Contre pe marginea lucrarilor de remediere a autostrazii Orastie – Sibiu, Lot 3: Un fost ministru al Transporturilor acuza ca nu sunt reparate toate defectele si ca se pierd bani europeni. Compania de Autostrazi il contrazice
Fostul ministru al Transporturilor, deputatul liberal Alexandru Nazare atrage atentia ca in cazul in care pana la finele anului 2015 nu va fi facuta receptia Lotului 3 din autostrada Sibiu – Orastie, lot inchis de luni traficului rutier pentru remedierea unor probleme si fisuri aparute in autostrada, Romania risca sa piarda toti banii europeni pe care i-a primit pentru acest proiect. Nazare acuza si faptul ca reparatiile nu vor viza toate punctele critice. In replica, Compania de Autostrazi precizeaza ca firma italiana care a construit autostrada va repara toate defectele constatate pe riscul si banii sai si detaliaza defectele ce au aparut din cauza lucrarilor necorespunzatoare facute de italieni.
Cate zone cu defecte vor fi reparate atata timp cat autostrada va fi inchisa?
Parlamentarul liberal, Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor in 2012 in guvernul MRU, sustine ca din cele sapte arii critice descoperite de experti pe Lotul 3 din Orastie – Sibiu, reparatia declansata de constructor incepand de luni si pentru care a fost inchis tot lotul de autostrada, se margineste doar la km 60+600/700.
„Ce se va intampla cu celelalte 6 arii, spre exemplu la km59+800 unde intreg corpul autostrazii s-a miscat spre stanga sau la km61+400 unde inca sunt alunecari sau la km64+200 unde se cunoaste faptul ca surparea are o adancime de 10m, adica inclusiv sub autostrada”, sustine Nazare, intr-o postare pe contul sau de Facebook.
In replica, Compania de Autostrazi a transmis intr-un comunicat remis HotNews.ro ca antreprenorul – firma italiana Impregilo – va remedia toate defectele constatate pe intreg lotul pe propriul risc si cheltuiala acestuia. In plus, CNADNR precizeaza ca defectele constatate „s-au cauzat executiei necorespunzatoare a lucrarilor de catre Antreprenor si nu alunecarilor de teren”.
„Defectul de la km 60+600, conform programului elaborat de catre Antreprenor necesita perioada cea mai indelungata pentru realizarea tuturor lucrarilor de remediere. In acest interval de timp sunt programate a se remedia si toate celelalte defecte din santier.
In ceea ce priveste zona km 59+800 clarificam: atat Antreprenorul cat si Beneficiarul realizeaza expertizarea acestei zone. Din analiza zonei rezulta ca defectiunea este cauzata de executia necorespunzatoare si nu de alunecari de teren. Ceea ce este vizibil in santier reprezinta o tasare structurala a structurii rutiere.
In ceea ce priveste zona km 61+400 clarificam: din activitatea de monitorizare intreprinsa de catre Antreprenor nu s-au inregistrat noi alunecari de teren in zona respectiva.
In ceea ce priveste zona km 64+200 clarificam: nu s-a semnalat un defect major, de anvergura celei afirmate. Defectul in aceasta zona se refera la un ebulment in banda de urgenta pentru care Antreprenorul a notificat realizarea unei expertize tehnice si remediere conform programului de lucrari inaintat de catre acesta”, se arata in raspunsul CNADNR.
Se pierd sau nu din banii europeni pentru acest proiect?
Totodata, deputatul liberal atentioneaza ca din cauza problemelor, daca autostrada nu va fi receptionata pana la finalul anului – moment in care se incheie ciclul financiar european 2007-2013 – Romania risca sa piarda chiar si toti banii europeni ep care i-a primit pentru acest proiect.
„In cazul in care receptia nu se face pana la sfarsitul anului pierdem fondurile integral, pentru ca obiectivul nu e functional, corectia poate fi de 100%. Chiar in cazul in care se face receptia va trebui sa luam bani de la bugetul de stat, in afara contractului, pentru a repara ignoranta electorala comisa”, sustine Nazare.
„Asadar, suntem in situatia sa pierdem toti banii europeni si sa mai si aducem bani de acasa din cauza unui moft electoral al unui prim ministru care de cand au inceput problemele nu a catadicsit sa mai treaca macar o data prin santier, timp in care ministrul transporturilor tace malc si directorul CNADNR da niste explicatii de domeniul SF care se bat cap in cap de la o zi la alta!”, mai spune fostul ministru.
De cealalta parte, Compania de Autostrazi sustine ca nu e in pericol sa piarda banii europeni pe acest proiect intrucat „CNADNR SA trebuie sa demonstreze indeplinirea obiectivului „Constructia autostrazii Orastie – Sibiu” pana la sfarsitul anului 2016.”
Reamintim, proiectul Lotului 3 Orastie – Sibiu a debutat in octombrie 2011 si avea termen initial de finalizare in aprilie 2013. Lucrarile au intarziat si deschiderea s-a facut in noiembrie 2014, desi nu toate lucrarile erau inca terminate. Proiectul a fost finantat in proportie de 85% din fonduri europene nerambursabile aferente exercitiului financiar 2007-2013, cu termen final de implementare 31 decembrie 2015.
Primul lot de autostrada inchis circulatiei pentru remedierea defectelor
Lotul 3 din autostrada A1 Sibiu – Orastie, dat in folosinta cu doar 9 luni in urma, chiar inaintea alegerilor din noiembrie 2014 este inchis incepand de luni pentru reparatii. Este vorba de o portiune de 22 de kilometri pe care au aparut fisuri adanci care pun in pericol siguranta traficului rutier.
Tronsoul este in garantie asa ca lucrarile vor fi facute pe cheltuiala constructorului care estimeaza ca autostrada va ramane inchisa timp de o luna si jumatate.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a informat acum cateva zile ca incepand de luni (07.09.2015), ora 8:00, pe Autostrada A1, Orastie – Sibiu, va fi instituita restrictia totala a traficului rutier, respectiv intre Nod rutier Saliste (km 270+020) – Nod rutier Cunta (km 292+455).
CNADNR anunta ca lucrarile defectuoase realizate de catre constructorul italian Impregilo au dus la crapaturile din asfaltul autostrazii A1 Orastie – Sibiu Lot 3. Potrivit autoritatilor, constructorul s-a apucat sa remedieze lucrarile si in zona viaductului Aciliu, iar in cazul crapaturilor din asfalt, daca nici acum nu va remedia degradarile produse, Compania de Autostrazi ameninta ca va contracta o alta firma pentru lucrari, mentionand ca toate lucrarile sunt si vor fi executate pe riscul si chaletuiala constructorului.
CNADNR mentiona ca „atat Expertii tehnici din partea Antreprenorului, cat si cei din partea Beneficiarului, au concluzionat faptul ca aparitia si evolutia acestui defect nu s-a cauzat unui fenomen de alunecare ci unei tasari structurale pricinuita de executia necorespunzatoare a lucrarilor la corpul autostrazii”.
Cat priveste zona crapaturii de pe banda I de la km 60+600 – km 60+700, expertii CNADNR sustin ca nu a fost respectata prin executie solutia proiectata. Cu alte cuvinte, constructorul a lucrat gresit.
In detaliu: