FOTO Cum pui un sat de care nu a auzit nimeni pe harta turistică. Studiu de caz – Porumbacu de Sus
În urmă cu 20 de ani, satul Porumbacu de Sus, din Sibiu, nu exista pe harta turistică a României. Zona este superbă, însă nu avea monumente istorice cunoscute la nivel național sau ceva care să atragă, o poveste. Acum, satul este vizitat de mii de turiști, tot timpul anului, turiști din România, dar și din alte țări.
Satul a fost pus pe harta turistică de două investiții private, care au adus poveștile în lumea reală – Castelul de lut – Valea Zânelor și Povestea calendarului. În jurul lor s-au dezvoltat o întreagă infrastructură turistică, pensiuni, restuarante. Tot printr-o inițiativă privată, acum se încearcă promovarea zonei ca destinație eco-turistică, iar localnicii să învețe cum pot trăi bine ocrotind natura.
Satul Porumbacu de Jos este situat la 34 km de Sibiu, 108 km de Brașov și la 281 de km de București. La ultimul recensământ satul avea 832 de locuitori.
Peisajul natural este superb, fiind la poalele Negoiului, însă în România sunt sute astfel de locuri, la poalele munților. Turiștii care veneau aici erau iubitori de munte, din Porumbacu pornind traseul către Vârful Negoiu.
Satul a început să fie o atracție turistică începând din 2016, când a fost construit Castelul de lut Valea Zânelor.
Povestea Castelului de Lut a început în 2014, când doi corporatişti din Bucureşti, soţ şi soţie, au decis să se mute undeva la ţară, într-un loc liniştit și să construiască un hotel de poveste, desprins parcă din poveștile cu zâne.
Sursa foto: Dreamstime.com
Vestea despre castel a început să circule și a atras tot mai mulți turiști, întâi din România, apoi din toată lumea.
- „Castelul a început să fie vizitat din 2016. Noi nu am avut în plan să facem această parte de vizitare, ne-am dorit tot timpul să facem un Boutique Hotel, însă s-a dus vestea despre ce facem, oamenii au devenit curioși și tot veneau să facă poze și să vadă despre ce este vorba.
- Așa am hotărât să facem un circuit de vizitare, să oferim ceva turiștilor care veneau la noi. Am pus taxă de vizitare fiindcă și costurile noastre au crescut venind atâția oameni. Numai să strângi gunoiul lăsat, costă foarte mult, să oferi o toaletă și cele necesare. Am amenajat curtea, magazin de suveniruri, terasă și restaurant. Ne-am adaptat la cerințele oamenilor.
- În curând sperăm să ne împlinim visul, castelul să devină hotel. Mai avem puțin de lucru la interioare și sperăm ca până la finalul anului, cel târziu anul viitor să deschidem. Când vom deschide partea de cazare, vom închide partea de vizitare”, a declarat pentru HotNews.ro Răzvan Vasile, unul dintre proprietari.
Sursa foto: Dreamstime.com
Castelelul este vizitat de mii de turiști în fiecare lună, mai ales vara, iar datorită această investiții și poveștii frumoase, satul Porumbacu a fost pus pe harta turistică.
„Vin foarte mulți turiști, în special vara, după care mai scade, dar noi suntem deschiși tot timpul anului și dacă vin 2 turiști. Numărul exact este confidențial. Înainte de Castelul de lut erau câțiva turiști care veneau la Porumbacu, erau în general turiști care urcau pe creastă, de la Porumbacu se urcă la cabană, la Negoiu. De câțiva ani, cabana a fost cumpărată de cineva tot din București care a investit foarte mult acolo și se vede, este tot o afacere de familie. Noi, cu Castelul de lut, putem să spunem că am pus Porumbacu pe harta României. Am avut turiști din toate colțurile lumii, inclusiv din Alaska”, a explicat Răzvan Vasile.
Taxa de vizitare este 20 lei/persoană, iar copiii sub 3 ani – gratis.
În pandemie, o altă investiție importantă a fost făcută în Porumbacu. Este vorba despre un parc tematic – Povestea Calendarului – care atrage turiștii ca un magnet.
- „Anul acesta, în luna iulie, am aniversat 2 ani de la deschidere. Parcul a luat naștere în pandemie, a fost construit de un cuplu de tineri din Sibiu, care în timpul pandemiei aveau deja aici o mică cabană și veneau cu copiii lor. Văzând frumusețea locului și liniștea de aici, au dorit să se bucure și alte persoane de ele.
- Așa a pornit ideea acestui parc. Sunt 12 căsuțe. Fiecare reprezintă o lună a anului și este decorată după specificul sărbătorilor din respectiva lună. Ne bucurăm de fiecare persoană care ne trece pragul. Vara avem mai mulți turiști, în sezonul rece mai puțini. Avem câteva zeci de mii de oameni pe an care ne calcă pragul.
- Castelul de lut a fost primul, noi am venit după, începuse deja să se formeze o infrastructură, însă noi considerăm că o dată cu Povestea Calendarului, turismul în zonă a crescut mult, am devenit punctul principal de atracție”, a declarat pentru HotNews.ro Ileana Căluțiu, PR Povestea Calendarului.
