Sari direct la conținut

Autostrada „Moldovei” A7, o afacere UMB cap-coadă. Poate constructorul român să țină ritmul? „O să ne mobilizăm exemplar, militărește”

HotNews.ro
Acumulare de utilaje la sediul UMB de langa Adjud, Foto: Captura YouTube
Acumulare de utilaje la sediul UMB de langa Adjud, Foto: Captura YouTube

Constructorul român UMB a semnat joi două noi contracte de execuție pe autostrada „Moldovei” A7 – loturile 2 și 3 din tronsonul Buzău – Focșani, tronson unde deja lucrează pe loturile de capăt. În total, în prezent, UMB lucrează practic pe circa 180 de kilometri, dar are toate șansele să ajungă să lucreze pe circa 250 km ai Autostrăzii A7, toți în Moldova. Are compania capabilitatea necesară pentru un astfel de volum de lucrări?

Pe Autostrada „Moldovei” A7, de la Ploiești până la Pașcani sunt 13 tronsoane, toate prinse la finanțare prin PNRR (cu termen de finalizate anul 2026). Din aceste 13 tronsoane, 9 sunt contractate, iar din acestea 7 sunt contractate cu UMB. Mai mult, pe alte trei (de la Bacău la Pașcani) UMB a fost dat câștigător la licitație și ar putea semna contractele dacă se rezolvă contestațiile în favoarea sa.

„E un optimism moderat pe care îl am, va însemna inclusiv pentru această companie o foarte bună organizare în perioada următoare, un volum de muncă mult mai mare decât au avut până acum, va însemna în final și o emblemă pentru această companie”, a spus joi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la semnarea contractelor.

UMB a semnat contractele pentru Loturile 2 și 3 din A7 Buzău – Focșani. Pe loturile 1 și 4 lucrează deja de câteva luni:

UMB, pe cale să lucreze pe aproape 410 km de autostradă și drum expres în România, o cifră record

Pe lângă tronsoanele din A7, UMB mai lucrează în prezent pe alte câteva zeci de kilometri de autostradă și Drum Expres în țară:

  • A0 Nord (Lotul 2 și Lotul 4 – 24 km)
  • A1 Margina Holdea (sectorul cu tuneluri – 13km)
  • A3 Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului (42km)
  • Drumul Expres DEx12 Craiova Pitești (Loturile 3 și 4 – 63 km)
  • DEx6 Brăila – Galați (11 km).

În total, UMB practic lucrează la 153 de km de autostradă și drum expres în restul țării, are acum deja contractați 179 de km din A7 și e în pole-position să mai contracteze încă aproape 77 de km. Practic, în 2023 UMB s-ar putea găsi în fruntea a 409 km de autostradă și drum expres, adică o cifră aproape de jumătate din autostrăzile pe care le are România în folosință în prezent.

Poate UMB să țină ritmul pe atâtea șantiere? „O să ne mobilizăm exemplar, militărește”

Cornel Bunghiuz, directorul general al UMB, a dat asigurări că toate lucrările companiei vor fi gata la timp.

„O să ne mobilizăm exemplar, militărește, ca și până acum (…) pentru contractele pe care le avem în derulare. Organizarea o s-o facem pas cu pas, funcție de evoluția contractelor, a timpului, deocamdată e iarnă, în unele locuri plouă, ninge. Vă asigurăm că ne vom organiza astfel încât toate lucrările vor fi în termen. Resursa umană este de 5.000 de oameni care lucrează efectiv, nu doar pe A7, ci pe toată societatea”, a spus Bunghiuz.

Reprezentantul UMB a mai dat asigurări că în 2023 va fi cu siguranță dat în circulație Tronsonul 3 din DEx12 Craiova – Pitești (31,7 km). Totodată, ministrul Grindeanu a spus că a fost deblocată și ultima zonă problematică de pe DEx6 Brăila – Galați și că ar exista o probabilitate și ca acest drum să fie deschis la final de 2023.

Pro Infrastructura, temeri cu privire la capacitatea UMB: „Sperăm ca harnicii răzeși moldoveni să rupă gura târgului și să ne-o închidă pe-a noastră”

Despre capacitatea constructorului UMB de a se mobiliza pe atât de multe contracte concomitent s-a pronunțat și Asociația Pro Infrastructura, o „voce” a societății civile care urmărește îndeaproape implementarea marilor proiecte de infrastructură din țară.

API apreciază că UMB este „unul din cei doar câțiva antreprenori generali serioși din țară, poate cel mai serios” și notează și că „Autostrada A7 trece pe la ei prin curte”, dar punctează astfel: „suntem îngrijorați că nu vor putea să-și dubleze capacitatea într-un timp extrem de scurt”.

„Sperăm ca temerile noastre privind capacitatea UMB de a livra 400 kilometri de autostradă și drum expres în 12-36 de luni și la o calitate corespunzătoare să fie complet nefondate și harnicii răzeși moldoveni să rupă gura târgului și să ne-o închidă pe-a noastră”, a scris Pro Infrastructura pe contul său de Facebook.

Foto: Traseul autostrăzii A7

Autostrada A7 în Moldova, o afacere UMB cap-coadă?

În prezent, UMB are contracte semnate pe Loturile 4 și 1 din A7 Buzău – Focșani, în total circa 16 km, iar acum va semna și pe loturile 2 și 3 din mijloc (circa 66 km).

În plus, UMB a semnat deja contractele de execuție pentru toate cele trei loturi de pe Focșani – Bacău (96 km).

În urmă cu două săptămâni UMB a fost desemnat constructor la toate cele trei loturi ale autostrăzii Bacău – Pașcani (77,4 km, însă pe toate trei rezultatul a fost contestat).

Astfel, în prezent UMB deja are practic contractați circa 179 km din A7 și pe o bună parte din ei a început deja să lucreze efectiv în teren.

Dacă ar reuși să câștige toate tronsoanele licitate acum pe A7, UMB – companie din Bacău la origini, ar ajunge practic să lucreze pe un front neîntrerupt de peste 250 de kilometri de autostradă, toți în Moldova.

Compania a fost în ultimii ani cea mai performantă din rândul constructorilor de autostrăzi, reușind mobilizări exemplare pe șantiere și chiar și inaugurări înaintea termenelor contractuale.

Aici mai putem aminti că tot UMB a construit și finalizat înainte de termen singura bucată din A7 deschisă traficului în prezent: 16 km drept centură a Bacăului.

Notă: Denumirea de autostrada „Moldovei” (așa cum este ea trecută mereu în ghilimele la fiecare articol) este una neoficială, folosită inițial în presă de publicații precum HotNews.ro. Ulterior această denumire a fost adoptată și în discursurile oficiale ale autorităților. Inițial, drumul de mare viteză de pe culoarul A7 fusese denumit OFICIAL în MasterPlanul de Transport (MPGT) drept „Siret Expres”. Similar, și Autostrada „Unirii” A8 este o denumire neoficială folosită inițial de HotNews.ro, alte publicații și pe diverse forumuri, în timp ce în documentele oficiale ale Ministerului Transporturilor – în MPGT – autostrada A8 era trecută drept „Autostrada Montana”. .

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro