg de legi care ar trebui revizuit si societatea civila si politicienii ar trebui sa conlucreze fiindca suntem foarte departe de tarile europene privind flexibilitatea raporturilor de munca
  • Sistemul de asistenta sociala – am ajuns sa avem unul din cele mai generoase, ineficiente sisteme din Europa. Avem peste 12 milioane de indemnizatii -om intr-o luna. Sunt 5-6 milioane de oameni care profita de astfel de sprijin
  • Am ajuns sa creem un sistem pervers care incurajeaza nemunca, este o parere care o sustin
  • Sunt persoane care castiga 3-5 mii de RON stand acasa
  • Cum oare crestem ocuparea intr-o tara daca prin alte mijloace incurajam nemunca? Una din problemele esentiale pe care le-am pus in vedere este sa dezbatem o noua conduita sociala.

Cristian Ghinea:

  • In perioada de boom economic, Romania a avut mai putini oameni care au muncit. Intre 2000 si 2008 rata de ocupare a scazut cu 0,5% pe an
  • Rata de ocupare nu cuprinde si oamenii care muncesc pentru subzistenta in agricultura. Avem 30% din populatie care lucreaza in agricultura, dublu fata de urmatoarea clasata, Polonia
  • Avem privilegiul de a avea un Comisar din Romania si care este constient de aceste probleme
  • Avem o agricultura fracturata: agricultura de subzistenta si avem cateva mii de ferme foarte mari. Am avut si o politica proasta de incurajare a producatorilor foarte mari
  • Nu avem nimic cu ei, este foarte bine, nu au efecte de antrenare sociala. Angajeaza foarte putini oameni spre diferenta de agricultura medie ca de exemplu in Polonia, spre care tinde si UE
  • Suntem in anul in care se pun bazele acestei Politici agricole comune. Suntem privilegiati pentru ca avem destul de multe fonduri pentru dezvoltare rurala. Aceasta vine odata cu reforma bugetului comunitar. In acestea Romania trebuie sa fie foarte activa.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro