Sari direct la conținut

Dacian Ciolos: Inteleg ca in ultima vreme au fost folosite cartele prepay din Romania in pregatirea unor atentate in UE

HotNews.ro
Dacian Ciolos, Foto: Agerpres/AP
Dacian Ciolos, Foto: Agerpres/AP

Serviciile cer mai multe instrumente care sa le permita sa monitorizeze atent situatia de securitate, a declarat premierul Dacian Ciolos duminica, la ProTV, aratand ca o problema este reprezentata si de actualele prevederi privind vanzarea cartelelor pre-pay. Romania este, in acest moment, una dintre putinele tari din UE in care astfel de cartele pot fi achizitionate fara controale privind identitatea cumparatorului. In acest context, Ciolos a afirmat ca „au fost chiar folosite in ultima vreme cartele din Romania in pregatirea unor atentate in alta parte in UE, tocmai pentru ca exista aceasta flexibilitate in Romania”.

Principalele declaratii ale lui Dacian Ciolos:

Despre amenintarea terorista in UE:

  • Stiiti discutia veche cu cartelel prepayd, inteleg ca Romania este una dintre putinele tari din UE care vinde cartele pre-pay faraverificari de identitate. Sunt cateva lucruri care vor fi puse in discutie in perioada urmatoare.
  • Inteleg ca au fost chiar folosite in ultima vreme cartele din Romania in pregatirea unor atentate in alta parte in UE tocmai pentru ca exista aceasta flexibilitate in Romania.
  • Ministrul de Interne si cel al Justitiei vor veni cu propuneri de modificari legislative.
  • Sa nu aiba cineva impresia ca vrem sa facem ceva pe ascuns. Cred ca e important sa discutam despre lucrurile acestea si sa invatam sa punem cursorul acolo unde trebuie.
  • Nu trebuie sa ne ascundem dupa deget. Riscul exista. Suntem in Uniunea Europeana. Participam activ la lupta aceasta impotriva terorismului, deci potential riscul exista, insa asa cum stau lucrurile acum, ele sunt tinute sub control, in sensul ca autoritatile isi fac treaba.
  •  Eu din discutiile pe care le-am avut in aceasta saptamana cu autoritatile responsabile, si guvernamentale si serviciile de informatii, inteleg ca lucrurile sunt tinute sub control, dar, sigur, vigilenta este foarte mare
  • Asupra Romaniei sunt consecintele pe care le vedem la nivelul UE, cresterea nivelului de teama, de alerta si raspunsuri coordonate.
  • Ceea ce nu e usor, pentru ca toata discutia aceasta in jurul migratiei a creat sau a intarit disensiunile intre statele membre. Uniunea Europeana se afla intr-un moment dificil, de rascruce as spune, pentru ca avem nevoie de incredere si la nivelul leadershipului politic si intre statele membre, pentru ca riscul de disolutie in UE este mare si putem plati un pret foarte ridicat.
  • O dezmembrare a UE inseamna control la frontiere, costuri mult mai mari, dreptul la munca in UE, costuri mai mari pentru protectie etc.
  • Cred ca si cei care erau foarte deschisi in ultima vreme – Germania si tarile nordice – sunt mult mai circumspecti. S-a inteles in al 12-lea ceas ca fara un control al imigratiei ilegale nu putem vorbi despre solidaritate.
  • Si noi am insistat pe un control al frontierelor externe ale UE.

Despre raportul privind interventia la Colectiv:

  • Niste concluzii s-au tras pentru ca imediat dupa instalarea Guvernului am cerut nu doar acest raoport al Corpului de Control dar am cerut ministerului si serviciilor de urgenta sa isi faca propriul raport. Suntniste modificari legislative in curs de pregatire.
  • Masuri imediate au fost luate insa acolo mai trebuie luate si masuri structurale. Sunt niste proceduri lipsa, lipsesc niste echipamente.
  • Departamentul pentru Situatii de Urgenta nu stiu daca va fi pastrat in form aceasta.
  • Nu ma intereseaza sa se taie capete doar pentru a multumi pe cineva.
  • (Despre sectia de arsi de la Spitalul Floreasca, care nu functioneaza – n.red.) A fost un fel de delasare, nu s-au dus lucrurile pana la capat. S-a finalizat investitia, dar nu au fost, din cat am inteles, suficienti medici pregatiti sau au fost medici care din cauza si nivelului de salarizare si a responsabilitatilor, pentru ca sa lucrezi intr-o sectie de arsi presupune o responsabilitate mult mai mare decat in orice alt domeniu din cate am inteles, si am discutat cu multi medici in aceasta perioada, deci acolo a fost o problema de preluare a acelei sectii. In momentul de fata avem cativa medici care sunt la un traning in strainatate care urmeaza sa vina in zilele urmatoare si sa deschidem incet, incet acea sectie.
  • Nu cred ca mai trebuie sa copiem modele, trebuie sa realizam un model adaptat la nevoile noastre.

Despre perfomanele cabinetului, criticile aduse si sprijinul politic:

  • Daca voi lua o decizie legata de remaniere o sa o fac la momentul respectiv, fara zvonuri.
  • Eu am nevoie de o echipa la nivelul Guvernului.
  • In alegerea echipei nu mi-a impus nimeni niciun om.
  • Am discutii telefonice cu liderii partidelor. De la UNPR am discutat du dl. Steriu zilele acestea.
  • Cu presedintele Iohannis ma intalnesc saptamanal.

Despre achizitionarea lucrarii „Cumintenia Pamantului” de Brancusi:

  • Daca nu se aduna suma pentru sculptura lui Brancusi din subscriptie inseamna ca m decis ca societate sa renuntam la ea.
  • Daca o vom achizitiona o vom face printr-un parteneriat cu cetatenii.

Despre plagiate:

  • Nu pot sa spun ca sunt conforabil cu aceste acuzatii. Am avut si o discutie cu dl. Toba.
  • Nu cred ca este cazul sa iau eu decizii unilateral atat timp cat niste lucruri nu sunt dovedite. Unii spun de ce nu s-a facut aceasta analiza mai devreme. Pentru ca dispozitivul de analiza a plagiatelor a fost el insusi contestat si mi s-a cerut sa modificam acest dispozitiv si sa-l facem mult mai clar.
  • Exista pana acum un dispozitiv separat de cercetare a plagiatelor pentru demnitari. Nu mi se pare normal si nici domnului ministru Curaj nu i s-a parut normal sa avem doua dispozitive separate. Existau neclaritati legate de rolul acelui Consiliul national al acreditarii diplomelor care face aceste verificari, rolul Consiliului de etica, rolul ministrului in acest dispozitiv, rolul universitatilor.
  • Am vrut sa clarificam toate aceste lucruri. Domnul ministru a vrut sa vina cu un dispozitiv mai aprofundat in care sa deplasam responsabilitatea spre universitati. I-am cerut in ultima instanta sa avem un dispozitiv intermediar pentru ca, din pacate, nu toate universitatile dovedesc suficienta credibilitate in momentul de fata pentru a-si face propria analiza.
  • Avem acum un sistem in care este si responsabilitatea universitatilor, dar daca ea nu este asumata este aceasta structura la nivel central care va face aceasta analiza. Avem acum dispozitivul. Conform dispozitivului pe care l-am pus la punct, in termen de maxim 60 de zile si minim 45 de zile odata ce o contestatie este depusa la CNATDCU ea trebuie sa aiba un raspuns.
  • In prima faza ministerul a venit cu propuneri de modificari mai aprofundate care riscau sa complice mult lucrurile si eu am vrut sa avem niste raspunsuri in cursul acestui mandat si sa nu incep un proces pe care sa nu-l finalizez.

Despre recuperea prejudiciuilor in marile dosare de coruptie:

  • (De ce nu se recupereaza prejudiciile?- n.red.) Nu exista dispozitivul de recuperare a banilor, pentru ca el a fost creat printr-o lege, dar nu a fost populat cu oameni si nu i s-a asigurat finantarea. Acea agentie care sa se ocupe de aceasta recuperare nu a fost functionala cand noi am preluat guvernarea.
  • O facem functionala, este un angajament clar al doamnei ministru al Justitiei.
  • Asumarea dansei este ca in iunie cel tarziu acea agentie sa fie functionala si sa inceapa sa recupereze.
  • Pentru anumite cazuri mai complexe e nevoie de oamenii respectivi, de o anumita dotare, de locul unde sa poti sa depozitezi anumite bunuri inainte de a le comercializa.

Despre cresterea salariilor personalului medical:

  • Daca va exista surplus la rectificare nu ma voi impotrivi.

Despre birocratie si posibilitatea de plata online a taxelor si impozitelor:

  • In ultimii ani s-a investit masiv in informatizarea administratiei doar ca s-a facut pe bucati si au aparut probleme la interconectare.
  • Cand vorbim de infomatizarea administratiei nu e vb numai de sistem ci si de oameni.
  • Vom elimina dezechilibrele in cadrul aceleiasi institutii si pe cat posibil intre institutii.
  • Vorbim si depre o modificare a acordarii de sporuri, sa le dam doar acolo unde sunt meritate.

Despre scaderea natalitatii:

  • Indemnizatia copilului se da la toata lumea si la cei care au nevoie si la cei care nu au nevoie.
  • Noi avem de incredere si predictibilitate economica, pentru ca parintii sa aiba incredere sa faca copii, de un sistem medical si educational bun.
  • Sunt familii cu multi copiii care sunt intr-o stare de mare saracie. O problema e si cum ne crestem copiii pe care ii avem.
  • Problema nu se pune numai din perspectiva indemnizatiei pentru cresterea copilului.
  • Lucrurile sunt clare. Pentru anul acesta banii sunt deja angajati si i-a angajat Guvernul cand a votat bugetul, ca nu am modificat alte lucruri.
  • Cand Parlamentul vine cu modificari sau cu modificari legislative care vizeaza alocari bugetare, o spune Constitutia, important este sa spuna de unde luam banii, daca este vorba de bugetul pe anul acesta.
  • Bugetul pe anul viitor deja cu angajamentele pe care le avem inseamna un deficit care risca sa mearga peste 3%. Trebuie sa avem nevoie niste discutii foarte serioasa.
  • Nu este suficient sa facem propuneri secventiale ici si colo. Avem nevoie de foarte multe, dar trebuie sa le prioritizam.
  • Banii pentru indemnizatii nu vor fi daca nu ne spune Parlamentul de unde trebuie sa taiem.
  • Dupa iunie incolo vom putea discuta mai bine despre ce bani avem.
Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro