Sari direct la conținut

Auto bailout – varianta ruseasca

Am tot discutat in ultimele luni despre modul in care Administratia Obama intelege sa salveze de la faliment sectorul auto din SUA insa nu am scris niciodata despre modul in care guvernul rus isi va salva propria industrie auto.

In urma cu doua zile, The New York Times a publicat un articol interesant despre Autovaz, gigantul producator sovietic al masinilor Lada.

Autovaz este unul dintre cei mai ineficienti producatori auto din lume din moment ce un muncitor produce aproximativ 8 masini pe an in timp ce la GM spre exemplu, media este de 36 iar in Romania, Dacia are o medie in jurul a 30 de masini/muncitor/an.

La fabrica de la Tolyatti muncesc 104.000 de oameni (marile intreprinderi comuniste romanesti sunt mici copii pe langa aceasta) iar impreuna cu furnizorii, numarul total al muncitorilor ajunge la doua milioane, respectiv 2.6% din numarul total al salariatilor din Rusia (75 milioane). In aceste conditii, va dati seama ce efect ar avea asupra economiei rusesti un eventual faliment al acestei companii.

Daca in SUA ajutoarele guvernamentale au fost conditionate de luarea unor masuri de reducere a costurilor si de concediere a managementului, in Rusia, Guvernul condus de Vladimir Putin nu a pus nici o conditie Autovazului pentru acordarea unui imprumut guvernamental fara dobanda in valoare de $730 milioane, inca $230M au venit de la bancile de stat si tot acestea au promis sa ajute compania sa atraga alte imprumuturi in valoare de $2.6 miliarde.

In ciuda faptului ca numarul masinilor vandute in Rusia in acest an va scadea cu 25-50% la 1.6-2.3 milioane, Autovaz nici nu concepe sa isi reduca numarul angajatilor iar ajutoarele guvernamentale mai sus mentionate sunt menite nu atat sa salveze compania de la faliment, cat mai ales sa pastreze pacea sociala.

In acelasi oras, cand la sfarsitul anului trecut managementul unui joint-venture intre GM si o companie locala a decis sa concedieze 400 de oameni, au avut loc revolte populare si lupte de strada. In acest context, ce s-ar intampla daca mii sau zeci de mii de muncitori de la Autovaz ar fi concediati?

Totusi, trebuie spus ca in schimbul garantarii locurilor de munca, muncitorii au acceptat un program de lucru de 4 zile pe saptamana, doua schimburi pe zi a cate sase ore iar multi s-au oferit voluntar sa stea in somaj tehnic fiind platiti cu doua treimi din salariu.

In Romania, se pare ca Guvernul vrea sa fie sigur ca distruge industria auto din moment ce, cand toata lumea se astapta ca dl Boc sa vina cu masuri de sprijinire a acestei industrii, aflam ca primul ministru doreste interzicerea deducerii TVA la achizitia de autoturisme si a serviciilor conexe. Adica nici ca rusii, nici ca americanii.

Iar am reusit sa fim originali.

Citeste si comenteaza pe khris.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro