Sari direct la conținut

Coridorul IV Feroviar – Singurul mare program de modernizare feroviară din România. Ținta? 160 km/h

HotNews.ro
Reabilitarea liniei de cale ferata spre granita de la Curtici, Foto: Skyscrapercity.com
Reabilitarea liniei de cale ferata spre granita de la Curtici, Foto: Skyscrapercity.com

Lungime: 352 km

Valoare: cca. 3 mld. euro

STADIUL ACTUAL: In constructie (Sighisoara – Simeria si km 614 – Curtici – Frontiera) – 1,24 mld euro / Licitatii finalizate si contracte semnate pentru patru loturi (intre Simeria si km 614) cu o valoare de aproape 1,8 miliarde de euro. Lucrarile abia au demarat, cu termen de finalizare 2020-2021.

Evolutia detaliata a proiectului, in josul paginii

Romania are in proces de reabilitare circa 352 de kilometri de cale ferata de la Sighisoara pana la frontiera de vest de langa Arad, parte a lucrarilor de modernizare a Coridorului IV feroviar pentru viteze de 160 km/h. Intarzieri enorme pe santier si licitatii intarziate sau gresite au facut ca aeste proiecte extrem de costisitoare sa fie in prima linie a proiectelor pentru care Romania care risca sa piarda finantarea europeana nerambursabila (85%) si chiar s-o plateasca din buzunarul propriu pentru ca nu a reusit sa le termine la timp (31 decembrie 2015 – termenul limita pana la care se pot absorbi fondurile pe exercitiul 2007-2014 pe regula N+3).

In momentul actual, pe teritoriul Romaniei, circa 360 de kilometri din coridorul pan-european IV Feroviar au fost modernizati pentru viteza de 160 km/h (Constanta-Bucuresti-Campina-Predeal), iar statul roman gestioneaza in prezent modernizarea a inca aproape 350 de kilometri de cale ferata intre Sighisoara si frontiera de vest (Arad – Curtici).

In total, vorbim de aproape 3 miliarde de euro pentru aceste reabilitari, o suma uriasa care eclipseaza multe proiecte de autostrada, chiar daca acestea din urma sunt in general mult mai vizibile in presa.

Lucrarile se desfasoara pe fonduri europene, in prezent pe Fondul de Coeziune, asta insemnand ca 85% din fondurile necesare (chiar 95% in sistemul top-up) vin de la Comisia Europeana si sunt nerambursabile. Singura conditie este sa terminam proiectele la timp. Odata cu introducerea regulei N+3, termenul pentru finalizare este 31 decembrie 2015, moment la care Romania risca dezangajarea fondurilor europene pentru ce nu a terminat.

Despre acest risc, pe larg, aici: De ce risca Romania sa piarda peste 1,7 miliarde de euro bani europeni si chiar sa-i plateasca din propriul buzunar daca nu termina la timp autostrazile si modernizarile de cale ferata

Lucrarile contractate deja pe Coridorul IV feroviar, in mare intarziere / Noile licitatii se fac cu greu

Din nefericire, lucrurile pe Coridorul IV feroviar sunt departe de a fi in grafic. Lucrarile pornite in trecut au acumulat intarzieri substantiale, iar licitatiile pentru restul de tronsoane au fost intarziate sau chiar gresite, anulate si reluate.

Practic, pentru contracte care au fost semnate in urma cu doi ani sau mai bine, stadiul de realizare in august 2014 varia de la cca 40% la 60%.

Intr-un singur caz, cel care presupune „Executia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronica) Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Lot 1 – Simeria – Vintu de Jos”, contractul are termen oficial de finalizare la mijlocul anului 2016, deci la o data care depaseste cu bine momentul dezangajarii fondurilor europene pe exercitiul fiannciar 2007-2013.

Chiar daca pentru celelalte lucrari feroviare in discutie termenele oficiale se incadreaza in limitele de siguranta, expertii europeni avertizau in luna noiembrie 2013 despre intarzierile majore acumulate, indicand un termen de intarziere mediu de circa 12-18 luni. (DOCUMENT JASPERS)

Doua licitatii de aproape 2 miliarde de euro, anulate pentru ca s-au gasit „omisiuni” in documentatia propusa de autoritati

Coridorul feroviar (tronsonul albastru reprezinta tronsoanele licitate)

Coridorul feroviar (pe tronsoanele rosu si mov se lucreaza, pe cel albastru se fac licitatii)

Foto: CFR

Daca pentru lucrarile deja in executie situatia nu e una buna, nici pentru tronsoanele scoase la licitatie nu lipsesc problemele.

Pe 11 aprilie 2014 CFR a anulat doua licitatii de aproape 2 miliarde de euro pentru lucrarile de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km) din cauza unor erori in documentatia de atribuire.

Practic, anularea licitatiilor s-a facut in urma unor serii de contestatii depuse de firmele participante si dupa ce CFR, institutie in subordinea Ministerului Transporturilor condus pe atunci de Dan Sova, a descoperit „erori sau omisiuni” in documentatia scoasa la licitatie care ar fi dus la incalcarea legislatiei daca s-ar fi continuat.

Mai exact, la lucrarile de specialitate „Infrastructura si suprastructura” si „Poduri, podete, pasaje” nu a fost mentionat domeniul „feroviar” si astfel STRABAG a intrat la licitatie cu experienta pentru astfel de lucrari, dar in domeniul rutier/autostrazi.

CFR a mentionat ca nu poate accepta pentru criteriile de selectie experienta similara pentru alte domenii decat cel feroviar, iar ulterior compania STRABAG a depus o contestatie oficiala acuzand ca autoritatea contractanta a modificat criteriile de selectie. CFR s-a sesizat si a decis ca, in aceste conditii, licitatiile nu pot continua pentru ca s-ar incalca legea.

Licitatia reluata >> contestatii depuse >> termene decalate din nou >> procedura suspendata

Ulterior, pe 13 iunie 2014, CFR a reluat licitatiile, insa mai multe companii au depus o serie de contestatii (unele admise, altele respinse de CNSC), iar procedurile s-au prelungit si termenele de depunere al ofertelor au tot fost decalate pana cand in decembrie 2014 CFR a decis sa suspende procedura cu totul pana la refacerea licitatiei.

Pe 23 martie 2015 procedura a fost reluata.

–-

PRIMELE PROCEDURI (SF)


1 IANUARIE 2001/

LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)


8 DECEMBRIE 2010

INCEPEREA

LUCRARILOR


5 AUGUST 2011

–-

MOMENTELE CHEIE:

1 ianuarie* 2001 a fost realizat SF-ul pentru Frontiera – Simeria de catre ISPCF, studiu revizuit in 2004 de catre ITALFER. In noiembrie 2007 firma Poyry Infra revizuieste SF-ul si reface documentatiile necesare. (*Termenul este orientativ)

Pentru Simeria – Sighisoara, SF-ul a fost elaborat initial in 2004 de catre ISPCF SA, ulterior revizuit intre 2007 si 2009 de catre Italfer SpA.

8 decembrie 2010 – CFR scoate la licitatie sectorul Frontiera-Curtici-Arad

5 august 2011 – Sunt scoase la licitatiile lucrarile pe tronsoanele Simeria – Coslariu si Coslariu – Sighisoara. Licitatia este publicata in SEAP cu numarul anuluit de participare 127953.

12 decembrie 2011 – Este incheiat contractul pentru „Executia lucrarilor de constructii si instalatii – Sectiunea Coslariu – Simeria. Sectiunea 3-Tronson Vintu de jos-Coslariu” cu MPRESSA PIZZAROTTI &CS.p.a

Valoarea: 766,924,828 lei (cca. 173 milioane euro)

15 februarie 2012 – CFR semenaza contractul pentru Tronson 1: „Frontiera – Curtici – Arad – km 614” cu Asocierea ALSTOM TRANSPORT S.A – SWIETELSKY BAU GESELL SACHAFT m.b.H – ASTALDI S.p.A – EURO CONSTRUCT TRADING’98 S.R.L – DAFORA S.A.

Valoarea: 1,080,484,729 lei (cca. 243 milioane euro)

15 februarie 2012 – CFR semenaza contractul pentru Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara cu Asocierea FCC CONSTRUCCION SA – ALPINE Bau GmbH – SC AZVI SA.

Valoarea: 872,643,737 (cca. 196 milioane euro)

26 aprilie 2012 – CFR semenaza contractul pentru Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu cu Asocierea AKTOR – ARCADA

Valoarea: 721,852,150 lei (cca. 163 milioane euro)

21 mai 2012 – CFR semneaza contractul pentru Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa cu „Asocierea FCC – ALPINE – AZVI – STRACO”

Valoarea: 747,497,929 lei (cca. 168 milioane euro)

5 decembrie 2013 – CFR semneaza contractul pentru Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Lot 1 – Simeria – Vintu de Jos cu Asocierea dintre SWIETELSKY – STRABAG – ALSTOM – ARCADA – EUROCONSTRUCT – TRANSFEROVIAR GRUP

Valoarea: 1,350,523,773 lei (cca. 304 milioane euro)

22 februarie 2014 – CFR scoate la licitatie lucrarile pentru tronsoanele dintre Simeria si Km 614 (lungime totala aproximativ 140 km) / Anunturile cu nr 149450 si 149336 in SEAP

Valoarea totala estimata: cca. 8,2 miliarde lei (1,83 miliarde euro)

11 aprilie 2014 – Dupa o serie de contestatii, CFR realizeaza ca documentatia pusa la licitatie contine „omisiuni” si decide anularea celor doua lictitatii. Detalii aici.

13 iunie 2014 – CFR scoate din nou la licitatie tronsonul dintre Simeria si Km 614.

Lucrari se vor executa pe subtronsoanele Km 614 – Cap Y Barzava (2a) – 44,7 km, Cap Y Barzava – Cap Y Ilteu (2b) – 36,1 km, Cap Y Ilteu – Gurasada (2c) – 19,7 km – parti integrante ale tronsonului 2 Km 614 – Gurasada- si Gurasada – Simeria – 40,8 km (tronsonul 3).

Valoarea totala estimata: cca. 8,2 miliarde lei (1,83 miliarde euro)

23 iunie 2014 – Incep sa apara primele contestatii. Printre firmele care au depus contestatii la CNSC se numara e FCC Construction SA, SALINI IMPREGILO, LEONHARD WEISS

21 iulie 2014 – CNSC e admite in parte doua din contestatii si dispune masuri de remediere asupra documentatiei de atribuire si continuarea procedurii de atribuire.

22 august 2014 – CFR decaleaza termenul final de depunere al ofertelor. Noul termen: 19 septembrie 2014.

29 august 2014 – Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 ￯Frontiera ￯ Curtici ￯ Arad ￯ km 614￯ – 63,2%

2. Sectiunea Coslariu ￯ Simeria. Sectiunea 3 – Tronson Vintu de jos-Coslariu – 40,23%

3. Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Lot 1 – Simeria – Vintu de Jos – 1,15%

4. Sectiunea Coslariu – ￯ Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu – 57,64

5. Sectiunea Coslariu ￯ Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa – 36,1%

6. Sectiunea Coslariu ￯ Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara – 33,2%

12 Septembrie 2014 – CFR decaleaza din nou termenul de depunere al ofertelor pentru 20 octombrie 2014

20 Septembrie 2014 – Este semnat contractul „Executie lucrari de constructii si instalatii ERTMS , GSM-R, Centralizarea electronica pe sectiunea cf COSLARIU-SIMERIA si sectiunea cf COSLARIU – SIGHISOARA” cu Asocierea ALSTOM si PARTENERII formata din: SC ALSTOM TRANSPORT SA, SC ALCATEL LUCENT ROMANIA SRL, SC PAS 97 SRL.

Valoarea contractului: 498 milioane euro.

14 octombrie 2014 – Depunerea ofertelor este din nou declaata pentru 19 noiembrie 2014/ 18 noiembrie 2014.

25 octombrie 2014 – Utilizatorii forumurilor de infrastructura au publicat un clip video cu imagini surprinse din avion de-a lungul lucrarilor pe sectorul Vintu de Jos – Sighisoara:

12 noiembrie 2014 – Din nou, depunerea este decalata pe 17 decembrie 2014/18 decembrie.

17-18 decembrie 2014 – CFR anunta ca procedura este suspendata pana la refacerea documentatiei. Reamintim, vorbim in total de proiecte estimate la circa 1,83 mld euro.

5 februarie 2015 – Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 ￯Frontiera ￯ Curtici ￯ Arad ￯ km 614￯ – 80,5%

2. Sectiunea Coslariu ￯ Simeria. Sectiunea 3 – Tronson Vintu de jos-Coslariu – 44,05%

3. Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Lot 1 – Simeria – Vintu de Jos – 3,31%

4. Sectiunea Coslariu – ￯ Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu – 70,14%

5. Sectiunea Coslariu ￯ Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa – 56%

6. Sectiunea Coslariu ￯ Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara – 55%

13 martie 2015CFR la solicitarea HotNews.ro a explicat de ce licitatiile de aproape 2 miliarde de euro au fost suspendate in decembrie 2014 si a confirmat ca lucrarile la Coridorul IV Feroviar sunt planificate a fi „fazate” intre cele doua exercitii financiare europene. Redam mai jos explicatiile transmise de CFR pentru HotNews.ro:

„Intarzierile inregistrate in calendarul procedural si decalarea termenelor sunt cauzate de numarul mare de solicitari de clarificare depuse de potentialii ofertanti si de contestarea succesiva a documentatiei de atribuire, la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC).

In vederea clarificarii tuturor problemelor semnalate, coroborat cu necesitatea punerii in aplicare a masurilor dispuse prin decizii CNSC, s-a decis suspendarea procedurii de atribuire pentru revizuirea documentatiei initiale si inserarea tuturor elementelor necesare unei informari complete si explicite. Prin aceasta abordare speram sa evitam depunerea unor contestatii ulterioare, dar si aparitia riscului de aplicare a corectiilor financiare.

Problemele semnalate se refera la interpretarea diferita a conditiilor de integrare in cadrul acestei proceduri a sistemelor nou-construite – Instalatii de Centralizare Electronica si ERTMS- cu cele deja aflate intr-un stadiu avansat de executie.

Pentru evitarea riscului de decomitere a sumelor alocate pentru perioada de eligibilitate 2007-2015 si continuarea finantarii au fost luate masuri privind fazarea proiectelor majore, in sensul asigurarii finantarii din urmatorul Program Operational de Infrastructura Mare (POIM). Ministerul Transporturilor a emis instructiuni privind fazarea proiectelor de infrastructura in transport, urmand sa analizeze, impreuna cu reprezentantii Comisiei Europene, propunerile beneficiarilor POS-T iar, in conformitate cu Regulamentul CE, sa depuna lista proiectelor care urmeaza a fi fazate la unitatea DG Regio a Romaniei.

Proiectul Reabilitarea liniei CF Frontiera Curtici – Simeria parte componenta a Coridorului IV Pan-European pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h, Tronsonul 2: km 614-Gurasada si Tronsonul 3: Gurasada-Simeria va beneficia de finantare nerambursabila prin Fondul de Coeziune. Conform cerintelor, autoritatea contractanta a transmis, in iunie 2014, cererea de finantare defalcata pe cele doua programe de investitii din fonduri nerambursabile, in prezent fiind in etapa de evaluare tehnico – economic la Ministerul Transporturilor”.

23 martie 2015– Procedura de licitatie pentru contractele de circa 2 miliarde de euro a fost reluata. Termenul de depunere al ofertelor fiind tsabilit pentru 28, respectiv 29, aprilie 2015.

15 aprilie 2015 – Termenul de depunere al ofertelor este decalat din nou pentru 18, respectiv 19 mai 2015.

7 mai 2015 – Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 Frontiera – Curtici – Arad – km 614 – 88%

2. Sectiunea Coslariu – Simeria. Sectiunea 3 – Tronson Vintu de jos-Coslariu – 46,29%

3. Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Lot 1 – Simeria – Vintu de Jos – 4,3%

4. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu – 72,89%

5. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa – 61%

6. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara – 56%

7. Executie lucrari de constructii si instalatii ERTMS , GSM-R , Centralizarea electronica pe sectiunea cf COSLARIUSIMERIA si sectiunea cf COSLARIU – SIGHISOARA – 0%

20 mai 2015 – Au fost depuse ofertele in cadrul licitatiilor de circa 2 miliarde de euro pentru lucrarile de modernizare a Coridorului IV feroviar de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km). Detalii aici.

Alstom, una dintre companiile interesate de licitatie, a precizat pentru HotNews.ro ca i s-a respins oficial oferta, „sub pretext ca aceasta ar fi fost intarziata, desi locatia de depunere a acesteia a fost discretionar si netransparent modificata de catre CFR”. Alstom a precizat ca ia in calcul depunerea de contestatii.

27 mai 2015 – CFR considera nejustificate acuzatiile companiei Alstom, lider al asocierii RailWorks. Raspunsul integral al CFR, aici.

22 iunie 2015 – Consiliul National de Solutionare al Contestatiilor a dat dreptate, in cele din urma, asocierii ALSTOM-AKTOR-ARCADA si a decis sa accepte oferta. Astfel, conform deciziei CNSC, CFR va trebui sa evalueze urmatoarele oferte in cazul licitatiilor de circa 2 miliarde de euro:

Lotul 1 : km Ilteu-Gurasada

1. Asocierea COMSA S.A.U. – AZVI S.A. – CORSAN CORVIAM CONSTRUCCIONNES S.A. – ISOLUX INGINERIA S.A.

2. Asocierea 2C STRABAG – THALES – EZ

3. Asocierea FCC – ASTALDI

4. Asocierea IMPRESA PIZZAROTTI & C. S.p.A – SAIPEM S.p.A. -PIZZAROTTI S.A.

5. Asocierea RAIL WORKS – ALSTOM TRANSPORT S.A., AKTOR S.A. si ARCADA COMPANY S.A.

Lotul 2 : Gurasada-Simeria

1. Asocierea FCC – ASTALDI – CONTRATAS Y VENTAS S.A.

2. Asocierea IMPRESA PIZZAROTTI & C. S.p.A. – SAIPEM S.p.A. -PIZZAROTTI S.A.

3. Asocierea 3 STRABAG – THALES – EZ

4. Asocierea CORSAN CORVIAM CONSTRUCCION S.A. – AZVI S.A. – COMSA S.A.U. – ISOLUX INGINERIA S.A

15 octombrie 2015 – In continuare situatia licitatiilor de circa 2 miliarde de euro ramane icnerta. Ofertele depuse au ramas in evaluare, dar nu s-a dat inca nici un castigator.

10 noiembrie 2015 – Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 Frontiera – Curtici – Arad – km 614 – 92,5%

2. Sectiunea Coslariu – Simeria. Sectiunea 3 – Tronson Vintu de jos-Coslariu – 55,08%

3. Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Lot 1 – Simeria – Vintu de Jos – 14,9%

4. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu – 80,06%

5. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa – 63,46%

6. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara – 56,3%

7. Executie lucrari de constructii si instalatii ERTMS , GSM-R , Centralizarea electronica pe sectiunea cf COSLARIU SIMERIA si sectiunea cf COSLARIU – SIGHISOARA – 0%

16 februarie 2016: 1Stadiul Lucrarilor pe fiecare lot contractat si HARTA INTERACTIVA:

1. Executia lucrarilor de constructii si instalatii – Tronson 1: „Frontiera – Curtici -Arad – km 614” =>

Stadiu: 93,4% (fata de 92,5% in noiembrie 2015)

2. Executia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronica) Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Tronson Simeria – Vintu de Jos =>

Stadiu: 33,57% (fata de 14,9% in noiembrie 2015)

3. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Simeria. Sectiunea 3 -Tronson Vintu de jos – Coslariu =>

Stadiu: 63,12% (fata de 55,08% in noiembrie 2015)

4. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu =>

Stadiu: 86,68% (fata de 80,06% in noiembrie 2015)

5. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa =>

Stadiu: 65,30% (fata de 63,46% in noiembrie 2015)

6. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara =>

Stadiu: 64,80% (fata de 56,3% in noiembrie 2015)

20 februarie 2016 – Licitatia pentru cele doua loturi Km 614 – Cap Y Barzava – Cap Y Iteu a fost anulata, insa Astaldi si Pizzarotti au depus contestatie.

4 aprilie 2016 – Filmare din drona pe noul aliniament de CF in zona Coslariu, relocarea DN14B si noul pod peste Mures.

Filmare realizata de Asociatia Pro Infrastructura

29 noiembrie 2016 – Stadiul lucrarilor pe Coridorul IV Feroviar – fragment dintr-un interviu HotNews.ro cu ministrul Transporturilor Sorin Buse:

Victor Cozmei: Sa trecem si la subiectul feroviar. Inca un an trece si niciun tronson de pe Coridorul IV Feroviar unde se lucreaza nu a fost finalizat, nu-l avem deschis…

Sorin Buse: Da. Acolo, perceptia mea este, sau situatia pe care am gasit-o eu – pe domeniul auto-rutier, autostrazi, era clar ca e o problema. Ei, intotdeauna, nu numai la noi in tara, in toate tarile din lume, lumea aceasta a cailor ferate este o lume a ei, aparte. Si cu un fel de spirit de corp. Si, sincer sa fiu, fata de situatia de pe autostrazi, unde clar erau oprite santierele, aici se avansa. Si perceptia era ca se avanseaza. Dar numai prin comparatie. Daca ma intrebati pe mine, ca am mai spus-o, asta, si prin alte interviuri, era la ritm de mocanita.

[…]

Victor Cozmei: Pe feroviar as vrea sa va mai intreb ceva: sunt doua licitatii mari de circa doua miliarde de euro lansate din 2014 pe Coridorul IV Feroviar care inca nu s-au finalizat. Vorbim, deja, de doi ani si jumatate…

Sorin Buse: Da. Le am inca sub analiza, vreau sa inteleg si eu, in detaliu, pentru ce s-a ajuns aici. Sistemul acela japonez, cinci „de ce, de ce, de ce?”… Nu am ajuns inca la o concluzie pe care sa v-o pot impartasi, dar sunt niste dosare pe care le tratez si pe care o sa le impartasesc cu dumneavoastra, pentru ca aveti dreptate. Nu este normal ca niste licitatii de asemenea magnitudine sa fie atat de mult intarziate.

29 martie – CFR SA a desemnat asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems Romania SRL castigatoare a licitatiei pentru reabilitarea subtronsonului Barzava (cap Y) -Ilteu (cap Y) (2b), situat pe Axa prioritara TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European) Nurnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brasov – Bucuresti – Constanta.

21 aprilie 2017 – Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a desemnat, la 21 aprilie, Asocierea „Railworks” formata din Alstom, Aktor si Arcada Company castigatoare a procedurii de licitatie publica pentru subtronsonul 2c: Cap Y Ilteu – Gurasada. Oferta financiara finala a Asocierei „Railworks” este de 1,5 miliarde RON fara TVA (329 milioane euro)

23 mai 2017 – Contracte semnate pentru tronsoanele Km 614 – Barzava (cap Y) (2a) si Barzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b)! Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA si Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems Romania SRL au semnat 2 contracte in valoare de 3,45 mld lei pentru cele doua sectiuni.

„Contractele au ca obiectiv reabilitarea a 77,95 Km de infrastructura si suprastructura feroviara pentru circulatia trenurilor de calatori cu viteza maxima de 160 km/h, lucrari de terasamente si consolidari pe intreaga distanta, construirea/modernizarea a 28 poduri (dintre care 2 peste raul Mures) si a 64 de podete, construirea unui tunel de 603 m lungime, lucrari civile in 11 statii de cale ferata (inclusiv halte si puncte de oprire), lucrari de electrificare si energoalimentare, precum si lucrari de implementare a sistemului de siguranta a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR)”, anunta CFR.

7 iunie 2017 – STADIUL LUCRARILOR pe tronsoanele de pe Coridorul IV:

Executia lucrarilor de constructii si instalatii – Tronson 1: „Frontiera – Curtici -Arad – km 614” =>

Stadiu: 96% (fata de 93,4% in februarie 2016)

2. Executia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronica) Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Tronson Simeria – Vintu de Jos =>

Stadiu: 71,78% (fata de 33,57% in februarie 2016)

3. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Simeria. Sectiunea 3 -Tronson Vintu de jos – Coslariu =>

Stadiu: 77,25% (fata de 63,12% in februarie 2016 )

4. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu =>

Stadiu: 96,9% (fata de 86,68% in februarie 2016)

5. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa =>

Stadiu: 71,67% (fata de 65,30% in februarie 2016)

6. Executia lucrarilor de constructii si instalatii ” Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara =>

Stadiu: 75,55% (fata de 64,80% in februarie 2016)

31 august 2017CFR SA si Asocierea FCC-Astaldi – Convensa au semnat contractul pentru modernizarea tronsonului Gurasada-Simeria

Asocierea FCC-Astaldi – Convensa va executa lucrarile de modernizare a infrastructurii si suprastructurii feroviare pe sectiunea Gurasada-Simeria, situata pe Axa prioritara TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunare, ramura nordica) Nurnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Brasov-Bucuresti-Constanta.

Contractul, in valoare de 2,63 mld. lei, are ca sursa de finantare fonduri nerambursabile si de la bugetul de stat, iar termenul de executie este de 3 ani, la care se adauga perioada de garantie de 2 ani.

Obiectivele contractului

– modernizarea a 40,88 km de infrastructura si suprastructura feroviara pentru viteza maxima de 160 km/h

– lucrari de terasamente si consolidari

– construirea a 17 poduri (dintre care 3 peste raul Mures), 27 de podete, 4 pasaje superioare, 3 pasaje inferioare

– lucrari civile in 9 statii de cale ferata (inclusiv halte comerciale/puncte de oprire)

– lucrari de electrificare si energoalimentare

– lucrari de implementare a sistemului de siguranta a traficului ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R).

Scop

– dezvoltarea infrastructurii feroviare prin imbunatatirea calitatii transportului

– sporirea vitezei de circulatie la 160 km/h pentru trenurile de calatori si la 120 km/h pentru trenurile de marfa

– dezvoltarea relatiilor comerciale cu operatorii de transport

– relansarea economiei regionale

23 noiembrie 2017 – A fost semnat contractul pentru tronsonul Gurasada – Iteu (22,4 km) cu asocierea „Railworks” Alstom – Aktor – Arcada. Valoarea contractului: 1.763.200.530 lei (fara TVA).

17 ianuarie 2018 – Stadiul proiectelor si al lucrarilor pe intreg Coridorul IV:

19 februarie 2018: Comisia Europeana a aprobat finantarea de 1,3 miliarde euro pentru reabilitarea sectiunii de 141 km dintre Simeria si Km 614.

Februarie 2018 – Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 Frontiera – Curtici – Arad – km 614 – Lucrarile de modernizare a infrastructurii sunt terminate. Se testeaza sistemul ERTMS

2. Sectiunea Coslariu – Simeria. Sectiunea 3 – Tronson Vintu de jos-Coslariu – 84,37%

3. Sectiunea 3: Coslariu – Simeria. Lot 1 – Simeria – Vintu de Jos – 88,25%

4. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 3 – Micasasa – Coslariu – 98,90%

5. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 2 – Atel – Micasasa – 86,20%

6. Sectiunea Coslariu – Sighisoara. Lot 1 – Atel – Sighisoara – 88,20%

9 Mai 2018:Imagini din avion cu tronsonul feroviar Deva – Vințu de Jos

22 Mai 2018 – CFR spune că cele două tuneluri de lângă Sighișoara sunt gata în proporție de peste 90%. Podul în formă de arc de peste Târnava Mare ar trebui să fie finalizat în iulie

CFR Infrastructură a anunțat că două tuneluri de pe șantierul feroviar al Coridorului IV sunt gata în proporție de 90%, unul dintre tuneluri fiind cel mai lung nou construit îb România după 1989. CFR mai spune că a solicitat constructorului FCC Azvi ca podul feroviar în formă de arc, peste râul Târnava Mare, să fie gata în iulie. Reamintim faptul că lucrările de reabilitare dintre Sighișoara și Simeria au mai mulți ani întârziere și vitezele medii de circulație sunt de sub 45 km/h.

26 iulie 2018 – VIDEO FOTOGALERIE Cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989 – Un nou tronson de cale ferată lângă Sighișoara fost deschis circulației pe un fir la 160 km/h

„Lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe noua variantă de traseu dintre Sighişoara şi Daneş, pe care au fost construite trei lucrări de artă importante – Podul în formă de Arc peste râul Târnava Mare, în lungime de 134,6 m, Tunelul Sighişoara, în lungime de 401 m şi Tunelul Daneş, în lungime de 969 m, cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989 – vor permite atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h pe o lungime cât mai mare a traseului Sighișoara – Aţel”, informează CFR Infrastructură.

Pe tronsonul Sighişoara – Coşlariu, în lungime de aproximativ 100 km, lucrările de modernizare pe cele trei loturi Sighişoara – Aţel, Aţel – Micăsasa şi Micăsasa – Coşlariu sunt executate în proporţie de 94%, transmite CFR Infrastructură.

5 Noiembrie 2018: Trenurile fac peste opt ore și jumătate între Brașov și Arad, însă peste cinci ani timpul ar trebui să fie cu trei ore mai scurt dacă se vor termina lucrările de câteva miliarde de euro. Câteva șantiere se apropie de final și primele rezultate se vor vedea între Sighiloara și Simeria unde trenurile ar trebui să ajungă să facă și o oră și jumătate, față de peste patru ore în prezent. Despre care vor fi vitezele medii și de ce viteza maximă de 160 km/h va fi pe scurte porțiuni puteți citi pe larg aici.

29 noiembrie 2018 – Modernizarea căii ferate Predeal – Brașov – CFR a publicat licitația pentru studiul de fezabilitate. Tronsonul face parte din Coridorul IV Feroviar.

10 decembrie 2018 – CFR SA începe să recepționeze lucrările de reabilitare pentru cei 174 km dintre Simeria şi Sighişoara

Loturile și principalele construcții

♦ Coşlariu – Sighişoara (99,04 km)

– lotul Sighișoara – Ațel (30,87 km) Cost total 187 milioane euro

– lotul Ațel – Micăsasa (31,58 km) Cost totaal 160 milioane euro

– lotul Micăsasa – Coșlariu (36,68 km) Cost total 154 milioane euro

♦ Simeria – Coşlariu (74,43 km)

– lotul Simeria – Vințu de Jos (41,40 km) Cost total 304 milioane euro

– lotul Vințu de Jos – Coșlariu – (33,03 km) Cost total 164 milioane euro

23 ianuarie 2019 CFR a stabilit cine va moderniza un tronsonul Apața-Cața (28 km) dintre Brașov și Sighișoara – mega-contract de 600 milioane euro:

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a desemnat câştigătoare oferta depusă de Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inșaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș. pentru procedura de licitaţie publică privind modernizarea subsecţiunii Apaţa – Caţa, aflată pe secţiunea Braşov – Sighişoara, componentă a Coridorului Rin – Dunăre.

Oferta financiară a Asocierii Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inșaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș este de 2.850.163.157 RON (fără TVA), contractul de achiziţie publică urmând a fi încheiat şi semnat de ambele părţi la finalul perioadei legale de contestaţii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro