De ce vor muri ziarele…(I)
Catalin Tolontan remarca pe cunoscutul sau blog creativa idee a unui ziar columbian (sic!) de a “scrie” invers prima pagina, pentru a aduce un omagiu celor asasinati de gherilele extremiste. Intr-adevar, o idee geniala ca impact in masele de cititori. Dl Tolontan ne lasa sa subintelegem ca aceasta capacitate a ziarelor de a provoca o imensa emotie printre oameni ar reprezenta o speranta. Aceea ca numitele ziare, asa cum le stim astazi, nu vor muri. Eroare! ziarele miros deja a mort!
Intepenite pe hartie, conduse si scrise de o mana de oameni (printre care se gasesc destui fara valoare, ca sa ma exprim elegant), incapabile sa interactioneze cu cititorii, impovarate de costuri de productie din ce in ce mai mari, aflate la mana advertiserilor (pentru ca din pretul de vanzare e imposibil sa obtii venituri suficiente), ziarele asa cum le stim de cateva secole vor disparea. Nu maine, nu poimaine, dar intr-un orizont de timp mai apropiat decat cred unii. Se vor stinge incet. Incet in tarile cu traditie, mult mai repede in Romania, o tara oricum atipica in privinta consumului de presa scrisa.
Argumente in plus fata de cele de sus si pe fuga, dar promit sa le dezvolt daca e cazul (primele trei sunt cu adresa directa la Romania):
– Disperarea cu care ziarele isi agata de prima pagina diverse ciubucuri pentru cititori (dvd-uri, cd-uri, carti, lozuri samd). Am vazut zilele trecute un batranel care a cumparat doua exemplare dintr-un ziar ornat cu taloane de concurs, pe care le-a desprins, le-a bagat in buzunar si a dat inapoi vanzatoarei marfa propriu-zisa (gazetele) desi o platise…
– Calitatea din ce in ce mai scazuta a “recrutilor” din presa scrisa. de altfel, multi dintre noii veniti se plictisesc repede si migreaza spre locuri de munca mai putin solicitante si mai bine platite, de pilda relatii publice.
– Incapacitatea cronica a ziarelor de a corecta, prin anchete/dezvaluiri, probleme cu adevarat grave, sociale si politice.
– Viteza din ce in ce mai mare a internetului care va potenta un consum urias de informatie electronica.
– Si in fine, ca argument solid, asez tanara generatie ai carei membri mai “vioi” nu se mai uita nici macar la televizor, dar sa isi mai piarda vremea cu batranicioasele ziare! In fapt, cursa nebuneasca a tehnologiei, iata inca un argument solid, a facut din tanara generatie, care a crescut alaturi de computer, o noua “specie” umana care consuma natural digitalul. Vorba unui cunoscut director de companie IT: noi am invatat calculatorul de nevoie, ei l-au deprins de placere.
Si ar mai fi…
… dar sa trecem repede la viitor: ziarul, ca obiect de hartie pe care sunt imprimate diverse informatii, va deveni la fel de rar precum servetele de masa din in
paranteza: acum 60-70 de ani, in orice casa cat de cat respectabila locatarii nu se asezau la masa fara servetul textil alaturi. Mai tarziu, acesta a fost inlocuit cu cel ieftin de hartie; servetele din panza sunt rezervate acum restaurantelor de lux. Ma incumet sa cred ca asa va deveni, poate, si ziarul ca bun de consum: un obiect de lux, care va fi “consumat” mai mult pentru a sublinia exclusivismul locului si a persoanei care il rasfoieste. Va juca rolul unui moft, cam cum e trabucul, molfait de multi la petreceri simandicoase, desi nu sunt fumatori. Oricum tirajele vor fi corespunzatoare noului statut, de obiect rafinat, al ziarului.
Consumatorii de informatie vor migra in masa catre ceea ce numim astazi new media/multimedia: informatie in format electronic, perfect customizabila pe nişe din ce in ce mai inguste de interes, globalizata (preponderent intr-o limba de circulatie internationala), livrata in timp real.
Nu va mai fi produsa doar de profesionisti (rolul acestora va ramane totusi esential), ci va fi completata de informatie produsa si de consumator. Cine va stabili exact dozajul dintre cele doua surse si dupa ce algoritm? E greu de spus acum, poate un soft.
Hartia pe care sunt tiparite in prezent informatiile (avand ca rezultat cotidianul propriu-zis) va fi inlocuita de un echipament revolutionar ( ale carui variante sunt deocamdata doar in proiect) fata de care telefonul mobil sau notebook-ul de astazi vor parea desuete (marii producatori de hardware si cipuri – Intel, de pilda – lucreaza intens la asta).
Informatia in noua forma va fi din ce in ce mai incitanta in comparatie cu cea oferita astazi de ziare (in primul rand cele autohtone) incat doar nostalgicii sau cei prea batrani pentru a-si schimba obiceiurile de consum vor mai rasfoi foile tiparite in noaptea trecuta. Dar va conta acest public restrans pentru advertiseri?
Precizari:
– Evolutia spre aceasta stare de fapt va fi mai accelerata in Romania (vezi ultimele studii de audienta:), dar va fi totodata usor temperata in acest an si in cel viitor datorita alegerilor.
– Majoritatea argumentelor de mai sus sunt banale, des evocate dar ignorate voit de multi, mai ales din presa, dupa modelul “ce ma fac ca nu vad, nu exista!”
Comenteaza pe blogul lui Victor Kapra.