Compania de Autostrazi trebuie sa plateasca 3 milioane de lei pentru reconfigurarea balizajului aeroportului din Arad dupa ce autostrada ocolitoare fost construita foarte aproape de pista
Compania Nationala de Autostrazi va trebui sa plateasca aproape 3 milioane de lei catre Consiliul Judetean Arad drept compensare pentru ca autoritatile locale au reconfigurat pe banii lor balizajul Aeroportului Arad dupa ce autostrada Timisoara – Arad a fost construita foarte aproape de pista. Masura vine in urma undei decizii a Curtii Supreme, anunta autoritatile judetene. Problema a ajuns in justitie dupa ce initial cele doua autoritati ale statului ajunsesera la o intelegere, dar ulterior CNADNR nu a mai respectat-o.
„Inalta Curte de Casatie si Justite a Romaniei obliga CNADNR sa plateasca suma de 2.940.147, 71 lei, suma datorata Aeroportului International Arad. Suma reprezinta contravaloarea investitiilor facute de Aeroport si Consiliul Judetean Arad, in reconfigurarea sistemului de balizaj luminos, necesara dupa construirea centurii rutiere in regim de autostrada”, potrivit unui comunciat de presa remis HotNews.ro de catre CJ Arad.
Potrivit autoritailor judetene din Arad, „in data de 12 martie 2009, Consiliul Judetean Arad a transferat catre CNADNR o suprafata de 43.214 de metri patrati, din zona Aeroportului Arad, destinata constructiei Autostrazii Arad-Timisoara, tronsonul ‘Varianta de ocolire a Municipului Arad’. Transferul era conditionat de suportarea din bugetul autostrazii a cheltuielilor ocazionate de modificarile necesare la sistemul de balizaj. Ulterior, CNADNR nu a mai respectat aceasta conditieSistemul de balizaj pe Aeroportul Arad a fost reconfigurat cu o investitie de aproximativ 2,9 milioane de lei, o parte din suma fiind obtinuta printr-un credit de investitii garantat de Consiliul Judetean, in valoare de 240.000 euro”.
Autoritatle judetene vor si despagubiri
Seful CJ Arad, Nicolae Iotcu salua rezultatul procesului, dar aminteste ca timp de doi ani – cat a durat actiunea in justitie – banii in cauza au fost blocati.
„In perioada imediat urmatoare, vom calcula toate penalitatile si prejudiciile care au fost aduse Aeroprtului Arad, datorita intarzierii, astfel incat vom dechide un nou proces pentru recuperarea sumelor care vor fi stabilite printr-o expertiza externa”, a declarat Nicolae Iotcu.
„Am foarte afectati din punct de vedere operational, datorita faptului ca am avut o directie inchisa, astfel incat am pierdut foarte multe zboruri care au fost redirectionate spre Timisoara, mai ales in perioada de iarna. Totodata, am avut foarte multe documente suplimentare de intocmit, multe proceduri suplimentare de realizat si mentionez doar harta de obstacolare, harta care a trebuit intocmita tocmai pentru stabili impactul pe care autostrada, prin traficul de masini, prin stalpii amplasati, il are asupra aeroportului, iar acest lucru a adus cheltuieli suplimentare fata de cheltuielile efective pentru relocarea balizajului”, a declarat Dan Balacel, directorul Aeroportului Arad.
„Aeroportul Arad a avut de suferit nu doar prejudicii financiare, ci si prejudicii de imagine si va dau un singur exemplu. Am avut discutii cu un operator privat, care fi fi dorit sa aduca o serie de curse la Arad dar care, din cauza situatiei create, a renuntat la proiect”, a declarat Ovidiu Mosneag, diector comercial al Aeroportului Arad.
Potrivit CJ Arad, „principalele efecte ale constructiei centurii municipiului Arad in regim de autostrada asupra Aeroportului Arad” au fost:
– inchidearea directiei de aterizare 27 si a directiei de decolare 09 ( directia de aterizare 27 a fost proiectata pentru proceduri de apropiere instrumentala in conditii de vizibilitate scazuta, pista 27 fiind pista intrumentala de precizie categoria II deservita de sistemul ILS );
– relocarea echipamentelor de navigatie aferente directiei de aterizare 27, echipamente detinute de furnizorul de servicii de trafic aerian roman;
– proiectarea noilor proceduri de apropiere instrumentala pe directia 27 datorita modificarii coordonatelor pragului pistei ( pragul pistei a fost decalat cu 180 m datorita inaltimii centurii clasificata ca obstacol) ;
– reducerea distantei de aterizare pe directia 27 ( ceea ce implica restrictii de greutate aeronavelor din categoria C ) si reducerea distantei la decolare pe directia 09;
– in prezent, operarea se efectueaza doar pe o singura directie de aterizare ( directia 09) si decolare ( directia 27), insa pista 09 este o pista intrumentala de neprecizie deservita de sistemul VOR/DME ceea ce a dus la dificultatea in operarea traficului aerian, respectiv curse anulate sau intarzieri semnificative ( > 12h) datorita conditiilor meteo nefavorabile;
– Aeroportul Arad a primit numeroase adrese din partea operatorilor aerieni ( WizzAir, DHL) prin care si-au exprimat intentia de a parasi aeroportul datorita lipsei infrastructurii cu impact in navigatia aeriana in conditii meteo nefavorabile care le-au creat pierderi de natura economica.
Centura ocolitoare (cca 12 km) face parte din Autostrada Arad-Timisoara (cca 44 km inclusiv centura) inaugurata in decembrie 2011. Centura ocoleste Aradul prin partea vestica, iar initial fusese data circulatie doar pe un fir.Ulterior, in 2012, centura a fost deschisa complet.