Cât va costa noua carte electronică de identitate în 2022 și cum de se emit primele carduri în această lună, dacă Imprimeria abia face primele achiziții de echipamente și elemente de securitate – explicațiile MAI
Primele cărți electronice de identitate ar urma să fie emise în această lună, la prețul de 67 de lei, în cadrul unui proiect pilot care a început în 2 august la Cluj-Napoca. Pe de altă parte, Imprimeria Națională, compania care produce aceste documente, abia face primele achiziții pentru infrastructura IT de preluare a datelor și elementele de securizare a cardurilor. Cum se explică aceste achiziții, aparent tardive, de vreme ce autoritățile spun că primele carduri vor fi emise în această lună? Vezi în articol explicațiile autorităților.
Ce achiziții face Imprimeria Națională în plin proces de emitere a cărților electronice de identitate
Imprimeria Națională, compania care produce noile cărți electronice de identitate, tocmai a lansat în această săptămână o nouă licitație pentru achiziția echipamentelor de preluare/culegere date și eliberare a noilor carduri de identitate.
Contractul, cu o valoare estimată la peste 26,2 milioane de lei (fără TVA), vizează încheierea unui acord cadru pe 4 ani pentru „achiziționarea unor echipamente ce vor alcătui sistemul de preluare/culegere date și eliberare documente ce va deservi proiectul noilor cărți de identitate românești.”
Se vor cumpăra stații de lucru portabile, multifuncționale laser, monitoare, licențe prelucrare imagini, dispozitive de preluare amprente, cititoare smart card, pad pentru semnătura holografă și cititoare de documente, care „vor fi utilizate pentru preluarea datelor biometrice în sisteme integrate, în vederea eliberării unor documente electronice de identitate sau călătorie.”
Cu câteva zile înainte de 2 august 2021, când s-a lansat la Cluj-Napoca proiectul pilot de emitere a noilor cărți electronice de identitate, Imprimeria lansase o altă licitație pentru achiziția a 8 milioane de elemente tip DOVID, necesare securizării noilor carduri de identitate.
Cum se explică aceste achiziții, aparent tardive, de vreme ce primele cărți electronice de identitate se așteaptă să fie emise în această lună? Ce spun MAI și Imprimeria Națională
La solicitarea HotNews.ro, oficialii Ministerului de Interne (MAI) și ai Imprimeriei Naționale au explicat vineri, 6 august, faptul că aceste două achiziții vizează perioada de extindere la nivel național a emiterii noilor cărți electronice de identitate (CEI).
- „Procedurile de achiziție publică lansate de Compania Națională Imprimeria Națională vizează achiziționarea:
- A. Stațiile de lucru necesare etapei de extindere și generalizare a emiterii CEI la nivel național, etapă programata a fi inițiată după finalizarea proiectului pilot. Stațiile de lucru vor fi utilizate pentru dotarea Serviciilor Publice Comunitare de Evidență a Persoanelor în etapa de extindere și generalizare a emiterii CEI.
- B. DOVID este un element de securitate care se inserează în blancheta CEI.
- Pentru implementarea proiectului pilot există un stoc de astfel de dispozitive. Procedura de achiziție la care faceți referire vizează realizarea stocurilor necesare pentru etapa ulterioară generalizării emiterii CEI la nivel național.
- Stocurile existente permit confecționarea unui număr de aproximativ 5.000 blanchete pentru CEI.”, au comunicat către HotNews.ro oficialii MAI.
De altfel, autoritățile anunțaseră anterior că pentru acest an, în proiectul pilot estimează emiterea a aproximativ 5.000 de cărți electronice de identitate.
Și Imprimeria Națională a venit vineri cu precizări la solicitarea HotNews.ro.
- „Noua carte de identitate presupune utilizarea unei noi tehnologii de fabricație raportat la modalitatea de realizare a “vechilor cărți de identitate”. Compania deține tehnologia și echipamentele pentru producția cărților electronice de identitate.
- Pentru proiectul pilot, într-o cantitate redusă, compania poate produce cărțile de identitate simple și cărțile electronice de identitate, cu materiale existente în stoc. Materiile prime și materialele de securitate existente în stoc se utilizează și în producția altor documente din portofoliul și obiectul de activitate al companiei.”, au precizat oficialii Imprimeriei Naționale.
Câte cărți electronice de identitate ar urma să fie emise în 2022 și care va fi prețul acestora
Întrebați câte cărți electronice de identitate estimează că vor fi produse în 2022 și cât va costa noua carte de identitate, oficialii MAI au spus că o estimare a numărului de carduri se va putea face abia după finalizarea proiectului pilot de la Cluj-Napoca.
- „După etapa inițială a proiectului pilot (aprox. 5-6 luni) în care vor fi realizate preponderent teste de natura tehnică, va urma o perioadă de testare în sensul în care numărul de ghișee de preluare va fi extins astfel încât să se ajungă la o capacitate de preluare a cererilor pentru CEI de natură să corespundă interesului cetățenilor. La finalul acestei etape vom fi în măsura sa estimăm numărul de CEI care vor putea fi emise în 2022.
- Prețul CEI avizat de Ministerul Finanțelor Publice este de 67 de lei. La stabilirea acestui preț au fost luate în considerare toate elementele necesare, astfel încât acesta sa rămână fix cel puțin până la generalizarea emiterii CEI la nivel național.”, au precizat reprezentanții MAI.
Mai mult, Imprimeria Națională a precizat pentru HotNews.ro că prețul de 67 de lei va rămâne neschimbat și în 2022.
- „Conform prevederilor Legii nr. 162/2020 din 3 august 2020, pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii privind evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români, “(1) Stabilirea şi actualizarea contravalorii documentelor prevăzute la art. 8 alin. (1) [cărţilor electronice de identitate, cărţilor de identitate simple] se fac de către Imprimeria Naţională, cu avizul direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice”.
- Prețul actual al cărții electronice de identitate este de 67 de lei și va fi menținut și la data generalizării sistemului de emitere la nivel național.”, au declarat vineri pentru HotNews.ro reprezentanții Imprimeriei Naționale.
Cine finanțează emiterea cărții electronice de identitate și cum se recuperează această investiție
Surse din cadrul MAI contactate vineri de HotNews.ro au explicat cum este finanțată în prezent emiterea cărții electronice de identitate.
- „Potrivit Ordonanței 69/2002, Imprimeria Națională finanțează din bugetul propriu emiterea cărții electronice de identitate. Pentru acest an este bugetat proiectul de emitere a 5.000 de cărți electronice de identitate. La rândul ei, Imprimeria își recuperează cheltuielile prin taxa de 67 de lei încasată de la titularii de carduri electronice de identitate.
- În acest moment, pe cartea electronică de identitate va fi prezent și un certificat digital pentru semnătură electronică avansată, care este dezvoltat și emis de Direcția pentru Evidența Populației (DEPABD) din cadrul MAI, pe infrastructura IT existentă, care este scalabilă, nemaifiind necesare la acest capitol alte costuri nici în 2022.
- Pe de altă parte, Sistemul național informatic de evidenta a persoanelor al DEPABD necesita o retehnologizare, dar nu mai devreme de 2023.
- Primele cărți electronice de identitate urmează să fie emise în perioada 23-26 august 2021„, au declarat vineri pentru HotNews.ro surse din Ministerul de Interne.
Câți români au solicitat până acum noua carte electronică de identitate
Noua carte electronică de identitate, care va înlocui treptat actualul buletin, este în teste la Cluj-Napoca în următoarele șase luni, apoi, până la sfârșitul anului viitor, toate serviciile de evidență a populației din țară vor putea emite aceste carduri, conform autorităților. Noul document va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate aflată în circuit din 1997, potrivit termenelor stabilite de Regulamentul UE 1157/2019.
În ziua lansării proiectului pilot la Cluj-Napoca, au fost epuizate toate programările pentru următoarele 30 de zile – aproximativ 450 de persoane au optat pentru emiterea noii cărți electronice de identitate.
Potrivit MAI, în funcție de modul în care se va derula proiectul pilot pe parcursul a două luni, începând cu 1 octombrie, se va putea deschide și un al doilea ghișeu, ajungându-se astfel la posibilitatea prelucrării a 30 de solicitări zilnic.
În paralel, funcționează alte 3 ghișee în cadrul Serviciului Public Comunitar de Evidență a Persoanelor al municipiului Cluj-Napoca, unde sunt preluate cereri pentru emiterea Cărților de Identitate (model 1997).