Sari direct la conținut

Ar fi bine ca statul sa poata interveni pe piata carburantilor?

Businessday.ro

Pretul benzinei a crescut in aceasta saptamana cu inca 9 bani pe litru, ocazie cu care Emil Boc a facut urmatoarea declaratie:

  • „Asta inseamna sa nu ai sub control rezervele petroliere ale tarii, sa inchei contract cu Petrom, cum a facut altcineva in 2004 [..] Asta inseamna sa cedezi rezervele petroliere ale tarii, sa stabilesti intr-un contract pana in 2014 ca nu ai dreptul sa intervii pe redevenţe, sa faci contracte in defavoarea statului, ca acum sa utilizezi doar mijloace colaterale de control, prin ANAF sau Consiliul Concurentei pentru a verifica daca aceste lucruri au sustinere reala…”  

Cu alte cuvinte, daca privatizarea Petrom ar fi fost facuta altfel, acum pretul carburantilor ar fi fost probabil mai mic. Nu stiu daca premierul chiar crede ce spune sau a facut doar o declaratie electorala, insa subiectul merita dezbatut mai pe larg.

Romania isi asigura 35-40% din consumul de carburanti din productia interna, restul de 60-65% fiind acoperit prin importuri. Cum Petrom este singura companie care exploateaza resursele de petrol aflate de pe teritoriul tarii, rezulta ca este si singura companie care ar putea vinde carburantii la un pret neinfluentat de cotatiile internationale.

Acum, sa presupunem ca Petrom ar fi ramas o companie de stat, iar statul ar fi decis sa nu vanda benzina cu 5-6 lei cat este acum, ci cu 3 lei/litru. Populatia ar fi fost probabil multumita, insa nu ar trebui sa uitam ca mai mult de jumatate din consum este acoperit prin importuri, iar pretul carburantilor din import nu poate fi controlat de guvernul roman.

In aceste conditii, cine ar fi consumat petrol din productia interna (mai ieftin), si cine ar fi consumat petrol din import (mai scump)? Ar fi trebuit protejata populatia, sau mediul de afaceri? In plus, ce companie straina ar fi reusit sa vanda carburanti in Romania din moment ce Petrom ar fi vindut la un pret subventionat?

Nu cred ca s-ar fi gasit prea multi care sa cumpere benzina cu 5-6 lei de la Rompetrol, cand Petrom vinde cu 3 lei. Iar Rompetrol, MOL sau Lukoil nu pot vinde la pret stabilit de guvern din moment ce nu extrag petrol din Romania.

Ce efecte ar avea subventionarea pretului benzinei?

Sa ducem rationamentul mai departe – daca statul (Petrom) vinde cu 3 lei desi ar putea sa vanda cu 5 lei, rezulta o pierdere egala cu profitul nerealizat. Cine plateste? Toti platim, indiferent ca avem sau nu masina.

Astfel, statul va oferi protectie sociala celor care au masina cu pretul nerealizarii unor profituri ce ar putea fi directionate catre infrastructura de transport (cai ferate, sosele), sau catre majorarea alocatiilor pentru copii, sau catre marirea pensiilor etc. Iar sumele despre care discutam se pot ridica la cel putin 1 miliard de euro anual.

O alta problema este legata de investitii – daca pretul este stabilit artificial, compania de stat va inregistra pierderi. De unde va gasi statul bani pentru a investi anual sute de milioane de euro in exploatare si gasirea de noi rezerve? Va capitaliza anual firma? Cu ce bani?

Petrom a investit anul trecut 1 miliard de euro insa cu toate acestea, rata de inlocuire a rezervelor este de doar 70%. O exploatare irationala a rezervelor de petrol va transforma peste 15-20 de ani Romania intr-o tara total dependenta de importuri.

Ce castigam noi din faptul ca avem rezerve?

Bun. Avem rezerve de petrol, deci care este castigul nostru daca nu putem avea benzina mai ieftina? Aici discutia devine cu adevarat interesanta. Castigul ar trebui sa vina din trei surse: (i) taxele si impozitele platite de Petrom, (ii) cresterea valorii companiei la care statul mai detine 20.64% din actiuni si (iii) un anumit grad de siguranta in situatii de urgenta.

In primul caz discutam atat despre banii virati la buget din diversele taxe si impozite, cat si despre celebrele redevente. In 2010, din redevente s-au incasat 140 milioane euro, iar daca nivelul acestora ar trebui sa fie de 2-3 ori mai mare decat in prezent (asa cum sustin unii), inseamna ca statul pierde anual 300-400 milioane euro. Daca asa stau lucrurile, cine plateste pentru aceasta pierdere?

In al doilea caz este vorba despre valoarea pachetului detinut de stat la Petrom. In 2004, statul a incasat efectiv 670 milioane euro din cedarea catre OMV a pachetului majoritar de actiuni (restul pana la 1,5 miliarde euro a reprezentat majorarea de capital), iar in prezent, detinerea de 20,64% valoreaza cel putin un miliard de euro. Acesta este castigul pe care contribuabilul roman il inregistreaza ca urmare a faptului ca plateste 5-6 lei/litru, nu doar 3 lei.

Desigur, am putea discuta si despre faptul ca Petrom a fost vandut ieftin, dar acum nu prea mai avem ce face (probabil si Erste regreta acum cumpararea BCR in 2007 la un pret exorbitant).

La final

In nicio tara cu o economie de piata, pretul unui bun sau serviciu nu se stabileste in functie de puterea de cumparare a populatiei, ci in functie de cerere si oferta. Personal, cred ca pragul de suportabilitate in ce priveste pretul benzinei a fost depasit in urma cu 4-5 luni, insa iata ca Petrom a marit preturile cu peste 5% in ultimele trei saptamani, ceea ce arata ca scaderea consumului este deocamdata suportabila pentru companiile petroliere.

Pe de alta parte, tot ce poate face statul pentru a elimina distorsiunile din piata este sa verifice daca nu cumva exista un cartel sau o intelegere tacita (foarte greu de demonstrat practic) intre companii. Insa una este ca autoritatile sa verifice, si alta sa impuna un anumit nivel al preturilor.

Citeste si comenteaza pe Businessday.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro