Sari direct la conținut

EXCLUSIV Adrian Dita, numit de Guvernarea PSD-ALDE, la sefia arbitrului telecom, si-a dat demisia

HotNews.ro
Adrian Dita si-a dat demisia, Foto: Hotnews
Adrian Dita si-a dat demisia, Foto: Hotnews

Adrian Dita, numit de Guvernarea PSD-ALDE, la sefia arbitrului telecom (ANCOM), a anuntat vineri, 20 octombrie, ca a decis sa renunte la mandatul de presedinte al autoritatii, potrivit unui email intern adresat angajatilor si obtinut de HotNews.ro. Demisia sa a fost ceruta marti de toti parlamentarii, inclusiv cei ai PSD-ALDE, pe motiv ca ar fi pus in pericol functionarea autoritatii prin reorganizarea fulger facuta de acesta, concedierea mai multor experti cu zeci de ani de experienta in telecomunicatii si detasarea in ANCOM a unor angajati de la Posta sau SNR, companii reglementate chiar de catre ANCOM.

Adrian Dita, presedintele arbitrului telecom (ANCOM), autoritate care reglementeaza piata de 4 miliarde de euro a telecomunicatiilor, a fost audiat din nou marti dupa-amiza in Comisiile de specialitate din Parlament pe motiv ca ar fi pus in pericol functionarea autoritatii la cateva saptamani de la numirea in functie de catre Guvernul Grindeanu. „Domnule (n.a Adrian Dita), dar nu va suparati! ANCOM-ul este sub control parlamentar, nu Parlamentul sub controlul ANCOM-ului! Va rog sa respectati aceste Comisii!”, i-a spus raspicat Varujan Pambuccian, deputat al minoritatilor si membru in Comisia IT din Camera Deputatilor, suparat ca acesta evita sa raspunda la intrebari.

VIDEO Cum i-a suparat Adrian Dita, seful ANCOM, pe parlamentarii veniti sa-l audieze in legatura cu reorganizarea autoritatii:

Toti parlamentarii prezenti s-au aratat nemultumiti de masurile luate de Adrian Dita la sefia ANCOM (a se vedea clipul inserat in articol), dar au ajuns la concluzia ca nu pot sa-l demita prin respingerea raportului de activitate prezentat de acesta. Motivul? Nu exista baza legala.

  • „Asa cum este legea este imposibila revocarea. Nu vorbim de salarii compensatorii, vorbim de o imposibilitate a revocarii, lucru pe care si l-a dorit enorm dna Reding (n.a Viviane Reding, fost Comisar European) si a insistat si ni l-a bagat pe gat atunci cand era Comisar European. Problema este ca prima data trebuie obligatoriu adaugat la punctul 5 la art 11 posibilitatea simetrica, normala de revocare din partea celui care numeste. Pana atunci orice raport am face noi si l-am duce in Plen este neconform cu legea si ne-ar face rau. Sfatul meu este sa tinem lucrurile in loc in randul Comisiei pana vom avea modificarea certa, definitiva si publicata in Monitorul Oficial, in lege privind procedura de revocare. Dupa aceea lucrurile se vor petrece in timp foarte scurt”, a declarat marti Varujan Pambuccian, deputat al minoritatilor si membru in Comisia IT din Camera Deputatilor.

Propunerea lui Varujan Pambuccian a fost sustinuta si de Daniel Zamfir (PNL), presedinte al Comisiei Economice din Senat, care a precizat ca lucrurile se pot rezolva intr-adevar prin amendamente la proiectul de lege al Ordonantei 33/2017 (cea prin care presedintele Iohannis a fost inlaturat din procedura de numire a conducerii ANCOM), proiect care a fost adoptat tacit de Camera Deputatilor, iar acum se afla in Senat, care este si Camera decizionala.

Traseul legislativ al proiectului de lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta 33/2017 poate fi urmarit aici.

  • Noua numire asefului ANCOM va fi stabilita de Guvernul Tudose si votata sau nu de Parlamentul condus de Dragnea si Tariceanu

Potrivit Ordonantei de Urgenta 33/2017 (prin care presedintele Iohannis a fost eliminat din procedura conducerii ANCOM), „conducerea ANCOM este asigurata de un presedinte si 2 vicepresedinti, numiti pe baza propunerii Guvernului de catre cele doua camere ale Parlamentului, reunite in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor prezenti.

  • Miza controlului politic asupra arbitrului telecom: Buget si salarii foarte mari, un sistem de monitorizare a comunicatiilor peste cel al SRI, si influenta directa asupra marilor corporatii

Potrivit legii, presedintele si cei doi vicepresedinti ai ANCOM nu trebuie sa fie membri ai vreunui partid politic pe perioada exercitării mandatului.

  • „Nici unul dintre cei trei membri ai conducerii ANCOM nu sunt membri de partid, dar ei nu ar fi ajuns aici daca nu ar fi avut sustinere politica”, sustin surse din piata telecom care au dorit sa-si pastreze anonimatul.

Care este miza bataliei pentru controlul ANCOM?

ANCOM are in primul rand un buget foarte mare. (n.a Aproximativ 100 de milioane de euro). Sunt bani multi la salarizare, sunt salarii foarte mari, foarte multi bani pentru achizitiile de servicii si consultanta etc.

ANCOM are de asemenea un sistem de monitorizare de spectru si emisii radio, sa nu fie perturbatii, ca de aceea platesc operatorii zeci de milioane de euro pe an. Este un sistem de statii de receptie care urmaresc emisiile radio, sa fie in parametri, sa nu fie perturbatii inclusiv cu tarile din jur.

Si SRI are un sistem similar, iar daca intr-o anumita zona SRI nu are receptoare, Serviciul poate face o adresa prin care sa solicite capacitate de la ANCOM pentru a verifica sa zicem daca sunt emisii clandestine sau transmisii de date care nu sunt legale etc. Sistemul ANCOM este peste cel al SRI pentru ca s-au si investit mai multi bani in decursul anilor. Interceptari si inregistrari nu se pot face, in mod legal, prin sistemul gestionat de ANCOM.

In plus, ANCOM are si o anumita influenta asupra corporatiilor. Ministerul Comunicatiilor nu poate face nimic cu Orange, Vodafone, cu Telekom etc pentru ca sunt concurenti pe piata. Ministerul are SNR, are 46% din Telekom. ANCOM in schimb, care reglementeaza aceasta piata, are influenta directa si putere asupra marilor corporatii. Cand esti arbitru pe o piata ai influenta.au preciat pentru HotNews.ro surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul.

  • Ce i-au scris liberalii presedintelui Comisiei Europene, dupa eliminarea lui Iohannis din procedura numirii conducerii arbitrului telecom

Guvernul Grindeanu a adoptat in data de 27 aprilie o Ordonanta de Urgenta prin care a eliminat rolul presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis, in procedura numirii conducerii ANCOM, autoritate care reglementeaza o piata a telecomunicatiilor de patru miliarde de euro. Felul in care era numita anterior conducerea autoritatii si controlul parlamentar al activitatii acesteia fusese agreat chiar de Comisia Europeana inainte de inchiderea unei proceduri de infringement declansate in 2009 impotriva Romaniei tocmai pentru ingerintele dese ale politicului in activitatea acesteia. Iohannis a amendat public modul netransparent in care guvernul a schimbat legislatia.

De asemenea, presedintele interimar al PNL, Raluca Turcan, a anuntat, in data de 4 mai, ca partidul pe care il conduce se va adresa Comisiei Europene in legatura cu OUG privind procedura de numire a conducerii ANCOM.

Dupa cateva zile, conducerea PNL a transmis o scrisoare catre Jean-Claude Juncker, presedintele Comisiei Europene, in care atentionau ca: ‘prin aceasta masura, Guvernul se afla in situatia unei incalcari repetate a legii. Modul cum a fost adoptata OUG 13/2017, efectele imediate pe care le-a avut in randul populatiei Romaniei si criticile interne si internationale par sa nu fi lasat nicio urma in constiinta actualului Guvern.”

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro