Dupa doi ani de taraganari, autoritatile au reusit sa transmita Comisiei Europene notificarea oficiala privind schema de sprijin in sectorul energiei regenerabile
Dupa o intarziere de peste doi ani, autoritatile romane au reusit sa transmita Comisiei Europene notificarea oficiala a schemei de sprijin prevazuta in Legea 220/2008 referitoare la stimularea investitiilor in sectorul energiei regenerabile, informeaza Consiliul Concurentei. Acest demers reprezinta ultima etapa inainte de punerea efectiva in practica a schemei. „Pana in prezent, schema de sprijin pentru producatorii de energie electrica din surse regenerabile, instituita prin Legea nr. 220/2008, nu s-a aplicat intrucat masurile de sprijin prevazute sunt de natura ajutorului de stat sau susceptibile de a constitui ajutor de stat, pentru aplicarea acestora fiind necesara autorizarea prealabila a Comisiei Europene”, precizeaza Consiliul Concurentei.
Schema a fost notificata informal Comisiei Europene in iulie 2010 si a facut obiectul mai multor etape de consultari tehnice si schimburi de informatii cu forul comunitar. Ca urmare a consultarilor dintre autoritatile romane si Comisia Europeana, Autoritatea Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) in colaborare cu Ministerul Economiei si Consiliul Concurentei a elaborat un proiect de Ordonanta de urgenta care modifica si completeaza Legea 220/2008, astfel incat sa fie indeplinite cerintele Comisiei privind compatibilitatea masurilor de sprijin cu legislatia in domeniu. Astfel, in ciuda faptului ca Legea nu se aplica nici dupa aproape trei ani de la aparitie, se modifica pentru a doua oara. Legislatia a mai fost modifica si anul trecut prin Legea 139.
- Principalele amendamente vizeaza evitarea supracompensarii pe ansamblu a producatorilor si cumulul ajutoarelor de stat din mai multe surse. De asemenea, fata de prevederile Legii nr. 220/2008, prin proiectul de ordonanta, numarul de certificate verzi va fi redus pentru anumite tehnolologii, astfel: de la 3 certificate la 2 certificate pentru energia electrica obtinuta din energie geotermala, biomasa (alta decat cea provenita din culturi energetice), biolichide, biogaz, iar pentru gazul de procesare a deseurilor si gazul de fermentare a namolurilor numarul de certificate a fost redus de la 3 la 1. A fost mentinut nemodificat numarul de certificate verzi pentru energie hidraulica, eoliana, solara si biomasa obtinuta din culturi energetice.
Autoritatile romane considera ca principalele puncte de divergenta cu legislatia comunitara in domeniul ajutorului de stat au fost clarificate atat in cadrul ultimelor consultari tehnice, cat si prin documentatia ce face parte integranta din notificare si spera sa obtina o decizie favorabila din parte Comisiei Europene, pana la inceputul lunii august.
Se estimeaza ca, dupa obtinerea deciziei Comisiei, de acest sistem vor beneficia aproximativ 500 operatori economici care vor dezvolta proiecte de producere a energiei electrice din surse regenerabile, contribuind astfel la atingerea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate de statul roman in cadrul Strategiei Uniunii Europene la nivelul anului 2020.
HotNews.ro a aratat in mai multe randuri cum taraganeaza autoritatile notificarea acestei scheme de sprijin. Autoritatile romane au spus in mai multe randuri ca notificarea nu a fost trimisa pana acum din cauza preocuparii intense a Comisiei Europene de a nu exista masuri excesive de sprijin. Dupa doi ani de discutii, corespondenta intensa dintre Bucuresti si Bruxelles s-a materializat intr-o invitatie din partea Comisiei Europene. Aceasta a fost facuta in urma cu trei luni.
Cu toate acestea, autoritatile romane sustin ca inca au mai avut de lamurit unele lucruri, mai ales cele legate de supracompensare. Inca trebuie lamurit daca investitorii care au beneficiat de fonduri europene pot primi si certificate verzi.
Aceste intarzieri provoaca neliniste in randul investitorilor din domeniul energiei regenerabile, aratand ca nu este exclus sa caute oportunitati in alte state. In plus, actorii de pe piata regenerabilelor se tem ca oficialii de la Comisie vor cere Romaniei sa reduca beneficiile catre producatori pentru a evita supracompensarea.
„Dupa doi ani, inca se discuta modificari la Legea 220/2008. Perspectivele intarzierii legii sau modificarii ei pe parcurs nu incita la investitii. Avem perspectiva atat a intarzierii, cat si a modificarii legii (…) Daca se va face vreo modificare a legii, anulez orice investitie”, a declarat Jean Valvis, co-presedinte al grupului de lucru pentru Energie al CIS. Acesta a precizat ca nu poate admite nici cea mai mica reducere a stimulentelor deoarece nu o permit planurile sale de investitii.
Ce prevede Legea in forma actuala
Anul trecut a fost aprobata Legea 139 privind modificarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Actul normativ creeaza cadrul legal de respectare a angajamentului din 2007, respectiv procentul de energie produsa din surse regenerabile din totalul energiei consumate in 2020.
Potrivit legii, producatorii de energie regenerabila vor primi un sprijin sub forma de certificate verzi (CV) in functie de tehnologia folosita. Insa, stimulentele acordate pentru investitiile in energia verde vor fi suportate de toti consumatorii de electricitate. Furnizorii sunt obligati, prin lege, sa cumpere aceste certificate verzi care mai departe se regasesc in pretul la consumatorul final. „Tranzactionarea certificatelor verzi este independenta de tranzactionarea energiei electrice, care se realizeaza prin mecanisme de piata, pe piata de energie electrica. Prin aceasta schema de sprijin consumatorii finali suporta, prin pretul majorat al energiei electrice, acoperirea costurilor suplimentare de productie ale producatorilor de energie electrica din surse regenerabile de energie„, se arata in nota de fundamentare a proiectului de OUG supus dezbaterii publice de ANRE.
Potrivit noii legi, producatorii de energie regenerabila vor beneficia de certificate verzi in felul urmator:
* Pentru energia produsa in centrale hidroelectrice cu puteri instalate de cel mult 10 MW: 3 certificate pentru fiecare MWh produs si livrat daca centralele sunt noi si 2 certificate pentru fiecare MWh daca centralele sunt retehnologizate
* Doua certificate pana in 2017 si un certificat din 2018 pentru fiecare MWh produs si livrat de producatorii de energie eoliana
* Trei certificate pentru fiecare MWh produs si livrat din energie din biomasa, biogaz si sursa geotermala
* Sase certificate pentru fiecare MWH produs si livrat din energie solara
- Potrivit legii, furnizorii erau obligati sa achizitioneze in 2010 certificate verzi echivalent cu 8,3% din energia comercializata in acest an, urmand ca ponderea sa creasca la 20% in 2020. Insa, legea nu a putut fi aplicata in lipsa legislatiei secundare. Un certificat verde se va putea tranzactiona la o valoare cuprinsa intre 27 si 55 de euro.
* Nivelul tintelor nationale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie in consumul final brut de energie electrica in perspectiva anilor 2010, 2015 si 2020 este de 33%, 35% si, respectiv, 38%.
* Cotele anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru perioada 2010-2020 sunt urmatoarele: 2010-8,3%; 2011-10%; 2012-12%; 2013-14%; 2014-15%; 2015-16%; 2016-17%; 2017- 18%; 2018-19%; 2019-19,5%; 2020-20%.