Fiori tot mai reci și în sectorul tehnologic: prima companie care a „reușit” să piardă 1.000 de miliarde de dolari din valoare în doar câteva luni
Amazon, una din primele companii care a trecut pragul de la intrarea în prestigiosul club al celor care valorează mai mult de un trilion de dolari, tocmai l-a trecut înapoi. „Magazinul de orice” creat de Jeff Bezos a devenit prima companie listată la bursă care a pierdut 1.000 de miliarde din valoarea de piață.
Evaluată la 1.882 de miliarde de dolari pe 21 iunie, Amazon a raportat zilele trecute o valoare de piață de „numai” 878 de miliarde. Ca urmare a condițiilor economice tot mai proaste, Microsoft nu este nici ea departe, cu o scădere de aproape 900 de miliarde, deși anul trecut o depășise pentru scurt timp pe Apple și fusese cea mai valoroasă companie din lume.
Nu suferă doar Amazon și Microsoft: cele mai valoroase cinci companii americane din sectorul tehnologic au pierdut împreună patru trilioane de dolari din valoare în acest an. Pentru comparație, înseamnă mai mult decât suma PIB-urilor Turciei, Argentinei și Elveției.
Amazon și-a dezamăgit investitorii cu rezultatele primelor trei trimestre, care n-au corespuns așteptărilor. Și mai rău, compania a anunțat că după ultimul trimestru va înregistra o creștere anuală de numai 2-8%. Pentru o firmă obișnuită e bine, dar nu și pentru Amazon care parcă a fost propulsată până acum de un neobosit motor de creștere.
Ca multe alte companii, Amazon a fost afectată de inflație și de scăderea comerțului online pe măsură ce consumatorii, mai puțin speriați de Covid-19, au reluat vizitele în magazinele fizice.
Generalizând, pierderile-record din evaluări spun la fel de multe despre specificul economiei din prezent ca și despre o companie sau alta. Acum patru ani, Apple a devenit prima companie din lume care a trecut pragul valorii de un trilion de dolari.
De atunci, Apple a reușit să-și tripleze peformanța și alte companii, ca Amazon, Microsoft, Meta și Saudi Aramco au depășit acea valoare ce părea incomensurabilă.
Dar în 2022, în loc să se scrie despre alte companii care au atins valoarea de un trilion, noutățile mai semnificative sunt despre cele care pierd aceeași valoare și își mențin totuși niveluri ieșite din comun de bogăție.