Sari direct la conținut

Farmecul (din ce in ce mai) discret al accesului la informatii

Blog de dat cu capul

Stiu ca am mai folosit titlul asta – dar accentul cade, in postul de fata pe paranteza cu pricina. Pentru ca Guvernul ne pregateste disparitia (prin absorbtie) a doua legi fundamentale pentru exercitarea controlului public asupra administatiei la fel de publice (macar in nume): cea a accesului la informatii (544/2001) si cea a transparentei decizionale (52/2003).

Astfel, a fost pregatit – si lansat spre dezbatere publica – un proiect de Cod Adminsitrativ care va ingloba prevederile celor doua legi.

Eu, una, cred ca dreptul la informatii este atit de “puternic” incit merita o lege separata, macar ca aducere aminte a faptului ca e un drept funademntal al omului, recunoascut ca atare de toate documentele internationale (Carta Drepturilor Omului, Conventia Europeana a Drepturilor Omului, etc).

Accesul la informatii nu este numai o procedura administrativa – desi da, asa se manifesta, la nivel de mecanism.

In plus, proiectul de Cod aduce modificari discrete legii (asa cum este ea acum). AstfeL

Art.85(2) prevede ca:

(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.

Este interzisa conditionarea comunicarii informatiilor publice de precizarea scopului in care aceste informatii sunt solicitate, cu exceptia cazului in care aceasta precizare este absolut necesara pentru identificarea informatiei solicitate.

Acesta este un pas inapoi, caci legea actuala nu permite autoritatilor sa ceara cetateanului justificare pentru solicitarea de informatii.

Acelasi articol, paragraful (6) graieste:

(6) In cazul in care informatia solicitata este deja comunicata din oficiu in una dintre formele precizate la art. 86, solicitantul este informat despre acest lucru de indata, dar nu mai tarziu de 5 zile, cu indicarea sursei unde informatia solicitata poate fi gasita.

Asta in conditiil in care exista sentinte judecatoresti care sanctioneaza autoritatile publice pentru astfel de practici. Daca ai informatia cu pricina, mi-o dai – nu ma trimiti la un site, sau la Monitorul Oficial, unde ai postat-o tu acum 3 ani…

Acestea sunt doar doua “bube”. Mai sunt si altele.

Mai adaugam la asta si faptul ca proiectul a fost supus dezbaterii publice doar 10 zile (nu 30, cum prevede legea). Si, dupa cum ne spun colegii de la APADOR – CH, Guvernul nu a rostit o vorba despre acest proiect in intilnirea “cu ONG-urile” derulata la finele saptaminii trecute fix pe tema celor doua legi.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro