Ce se întâmplă cu cea mai așteptată autostradă a României, jena noastră națională / Toate marile lucrări din 2025
Cele mai spectaculoase lucrări din 2025 vor fi în munți, pe Valea Oltului de pe A1 Sibiu – Pitești, autostrada care a devenit o provocare și o neputință națională. Aici lucrează o companie din Turcia și din Italia. Anul acesta constructorii vor începe șantiere noi de autostrăzi pe aproape 235 de kilometri. UMB începe Autostrada „Unirii” A8, cea care va lega Moldova de Transilvania.
Lucrări importante debutează în Transilvania, Moldova și pe Centura Capitalei
Cele mai lungi tronsoane de autostradă unde vor începe lucrările în 2025 le regăsim pe A1 Sibiu – Pitești, tronsoanele montane (circa 69 km), pe Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș (68 km), dar și pe Autostrada „Unirii” A8 (circa 55 km)
În același timp vor debuta cu adevărat lucrările pe ultimul tronson rămas nelucrat de pe Autostrada de Centură A0 a Capitalei, dar și pe un lot rămas nefinalizat încă de pe vremea Bechtel pe A3.
Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, una din cele mai active organizații din societatea civilă care urmărește implementarea lucrărilor de infrastructură din țară, a trecut în revistă pentru cititorii HotNews.ro care sunt marile proiecte unde anul 2025 va marca debutul lucrărilor cu adevărat.
„Pe A0 Nord, pe Lotul 1 va fi deschis complet șantierul acolo unde lucrează Pizzarotti”, spune Ciurea.
A0 Nord Lot 1 a fost contractat în 2023 cu italienii de la Impresa Pizzarotti – Retter, același constructor care a finalizat recent cei 21 de kilometri din A7 dintre A3 (Dumbrava) și Mizil. Pe final de 2024 s-a emis autorizația de construire.
Deocamdată pe A0 Nord Lot 1 au avut loc lucrări incipiente, organizarea de șantier și lucrări de decopertare a stratului vegetal. Din primăvara 2025 constructorii vor intra serios în șantier, consideră reprezentantul API.
A0 Nord, Lotul 1 – Dragomirești (spre A1) – Corbeanca (spre DN1)
- Lungime: 17,5 km
- Constructor: Impresa Pizzarotti – Retter
- Valoare: 815 milioane lei
- Contractat: Septembrie 2023
- Termen: T3 2026
Încep lucrările la secțiunile montane de pe cea mai așteptată autostradă din România: „Ne va ajunge anul 2030”
Mai mari și importante însă vor fi lucrările ce vor demara pe A1 Sibiu – Pitești, cea mai așteptată autostradă din România, cea care va lega Muntenia de Transilvania și va traversa Carpații, asigurând la finalizarea sa o legătură neîntreruptă între Constanța – București și granița de vest a țării.
Astfel în acest an vor demara primele lucrări pe loturile montane, cele mai grele și mai complexe. Este vorba de Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 km) unde lucrează turcii de la Mapa, și Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,4 km) unde au fost contractați italienii de la WeBuild (fost Astaldi).
„Pe A1 ar trebui să înceapă secțiunile 2 și 3 serios, deja sunt câteva lucrări premergătoare făcute de turci la Boița, dar acum trebuie să vedem primele lucrări de munte, pe ambele secțiuni”, spune Ionuț Ciurea.
„La lotul turcilor ar trebui să le iasă o autorizație de construire undeva prin primăvară, lucrări mai serioase, și cu ceva tuneluri, și cu viaducte. Dar acolo nu bag mâna în foc pentru constructor, e nou la noi în țară, nu a mai avut lucrări. Cred că ne va ajunge 2030 pe acel lot, dacă nu chiar 2031-2032”, consideră expertul.
Pe A1 Sibiu – Pitești mai e în lucru în prezent Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni, acolo unde austriecii de la Porr sapă tunelul Momaia de 1,3 km lungime. Deși lucrările avansează bine și constructorul e chiar înaintea graficului, finalizarea tronsonului de 9,86 km va veni abia în 2026.
Pe Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești, WeBuild a deschis traficul în decembrie pe 15 km, de la nodul Bascov (Pitești) până la nodul rutier Merișani, urmând ca restul de 15 km să fie gata de inaugurare în primăvară.
A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 2 – Boița – Cornetu
- Lungime: 31,33 km
- Constructor: MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
- Valoare: 860 milioane euro
- Contractat: februarie 2022
- Termen: 18 luni proiectare + 50 luni execuție (T4 2028)
În ceea ce privește Secțiunea 3 construită de italieni, aceasta va avea un set special de riscuri.
„WeBuild cred că vor termina în 5 ani, adică în 2029, hai cel târziu 2030. Preblema la lotul WeBuild e cu dealurile, dacă vor sta în loc. Sigur, au și tunelul Poiana de 1,7 kilometri de executat, dar își aduc TBM (n.r. Tunnel Boring Machine, utilaj de săpat tunel continuu). Însă problema la WeBuild va fi cea a consolidărilor, pe dealurile acelea pământul alunecă foarte tare”, spune Ciurea.
A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 3 – Cornetu – Tigveni
- Lungime: 37,4 km
- Constructor: Asocierea Webuild SPA – Tancrad SRL
- Valoare: 1,1 miliarde de euro
- Contractat: August 2022
- Termen: 12 luni proiectare + 45 luni execuție (T4 2027)
Lucrări pe Autostrada Transilvania: Un tronson abandonat de Bechtel și două viaducte făcute de turci pe un tronson construit de UMB
Anul 2025 va însemna șantiere noi deschise și pe Autostrada „Transilvania” A3. Mai exact Construcții Erbașu se va apuca de lucru pe secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 kilometri), un fost tronson realizat parțial de Bechtel. După relicitare și contractare, expertiza tehnică a arătat că lucrările executate până acum ating un stadiu de 37%. De la acest punct Construcții Erbașu vor începe șantierul în acest an.
A3 Suplacu de Barcău – Chribiș
- Lungime: 26,35 km
- Constructor: Construcții Erbașu
- Valoare: 884 mil lei
- Contractat în: noiembrie 2023
- Termen: 2026
Tot pe A3 în acest an turcii de la Ozaltin ar trebui să înceapă lucrările la cele două mari viaducte contractate separat pe lotul construit de UMB de la Nădășelu la Mihăiești.
Acolo, din cauza instabilității dealurile și a alunecărilor de teren, s-a luat decizia de deviere a traseului autostrăzii pe niște viaducte de aproape 3 kilometri, lucrări licitate separat. UMB, deși construiește restul lotului, nu a intrat în licitație, iar turcii de la Ozaltin (care au construit în timp record lotul 1 din Drumul Expres Craiova – Pitești) au depus singura ofertă și vor intra în șantier.
Tot tronsonul este sub presiune pentru că este vorba de un tronson inclus la finanțare prin PNRR, deci trebuie finalizat în 2026.
„Ar trebui să înceapă lucrările acolo. Și acolo problema e birocratică, trebuie rezolvat cu acordul de mediu, mă rog multă hârțogăraie, dar șantierul trebuie început”, spune reprezentantul Pro Infrastructura.
Un singur constructor din Turcia va lucra pe toate loturile A13 Sibiu – Făgăraș
Tot în Transilvania, alți turci, cei de la Makyol (același constructor care în asociere cu Nurol construiește LOtul 3 din A7 Ploiești – Buzău) vor începe lucrările pe toți cei 68 de kilometri din autostrada A13 de la Sibiu la Făgăraș.
Sunt patru loturi separate, toate patru câștigate de Makyol la licitație în 2023. Toate loturile au avut termen un an pentru proiectare, astfel încât anul acesta vor debuta lucrările pe toate tronsoanele. Deja unele lucrări premergătoare au început de-a lungul traseului.
„Pe A13 Makyol va începe clar pe toate patru loturile. Le trebuie însă vreo 3.000 de oameni ca să iasă treaba ok, acolo vorbim de vreo 70 de kilometri, deci mult de muncă, minim 2.000-3.000 de oameni”, explică Ciurea de la Pro Infrastructura.
A13 Sibiu – Făgăraș – 4 loturi
- Lungime: 68 km (+5,6 km drum de legătură)
- Constructor: Makyol (Turcia)
- Valoare: 1,3 miliarde de euro
- Contractate în: august/noiembrie 2023
- Termen: 12 luni proiectare + 36 luni execuție (T4 2028)
Primele lucrări la Autostrada „Unirii” A8: UMB în Moldova, Nurol din Turcia în Transilvania
Foarte importante sunt și lucrările de pe Autostrada „Unirii” A8, pe cele două tronsoane de capete de pe segmentul Târgu Mureș – Târgu Neamț, două tronsoane prinse la finanțare prin PNRR și care, astfel, trebuie terminate până la final de 2026.
„Pe A8 Nurol trebuie să se apuce, iar pe partea cealaltă trebuie să se apuce UMB-ul. Sunt aproape 60 de kilometri în total, de o parte și de alta”, spune Ciurea.
Autostrada Unirii – Sectoarele Targu Mures – Miercurea Nirajului si Leghin – Targu Neamt, Foto: Hotnews
A8 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului
- Lungime: 24,4 km
- Constructor: NUROL INSAAT VE TICARET A.S
- Valoare: 2,46 mld lei
- Contract semnat în: februarie 2024
- Termen: 6 luni proiectare + 24 luni execuție (T4 2026)
Pe tronsonul A8 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km), CNAIR a semnat contractul cu antreprenorul turc Nurol în februarie 2024, cu termen de proiectare 6 luni și de execuție de 24 de luni. Anul acesta vor debuta primele lucrări.
De cealaltă parte a munților, în Moldova, UMB va debuta șantierul pe tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), în lungime de aproape 30 de km.
Restul tronsoanelor montane de pe A8 sunt în prezent în faza de licitație.
A8 Leghin – Târgu Neamț (DN2/Moțca)
- Lungime: 29,91 km
- Constructor: UMB
- Valoare: 1,56 mld lei
- Contract semnat în: septembrie 2023
- Termen: 6 luni proiectare + 24 luni execuție (T3 2026)
O posibilă problemă: „De unde bani?”
Ionuț Ciurea de la Pro Infrastructura este circumspect cu posibilitatea statului român de a finanța atât de multe proiecte de infrastructură rutieră simultan. Dincolo de șantierele in execuție și cele care acum vor intra în etapa de lucrări, CNAIR și, mai nou, CNIR, au lansat în licitație foarte multe alte proiecte (Autostrada Vestului, Drumul Expres Focșani – Brăila, Autostrada Timișoara – Moravița, A7 Pașcani – Suceava – Siret, Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț, Drum Expres Craiova – Tg Jiu, Drum Expres Oar – Satu Mare, ș.a.)
„Sunt foarte multe lansate în licitație, foarte, foarte multe. Dar trebuie să închidem și din șantierele actuale și problema este că tot ceea ce am vorbit acum mănâncă bani. Numai numai loturile doi și trei din A1 Sibiu-Pitești înseamnă 1 miliard de euro, iar spre comparație tot programul transport (n.r. programul operațional cu fonduri europene nerambursabile) pe partea rutieră înseamnă 5,5 miliarde. Deci dacă ai zis Sibiu-Pitești dintr-un foc ai mâncat mulți bani…
Proiectele vor înainta cum vor înainta, o să mănânce bani și o să vedem în ce mod se vor consuma resursele: în funcție de constructori, în funcție de priorități, în funcție de ce se găsește în teren. Problemele cele mai mari ar fi pe loturile montane, evident, unde sunt lucrări dificile”, explică Ciurea.
Mobilizarea constructorilor, un semn bun pentru 2025: „Să evităm heirupurile pe final de an”
Reprezentantul API subliniază însă în discuția cu HotNews.ro că anul 2024, an record în ceea ce privește inaugurarea de autostrăzi, e un semn bun pentru ce urmează.
El consideră că mobilizarea constructorilor e de bun augur pentru 2025, un an care are premisele să arate aproape la fel de bine ca 2024 prin prisma deschiderilor de noi tronsoane de drumuri de mare viteză, deși riscul unor blocaje financiare va fi mare.
„2025 ar trebui să arate bine. E un mare dacă sub presiunea financiară. În 2025 e mult mai greu de aliniat planetele pentru că e vorba de bani mulți”, spune Ciurea.
El atrage însă atenția asupra unei situații: grăbirea unor lucrări în special pe final de an pentru a bifa inaugurări poate aduce și unele probleme de calitate la lucrări.
„Trebuie găsit un echilibru între viteza fantastică a UMB-ului și heirupurile care se fac spre final de an, am văzut că nu doar la UMB se practică – și Retter, și WeBuild au băgat heirup. Sunt spectaculoase heirupurile, dar făcute în noiembrie-decembrie pot duce la probleme de calitate. Asta ar fi una din lecțiile de învățat, să evităm heirupurile la final de an”, consideră reprezentantul Asociației Pro Infrastructura.