Sari direct la conținut

Dinu ​Patriciu, de la Mic.ro la mic pur si simplu. O poveste scurta

HotNews.ro
Dinu Patriciu, Foto: AGERPRES
Dinu Patriciu, Foto: AGERPRES

Cand a aparut primul magazin ambulant Mic.ro pe Aleea Aliorului din Berceni, coada era de 50 de persoane. Dupa 5 minute au ramas 20 de oameni, iar in urmatorul sfert de ora nu mai era nimeni. La 25 de metri, un Mega Image oferea aceleasi produse la preturi cu 20% mai mici. Cand s-a lansat, Patriciu a anuntat marea cu sarea. Intre timp marea s-a retras, iar Patriciu a ramas cu sarea si cu procesele de insolventa. Oficial, nimeni nu comenteaza de ce ditamai magnatul, cotat printre cei mai bogati romani, a ajuns sa nu-si mai plateasca la timp angajatii, iar retelelor de magazine pe care le controleaza sa li se ceara insolventa. Nu mai punem imprumuturile bancare de circa 45 de milioane de euro date pe Mic.ro Retail şi Minimax Discount. Observatorii din retail sunt impartiti. Unii spun ca Patriciu stia din start ca va fi o teapa, altii spun ca managerii recrutati pe bani grei l-ar fi tepuit, in timp ce a treia categorie da vina pe strategia proasta de piata.

Cel mai sifonat din toata povestea asta e tot Patriciu, care dadea lectii intr-un jurnal pe care-l patroneaza despre cum se face comertul capitalist. Lectii care i-au fost fatale pana la urma. „De ce sa cumpar de la Patriciu”, zice vecinul de la doi, „cand doamna Ioana de la Mega (in fapt, Red Market) imi da marfa mai ieftina?”

„Mie mi-a facut o oferta anul trecut, in toamna. Frumos colorata (vezi mai jos), ca imi da 1200 de lei pentru functia de asistent magazin. Cum ati vazut Dumneavoastra banii astia, asa i-am vazut si eu. In schimb, a trebuit sa dau o garantie de cateva salarii. Proasta de mine, am semnat, marturiseste Ioana „aventura”ei cu Mic.ro

De partea managementului, treburile sunt mai complicate. “Nu comentez. Am lucrat pentru ei cateva luni, apoi am plecat. Nu doresc sa discut despre asta”, se fereste Traian Simion, fost director general Albalact sa explice de ce s-a ajuns aici. Nici Resursele Umane nu sunt mai “cooperante”. “Va rog sa discutati cu cei de la departamentul de comunicare. Nu am ce sa declar”, spune Ramona Musat.

  • Totul pare o nebuloasa. De ce s-a ajuns totusi aici?

O buna parte dintre furnizori cer acum insolventa Mercadia Holland ori ale firmelor din grup. “Nu ne-a platit. Ne amana cu lunile, dar sunt si smecheri. In Romania, poti sa ceri insolventa de la datorii mai mari de 40.000 de lei. Noua avea sa ne dea 49.000. Ne-a achitat cu mari presiuni 10.000 iar cu 39.000 de mii de lei nu mai poti sa ceri nimic”, explica pentru HotNews.ro unul dintre furnizori. “Nu dl Patriciu cat cei de sub el aveau o strategie proasta. Nu poti sa te pui rau cu marile retele si apoi sa vii sa iei marfa pe credit. Am discutat despre asta cu domnia sa si ne spunea ca va rezolva problema. Nu a rezolvat-o semn ca si-a adus in firma oameni mai hoti decat el”, spune reprezentantul unui mare retailer care aproviziona lantul controlat de Dinu Patriciu.

  • Nici bancile nu sunt mai fericite

“Analizele noastre indicau ca sectorul de retail va inregistra o crestere usoara si deci ar fi un segment bancabil. Cand am acordat acele credite datele aratau ca afacerea clientului nostru ar fi una solvabila si cu potential de crestere”, spune seful diviziei corporate a uneia dintre primele banci locale. In final, nu a fost. “Am provizionat inca de anul trecut pierderile inregistrate si vom incerca prin toate mijloacele legale sa recuperam banii imprumutati”, mai adauga el.

BCR, cea mai mare bancă locală după valoarea activelor, a acordat, în septembrie 2010, o facilitate de credit de 13,2 milioane de euro societăţii „Mercadia Holland”, prin care Dinu Patriciu deţine magazinele „Mic.ro Retail” şi „Minimax Discount”.

UniCredit Ţiriac Bank a acordat, în decembrie 2010, un credit de nouă milioane de euro şi unul de 10 milioane de euro pentru „Mic.ro Retail” şi „Minimax Discount”.

BRD a împrumutat, în mai 2011, cu cinci milioane de euro „Mic.ro Retail”, iar în luna august a anului trecut, „Mic.ro Retail” şi „Minimax Discount” au garantat cu bunurile aflate pe stoc creanţe de 10 milioane de euro la Raiffeisen Bank, plus dobânzi. In total, creditele au insumat 45 de milioane de euro. In tot acest scandal, cea mai discreta voce este a lui Dinu Patriciu. In urma cu cateva zile, cand reporterul HotNews.ro a stat de vorba cu el, Patriciu a spus doar ca e in negocieri si ca isi va relansa afacerile din retail.

  • Ce i se reproseaza magnatului:

O proasta comunicare cu angajatii directi. („I-am trimis memorii, sesizari, dar degeaba”, spun o parte dintre angajati)

O proasta strategie si pozitionare. Nu poti performa la preturi mari in proximitatea unor retaileri cu putere de negociere mai mare decat a ta

O proasta selectie a managementului companiilor („Noua ni se spunea ca vor fi rezolvate problemele, dar am aflat apoi ca managerii nostri nici nu aveau „intrare” la Patriciu ci discutau prin intermediari)

O provocare inutila a marilor retaileri („Nu poti sa spui ca iti doresti sa dam coltul si sa te astepti apoi sa iti sprijinim businessul”, spun reprezentantii unor furnizori)

  • Foarte pe scurt

Dupa doar noua luni de la lansare, Mic.ro ajunsese sa numere 228 de magazine, intr-un ritm de expansiune mai rapid chiar si decat al discounterilor. Targetul anuntat de companie pentru primii 2-3 ani operationali parea inca de pe atunci aproape imposibil de atins: 3.000 de unitati (1.000 fixe si 2.000 de magazine pe roti), amplasate la o distanta de cel putin 800 de metri unele de altele, cu focus pe urbanul mic si pe mediul rural. Investitia totala estimata de reprezentantii companiei se ridica la 200 de milioane de euro, dintre care 30 de milioane de euro au fost deja cheltuite.

Blocajul in care a ajuns lantul de magazine Mic.ro, detinut de omul de afaceri Dinu Patriciu, era previzibil, deoarece compania nu si-a respectat niciodata angajamentele si avea intarzieri de plata de peste 240 de zile, a declarat miercuri Anca Dan, credit risc manager in cadrul Coface Romania. Ea a adaugat ca astfel de intarzieri sunt foarte mari pentru sectorul alimentar.

Reprezentantii Coface au mai aratat ca, din datele pe care le au, dezvoltarea lantului de magazine s-a facut pe banii furnizorilor, iar cei ai investitorilor nu exista. „Dezvoltarea s-a facut pe banii furnizorilor. Banii investitorilor practic nu exista. Tot ceea ce s-a facut, s-a facut pe banii furnizorilor”, au spus Cristian Ionescu, seful Coface Romania.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro