Sari direct la conținut

Din grija unui primar, elevii parcurg zilnic 12 kilometri pe jos

Observator de Constanta

Primarul comunei Ion Corvin a confiscat microbuzul scolarilor si l-a transformat in autovehicul personal

Mofturile lu’ Guta

• Peste 30 de elevi navetisti din satele Raristea su Cringu sint obligati sa parcurga zilnic 12 km pina la scoala

Scoala reprezinta primul contact pe care copiii il au cu societatea. Un motiv in plus pentru care institutiile de acest gen ar trebui sa le ofere conditii cit mai bune. Departe de planuri, proiecte si mai ales promisiuni, realitatea e cu totul alta.

Daca scolile din mediul urban se confrunta cu lipsuri gen burete, creta sau diferite planse didactice, in zona rurala situatia devine uneori deplorabila. Aici neajunsurile sint la capitolul principalelor dotari pe care trebuie sa le aiba scolile, de la acoperis si lemne de foc pina la mijloacele de transport al elevilor.

Si uite asa apar rind pe rind discutiile, conflictele si, de ce nu, abandonul scolar.

Cum altfel sa se intimple cind drumul pina la scoala se transforma intr-un itinerariu plin de oboseala kilometrilor intregi parcursi pe jos, zi de zi. Desi pare mai mult fantezie, pentru copiii din Raristea si Cringu sa ajunga la scoala nu mai e o placere.

Asta pentru ca in ciuda faptului ca ne aflam in secolul descoperirilor revolutionare si a tehnologiilor avansate, elevii din cele doua localitati sint nevoiti sa pastreze arhaica metoda „per pedes“ pentru a ajunge la ore… la 6 km distanta.

• Microbuzul scolar pe post de masina agricola

O parte dintre elevii inscrisi la Scoala generala din localitatea Ion Corvin provin din localitatile apropiate. Practic, 25 de elevi din Raristea si 12 elevi din Cringu frecventeaza cursurile scolii din Ion Corvin, aflata la o distanta de aproximativ sase kilometri fata de cele doua sate.

Distanta n-ar fi prea mare, daca n-ar trebui sa fie parcursa pe jos sau in conditii inadecvate.

In cadrul programului derulat de Ministerul Educatiei si Cercetarii in colaborare cu inspectoratele scolare, unitatile cu acest profil din mediul rural primesc masini speciale care sa asigure transportul elevilor. Norocul a dat si peste Scoala din Ion Corvin, care a primit in noiembrie 2003 un microbuz.

Dar cum orice minune tine doar trei zile, nici aici lucrurile n-au durat mai mult.

Asta pentru ca Alexandru Guta, primarul din Ion Corvin sub deviza „trage cit poti“, a inceput sa isi extinda monopolul. Si nu oricum. Abuzind de functia de conducere, primarul s-a gindit sa-si traga foloasele de unde se putea, cit se putea si cum se putea.

Asa si-a initiat planul prin care bunurile comunitatii musai trebuiau sa devina proprietatea lui. Zis si facut!!!

Noul microbuz scolar aparut in decorul satului n-a fost decit o ispitire a simturilor avare. Cum orice lucru trebuia testat si etichetat de edilul comunei, si microbuzul a intrat in „gratiile“ lui Alexandru Guta. Desi masina trebuia folosita doar pentru transportul elevilor, cu timpul a capatat alte utilizari.

Adica in loc de traseul pe care trebuia sa il faca, microbuzul era folosit pe post de masina agricola. Primarul isi transporta muncitorii cu masina scolii, destinatia fiind de aceasta data tarlaua edilului. Ba mai mult de atit, omul a avut grija sa mai care si saci sau alte lucruri in gospodaria pe care o lauda neincetat.

• Absente, intirzieri si multa oboseala

In timp ce primarul isi rezolva treburile personale cu microbuzul scolii, elevii se multumeau cu oftat dupa masina destinata initial lor. Nicolae Vlad, directorul scolii, spune ca elevii au fost transportati cu microbuzul de cel mult sase ori.

Asa ca vrind-nevrind, copiii, chit ca erau clasa I sau a VIII-a – parcurgeau zilnic 12 km pe jos.

Si asta doar in zilele cind vremea era favorabila „drumetiilor“. Nu mai vorbim de intirzierea la ore, zecile de absente sau, mai ales, de calvarul prin care erau nevoiti sa treaca elevii. Nici primarului nu i-a mers prea mult, asta pentru ca microbuzul s-a stricat.

Dupa ce s-a tot plimbat cu masina scolii pe ogorul propriu, primarul s-a descotorosit de automobil.

Invocind motivul ca in intreaga comuna nu este nici un sofer (cu exceptia sa), a donat masina primariei din Poarta Alba.

Ca sa scape de acuzatiile directorului scolii si ale parintilor nemultumiti de situatia copiilor, primarul le-a „asigurat“ elevilor transportul cu autobuzele de la firmele particulare de transport in comun. Nici cu noile mijloace lucrurile n-au mers ca pe roze.

Fie nu circulau cu regularitate, fie aveau un numar fix de calatori etc., fapt ce a prelungit situatia neplacuta a elevilor.

Pentru ca era normal, am cerut si parerea primarului. Acesta n-a facut decit sa se disculpe, acuzind pe altii.

• Inspectorii de specialitate nu cunosc situatia

Directorul scolii mai spune ca a intocmit mai multe memorii adresate Inspectoratului Scolar Judetean Constanta, insa au ramas fara raspuns. „Nu doar scoala a facut reclamatii la Inspectorat, ci si parintii.

25 de parinti au alcatuit un memoriu pe care l-au inaintat Inspectoratului dar nu s-a rezolvat nimic“, a declarat Nicolae Vlad, directorul scolii.

Am verificat situatia transportului elevilor si la I.S.J. Astfel l-am contactat pe Petrica Miu, inspectorul general al I.S.J., care ne-a spus ca a incercat sa il convinga pe Alexandru Guta de necesitatea microbuzului, insa incercarile au ramas fara rezultate.

„In perioada in care am discutat cu primarul localitatii Ion Corvin nu detineam functia de inspector general.

Abordarea lui Guta a fost destul de dificila, primarul refuzind categoric sa accepte microbuzul“, spune Petrica Miu. Inspectorul general a mai spus ca va analiza problema in cel mai scurt timp, insa scoala poate primi un nou microbuz doar din toamna. Paradoxal, Liliana Timofte, purtatorul de cuvint al I.S.J.

, a declarat ca nu a fost primita nici o sesizare din partea scolii si ca lucrurile sint in perfecta ordine.

Ce ar putea sa insemne asta, in cazul in care elevii si acum mai ajung la scoala dupa ce au mers sase kilometri pe jos, obositi si in mod sigur fara prea mult chef de carte, e cam greu de explicat…

Marilena GHEORGHITA

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro