Sari direct la conținut

Cum vor sa dea parlamentarii liber la trafic de influenta pentru demnitari, primari, sefi de consilii judetene si sefii companiilor de stat. Legea lobby-ului, pusa pe hold dupa scandalul public

HotNews.ro
Bogdan Ciuca, presedintele Comisiei Juridice, la o conferinta pe tema lobby-ului, Foto: Agerpres
Bogdan Ciuca, presedintele Comisiei Juridice, la o conferinta pe tema lobby-ului, Foto: Agerpres

Inainte de „martea neagra”, atunci cand Camera Deputatilor a votat superimunitatea parlamentarilor si alesilor locali si a incercat sa treaca prin vot si Legea Amnistiei, deputatii Comisiei Juridice au modificat substantial un proiect mai vechi de lege a lobby-ului si au acordat dreptul parlamentarilor, alesilor locali, liderilor politici sau sefilor de companii de stat sa faca lobby. Practic, prin modificarile aduse, parlamentarii au deschis o cale prin care s-ar putea masca tentativele de trafic de influenta. Legea, asa cum a fost ea modificata, a revenit in Comisia Juridica si nu se stie cand va fi rediscutata sau retrimisa la vot. Vezi in articol cum a fost modificata legea Lobby-ului de catre deputatii juristi.

Legea Lobby-ului – o initiativa din anul 2010 a deputatului PSD Constantin Nita (acum ministru delegat al Energiei) – a revenit in dezbaterea parlamentara luni, 9 decembrie. Proiectul de lege a intrat in dezbaterea Comisiei Juridice a Parlamentului, cea care, intr-o sedinta paralela, a votat modificarea Codului Penal ce acorda superimunitate parlamentarilor si alesilor locali.

Legea, in forma modificata si adoptata de Comisia Juridica, a intrat pe ordinea de zi a sedintei de marti a Camerei Deputatilor, insa, in toiul controverselor si scandalurilor din acea zi, a fost intoarsa la Comisie.

Acum, legea, asa cum a fost ea modificata, a revenit in Comisia Juridica si nu se stie cand va fi rediscutata sau retrimisa la vot. Cel mai probabil, avand in vederea ca ea nu apare pe ordinea de zi a Comisiei juridice din aceasta saptamana, legea va fi rediscutata in sesiunea parlamentara din februarie.

Parlamentarii, alesii locali, partidele politice si sefii de companii de stat – liber la facut lobby

Fata de forma initiala, deputatii juristi au adus modificari substantiale, iar cea mai mare este eliminarea articolului care interzicea desfasurarea activitatii de lobby de catre parlamentari, membri ai guvernului, angajatii din administratia publica, partidele politice si cei din conducerea lor, agentiile sau regiile de stat, directorii si membrii din conducerea acestora, precum si de catre operatorii economici in cadrul caruia statul detine o participatie mai mare de 51%.

Articolul care a fost eliminat:

„Articolul 6

Este interzisa desfasurarea activitatii de lobby de catre:

(a) Membrii Parlamentului, membrii Parlamentului European, membrii Guvernului, salariatii organelor administratiei publice centrale si locale;

(b) Agentiile sau regiile de stat, directorii si membrii din conducerea

acestora;

(c) Orice operator economic in cadrul caruia statul detine o participatie mai mare de 51 %, directorii si membrii consiliului de administratie al acestora;

(d) Partidele politice si membrii organelor de conducere ale acestora;

(e) Societati comerciale, regii autonome, organizatii, asociatii si fundatii care nu au in obiectul de activitate desfasurarea activitatii de

lobby si nu sunt inregistrate in Registrul de Lobby.”

Lobby doar la alte institutii decat cele in care activezi

Mai mult, deputatii juristi au decis ca demnitarii, functionarii publici si angajatii institutiilor centrale sau locale sa nu poata face lobby in insitutia lor, ci doar in alte institutii.

Cu alte cuvinte, un parlamentar poate face lobby la un Consiliu Judetean, Consiliu Local sau intr-o companie de stat, iar un presedinte de CJ poate face lobby la o primarie si invers.

Articolul adaugat in Comisia Juridica:

„Articolul 18

(8) Demnitarii, functionarii publici sau angajatii institutiilor sau autoritatilor publice centrale sau locale nu pot sa incheie contracte de lobby in calitate deprofesionist in lobby care au ca obiect activitatea de lobby in cadrul institutiilor unde isi desfasoara activitatea sau sunt

angajati. „

Liber la lobby in institutiile cu rudele in functie de conducere

Pe langa aceste modificari, in forma adoptata de Comisie nu mai apare si prevederea prin care un lobbyst ii este inetrzis sa desfasoare activitati de lobby in institutiile sau autoritatile unde au rude in functie de conducere.

„Articolul 9

(2)Lobbystilor le este interzis sa faca activitati de lobby pe langa o autoritate a administratiei publice in care o ruda a sa, pana la gradul III inclusiv, detine o functie de conducere.”

La capitolul care defineste termenii folositi in lege, deputatii juristi au modificat si notiunea de „client”. Astfel, daca in varianta initiala clientul, printre altele, nu putea fi o persoana fizica aleasa prin vot universal, membru in Guvern sau numita in functie de premier, in varianta modificata clientul inseamna „orice persoana fizica sau juridica. In cazul persoanelor fizice acestea trebuie sa aiba varsta minima de 18 ani.”

Mai mult, deputatii jurisiti au modificat textul initial care stipula ca o persoana nu este un profesionist in lobby daca activitatile sale de lobby „constituie mai putin de 20% din serviciile furnizate clientului sau intr-o perioada de 6 luni”. Practic, parlamentarii au eliminat cu totul aceasta restrictie.

In forma legii adoptata de deputati juristi, o persoana poate deveni profesionist in lobby daca are studii superioare, nu a fost condamnata definitiv, a absolvit un studiu de pregatire in domeniu si este inregistrat in Registrul National de Lobby.

Activitatea de lobby prevede „influentarea deciziilor institutiilor publice sau autoritatilor publice centrale sau locale actiuni desfasurate in favoarea unui client in schimbul unui onorariu prevazut in contractul de lobby”.

Modificarile aduse Legii Lobby-ului

Modificarile – in contradictie cu ce declara presedintele Comisiei Juridice

Modificarile aduse de catre Comisia Juridica par a veni in totala contradictie cu ce declara, in urma cu o saptamana, presedintele Comisiei.

Atunci, deputatul PC Bogdan Ciuca declara pentru Agerpres ca „trebuia sa reglementam aceasta activitate de lobby tocmai pentru a delimita in mod foarte clar aceasta activitate de reprezentare profesionista de o incercare cumva mascata de a realiza trafic de influenta. .. Ba mai mult, se fac precizari clare si suplimentare, ca orice asemenea incercare din partea unui profesionist in lobby este sanctionata si interzisa – sa promita sau sa dea ceva unui functionar public pentru a obtine beneficii in dreptul lui sau al clientului sau”.

Ciuca a adaugat ca nu vor avea dreptul sa faca lobby persoanele care au cazier, cele fara studii superioare sau fara discernamant, demnitarii, pe perioada cat detin functia publica.

Profesionistii din industria consultantei si lobby-ului au criticat proiectul de lege pentru reglementarea lobby-ului si au avertizat ca, printr-o astfel de lege, „doar 10% dintre lobby-isti vor fi reglementati. Restul de 90% vor continua nestingheriti activitatile pe care le desfasoara, in mod netransparent”.

UPDATE 17:40

Ce spune Agentia Nationala de Integritate despre Legea Lobby-ului

documente

Punctul de vedere ANI pe Legea Lobby-ului

(16 Dec 2013) DOC, 1MB

Agentia Nationala de Integritate (ANI), intr-o adresa trimisa ministrului delegat pentru relatia cu Parlamentul, Mihai Voicu, a anuntat ca nu sustine proiectul de lege a lobby-ului si considera ca „proiectul introduce în sfera ilicitului penal acele fapte care sunt vătămătoare pentru relațiile sociale ocrotite prin Constituție și prin alte legi”.

ANI considera ca o astfel de lege „ar genera o anumită conduită la nivel decizional şi infracţiunea de trafic de influenţă, și situații de suprapunere a intereselor personale cu cele publice”.

„Un alt aspect esențial care trebuie subliniat este acela de a clarifica incompatibilitățile și conflictele de interese care se pot activa în privința unei persoane care are demnitate publică, în caz contrar intrând sub incidența prevederilor legale privitoare la traficul de influență”, mai considera ANI.

„De asemenea, nu este foarte clar care ar putea fi acele mijloace legale de influențare, având în vedere formularea extinsă a infracțiunii de trafic de influență în ceea ce privește activitatea de influențare”, se arata in raspunsul oferit de Agentie.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro