Ce ar castiga Fiat daca ar cumpara Opel, cu ce s-ar alege nemtii?
Criza ar putea face posibil un parteneriat interesant intre doi constructori de volum care concureaza in cateva segmente, dar se si completeaza. Fiat ar putea cumpara Opel, o stire care a mirat multa lume, dar poate deveni realitate. Cele doua companii se completeaza reciproc, Opel vinde bine mai ales in nordul Europei, Fiat se descurca mai bine in sud. Italienii au cifre mari la masinile de clasa mica, nemtii au lansat recent Insignia, un model de clasa mare cu design foarte apreciat.
Cele doua companii au mai colaborat in trecut, si nu putin. General Motors, care detine si Opel, a avut intre 2000 si 2005 o alianta cu Fiat, insa a iesit din ea platind doua miliarde dolari, pentru ca altfel ar fi fodt nevoita sa cumpere producatorul italian.
In plus, cele doua companii au dezvoltat in comun platforma care sta la baza modelelor Opel Corsa si Fiat Grande Punto, plus propulsorul de 1,3 litri care e disponibil pe o serie din modelele celor doua marci.
Apoi e de mentionat ca cele doua marci se completeaza reciproc destul de bine: Opel vinde bine in nordul Europei: Marea Britanie, Germania, iar Fiat se descurca bine in sud, in special in Italia unde are 30% din piata. Si la segmente de modele exista complementaritate: Fiat face vanzari bune cu modele mici, precum Panda, Grande Punto si 500, in timp ce Opel a lansat recent Insignia, model pentru care Fiat nu are nici pe departe un rival care sa faca aceleasi volume de vanzari.
Insignia a fost desemnata masina anului in Europa, dar Opel va lansa anul acesta si noua generatie a lui Astra, model care a facut cifre de vanzari uriase de-a lungul existentei sale.
Sergio Marchionne, influentul sef al Fiat, spunea acum cateva luni ca din criza vor mai iesi teferi cinci – sase producatori auto, iar pentru a avea un profit rezonabil trebuie sa produci anual 5,5 milioane de masini, nivel pe care Fiat l-ar atinge doar daca ar produce de trei ori mai mult decat in prezent. E de inteles deci ca Fiat are nevoie de un partener, iar pana acum s-a vorbit masiv de Chrysler, care are termen limita ca pana la finalul acestei luni sa bata palma cu Fiat pentru a mai primi bani de la guvernul american.
Insa diferentele dintre Fiat si Chrysler sunt foarte mari, maericanii au masini de diminesiuni mari cu motoare ne-economice, iar perspectiva intrarii pe piata americana este interesanta pentru Fiat, dar ar putea sa nu dea rezultatele asteptate din cauza faptului ca americanii prefera masinile de dimensiui apreciabile iar Fiat nu are cea mai grozava imagine in ochii cumparatorilor de peste Ocean.
In orice caz, si alte companii sunt interesate de Opel, care fara un partener nu vede ajutorul de 3,3 miliarde euro de la guvernul german. Sunt interesati de brand si chinezii si fonduri de investitii cu bani, dar si compania Magna din Austria care producea chiar si modele Chrysler.