Dezbatere HotNews.ro: Argumente pro si contra introducerii tezelor cu subiect unic
Gimnaziul devine o cursa nebuna pentru obtinerea de note mari. Incepind din acest an testele nationale au fost inlocuite cu tezele cu subiect unic. Accesul in clasa a IX a se va face pe baza mediei dintre notele obtinute la teze si media generala din clasele V-VIII. Potrivit rezultelor de pina acum, se poate trage concluzia ca in special in mediul rural s-a copiat masiv. Unii specialisti afirma ca sistemul promoveaza nonvaloarea si smecheria, iar elevii slab pregatiti, cu profesori ingaduitori, vor lua locul la liceele de elita celor care au invatat. Ministerul sustine ca in acest fel se elimina stresul. HotNews va invita la o dezbatere pe aceasta tema. Asteptam argumentele dumneavoastra pro si contra, opiniile si propunerile.
Una dintre cele mai importante modificari operate prin proiectul legii invatamintului este cea referitoare la admiterea in clasa a IX a. Testele unice au fost inlocuite cu asa numitele teze cu subiect unic, care se vor sustine in timpul claselor a- VII -a si a -VIII- pe parcursul celor doua semestre ale fiecarui an scolar. Media pentru intrarea in clasa a IX -a este formata 50% din media notelor de la teze si 50% din media generala obtinuta in clasele V-VIII. Daca in catalog se trece insa media rotunjita obtinuta de elev la teza, media de admitere se calculeaza pe baza notelor cu doua zecimale.
Spre deosebire de testele nationale, profesorii supraveghetori sint profesorii din scoala sau chiar de la clasa, doar comisiile de corectare sint din alte unitati scolare.
Procedura
Elevii sustin trei teze semestriale, la limba si literatura romana, matematica si geografie sau istorie la alegere, avind la dipozitie cite doua ore pentru fiecare, potrivit Metodologiei de organizare si desfasurare care poate fi gasita pe www.edu.ro.
Elevii sint supravegheati in timpul examenului de profesorii din scoala, iar tezele vor fi evaluate de cite doi profesori din alte unitati de invatamint. Dupa sustinerea probelor, timp de cinci zile, profesorii de la clasa au obligatia de a analiza lucrarile impreuna cu elevii, care vor avea ulterior posibilitatea sa depuna contestatii. Acestea vor fi analizate la nivel de judet sau de sector al Capitalei.
Note pe baza de copiuta
Rezultatele de la tezele cu subiect unic arata ca, in special, in mediul rural s-a copiat masiv. Elevi cu note mici sau chiar corijenti au obtinut la teze note peste 8. Nu este un fenomen izolat, dar Ministerul nu a facut inca publice rezultatele si nici o analiza serioasa a fenomenului semnat de mai multe ONG-uri.
In comuna Barbatesti, din judetul Vilcea, din cei 16 elevi ai scolii care au sustinut tezele unice la matematica, 11 au obinut nota 9 si 5 nota 10. Asta in timp ce catalogul arata cu totul altceva, iar media pe clasa ajunge cu chiu cu vai la 6. Citiva din noii geniali sint chiar corijenti la matematica.
In comuna Humureni, acelasi judet, din 13 elevi care au dat tezele la matematica, 6 au luat nota 9 si 7 nota 8. Notele din timpul anului sint insa cu mult mai mici. In comuna Petrari, are un total de 40 de elevi, din care 4 au obtinut nota 10, 15 nota 9, 19 nota 8, un 5 si un 7. Situatia se repeta, cei mai multi din elevi cu note sub 5 la matematica.
La Liceul din Govora, din cei 23 de elevi, 12 au luatr note de 10. Prin comparatie, la Colegiul National de informatica ” Matei Basarab” din Tirgu Jiu, din 130 de elevi doar 13 au luat nota 10.