Sari direct la conținut

Care sunt mizele din spatele negocierilor dure din Consiliul European in privinta noilor tinte legate de protectia mediului

HotNews.ro

Reprezentantii celor 28 de state membre ale Uniunii Europene vor duce negocieri dure, joi, la Bruxelles, pe tema noilor obiective climatice pentru perioada 2021-2030. Practic, sunt doua tabere mari: cea a statelor care nu sunt de acord cu propunerile Comisiei Europene legate de noile tinte, considerandu-le mult prea ambitioase, si cea a statelor care sustin ca trebuie adoptate noile obiective. Romania este una dintre tarile care considera ca trebuie acceptata o singura noua tinta, si anume cea legata de reducera emisiilor de dioxid de carbon, nu si pe cele legate de cresterea eficientei energetice si a ponderii energiei regenerabile in total consum. Aplicarea noilor tinte pe toate cele trei segmente ar insemna pentru Romania costuri suplimentare de pana la 20 de miliarde de euro in perioada 2021-2030, au afirmat pentru HotNews.ro surse guvermentale.

In principal, statele membre foste comuniste, printre care si Romania, considera ca noile tinte pe mediu pentru perioada 2021-2030 sunt mult prea dure, afectand competitivitatea acestora fata de statele din afara UE, remarca publicatia EUobserver.com. Pe de alta parte, state precum Marea Britanie si Germania, considera ca trebuie stabilite noi tinte pentru cresterea eficientei energetice, a ponderii energiei regenerabile in total consum si pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Aceste discutii se poarta in functie de interesele fiecarui stat.

  • Romania doreste doar o tinta, nu trei

Romania are interesul sa nu fie sustinute tintele propuse de Comisia Europeana deoarece ar insemna costuri mari atat la nivel guvernamental, cat si la nivelul companiilor industriale. Aceste costuri s-ar reflecta apoi in preturile finale. Statele care se opun adoptarii unor tinte pe toate cele trei segmente mai vin si cu argumentul ca Uniunea Europeana nu poate singura sa limiteze incalzirea glocabal. Trebuie si alte mari state, de pe alte continente, sa contribuie. „Speranta mea este ca Europa va reflecta mai mult in ceea ce priveste adoptarea unor tinte unilaterale inainte sa avem un angajament la nivel mondial post-Kyoto. Ar trebui sa fim foarte atenti daca vor face la fel si tari precum China, India, Brazilia, SUA. Pentru Romania, maximul acceptabil va fi sa avem o singura tinta, respectiv reducerea emisiilor de dioxid de carbon (…)Vom incerca sa convingem restul tarilor sa sustina pozitia Romaniei, pentru ca nu putem salva planeta singuri. Sper ca echipa care va merge la Consiliul European in aceasta saptamana sa transmita pozitia Romaniei si sa convinga celelalte tari”, arata recent ministrul delegat pentru energie, Razvan Nicolescu, potrivit Agerpres. Acesta a explicat ca presiunea va fi pentru consumatorii finali, astfel ca ar trebui sa existe masuri de sprijin pentru aceste tari. In aceste conditii, Romania va sustine la Consiliul European de joi, de la Bruxelles, asumarea unei singure tinte pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon si sprijinirea statelor nou-intrate in Uniunea Europeana, prin compensari financiare.

Potrivit acestuia, o decizie contrara va duce la pierderea competitivitatii UE, va pune presiune pe dezvoltarea Produsului Intern Brut si va insemna pierderea de joburi. „Daca vom avea mai multe tinte, nu vom putea obtine compensari financiare. Vor fi doar obligatii. Pentru Europa, e bine sa incerce sa atinga tintele de reducere cu cele mai mici costuri. Trebuie sa gandim mai atent. Trebuie sa facem mai mult sa convingem alte tari sa ni se alature”, a mai spus Nicolescu.

Astfel, Romania, alaturi de inca cel putin sase state fost comuniste, nu va sustine noi tinte pentru regenerabile si pentru cresterea eficientei energetice.

  • Ce propune Comisia Europeana

Comisia propune ca Uniunea Europeana sa-si reduca pana in anul 2030 emisiile de gaze cu efect de sera (GES) cu 40% sub nivelul din anul 1990. Astfel, reducerea anuala a pragului maxim al emisiilor din sectoarele incluse in schema europeana EU ETS – de certificate de emisii – ar creste de la 1,74%, cat este in prezent, la 2,2% dupa 2020. Un alt obiectiv propus este atingerea unui nivel de 27% din energia generata la nivelul UE sa fie din surse regenerabile. De asemenea, este propusa o tinta de 30% a eficientei energetice. Reamintim ca pana in 2020, pe fiecare din cele trei segmente au fost propuse tinte de cate 20%.

Una dintre statele care sustin puternic atingerea unor noi tinte in 2030 este Germania, insa aceasta este mare producatoare de echipamente tehnice utilizate in zona regenerabilelor si a eficientei energetice. De asemenea, Marea Britanie este un stat care nu mai are industrie poluanta, ceea ce o face sa aiba un mare avantaj in fata celor care ar trebui sa investeasca masiv pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon.

  • Cum ai fi afectata Romania

Pentru atingerea actualelor tinte valabile pana in 2020, Romania se afla in graficul asumat sau chiar l-a depasit. Pe partea de surse regenerabile, obiectivul Romaniei a fost sa ajunga la 24% in total consum pana in 2020. Romania deja a atins nivelul de 24% din energia generata din surse regenerabile . Practic, Romania a dovedit ca are potential mare pentru cresterea energiei din surse regenerabile, ceea ce ar reprezinta un dezavantaj in cadrul negocierilor la nivelul UE. Practic, ca sa se ajunga la acea medie propusa de Comisie de 27% pe regenerabile pana in 2030, ar insemna ca state statele cu potential sa suporte tinte mai mari, iar celelalte tinte mai mici. In cazul Romaniei s-ar putea ajunge la o tinta de peste 30% ca sa sustina media de 27% la nivelul UE. Ar fi un dezavantaj in cazul in care in acea perioada, de exemplu, in Romania ar dori sa puna in functiune noi reactoare nucleare. Si energia nucleara si cea pe carbune ar fi afectate din cauza energiei regenerabile care ar urma sa aiba o pondere foarte mare in total consum. Cei mai afectati ar fi producatorii de energie care se bazeaza pe carbune. Ar insemna chiar inchiderea unor termocentrale, impactul social fiind foarte mare. Amintim ca la Complexul Energetic Oltenia lucreaza circa 19.000 de oameni, iar la Complexul Energetic Hunedoara circa 7.000.

De asemenea, o tinta ambitioasa de 30% pe eficienta energetica ar inseamna ca statul roman sa scoata mai multi bani din buget pentru izolarea blocurilor, iar companiile industriale vor trebui sa investeasca sume mai mari pentru a ajunge la scaderea consumului de energie. Din studiile si evaluarile facute la nivel european stabilirea unui tinte de 30% a eficientei energetice va creste costurile anuale cu 20 miliarde de euro, spunea recent in cadrul Energy Efficiency Forum 2014, Elena Popescu, director general in cadrul Departamentului pentru Energie.

In ceea ce priveste reducerea gazelor cu efect de sera, Romania se situa in 2011 cu o scadere 49,54% sub nivelul din 1990, aflandu-se pe locul 3 in UE 27, potrivit unui document al Ministerului de Externe. Practic, ar fi peste nivelul mediu de 40% propus de Comisia Europeana pentru 2030.

Presedintele Traian Basescu a declarat joi ca discutiile cu privire la schimbarile climatice vizeaza decada 2021-2030, deoarece anul viitor se va desfasura la Paris marele summit pe schimbari climatice sub egida ONU iar UE trebuie sa isi stabileasca obiectivele in prezent si sa incerce sa atraga in propriile sale obiective si ceilalti mari jucatori ai lumii – SUA, China, tarile BRIC, potrivitAgerpres.

„UE nu poate merge cu un obiectiv stabilit unilateral, care i-ar putea afecta in cazul in care nu este impartasit de toate statele sau de principalii ‘furnizori’ de noxe, care genereaza efectul de sera, daca obiectivele UE nu sunt insusite si de ceilalti mari producatori de gaze cu efect de sera. Riscul este ca Uniunea Europeana sa isi piarda o parte din competitivitate. De ce? Costurile de reducere a emisiilor de gaze care genereaza efectul de sera sunt foarte ridicate. Si atunci industriile Uniunii Europene ar fi dezavantajate in competitia cu China, cu Statele Unite, cu tarile BRIC, in general, si acest lucru trebuie transat oarecum in acest Consiliu sau in obiectivele lui generale”, a explicat seful statului.

Potrivit lui, la intalnirea Consiliului Afaceri Generale, unde Romania a fost reprezentata de Guvern, s-a ajuns la un echilibru intre tarile est-europene, fostele tari comuniste, si vechii membri ai Uniunii Europene.

„Inseamna ca la acest Consiliu esenta va fi sa nu stricam echilibrele deja stabilite in negocierile la nivelul Guvernului. Sigur, daca vor aparea la nivelul sefilor de stat si de guvern alte optiuni, desi este greu de crezut ca guvernele au mers fara mandatul celor care participa la Consiliu, discutiile se vor relua. Dar speranta este ca vom reusi in Consiliu sa ne inchidem pe ceea ce au stabilit ministrii la intalnirea de ieri si alaltaieri”, a spus seful statului.

El a mentionat ca, pentru decada 2010-2020, Uniunea Europeana are stabilite ca obiective reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 20%, o pondere a energiei regenerabile in mixul energetic de 20% si cresterea eficientei energetice cu 20%.

In acest context, seful statului a precizat ca izolarea blocurilor este cea mai mare resursa pe care o are tara noastra pentru cresterea eficientei energetice, insa a punctat ca, din pacate, acest lucru se face numai in campaniile electorale.

„Am observat si a observat oricine ca obiectivul de crestere a eficientei energetice inseamna, printre altele, si izolarea blocurilor. Este cea mai mare resursa pe care Romania o are in momentul de fata. Din pacate, ea se face numai in campanii si se face cu facilitati inainte de campaniile electorale pentru Parlamentul European sau pentru parlamentul national. Altfel, uita primarii, uita Guvernul de acest obiectiv si este zona in care Romania are posibilitatea unei imbunatatiri majore a eficientei energetice. Programele acestea trebuie aplicate consecvent, cu atat mai mult cu cat pot fi finantate si cu bani europeni”, a mai spus Basescu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro