Agentiile de turism lanseaza tot mai multe oferte inedite in Romania, pe fondul cererii in crestere
Agentiile de turism se intrec in ultimul timp in oferte inedite pentru a descoperi Romania, tendinta evidenta mai ales in acest sezon, cand circuitele culturale organizate intr-o maniera moderna, plimbarile turistice cu trenul in Transilvania, tururile la crame si podgorii sau pachetele pentru tot mai numeroasele concerte sau festivaluri din tara devin tot mai cunoscute pentru turistii romani si straini, scrie News.ro. Turoperatorii si specialistii in domeniu spun ca astfel de oferte indica faptul ca, in ultimii ani, turistii au recapatat increderea in Romania ca destinatie de vacanta si pun evolutia mai ales pe seama unei schimbari de generatii active in materie de calatorii.
Circuitele culturale reprezinta, de altfel, principalul produs turistic pentru care vin turistii straini in Romania, spun specialistii consultati de News.ro.
Saptamana aceasta, Corali Holidays, unul dintre principalii turoperatori specializati pe transport cu autocarul din Romania, a anuntat ca va introduce circuite turistice dedicate Romaniei.
Primul este „Incursiune culturala in Transilvania” si va avea loc in perioada 4-8 octombrie, iar traseul va include Cisnadie, Rasinari, Hunedoara, Deva, Tebea, Oradea, Cluj Napoca, Turda, Alba Iulia si Sibiu.
„Am constatat ca romanii incep sa redescopere Romania intr-un mod activ. Turistii au recapatat increderea in Romania ca destinatie de vacante, de sejururi, insa, in ultima vreme, creste si apetitul pentru circuitele culturale. Este normal sa fie asa, mai ales daca ne gandim ca strainii vin la noi in primul rand pentru turismul cultural”, subliniaza directorul general al Corali Holidays, Dumitru Luca.
Printre obiectivele turistice vizitate se vor numara manastirea Cozia, biserica fortificata din Cisnadie, Castelul Corvinilor din Hunedoara, Cetatea Devei, cimitirul eroilor si Gorunul lui Horea din Tebea, centrul istoric al Oradei, aqua park-ul Nymphaea din Oradea, Catedrala Sf. Mihail din Cluj-Napoca, salina Turda, cetatea Alba Carolina din Alba Iulia si centrul istoric al Sibiului.
Pentru acest circuit, tariful este de 690 de lei locul in camera dubla si include patru nopti de cazare cu mic dejun la hoteluri de trei si patru stele si transport cu autocarul.
Circuitele culturale sunt alese in general de persoane singure si cupluri trecute de 50 de ani. Foarte putine familii cu copii apeleaza la astfel de pachete turistice, preferand in general circuitele ad-hoc, cu masina personala.
„Circuitele sunt diferite. Turistilor straini le propunem, de exemplu, circuite culturale: Turul Transilvaniei sau al Bucovinei, la culele oltenesti, alta tema este Dracula, trasee in Bucuresti si Delta Dunarii”, a declarat pentru News.ro presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, proprietarul Paralea 45.
Specialistii spun ca romanii au inceput sa redescopere in ultimii ani circuitele culturale si produsele turistice de nisa in propria tara.
„Turistii romani sunt, de ani de zile, adepti ai circuitelor culturale externe, insa, din pacate, circuitele interne intrasera intr-un con de umbra dupa 1990. Se stie ca in vremea comunismului romanii calatoreau mult prin tara, neavand alte optiuni. Ei bine, in ultimii 10-15 ani, romanii au reinceput sa capete incredere in turismul intern, primele cresteri fiind inregistrate pentru turismul de litoral, montan, balnear si rural. Apoi, au inceput sa atraga din ce in ce mai mult orasele turistice ale Romaniei”, a explicat consultantul in turism Traian Badulescu, pentru News.ro.
In prezent, romanii incep sa fie atrasi de circuitele culturale in Transilvania si nordul Moldovei (Bucovina, Neamt, Iasi), de tururile cramelor si podgoriilor, de tururi ale conacelor si culelor din Oltenia sau de castelele din Transilvania.
De asemenea, Dunarea atrage din ce in ce mai mult, atat pe partea de turism cultural si istoric, cat si pe partea vitivinicola, pescuit, drumetii si, timid, incep sa-si faca loc si trenurile turistice sau minicroazierele pe Dunare.
„Dezvoltarea acestor circuite va determina cresterea numarului unitatilor de cazare dar si a calitatii serviciilor si va impulsiona si incoming-ul, aceste trasee – unele dintre ele noi, inedite – urmand sa fie ‘rodate’ de catre romani”, a mentionat Badulescu.
Un proiect inedit este Transilvania Train, primul concept de tren turistic din Romania, ce va avea loc intre 31 august si 3 septembrie, pe ruta Brasov – Saschiz – Sighisoara – Medias – Alba Iulia – Sebes – Sibiu – Fagaras.
Turistii vor calatori cu trenul, prin inima Transilvaniei, si vor intra in atmosfera traditiilor si experientelor cu specific transilvanean, se vor bucura de degustari de vin sau pranzuri campenesti in zone cu incarcatura culturala, pana la workshop-uri de tiglarie traditionala, echitatie sau chiar evenimente exclusiviste si rare, cum ar fi concertul Filarmonicii din Sibiu, organizat in Piata Mica din Sibiu sau concertul de orga la Biserica din Sebes.
Reprezentantii Transilvania Train remarca o crestere a interesului pentru turismul cultural in ultimii ani, considerand chiar cia Romania a devenit un pol regional de cultura.
„Atat sejururi cat si circuite culturale, iar cresterea cea mai mare pe aceste segmente o avem in Romania. Aceasta schimbare a opticii are un fundament sanatos. Pe de o parte asistam la o schimbare de generatii active in materie de calatorii, iar pe de alta parte asistam la o expansiune fara precedent a evenimentelor culturale din Romania”, a declarat pentru News.ro managerul de proiect al Transilvania Train, Cristian Pitulice.
Evenimente precum Festivalul Enescu, Untold, Transilvania International Film Festival (TIFF) sau festivalul de Teatru de la Sibiu au facut posibila cresterea circulatiei turistice de weekend, puncteaza managerul.
„Practic, in 2017, in medie, romanii au cam cinci-sase weekenduri pe an dedicate activitatilor turistice, iar cateva dintre acestea sunt dedicate evenimentelor culturale”, a spus Pitulice.
Un alt segment turistic care se dezvolta tot mai mult este turismul viticol, ce presupune vizite la crame si degustari de vinuri, dar care se asociaza tot mai mult – asa cum se intampla in Italia sau Franta – cu gastronomia.
Aceasta nisa devine din ce in ce mai cunoscuta si solicitata, mai ales ca multi proprietari de crame au investit in facilitati pentru primirea turistilor, care pot gasi cazare si masa si au acces la facilitati de relaxare, pe langa degustari si vizite ghidate in crame.
„Publicul din Romania doritor sa viziteze crame este format din persoane cu varsta de peste 25 de ani, sunt consumatori de vinuri, cunoscatori sau dornici sa il descopere, provin din toate mediile si au venituri medii si mari. Insa este si o experienta care se transmite, oamenii revin la crame insotiti de prieteni”, a explicat pentru News.ro fondatorul companiei Revino, Alina Iancu.
Nisa turismului viticol este populara printre turistii straini, obisnuiti cu acest segment din alte tari cu traditie in productia de vin.
Astfel, multi straini – din corporatii, antreprenori sau diplomati – pasionati de vinuri care lucreaza in Romania sau care isi petrec cateva zile in tara aleg vizitele la crame ca variante pentru a petrece weekendul.
Specialistii din domeniu spun ca turismul viticol este o experienta, iar cramele au pachete diferite de degustare, de asocieri culinare – mancare cu vin -, dar si peisajele sunt diferite.
Totusi, segmentul este abia la inceput si este nevoie de eforturi suplimentare pentru dezvoltarea sa.
„Au aparut mai multe locuri de cazare – nu indeajuns de multe -, cramele incep sa aiba personal calificat – pentru ca se duce mare lipsa de personal, de la cules via, pana la servicii de turism -, astfel pot oferi mai multe variante de tururi, pot veni cu o descriere mai complexa a acestora si pot oferi pachete pentru mai multe zile”, a mai spus Alina Iancu.
De asemenea, agentia Dante Travel organizeaza tururi turistice avand teme diverse precum „vinurile transilvanene”, ce prevede vizite la crame, biserici de lemn si Cimitirul Vesel din Sapanta, ori „Imperiul Habsburgic”, ce presupune o calatorie din Viena pana in Transilvania.
Jucatorii din domeniu remarca o cerere crescuta pentru oferte „altfel” si prevad o crestere sustinuta a segmentului in anii urmatori.
„Am reusit sa creez circuite originale, diferite fata de cele de pe piata. Majoritatea circuitelor sunt dedicate turistilor straini, insa am adaptat un tur al Maramuresului pentru turistii romani, iar produsul s-a bucurat de succes”, a declarat pentru News.ro directorul general al Dante Travel, Teodor Moldoveanu.