Sursa foto: HotNews.ro / Catiușa Ivanov
Taxa de vizitare este 25 lei/persoană, copiii sub 3 ani – gratis, iar cei între 3 și 10 ani – 15 lei.
Înainte de cele două investiții care au generat turism de masă, în Porumbacu a mai existat un filon turistic care a crescut încet, dar sigur: sportul.
În Porumbacu se organizează de ani buni concursuri de ciclism pentru adulți și copii, sunt trasee special amenajate pentru asta pe munte, poți face canyoning, ski de tură, sunt terenuri de fotbal, tenis. O parte din infrastructura turistică s-a dezvoltat și datorită sportului, iar cum sportul și stilul de viață sănătos merg mână în mână, o parte dintre investiții au virat în zona ecoturism.
- „Am ajuns la Porumbacu datorită pasiunii pentru biciclete, în urmă cu aproape 10 ani. Nu era nimic, doar natura, Castelul de lut nu exista. Niște prieteni au cumpărat terenul, au făcut un centru sportiv cu închiriat biciclete, ski de tură, terenuri de tenis și de fotbal. Și am zis că dacă vin pasionații de sport, au nevoie de cazare și așa am hotărât să facem pensiunea.
- Am luat fonduri europene, am făcut o agro-pensiune, cultivăm o parte dintre legumele pe care le folosim aici. Servim produsele cultivate la pensiune. Cu fonduri am investit 170.000 de euro, dar am investit în total aproape 500.000 de euro. Turismul este în creștere, de când au apărut Castelul de Lut și Povestea Calendarului numărul de turiști a tot crescut.
- Bine, profilul turiștilor noștri e un pic diferit, oameni care caută liniște, vor să se bucure de natură”, a explicat pentru HotNews.ro proprietarul unei pensiuni din Porumbacu.
Sursa foto: HotNews.ro / Catiușa Ivanov
Pentru că Porumbacu, prin investițiile private a făcut deja pași în zona de ecoturism, în luna iulie (7-9 iulie) Fundația Conservation Carpathia a organizat acolo Făgăraș Fest, un festival de 3 zile care este organizat în fiecare an în altă parte pentru promovarea destinațiilor de acest fel și de a le arăta localnicilor că se pot face bani și ocrotind natura.
În cadrul festivalului s-au organizat tururi ghidate, în care participanții au putut descoperi animalele și plantele care trăiesc în zonă, au putut mânca bucate specifice locului și să audă poveștile din Porumbacu.
Scopul festivalului a fost de a promova zona ca destinație ecoturistică, să le arate celor care încă nu au fost în Porumbacu ce este acolo, dar și să arate comunității locale cum natura îi poate ajuta să dezvolte investițiile pe care le-au făcut, și cum comunitatea o poate duce mai bine protejând natura.
Ce înseamnă un astfel de festival pentru comunitatea locală?
- „În cele 3 zile de festival au venit 6.000 oameni… Înseamnă servicii de cazare vândute oamenilor din festival, înseamnă prezența la festival a producătorilor locali, dacă produci ceva la tine acasă, autorizat, poți să vii gratuit la festival, să-ți vinzi produsele. Dacă oamenilor le plac produsele respective, le vor căuta, mica afacere va crește.
- Filosofia este ca banii să se întoarcă în comunitate, înseamnă să identifici niște oportunități, niște zone unde poți să faci tururi în natură, să le poți include în programele tale. În plus, prmovează partea aia de natură unde se desfășoară.
- După ce festivalul se termină, aceste cunoștințe și felul de a face lucruri pot fi preluate de comunitate. Noi ne-am dori foarte mult să existe 3-4 ghizi din Porumbacu, care să facă asta mai departe”, a explicat Victoria Donos, director de comunicare al Fundației Conservation Carpatia.
Sursa foto: HotNews.ro / Catiușa Ivanov
Dincolo de serviciile de cazare foarte bune și mâncarea bună, mai nou turiștii caută experiențe, nu doar să facă un grătar în curtea pensiunii, ci să descopere locuri și lucruri noi, să petreacă timp de calitate. Iar cu puțin ajutor, acest lucru se poate întâmpla relativ simplu, iar asta poate crește numărul de nopți de cazare și bunăstare pentru comunitatea locală.
- „La un moment dat cazarea bună, curățenia, infrastructura bună, mâncarea bună, nu este de ajuns. Sigur, acestea sunt la baza piramidei, dar dacă vizezi familii care au copii sau persoane active – care nu doresc doar să vină să facă un grătar- e important să gândești activități în care pot fi antrenate, organizarea de tururi ghidate.
- Asta înseamnă că există ghizi autorizați, pensiuni cu care să facă parteneriat și împreună pot gândi trasee. Este vorba despre turism activ, care presupune mișcare, o ieșire în natură, să vezi un animal în habitatul lui sălbatic este ceva fantastic, o experiență, în acest fel se poate construi turism bazat pe natură, ecoturism.
- Dacă crește numărul de vizitatori, și comunitățile locale o duc mai bine, este o dezvoltare sustenabilă”, a explicat pentru HotNews.ro Istvan Szabo, șeful departamentului „Afaceri verzi”, din cadrul Fundației Conservation Carpathia.