Sari direct la conținut

Fantoma nationalismului la Opera. Zorii unei noi ere

HotNews.ro
Cristian Pantazi, Foto: Hotnews
Cristian Pantazi, Foto: Hotnews

„Afara cu strainii din tara!”. Nu, nu muncitorii de la IMGB din 90 au strigat asta, ci angajatii Operei Romane, plus o artista emerita care a debutat in 1954. Si asta se intimpla acum, in 2016. Uriasul paradox e ca, dupa ce Romania a ales ca presedinte un minoritar, tot Romania ii goneste la propriu pe doi balerini de talie mondiala pe motiv ca nu vorbesc romaneste si castiga mai mult decat balerinii romani. Scandalul de la Opera Romana nu e un eveniment intamplator, anecdotic. E o secventa dintr-un film mai lung, care ruleaza deja: renasterea nationalismului si refuzul modernitatii.

UPDATE: La scurt timp dupa aparitia acestui articol, ministrul Culturii si premierul Ciolos au avut reactii publice pe tema scandalului de la Opera pe paginile lor de Facebook.

Mai intii, o scurta recapitulare a evenimentelor de la Opera Romana.

  • Acum doua saptamini, ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, l-a numit pe dirijorul Tiberiu Soare director al Operei Romane. Dupa o zi si o vizita printre balerini, carora o persoana din anturajul sau le-a cerut sa vorbeasca in limba romana (acolo fiind o echipa multinationala), Soare l-a scos pe dansatorul danez Johan Kobborg din functia de director artistic. Kobborg este unul dintre cei mai buni in domeniul sau.
  • La presiunea unei parti a presei si a unora dintre dansatori, Alexandrescu l-a „retrogradat” pe Soare director adjunct si l-a pus pe Vlad Conta director.
  • Conta a incercat o reconciliere cu Kobborg, care amenintase cu plecarea. Kobborg sustine ca Vlad Conta i-a cerut Alinei Cojocaru (una dintre cele mai mari dansatoare din lume, prietena lui Kobborg de mult timp) sa minta in legatura cu un spectacol.
  • Kobborg si-a anuntat demisia luni, 11 aprilie.
  • Marti, 12 aprilie, la un miting de sustinere a lui Kobborg, Alina Cojocaru a fost agresata verbal de mai multi angajati ai Operei, care striga „Afara cu strainii din tara”!. O fosta balerina a Operei, Ileana Iliescu, a acuzat pe Facebook ca strainii au ajuns sa faca legea in Opera Romana.
  • Ministrul Vlad Alexandrescu nu a luat nici o masura administrativa. A declarat pentru RFI ca „eu sunt ministrul culturii. Nu pot să urmăresc fiecare meandră. Artiștii au foarte multe și este normal”.

Ca sa intelegem corect scandalul de la Opera Romana, va propun o comparatie. Seful unul club romanesc de fotbal unde joaca Messi il numeste antrenor pe Piturca. Piturca ii ia banderola de capitan lui Messi pentru ca nu vorbeste romaneste, plus ca vrea sa se puna bine cu fotbalistii autohtoni nemultumiti de banii incasati de Messi. Seful clubului il demite pe Piturca, dar il lasa antrenor secund. Noul antrenor, Puiu Iordanescu, il pune pe Messi sa minta, iar Messi pleaca. Nu inainte ca maseurii, magazinerii si citeva rezerve sa strige la Messi „Afara cu strainii din tara!”. Seful echipei de fotbal zice ca astea sint „meandre” de fotbalisti si anunta ca viata merge mai departe. Messi pleaca, Piturca si Puiu Iordanescu ramin, toata presa straina scrie despre o „mineriada” in fotbalul romanesc.

Revenim la evenimente. Impactul lui Johan Kobborg la Opera Bucuresti a fost urias, alaturi de Alina Cojocaru, care avea statutul de invitat permanent. Lumea artistica vorbeste despre o adevarata revolutie, cu un repertoriu care a umplut salile si a atras incasari semnificativ mai mari. Kobborg a adus si dansatori straini. Evident ca au aparut discrepante salariale si nemultumiri in rindul unor artisti si angajati romani.

Aceste nemultumiri au devenit evidente la mitingul de marti seara, cind Alina Cojocaru si dansatorii straini au fost huiduiti de angajati ai Operei. Alina Cojocaru, filmata plingind de toate televiziunile, e o imagine greu de uitat. Aceiasi angajati ai Operei au iesit miercuri la mitingul de sustinere a lui Tiberiu Soare.

Finalul scandalului: Kobborg si-a facut publica demisia, in care vorbeste despre „intimidari si amenintari” ale noii conduceri la adresa dansatorilor, despre temerile privind credibilitatea Operei si a culturii romanesti. Alina Cojocaru a anuntat si ea ca pleaca de la Opera Bucuresti, cu un mesaj pe Twitter adresat premierului Ciolos, cu care se intalnise in privat.

In mesajul pentru premier, Alina Cojocaru a scris ca „am realizat ca tara noastra nu este pregatita pentru ce Johan si eu le-am oferit acesti 2 ani… Pentru mine a avea frica si intimidare nu inseamna a avea o directie inainte, ci are ca unica destinatie – intunericul”. Vreo rezolvare in urma intilnirii cu premierul Ciolos? Nu, dar Alina Cojocaru spune ca pleaca din tara cu amintirea zambetului lui Ciolos si cu promisiunea de a se vedea la un pahar de suc.

Vreo ancheta, vreo sanctiune la Opera, la Ministerul Culturii sau la Guvern pentru angajatii care au strigat „Afara cu strainii din tara”? NU.

Vreo reactie publica a premierului, poate chiar a presedintelui (scuzati indrazneala)? NU.

Vreo asumare a dezastrului de imagine de catre ministrul Culturii, artizanul acestui haos? NU, dimpotriva: Alexandrescu spune linistit intr-un interviu pentru RFI ca „din punct de vedere instituțional s-a făcut tot ceea ce este omenește posibil și instituțional posibil”.

Vreun lider de opinie in lumea culturala care sa iasa in public si sa denunte obscurantismul periculos de la Opera si de la Ministerul Culturii? NU.

Singura reactie notabila a venit de la Ambasadorul Marii Britanii, probabil unul dintre multii spectatori atrasi in ultimii ani de spectacolele gestionate de Johan Kobborg.

In rest, tacere.

Atentie, acest scandal e cel putin la fel de periculos ca scandalul Poneiul Roz declansat de Antena 3 la adresa lui Patapievici. Atunci am vazut macar o reactie solidara din partea intelectualilor. La Opera, toata lumea buna tace.

Scandalul de la Opera e inca un semn al resurgentei nationalismului de grota (am scris despre el cu ocazia desemnarii lui Marian Munteanu drept candidat al PNL la Primaria Bucuresti). Dan Tapalaga scrie si el despre o lunga secventa de evenimente cu o conotatie nationalista extrem de puternica. Romania e pe un drum gresit si ma tem ca exista oameni sau grupari in sinul Puterii (executiva, legislativa) care urmaresc un scenariu precis.

Daca tacem in fata acestor evenimente, vom avea si noi partea noastra de vina. Toata marile schimbari in rau au fost acompaniate de tacerea vinovata a celor care credeau ca lor nu li se poate intimpla nimic.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro