Cerințe de la Bruxelles către giganții IT înainte de alegerile din UE: Conținutul deep fake și publicitatea politică să fie clar etichetate
Comisia Europeană a recomandat marți un set de măsuri care ar trebui luate de giganții IT care dețin platforme și motoare de căutare online cu peste 45 milioane de utilizatori activi în UE pentru a atenua riscurile sistemice care ar putea afecta viitoarele alegeri pentru Parlamentul European din iunie.
În temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale (Digital Service Act), serviciile desemnate cu peste 45 milioane de utilizatori activi în UE au obligația de a atenua riscurile legate de procesele electorale, protejând în același timp drepturile fundamentale, inclusiv dreptul la libertatea de exprimare.
Măsurile recomandate de CE înainte, în timpul și după evenimentele electorale:
- să își consolideze procesele interne, inclusiv prin înființarea de echipe interne cu resurse adecvate, utilizând analizele și informațiile disponibile cu privire la riscurile specifice contextului local și la utilizarea serviciilor lor de către utilizatori pentru a căuta și a obține informații înainte, în timpul și după alegeri, pentru a-și îmbunătăți măsurile de atenuare.
- să promoveze informațiile oficiale privind procesele electorale, să pună în aplicare inițiative de educație în domeniul mass-mediei și să își adapteze sistemele de recomandare pentru a capacita utilizatorii și a reduce monetizarea și viralitatea conținutului care amenință integritatea proceselor electorale.
- publicitatea politică ar trebui să fie etichetată în mod clar ca atare, în perspectiva noului regulament privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică.
- să adopte măsuri de atenuare specifice legate de IA generativă: Platformele online foarte mari și motoarele de căutare online foarte mari ale căror servicii ar putea fi utilizate pentru a crea și/sau disemina conținut de IA generativ ar trebui să evalueze și să atenueze riscurile specifice legate de IA, de exemplu prin etichetarea clară a conținutului generat de IA (cum ar fi deep fake), prin adaptarea în consecință a termenilor și condițiilor lor și prin asigurarea respectării lor în mod adecvat.
- să coopereze cu autoritățile naționale, cu experții independenți și cu organizațiile societății civile pentru a promova un schimb eficient de informații înainte, în timpul și după alegeri și pentru a facilita utilizarea unor măsuri de atenuare adecvate, inclusiv în domeniul manipulării informațiilor străine și al ingerințelor străine (FIMI), al dezinformării și al securității cibernetice.
- să adopte măsuri specifice, inclusiv un mecanism de răspuns la incidente, în cursul unei perioade electorale pentru a reduce impactul incidentelor care ar putea avea un efect semnificativ asupra rezultatului alegerilor sau asupra prezenței la vot.
- să evaluze eficacitatea măsurilor prin revizuiri postelectorale. Platformele online foarte mari și motoarele de căutare online foarte mari ar trebui să publice o versiune neconfidențială a acestor documente de revizuire postelectorală, oferind publicului posibilitatea de a primi feedback cu privire la măsurile de atenuare a riscurilor instituite.
- să coopereze cu Grupul operativ al Observatorului european al mass-mediei digitale (EDMO) în ceea ce privește alegerile europene din 2024.
Ce se întâmplă dacă giganții IT nu respectă aceste recomandări
Comisia Europeană susține că aceste recomandări reprezintă „cele mai bune practici pentru atenuarea riscurilor legate de procesele electorale în acest moment”, dar că implementarea lor depinde de particularitățile fiecărei platforme și motor de căutare online.
- „Ca atare, platformele online foarte mari și motoarele de căutare care nu respectă prezentele orientări trebuie să demonstreze Comisiei că măsurile luate sunt la fel de eficace în atenuarea riscurilor.
- În cazul în care primește informații care pun la îndoială caracterul adecvat al unor astfel de măsuri, Comisia poate solicita informații suplimentare sau poate iniția proceduri oficiale în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale”, spune Comisia Europeană.
Ministrul Digitalizării: Nu vreau să se panicheze lumea că o să interzicem TikTok-ul / Un nou mecanism va elimina conținutul ilegal în maxim 60 de minute
Bogdan Ivan (PSD), ministrul Digitalizării, a reacționat marți după ce lideri ai PSD și PNL au susținut pentru HotNews.ro că platforma TikTok trebuie reglementată urgent în acest an electoral. „Nu vreau să se panicheze lumea că o să interzicem de mâine TikTok-ul sau orice altă aplicație, ci vorbim despre niște reguli foarte clare care vor guverna când vorbim despre deepfake, informarea greșită a oamenilor”, a spus Ivan pentru B1 TV.
Ministrul a spus că e o chestiune de săptămâni până când va exista o reglementare clară a rețelelor sociale, astfel încât să fie eliminate mesajele care incită la ură, implicit ură împotriva statului, și care încalcă regulile democratice. Normele se vor aplica pentru toate rețelele sociale.
- „Avem două paliere. Palierul tehnic, care în urma unei analize făcute de ministerul nostru cu autoritățile statului în materie de securitate cibernetică, am venit cu o recomandare clară din partea Consiliului Operativ pentru Securitate Cibernetică, prin care tot ce înseamnă dispozitiv de serviciu din administrația publică din România se recomandă ferm să nu fie instalată această aplicație.
- Al doilea aspect, care ține mai mult de marketingul politic, e reglementat foarte clar de AI Act, care a fost adoptat de Parlamentul European, de Strategia României pentru inteligența artificială, pe care urmează să o adoptăm în Guvern și care e în dezbatere publică de mai bine de șase luni, și de Digital Service Act, o directivă la nivel european care e transpusă automat în legislația din România și pentru care încă din decembrie am creat mecanismul de aplicare într-o formă în care tot ce înseamnă conținut care incită la ură și ură împotriva statului, care vine și încalcă regulile democratice sau care e creat de AI și nu respectă condițiile de utilizare ale platformelor – că vorbim de un standard – acest lucru e filtrat mult mai sever și automat ajunge să fie mai greu de încălcat.
- Am creat și un mecanism care va fi implementat în maxim două trei săptămâni, prin care tot ce înseamnă astfel de conținut care e raportat să poată fi scos în cel mult 60 de minute”, a declarat Bogdan Ivan.
Ministrul a explicat și cum se va face concret acest control: „Sunt filtre tehnice și atunci când folosești un anumit tipar verbal, anumite cuvinte, folosești anumit profil comportamental, automat filtrele vor împiedica încărcarea acelui clip video, de exemplu. Indiferent de partid sau dacă e un om politic sau nu. Vorbim de un standard unitar care nu favorizează pe cineva”.
Sursa foto: Awargula / Dreamstime.com