Chiriile spatiilor comerciale din Bucuresti au scazut cu 30% in primul trimestru din 2009
Chiriile spatiilor comerciale din Bucuresti au scazut cu 30% in primul trimestru din acest an fata de perioada similara a anului trecut, in conditiile in care chiriile ‘prime’ pe segmentul retail au scazut in aproape toate regiunile din lume ca urmare a recesiunii globale care a afectat deciziile consumatorilor si vanzarile de retail, se arata intr-un studiu al grupului de consultanta imobiliara CB Richard Ellis (CBRE).
In ciuda declinului chiriilor cu 10%, New York ramane cea mai scumpa destinatie de retail din lume, cu valori ale chiriilor totalizand 1.800 de dolari pe mp pe an. Chiriile retail din New York sunt aproape duble fata de cele din Hong Kong, care ocupa locul al doilea la nivel global cu chirii de pana la 975 de dolari pe mp pe an. Printr-o rasturnare interesanta de situatii, Moscova ocupa acum locul detinut de Tokyo anterior in cadrul acestui top, trecand pe locul al treilea de pe locul al parulea. Ea este urmata de Paris si Tokyo, care intregesc topul celor mai scumpe cinci locatii retail.
„Bucurestiul se inscrie in aceeasi tendinta de scadere la nivel mondial a pietei de retail, chiriile pentru spatiile comerciale din Capitala inregistrand o scadere de 30% in Q1 2009 fata de aceeasi perioada a anului trecut”, a declarat Luiza Moraru, Head of retail in cadrul CBRE| Eurisko.
Moscova, Paris si (respectiv) Londra ocupa primele locuri din topul chiriilor retail in regiunea EMEA. Amenintarea unei cereri reduse si gradul de ocupare tot mai mic a determinat o scadere a indicelui chiriei retail EU-27 cu 3% in primul trimestru al anului 2009, un declin de 1.2% fata de anul anterior. Rata cresterii chiriei la nivel European a scazut constant fata de maximul de crestere trimestriala de 5% de la mijlocul anului 2007.
CB Richard Ellis (CBRE), unul dintre cele mai mari grupuri de servicii imobiliare din lume, prezent si pe piata din Romania, a inregistrat in primul trimestru din acest an o pierdere neta de 36,7 milioane de dolari, fata de un profit net de 20,5 milioane dolari in trimestrul similar al anului trecut.