Sari direct la conținut

Autostrada A10 Sebes – Turda (4 loturi)

HotNews.ro
A10 Sebes - Turda (pe loturi), Foto: Hotnews
A10 Sebes - Turda (pe loturi), Foto: Hotnews

Lungime: 70 km

Cost constructie: cca. 1,98 mld. lei (cca. 445 mil. euro)

STADIU ACTUAL: Toate cele patru loturi sunt in faza de executie. Loturile 3 si 4 erau in carti pentru finalizare in 2017, insa cel mai probabil vor fi deschise la inceput de 2018.

Evolutia detaliata a proiectului in josul paginii

Autostrada A10 Sebes – Turda este o autostrada „aparuta” parca de nicaieri, o autostrada care nici nu exista oficial in planuri acum doi ani. Exista doar ideea unui drum expres 1X1, insa totul s-a schimbat cand Comsia Europeana a decis in 2013 sa o accepte la finantare nerambursabila ca o masura de a mai mari absorbtia fondurilor europene. Singura conditie era sa o licitam si sa o construim pana la momentul critic al dezangajarii fondurilor pentru Romania – 31 decembrie 2015. Cu toate acestea, desi o parte din procedura licitatiilor s-a desfasurat intr-un ritm alert in 2013, lucrurile s-au impotmolit in noi proceduri si contestatii, iar proiectul a ajuns sa fie „fazat” intre exercitiile financiare europene. In realitate, proiectul va inghiti nu mai putin de 333 de milioane de euro pe exercitiul financiar 2014-2020, recunosc autoritatile.

A10 Sebes – Turda, de la nimic pe hartie la santier de autostrada in doar cativa ani

Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania

2012 – Noua Retea rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania

Foto: MTI

Pana in urma cu un an jumatate-doi, ruta Sebes – Turda figura in planurile autoritatilor romane ca drum expres cu cate o banda pe sens (1X1). De altfel, in 2007 a fost realizat un Studiu de Fezabilitate ce a si expirat intre timp.

Cu timpul insa, noi oportunitati s-au deschis odata cu introducerea in primavara lui 2012 a autostrazii Timisoara-Sebes -Targu Mures – Iasi pe reteaua centrala de transport (TEN-T Core) – retea ce poate beneficia de finantare nerambursabila de 85% pe fondurile 2007-2013 si de 75% pe POIm 2014-2020). Astfel, ruta Sebes- Turda a putut fi propusa Comisiei Europene spre a fi finantata nerambursabil ca o autostrada, mai ales ca ar fi unit A1 Nadlac-Sibiu si A3 Cluj-Campia Turzii.

De la drum expres cu o banda pe sens, la autostrada in doar cateva luni

Comisia Europeana a acceptat preliminar in 26 aprilie 2013 ca ruta Sebes – Turda sa fie inclusa in programul de finantare nerambursabila, unul dintre motive fiind si sporirea gradului de absorbite a fondurilor de transport dedicate Romaniei care s-ar pierde odata cu 31 decembrie 2015 (termenul limita pe regula N+3 pentru fondurile din exercitiul financiar 2007-2014).

Astfel, singura conditie era sa finalizam cei 70 de km de autostrada pana la momentul limita, o sarcina ce a cazut in bratele statului roman.

Initial, lucrurile au debutat furtunos. Studiul de Fezabilitate a fost actualizat rapid, in cateva luni, iar drumul expres din planuri a fost transformat in autostrada. Imediat dupa, in iulie 2013 s-a lansat licitatia si parea, la momentul repectiv, ca exista sansa inceperii lucrarilor pana la finele anului.

Amanari succesive si tergiversari au facut ca licitatia sa dureze luni bune. Au urmat apoi alte luni pierdute cu contestatiile

Cu toate acestea, amanari succesive din partea CNADNR au facut ca ofertele sa fie depusa abia in noiembrie, iar desemnarea castigatorilor a venit o luna mai traziu chiar in ajunul Craciunului.

Chiar si asa, de la atribuire pana la semnarea contractelor a fost cale lunga. Contestatii peste contestatii au fost depuse pentru fiecare din cele 4 loturi, iar dupa lungi proceduri in justitie contractele pentru loturile 3 si 4 au fost semnate abia in aprilie 2014.

Pentru loturile 1 si 2, o serie de contestatii admise in instanta au fortat autoritatile sa revalueaza ofertele si sa desemneze noi castigatori. La fel, insa, de la atribuire pana la semnare drumul a fost lung, iar contractele au fost semnate abia in noiembrie 2014.

In total, costul de constructie (si proiectare) in urma finalizarii licitatiilor pentru cele patru loturi este de circa 445 de milioane de euro. Totusi, AMPOST anunta in octombrie 2014 ca, in realitate, costul intregului proiect ajunge la circa 621 milioane de euro. (SURSA)

Autostrada Sebes – Turda, unde dai, si unde crapa: menita sa salveze din fondurile ce se vor pierde la final de 2015, proiectul „manca” 400 de milioane de euro in urmatorul exrcitiu financiar

Autostrada 10 Sebes – Turda a fost vazuta, intitial, ca un proiect salvator care va reusi sa absoarba mare parte din fondurile pe exercitiu financiar 2007-2013 pe care Romania nu i-a putut absorbi si care risca sa se piarda la finele lui 2015 (pe regula N+3).

Din pacate, procedurile tergiversate au facut ca semnarea contractelor sa vina abia in 2014, iar finalizarea lucrarii sa fie practic imposibilia pana la finele lui 2015. Cum proiectele ar urma sa fie terminate abia in 2016, Romania risca dezangajarea fondurilor pe acest proiect si, practic, sa-l plateasca integral din propriul buzunar.

Astfel, o noua masura a fost inaintata de autoritatile romane si, intr-un final, acceptata si de catre Comisia Europeana: fazarea financiara a proiectelor.

Fazarea presupune ca proiectele care nu pot fi terminate pana pe 31 decembrie 2015 sa fie impartite in doua astfel incat o parte sa fie finantate din fondurile 2007-2014, iar restul din 2014-2020.

Pe 7 noiembrie, CE a anuntat ca a declarat autostrada A10 Sebes – Turda admisibila spre finantare in doua faze. Potrivit AM POST, „bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisa catre Comisia Europeana, este de 221.151.841,70 euro. Din aceasta valoare, contributia din Fondul de Coeziune prin Programul Operational Sectorial „Transport” 2007-2013 (POST) este de 152.998.942,98 euro”.

„Faza a doua a proiectului, in valoare totala de aproximativ 400 milioane euro va fi finantata in cadrul perioadei de programare 2014-2020”, mai informeaza AM POST.

––

A10 Sebes – Turda, pe loturi:

  • Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Valoare: 541.739.137 lei

Stadiu: in lucru

Constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL

Contract: Semnat pe 14 noiembrie 2014

Termen de finalziare (contractual): Octombrie 2016

  • Lotul 2 -24,25km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250)

Valoare: 549.332.493 lei

Stadiu: in lucru

Constructor: Asocierea Aktor SA – Euroconstruct Trading ’98 SRL

Contract: Semnat pe 14 noiembrie 2014

Termen de finalizare (contractual): Octombrie 2016

  • Lotul 3 – 12,45km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700)

Valoare: 420.511.921 lei

Stadiu: in lucru

Constructor: Tirrena Scavi S.p.A Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A

Contract: Semnat pe 16 aprilie 2014

Termen de finalizare (contractual): Martie 2016

  • Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000)

Valoare: 470.004.894 lei

Stadiu: In lucru

Constructor: SC PORR Construct SRL/PORR Bau GmbH

Contract: Semnat pe 16 aprilie 2014

Termen de finalizare (contractual): Martie 2016

–-

PRIMELE PROCEDURI (revizuire SF)


17 MAI 2013

LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)


20 IULIE 2013

INCEPEREA

LUCRARILOR (pt. primele loturi)


20 MAI 2014

–-

MOMENTE CHEIE:

15 iulie 2007 – Atribuit contractul pentru realizarea SF-ului drum expres Sebes – Turda catre Search Corporation. Valoare: 8,9 milioane euro (fara TVA)

26 aprilie 2013 – Comisia Europeana a acceptat preliminar includerea in programul de finantare nerambursabila a autostrazii Sebes-Turda

17 mai 2013 – CNADR a semnat un Act Adițional pentru revizuirea și actualizarea Studiului de Fezabilitate, care a fost inițial elaborat la nivelul anului 2007 pentru proiectul Drum Expres Sebeș-Turda. Durata contractului de revizuire: 90 de zile de la data încheierii contractului. Cost: 1,5 milioane euro.

20 iulie 2013 – Este publicata in SEAP licitatia pentru cele patru loturi din autostrada Sebes – Turda

31 august 2013 – CNADNR schimba termenul de depunere al ofertelor din 12 septembrie in 1 octombrie. Ulterior, au urmat noi si noi amanari ale termeneului.

5 noiembrie 2013 – Apar primele informatii cu ofertele depuse. Vezi aici „Toate ofertele depuse pentru autostrada Sebes-Turda: Aproape 400 milioane de euro pentru 70 de km de autostrada. Vezi traseul viitoarei A 10 intr-o HARTA INTERACTIVA”

Lotul 1 – Asocierea Impregilo SpA/Salini SpA / Pret: 539.488.704 lei (oferta castigatoare de pe locul 3)

Lotul 2 – Asocierea RCM Construzioni SRl/Imob Lux Construct SRL/Consinit SRL/Societatea de Constructii Napoca SA/ Impresa Ferrara S.N.C Di Angela & Rossella Ferrara/SC T Dancor RomConstruct SRL/SC Shelter Construct SRL/ Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna S.C.P.A./ Schiavo & C.SpA/Eurocerad International SRL; / Pret: 460.019.270 lei (Oferta castigatoare de pe locul 1)

Lotul 3 – Asocierea Tirrena Scavi S.p.A Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A / Pret: 420.511.921 lei (oferta castigatoare de pe locul 3)

Lotul 4 – SC PORR Construct SRL/PORR Bau GmbH / Pret: 470.004.894 lei (oferta castigatoare de pe locul 2)

9 ianuarie 2014 – Apar contestatii dupa contestatii. Pana la solutionarea lor, contractele nu pot fi semnate

7 februarie 2014 – CNSC admite contestatia SC Strabag SRL şi în parte pe cele formulate de asocierea Aktor SA – Euroconstruct Trading 98 SRL şi SC Teloxim Con SRL şi a anulat raportul procedurii pentru Lotul 2. CNADNR va trebui sa reevalueze ofertele depuse. Decizia CNSC nu e definitiva si a fost atacata la Curtea de Apel Bucuresti (CAB)

25 martie 2014 – Curtea de Apel Bucuresti respinge definitiv contestatia pentru Lotul 4. SC PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH ramane constructorul autostrazii si poate semna contractul.

11 aprilie 2014 – Decizie definitiva in instanta si pentru Lotul 1. CAB admite in parte contestatia Impresa Pizzarotti şi a dispus reevaluarea ofertei câştigătoare a Salini Impregilo SpA

16 aprilieCNADNR reuseste sa semneze primele contracte: Lotul 3 – Tirrena Scavi S.p.A (420,5 milioane lei) si Lotul 4 – SC PORR Construct SRL/PORR Bau GmbH (470 milioane lei) / Durata de execuţie a lucrărilor este de 22 de luni, dintre care 4 luni – proiectare şi 18 luni – execuţie lucrări.

9 mai 2014 – Ministrul Dan Sova anunta ca a emis ordinul de incepere a lucrarilor pe loturile 3 si 4.

20 mai 2014 – Lucrarile pe Loturile 3 si 4 au inceput si in teren cu faza de proiectare, ce ar trebui să dureze maximum patru luni. Este vorba despre un tronson de 28,75 kilometri în total, de la Turda până la intrarea în Aiud

5 iunie 2014 – CAB a decis sa respinga toate plangerile pentru Lotul 2 si astfel rămâne în vigoare hotărârea CNSC, prin care a fost admisă în totalitate contestaţia formulată Strabag şi în parte a altor două, iar CNADNR trebuie să reevalueze ofertele. Reamintim că în urma licitaţiei pentru lotul 2, câştigătoare a fost desemnată, iniţial, oferta asocierii de 10 firme, condusă de RCM Construzioni SRL, care s-au angajat să construiască tronsonul cu aproximativ 460 milioane lei.

23 iunie 2014 – CNADNR anunta firmele implicate ca a terminat reevaluarea ofertelor pentru Lotul 2 si a decis atribuirea contractului asocierii Aktor – Euroconstruct Trading. Decizia a fost atacata ulterior la CNSC

27 iunie 2014 – CNADNR anunta rezultatul reevaluarii ofertelor pentru Lotul 1 – Castigator este Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Constructii SRL. Decizia a fost din nou contestata la CNSC.

27 august 2014 Imagini din avion cu primele lucrari pe Loturile 3 si 4

1 septembrie 2009 – CNSC decide in cazul Loturilor 1 si 2: respinge contestația Salini-Impregilo pentru Lotul 1 si respinge contestatia asocierii conduse de RCM Construzioni SRL pentru Lotul 2. Deciziile pot fi atacate in instanta la CAB. Decizia CNSC poate fi consultata aici.

7 noiembrie 2014 – Comisia Europeana a declarat admisibil spre finantare nerambursabila cu fonduri europene autostrada Sebes – Turda (70km), proiectul urmand sa aiba doua faze de buget, una aferenta exercitiului financiar 2007-2013 (prelungit pana in 2015) si exercitul financiar 2014 – 2020.

Potrivit AMPOST, Bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisa catre Comisia Europeana, este de 221.151.841,70 euro. Din aceasta valoare, contributia din Fondul de Coeziune prin Programul Operational Sectorial „Transport” 2007-2013 (POST) este de 152.998.942,98 euro.

Faza a doua a proiectului, in valoare totala de aproximativ 400 milioane euro va fi finantata in cadrul perioadei de programare 2014-2020″.

14 noiembrie 2014 Contractele pentru loturile 1 si 2 sunt semnate. Lotul 1 este contractat Asocierii Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL, iar Lotul 2 este contractat Asocierii Asocierea Aktor SA – Euroconstruct Trading ’98 SRL. Ambele loturi au termen contractual de finalizare Octombrie 2016.

10 decembrie 2013 – Stadiul fizic al lucrarilor:

Lotul 1 – 0%

Lotul 2 – 0%

Lotul 3 – 7,30%

Lotul 4 – 6,30%

14 decembrie 2014 – Imagini noi cu avansul lucrarilor pe Lotul 4 intre Decea si Turda. Vezi aici imaginile publicate pe forum-peundemerg.ro

25 ianuarie 2015 – Fotografii noi cu lucrarile la o serie de podete de pe Lotul 3. Imagini publicate pe forum.peundemerg.ro

29 ianaurie 2015 – Apar imagini cu primele lucrari pe Lotul 1 de 17 km cuprins între intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului(ieşirea din Alba Iulia). Lotul 1 a fost contractat in noiembrie 2014 cu asocierea de firme SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio SRL. Imaginile cu lucrarile in desfasurare au fost publicate de ZiarulApulum.ro si pe puteti vedea aici.

9 februarie 2015 – Noi imagini cu lucrarile de pe lotul 4 publicate de 130km.ro. Mai multe imagini la sursa.

18 februarie 2015 – Imagini noi cu lucrarile incipiente de pe Lotul 1 au fost publicate pe forumul PeUndeMerg.ro

20 februarie 2015 – CNADNR a comunicat la solicitarea HotNews.ro stadiul lucrarilor:

Lotul 1 – 0,00%

Lotul 2 – 0,00%

Lotul 3 – 8,00%

Lotul 4 – 9,38%

18 martie 2015 – Noi poze cu progresul lucrarilor pe Lotul 4 au fost publicate pe forumul Peundemerg.ro.

19 martie 2015 – Noi imagini filmate din avion cu loturile 3 si 4 din autostrada A10 Sebes – Turda, cele doua loturi ale autostrazii care sunt mai avansate din punct de vedere al lucrarilor, au fost publicate de catre utilizatorii forumului de infrastructura peundemerg.ro. Filmarea surprinde evolutia lucrarilor pe tronsonul in constructie al autostrazii, intre Aiud si Turda, cu termen de finalizare martie 2016.

15 aprilie 2015 – Ministrul Ioan Rus si comisarul european pentru politici regionale, Corina Cretu, au facut o vizita pe santierul loturlui 4. Detalii aici.

14 mai 2015O noua filmare in avion cu cei 70 de km aflati in constructie ai viitoarei autostrazi A10 Sebes – Turda, toate cele 4 loturi.

Filmarea a fost publicata de nou-infiintata Asociatie Pro Infrastructura (API) care reuneste utilizatorii forumului de infrastructura peundemerg.ro. In imagini se observa stadiul lucrarilor pe cele patru loturi ai autostrazii ce costa circa jumatate de miliard de euro si care va face legatura intre A1 si A3.

Filmarea incepe din capatul autostrazii dinspre Turda, cu lotul 4, acolo unde autostrada A10 Sebes – Turda se va uni cu actuala A3 Campia Turzii – Gilau (Cluj Vest).

La minutul 5.06 este granita dintre loturile 4 si 3, iar de la minutul 8:51 incepe lotul 2. Lotul 1 urmeaza de la minutul 13:40.

Lucrarile cele mai avansate se vad pe loturile 3 si 4, contractate inca din aprilie 2014. Loturile 1 si 2 au fost contractate abia in noiembrie 2014, astfel incat lucrarile propriu zise au inceput timid pe perioada iernii doar in cateva puncte. Practic, stadiul actual este aproape de 0%.

Filmare realizata de InterFly la comanda Asociatiei Pro Infrastructura

25 mai 2015 – Stadiul lucrarilor pe fiecare lot (info CNADNR transmise solicitate de HotNews.ro):

A10 Sebeș – Turda Lot 1: 5,86%

A10 Sebeș – Turda Lot 2: 4,40%

A10 Sebeș – Turda Lot 3: 16%

A10 Sebeș – Turda Lot 4: 33,35%

23 iunie 2015 – Primele detalii oficiale legate de fazare: Din totalul de circa 489 de milioane cat costa tot proiectul, pe fondurile europene 2014 – 2020, adica in faza a II-a, A10 Sebes – Turda va inghiti nu mai putin de 333 milioane euro. Detalii aici.

13 iulie 2015 – Stadiul lucrarilor la inceput de luna iulie:

Lot 1 – 7,25%

Lot 2 – 4,90%

Lot 3 – 18,60%

Lot 4 – 35,14%

28 iulie 2015 – Stadiul lucrarilor si stadiul financiar, pe fiecare lot. Informatii oficiale CNADNR,la solicitarea HotNews.ro:

Lot 1: 7,89%;

Stadiu financiar: 15%

Lot 2: 6,62%;

Stadiu financiar: 15%

Lot 3: 24,5%;

Stadiu financiar: 17,82%

Lot 4: 35,98%;

Stadiu financiar: 20,89%

28 august 2015 Situatie anormala pe autostrada Sebes – Turda: Nu exista autorizatie de construire pe 66 din cei 70 de km ai autostrazii, dar constructorii au lucrat deja mai bine de o treime pe anumite loturi

11 septembrie 2015 – VIDEO din avion cu A10 Sebes – Turda

7 decembrie 2015Probleme mari cu finantarea in proiectul de buget pe 2016. Autostrada primeste doar un sfert din cat ar avea nevoie.

A10 Sebes – Turda

Total: 2,73 miliarde lei

Realizat pana in decembrie 2015: 642 milioane lei

Cheltuieli preliminate doar in 2015: 201 milioane lei

Alocat pentru 2016: 248 milioane lei

Necesar: ~1 miliarde de lei

23 ianuarie 2016 – CNADNR a trasnmis, la solicitarea HotNews.ro, ca spera ca la finele lui 2016 sa termine Loturile 3 si 4 si a furnizat stadiul executiei si stadiul financiar:

Lot 1: 11,15%;

Stadiu financiar: 18%

Lot 2: 7,20%;

Stadiu financiar: 16,20%

Lot 3: 43,05%;

Stadiu financiar: 22,05%

Lot 4: 42,00%;

Stadiu financiar: 25,76%

7 februarie 2016 – Stadiul lucrarilor pe A10 Lot 4 si intersectia cu A3 – filmat din drona de catre Asociatia Pro Infrastructura:

4 aprilie 2016 – Filmare din drona cu nodul A3 – A10 de langa Turda si Lotul 1 Alba – Iulia – Teius

Filmari realizate de catre Asociatia Pro Infrastructura:

12 aprilie 2016 – Catalin Homor, seful CNADNR, intr-un interviu acordat HotNews.ro:

Catalin Homor: Pe Sebes – Turda, daca le luam in ordine. Pe Lotul 1 au fost ceva probleme in legatura cu proiectarea, probleme cu constructorul. Sper ca dupa ultimele discutii avute cu ei sa fi inteles care e situatia si ca trebuie sa respecte contractul si caietul de sarcini astfel incat proiectul prezentat sa fie unul contractual pana la urma.

Reporter: Daca nu va puteti intelege, veti rezilia? Totusi, se discuta de mai bine de un an…

Catalin Homor: Din punctul meu de vedere, lucrurile ar trebui tratate destul de simplu. Daca nu exista intelegere sa respectam impreuna contractul, nu putem merge mai departe. Sigura varianta este rezilierea si scoaterea lucrarilor din nou la licitatie.

Pe Lotul 2, pe 5 aprilie, a fost emisa Autoerizatia de Contruire si avem speranta, tinand cont de situatia din teren, ca va fi o mobilizare buna. Finalizarea acestei sectiuni este esitmata pana in iunie 2017.

Reporter: Pe celalalte doua loturi avem sanse sa le finalizam in acest an?

Catalin Homor: Pe celalalte doua loturi, de asemenea, am avut un stoc foarte mare de probleme, lipsa autorizatiilor de constructie pe sectiuni destul de mari. S-a lucrat destul de mult, se fac tot felul de expertize, dar planul nostru este ca la finalul anului cele doua loturi sa fie terminate.

28 iunie 2016 – Doua loturi din Autostrada A10 Sebes – Turda, deblocate. Autorizatiile de construire pentru 26 km de pe Loturile 1 si 3, emise de autoritati

30 iunie 2016 – API publica si o inregistrare aeriana si cu santierul Autostrazii A10 Sebes – Turda.

17 iulie 2016 Pentru Loturile 1, 3 si 4 au fost realizate exproprierile necesare, a fost emis Ordinul de ministru, dar si Autorizatia de Construire. Pe Lotul 4, Autorizatia de construire a fost emisa si pentru lucrarile suplimentare. In ceea ce priveste Lotul 3, se executa lucrari pe o lungime de 12,45 km. Constructorul se afla deja in teren si este pregatit sa accelereze ritmul de activitate. Progresul fizic actual pe Loturile 3 si 4 este de aproximativ 50%.

Pe Lotul 1, Autorizatia de construire a fost emisa pentru sectiunea A, iar constructorul urmeaza sa antreneze toate resursele la capacitate maxima, in cel mai scurt timp posibil. Traseul acestui lot are 17 km si contine si nodul directional Sebes.

Pe Lotul 2, muncitorii lucreaza pe santier cu viteza sporita de mai bine de o luna si jumatate. Acest sector are o lungime de 24 km. Pe traseul Lotului 2 au fost descoperite zece situri arheologice ce dateaza din epoca neolitica. Acestea sunt investigate si descarcate de pe traseul autostrazii.

30 septembrie 2016 – Pro Infrastructura: „De data aceasta venim cu o filmare aeriana completă pe A10 Turda-Sebeș. Se lucrează intens, așa că primii 30km se vor putea da în folosință în vara anului viitor!”

26 ianuarie 2017 – Stadiul lucrarilor in ianuarie:

Sebes-Turda, Lot 1

Stadiul fizic: 16,20% / Stadiul financiar: 26,47%

Sebes-Turda, Lot 2

Stadiul fizic: 15% / Stadiul financiar: 26,35%

Sebes-Turda, Lot 3

Stadiul fizic: 66,5% / Stadiul financiar: 61,31%

Sebes-Turda, Lot 4

Stadiul fizic: 60,5% / Stadiul financiar: 53,7%

10 aprilie 2017Doi ani de intarzieri pentru ca nodul de la Sebes – legatura dintre A10 Sebes – Turda si autostrada A1 – inca nu are proiectul tehnic avizat

„Proiectul Tehnic pentru Sectiunea C km 0+000 – km 0+300, inclusiv Nod rutier Sebes nu a fost avizat in cadrul CTE-CNAIR S.A, din cauza nerespectarii de catre Antreprenor a Cerintelor Beneficiarului, in ceea ce priveste realizarea Nodului rutier Sebes”, se arata intr-un raspuns al Companiei de Autostrazi transmis la solicitarea HotNews.ro.

Proiectul tehnic pentru nodul Sebes ar fi trebuit finalizat si avizat inca din februarie 2015.

Detalii aici.

25 aprilie 2017 – Vizita a conducerii CNAIR si MT pe santierul A10: „pe lotul 1 (17 km) a constatat mobilizarea foarte slabă a constructorului, motiv pentru care acesta a fost chemat la Ministerul Transporturilor pentru discuţii. Stadiul execuţiei pe acest lot este de numai 20%. Pe lotul 2 (24,25 km), lucrările au fost executate în proporţie de 28%. Loturile 3 (12,45 km) şi 4 (16,3 km) au un progres fizic de cca 70% datorită eficienţei cu care constructorii au efectuat lucrările pe aceste două tronsoane. Pentru verificarea calităţii lucrărilor din şantierele de infrastructură de transport, se fac controale inopinate de către specialişti CESTRIN şi CNAIR care prelevează probe din teren. Astăzi au fost luate probe din lotul 3 al Autostrăzii Sebeş -Turda”.

3 mai 2017 – Despre imaginile surprinse pe Lotul 1

Asociatia Pro Infrastructura a publicat noi imagini video filamte cu drona cu Loturile 1,2 si 3 de pe A10 Sebes – Turda. Cele mai mari intarzieri sunt pe Lotul 1 construit de Impresa Pizzarotti.

„Din pacate, asa cum se vede foarte clar din filmarea aeriana, acest lot are intarzierea – in punctele critice precum podul peste Mures, nodul Alba Iulia Nord, portiuni ne-expropriate si avizarea proiectului tehnic pentru nodul Sebes dintre A10 si A1 – cea mai mare dintre toate cele patru segmente ale autostrazii A10. Realist vorbind, abia in anul 2019 vom putea circula pe acest lot!”, scrie API pe contul oficial de Facebook.

„Inca sunt probleme de ordin birocratic de rezolvat, iar constructorul are foarte mult de munca la structuri – pod peste Mures, numeroase pasaje, trei noduri rutiere, unul dintre ele, la Sebes, de mare viteza, foarte complicat si cu pasaje lungi si dificil de executat (unele sub trafic pentru a conecta A10 de A1, DN1 si DN7).

Solicitam constructorului si autoritatilor sa faca tot ce este necesar (birocratic si tehnic) pentru a rezolva problemele numeroase de pe acest lot, mai ales in contextul in care restul loturilor autostrazii A10 vor fi date in folosinta anul acesta (loturile 3 si 4) si in 2018 (lotul 2), atragand trafic suplimentar”, mai noteaza Asociatia.

Despre imaginile surprinse pe Lotul 2

Lotul 2 intre Alba Iulia Nord si Aiud Sud, lot construit de asocierea Aktor-Euroconstruct.

„Din pacate, asa cum se poate vedea din filmare, lucrarile sunt mult intarziate la mai bine de un an si jumatate dupa emiterea primei autorizatii de construire. Desi rezultatele de pana acum au cateva scuze tehnice (pe acest lot sunt mari probleme cu infiltratiile de apa, de exemplu), totusi credem ca asocierea Aktor-Euroconstruct se poate mobiliza mai puternic si trebuie sa mentina un ritm alert pentru a avea sanse ca acest lot sa fie deschis traficului la final de 2018”, scriu cei de la Asociatia Pro Infrastructura.

„In ritmul actual, exista riscul sa ajungem cu acest lot tocmai in 2019! Cerem respectuos constructorului (cat si celorlalti „actori”, consultantul si autoritatile romane) sa mareasca nivelul de mobilizare si sa se asigure de aspectele birocratice pentru a deschide lotul in 2018, cel putin portiunea dintre Aiud Sud (limita cu lotul 3) si nod Teius. Orice km nou de autostrada salveaza vieti!”, scrie API.

Despre imaginile surprinse pe Lotul 3, intre localitatile Decea si Aiud

„Acest lot este cel mai avansat dintre toate cele patru din care este compusa autostrada A10 si are, prin urmare, cele mai mari sanse sa fie gata in luna septembrie 2017”, scrie API.

„Din pacate, fara lotul 4 (Decea-Turda), acest segment de autostrada nu va avea un impact foarte mare asupra traficului. Pentru a fi gata in acest an, pe lotul 4 trebuie sa fie rezolvate o serie de probleme in cel mai scurt timp pentru a putea circula pe A10 intre Turda (A3) si Aiud in toamna acestui an!”, mai scrie Asociatia Pro Infrastructura.

8 mai 2017 – Asociatia Pro Infrastructura a publicat un nou video realizat din drone si apreciaza ca firma austriaca Porr „lucreaza in continuare bine pe lotul 4 al autostrazii A10 Sebes-Turda, intre nod Decea si nod Turda (unul dintre cele mai complexe noduri din Romania, un „triplu” nod intre A10, A3 si DN1)”.

„Din pacate, in acest caz, mobilizarea constructorului nu este suficienta pentru deschiderea in toamna acestui an a lotului. Este nevoie ca autoritatile sa rezolve problema Stejeris (aprobarea solutiei tehnice pentru lacul Stejeris), sa finalizeze exproprierea plantatiei de paulownia care se afla fix pe breteaua A10-A3 din nodul Turda plus alte cateva detalii. In plus, pe acest lot, din ce am observat noi, exista in continuare doi stalpi LEA (inalta tensiune) care trebuie relocati”, scrie Asociatia Pro Infrastructura pe contul oficial de Facebook.

„Fara deblocarea acestor aspecte critice, nu vom putea sa ne bucuram de acest lot in acest an. Cerem cu insistenta autoritatilor si tuturor celor implicati in acest proiect sa urgenteze rezolvarea problemelor care persista de foarte mult timp pe acest segment de autostrada!

Lotul 4, impreuna cu lotul 3, ar degreva de sarcini DN1 intre localitatile Decea si Turda (conexiune cu A3). Ne asteptam sa vedem acest lucru in toamna acestui an! Acest lucru este inca posibil, insa DOAR daca problemele semnalate (si) de noi vor fi rezolvate in timp util”, mai atentioneaza API.

Fata de belocajele de pe Lotul 4 a luat pozitie si deputatul USR Catalin Drula, fost consilier pe infrastructura in cabinetul CIolos, care a publicat si o fotografie cu nodul A10-A3-DN1 in care a indicat grafic si zona plantatiei care „blocheaza” realizarea uneia dintre rampe. Mai jos, postarea deputatului de pe Facebook:

21 mai 2017 – Noutati de pe A10 Sebes – Turda, loturile 2 si 4:

15 septembrie 2017 – Lotul 3 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda se apropie de finalizare.

17 septembrie 2017 – Lucrarile pe Lotul 4 au avansat, insa o alunecare de teren aparuta in ultimele zile pune sub semnul intrebarii finalizarea si deschiderea traficului in acest an

19 septembrie 2017 – Probleme pe Lotul 2 pe fondul unei mobilizari slabe a constructorului

6 octombrie 2017 – Noi imagini filmate cu drona cu lucrarile foarte avansate de pe lotul 4 al autostrazii A10 Sebes – Turda au fost publicate de catre Asociatia Pro Infrastructura. Imaginile video surprind avansul de pe cei aproape 16 km ai lotului, dar si cele doua zone mai dificile ramase de rezolvat: zona lacului Stejaris si locul unde in urma cu trei saptamani a avut loc o alunecare de teren care a afectat si corpul autostrazii.

*Zona cu alunecarea de teren apare in video la minutul 5:40

10 octombrie 2017 – VIDEO Imagini din drona cu Lotul 3, aproape de finalizare:

„Executia este pe ultima suta de metri (aplicare marcaje rutiere, instalare parapete de protectie, panouri fonoabsorbante si indicatoare rutiere). Conform surselor noastre, constructorul doreste sa inchida santierul in aceasta luna”, a scris Asociatia Pro Infrastructura pe Facebook.

Lotul 3 are in total 12,45 km, insa in momentul cand va fi deschis circulatiei doar 8,5 km vor putea fi folositi de catre soferi, intre nodul rutier de la Decea si nodul Aiud.

„Restul de 4 km, dupa nod Aiud, spre sud, vor putea fi deschisi circulatiei abia cand lotul 2 al A10 va fi gata (abia prin 2019 cel mai probabil)”, explica API.

„Cerem CNAIR sa porneasca procedurile birocratice pentru deschiderea acestui tronson in cel mai scurt timp posibil”, scriu cei de la Pro Infrastructura.

Clipul video incepe de la capatul lotului (Aiud sud) spre nod Aiud si continua de-a lungul autostrazii spre nod Decea/Unirea, la limita cu lotul Decea-Turda.

1 noiembrie 2017 – Noi imagini din avion cu cei aproape 30 de km de autostrada de pe Loturile 3 si 4 aflate in lucru pe A10 Sebes – Turda au fost publicate de Asociatia Pro Infrastructura (API). Imaginile surprind lucrarile aflate pe ultima suta de metri pe mare parte din traseu, dar si eforturile constructorului de a remedia alunecarea de teren masiva de pe Lotul 4 care ar putea periclita deschiderea circulatiei pana la final de 2017.

5 decembrie 2017 – Potrivit unor surse oficiale deschiderea traficului pe Lotul 3 va fi amanata pentru inceputul lunii ianuarie 2018, iar inaugurarea lotului 4 ar putea fi facuta abia in primavara anului viitor.

12 decembrie 2017 – Alocarea financiara in proiectul de buget pentru 2018 trimis in Parlament, insuficienta, avertizeaza Asociatia Pro Infrastructura.

„Pe loturile 1 si 2, stadiul fizic si financiar se ridica la aproximativ 40%. Pentru un avans rezonabil de 30%, considerand ca proiectele sunt deblocate si vor avansa rapid in anul 2018, ar fi nevoie de 200 de milioane de lei pentru fiecare lot, 400 de milioane in total. Pentru loturile 3 si 4, chiar daca fizic sunt aproape finalizate, exista restante financiare de aproximativ 200 de milioane de lei care vor fi platite in anul 2018. Totalul necesar: 600 de milioane. Bugetat de guvern: 212 milioane de lei, adica aproximativ 35% din necesar”, scrie API.

9 ianuarie 2018 – Receptie Lotului 3 nu a fost facuta, iar deschiderea traficului ar putea fi amanata pana in luna martie

Decizia de a nu face inca receptia si de a deschide traficul, desi lucrarile sunt finalizate inca de la final de 2017, a fost luata pentru ca oficialii CNAIR sustin ca nu sunt intrunite elementele pentru siguranta rutiera – „exces de bitum” sau „elemente de planeitate executate neconform” sunt cateva dintre neconformitatile indicate. (Detalii aici)

10 ianuarie 2018 – Pro Infrastructura, despre amanarea deschiderii Lotului 3 din Autostrada Sebes – Turda: O crima la adresa soferilor si o bataie de joc fata de banul public (link)

17 ianuarie 2017 – Ce hibe sustine CNAIR ca a gasit pe Lotul 3 din A10 Sebes – Turda si care au dus la refuzarea receptiei. Antreprenorul a primit termen 90 de zile pentru remedierea neconformitatilor. Detalii aici.

14 februarie 2017 – Lotul 4 este gata si ar trebui sa urmeze receptia lucrarilor pe 15 februarie. „Nu va bucurati, cel mai probabil nu se va da drumul la trafic. Desi tronsonul este practic finalizat si se poate circula pe autostrada in conditii de maxima siguranta”, atrage atentia Asociatia Pro Infrastructura care publica un video din drona cu intersectia A10-A3-DN1 din zona Turda.

„Desi tronsonul este practic finalizat si se poate circula pe autostrada in conditii de maxima siguranta, probabil ca atitudinea oficialilor din Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere va ramane aceeasi ca in cazul receptiei proiectului vecin care este gata de la finalul lunii noiembrie 2017”, atrage atentia Asociatia Pro Infrastructura.

„Disputelor dintre CNAIR si constructorul lotului 3 al Autostrazii A10 Sebes-Turda (Tirrena Scavi) li se vor adauga, probabil, noi scuze, acuze, inventii si interpretari strambe ale contractului, proiectului tehnic si ale actelor normative (precum regulamentul de receptie), de data aceasta la adresa celor de la Porr, antreprenorul general al lotului 4”, mai sustine ONG-ul cunoscut pentru monitorizarea proiectelor de infrastructura din Romania.

Imagini cu nodul A10 – A3 – DN1 din zona Turda:

15 februarie 2018 – Compania de Drumuri: Pe Lotul 4 din Autostrada A10 Sebes – Turda mai sunt lucrari de executat. Receptia ar putea fi facuta in luna martie. Detalii.

22 martie 2018 – Asociatia Pro Infrastructura a lansat o petitie online pentru deschiderea A10 Aiud-Turda ce pana in momentul de fata a fost semnata de peste 16.000 de oameni.

26 iunie 2018 – Cei 16,3 kilometri ai Lotului 4 de pe A10 Sebeș – Turda sunt finalizați și pregătiți să primească traficul rutier, însă zac nedeschiși circulației, transmite Asociația Pro Infrastructura care a publicat imagini din dronă cu tronsonul în cauză.

„S-au dus pe apa sâmbetei toate promisiunile oficialilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor România care ne-au zis că vor da drumul în luna mai, apoi în iunie”, scrie Asociația Pro Infrastructura pe contul de Facebook.

„Domnule ministru anti-autostrăzi Șova, domnule director al Companiei Naționale Anti-Infrastructură din România Neaga, cât mai intenționați să întindeți această limită a decenței și a bunului simț? Cât timp își vor mai risca viața oamenii pe drumul național paralel, în timp ce la câțiva metri distanță zace o autostradă care le oferă siguranță net superioară?”, mai transmite API.

24 iulie 2018 – Când vor fi deschise loturile 3 și 4 de pe autostrada A10 Sebeș – Turda? Un constructor reasfaltează o bucată de șosea înainte de inaugurare. Ce spune Compania de Drumuri (detalii)

Lotul 3:

Lucrările de frezare a asflatului de pe Lotul 3 din dronă

Lotul 4:

30 iulie 2018Compania de Drumuri a dechis circulaia pe Loturile 3 și 4.

8 noiembrie 2018 – Filmări aeriene cu Loturile 1 și 2

31 ianuarie 2019 – VIDEO O bucată din autostrada A10 Sebeș – Turda s-a blocat într-un teren de lângă Alba Iulia unde ar fi o fostă groapă de gunoi din perioada comunistă.

VIDEO – Zona cu presupusa grtoapă de gunoi, la minutul 2:

––––

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro