De ce nu se finalizeaza privatizarea Romtelecom? (de Emil Stoica)
Noul ministru al Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor (MCTI), Iuliu Winkler, a declarat ca nu se pune inca problema ca Romtelecom sa fie listata la bursa pentru ca firma trebuie lasata sa-si dezvolte un brand de succes si pentru ca nu este convins ca o listare la bursa ar duce la intarirea companiei.
Fata de acum 9 ani de zile – cand s-a privatizat partial, Romtelecom este astazi o companie cu un management mai profesionist iar schimbarile in bine se pot observa cu ochiul liber, unele fiind analizate intr-o postare anterioara.
Problema Romtelecom este insa una care tine de business-ul din care face parte: si anume telefonia fixa care a inregistrat scaderi semnificative peste tot in lume. Competitia – preanuntata de conditiile de aderare la UE – din partea societatilor de cablu precum si competitia din partea telefoniei mobile si a internetului a prins insa Romtelecom pe picior gresit.
Romtelecom nu a reusit – in parte si datorita subdezvoltarii economiei romanesti – sa gaseasca si alte surse semnificative de venituri. Astfel, veniturile Romtelecom sunt in continua scadere, cu circa 2-3% pe an.
Care sunt insa avantajele si dezavantajele listarii Romtelecom?
Desigur, o firma cu venituri in scadere si cu un brand inca suferind, nu ar putea atrage apetitul investitorilor pentru a detine actiuni pe termen lung. In plus, momentul din ultimele zile al scaderii masive a indicilor bursieri iarasi nu ajuta.
In acelasi timp, actionarul majoritar al Romtelecom – OTE – se afla la randul sau intr-un proces de transformare atat la nivelul propriului actionariat precum si in privinta propriei strategii internationale. O eventuala listare a Romtelecom acum ar putea avea un impact negativ asupra acestor planuri, datorita unei posibile evaluari pe piata sub evaluarea proprie facuta de OTE.
Acestea ar fi dezavantajele. Insa sunt ele dezavantaje si pentru actionarul minoritar al Romtelecom, in speta statul roman, care are 45%? Raspunsul meu este ca nu, din mai multe motive:
In primul rand: 9 ani de zile au trecut de la momentul privatizarii, ceea ce reprezinta o perioada extrem de lunga pentru a construi un brand, de exemplu. Cat timp sa mai astepti pentru ca o firma sa-si dezvolte un brand de succes? Inca 9 ani? Dl.
Winkler pare a crede ca planurile de viitor ale Romtelecom (care nu sunt in domeniul public) ar conserva mai bine valoarea investitiei decat o eventuala listare la bursa. Insa, strategia MCTI spune negru pe alb ca Romtelecom urmeaza a fi complet privatizata.
Nu ar fi mai bine in acest caz ca statul sa vanda procentul de 45% direct catre OTE? Dar daca aceste planuri interne de dezvoltare ale Romtelecom ar fi explicate si altor actionari, oare valoarea firmei nu s-ar mentine?
Un alt aspect este cel al listarii cu scopul de a dezvolta piata financiara romaneasca, scop repetat de multe ori de actualul guvern liberal si cu care sunt 100% de acord. O firma ca Romtelecom pe bursa ar creste in mod considerabil capitalizarea bursiera si importanta BVB, ar genera activitati societatilor de servicii financiare si profesionale, activati ce au o valoare adaugata mare.
Un alt aspect este cel al favorizarii unei societati comerciale de catre stat intr-un mediu competitiv. Caci daca cele spuse de dl.
Winkler sunt reale – si anume ca listarea nu este in interesul Romtelecom – prin mentinerea participatiei de 45%, statul intervine in mediul competitiv, ceea ce nu este corect fata concurentii Romtelecom si, in ultmia instanta, fata de consumator care, in acest caz, culmea ironiei, este si actionar fara putere de decizie in Romtelecom.