Islanda – Povestea unei piete auto in era glaciara
Criza a lovit mai peste tot in lume, dar nicaieri mai rau ca-n Islanda. In micul stat nordic, piata auto a inghetat in ultimele doua luni din 2008, scazand cu un neverosimil 95%. Dupa ce intreg sistemul bancar al tarii s-a prabusit, islandezii nu s-au mai putut atinge de masini noi, dar nici cele second-hand nu mai sunt o solutie. Numarul datornicilor a crescut, dealerii de masini noi sunt disperati si se tem ca falimentul e unica solutie, a explicat intr-un interviu acordat HotNews.ro, un reprezentant al asociatiei automobilistilor din Islanda.
„Majoritatea achizitiilor de masini erau finantate prin imprumuturi in valuta. Cand bancile s-au prabusit, nimeni nu mai putea obtine imprumuturi noi, iar la cele vechi ratele au crescut enorm, mai ales ca moneda islandeza, coroana, si-a pierdut 60% din valoare, din octombrie pana in prezent. Asta inseamna ca oamenii pur si simplu nu mai au bani pentru o masina noua, iar cei care deja platesc credite nu mai au cu ce sa le achite si nici nu-si pot vinde masinile. Sunt cazuri in care datoria a depasit cu mult valoarea masinii. Acestea sunt motivele pentru care piata auto islandeza a inghetat”, explica Stefan Asgrimsson de la Asociatia Automobilistilor din Islanda (FIB – Félag íslenskra bifreiðaeigenda)
Nici masinile second-hand nu sunt pe val. Vanzarile au scazut cu 60% anul trecut, chiar daca preturile au scazut mult, in special la SUV-urile mari. Insa, explica Asgrimsson, vanzarile acestor masini sunt aproape de zero in Islanda, iar singurele automobile pe care un dealer ar visa sa le vanda sunt cele de clasa mica si medie.
Comerciantii sunt in agonie, viitorul se anunta mult mai sumbru
Dealerii de masini nu mai vand aproape nimic si cauta solutii disperate, se gandesc sa-si vanda masinile chiar si in alte tari. „Multe firme importante au fost victimele unor preluari ostile, dealerii sunt in mari dificultati si desi au redus costurile si personalul, aceste masuri s-ar putea sa fie insuficiente pentru unele firme care sunt condamnate la faliment, mai ales daca au datorii.
In noiembrie si decembrie, piata masinilor noi a scazut cu 95% in Islanda. Spre exemplu, daca in decembrie 2007 s-au vandut aproape 1.000 de masini, in ultima luna din 2008 nu s-au vandut nici 50. In tot anul trecut, islandezii au cumparat sub 10.000 de masini noi, fata de anii trecuti cand se vindeau peste 15.000. Iar daca inainte de criza din toamna, se vindeau peste 1.500 de masini pe luna, dupa octombrie nu s-au mai vandut nici 100. Islandezii prefera marcile asiatice, cele mai vandute branduri anul trecut fiind Toyota, Volkswagen, Honda, Skoda, Hyundai si Kia.
„Nu se intrevede nicio imbunatatire in viitor, din contra, credem ca situatia se va inrautati”, spune reprezentantul FIB. In prezent, cei care au posibilitatea de a cumpara cu euro masini in Islanda pot obtine reduceri de pana la 40 – 50% la unele modele premium.
Islanda – o tara in pragul falimentului
Islanda e un mic stat cu 300.000 de locuitori cunoscut pentru gheizere si vulcani, faimos ca destinatie turistica foarte scumpa. Totusi, in ultimele luni Islanda a fost sinonima cu dezastrul.
Nicio alta tara nu a fost lovita atat de rau de criza precum Islanda. In octombrie, sistemul bancar s-a prabusit, iar cele trei banci importante au fost nationalizate. De la somaj aproape inexistent, disponibilizarile s-au tinut lant, iar inflatia a ajuns si ea la un nivel nemaivazut de 17%.
Criza a dus bancile islandeze in colaps, dupa ce acestea si-au asumat riscuri imense, au avut management defectuos si nici nu au mai fost supervizate corespunzator de autoritatile de la Reykjavik.
Tara a primit bani de la FMI, dar Guvernul a refuzat la inceput sa-si asume responsabilitatea pentru dezastrul financiar, dand vina pe contextul economic mondial. Dupa multe proteste, Guvernul a demisionat la sfarsitul lui ianuarie, dar asta nu va pune punct crizei, mai ales ca prognozele arata ca economia tarii va scadea cu 10% anul acesta si nici la anul nu-si va relua cresterea.