FOTOGALERIE Primaria Capitalei a terminat bulevardul Buzesti – Berzei – Uranus, o investitie de peste 50 milioane de euro
Primaria Capitalei a finalizat lucrarile la Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus, segmentul cuprins intre Piata Victoriei si Vasile Parvan. Acum, noul bulevard are doua benzi pe sens plus linie de tramvai pe mijloc si pe o mica portiune pista pentru biciclete. Lipsesc insa parcarile de pe margine. In prezent, au fost finalizate lucrarile la prima etapa a proiectului. Lucrarile la a doua etapa, intre Vasile Parvan si Piata Cosbuc, care prevad si un pasaj pe sub Palatul Parlamentului, ar urma sa inceapa cand vor exista bani la bugetul local.
- Vezi o harta cu traseul ce poate fi folosit de soferi din momentul inaugurarii bulevardului
Harta cu traseul bulevardului Buzesti-Berzei_Uranus marcat cu rosu
Potrivit informatiilor de pe site-ul municipalitatii, valoarea proiectului este de 250 milioane lei (55 milioane de euro). Soseaua va fi deschisa circulatiei rutiere in zilele urmatoare.
Proiectul a demarat in toamna anului 2010 prin demolarea cladirilor necesare largirii bulevardului si trebuia terminata in martie 2012, dupa cum a declarat primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu.
Marti 17 decembrie, lucrarile de asfaltare a strazii si linia de tramvai erau gata, marcajele rutiere trasate, trotuarele finalizate, iar constructorii faceau ultimele retusuri la cablurile electrice pentru linia de tramvai. Bulevardul are doua benzi de sens plus linie de tramvai pe mijloc, iar pe portiunea intre bd. Stirbei si Calea Grivitei o banda pentru biciclete pe carosabil, pe partea dreapta cum mergi spre Piata Victoriei. Pe partea stanga a bulevardului, pe trotuar au fost plantati copaci. Tot pe margine se mai vad bucati din cladirile demolate pentru construirea drumului. Locul unde a fost Hala Matache, monument istoric, a ramas gol.
Deocamdata, circulatia rutiera este blocata pe noul bulevard, intre str. Mircea Vulcanescu si Calea Grivitei, iar tramvaiul nu circula. Pe restul segmentelor intre Piata Victoriei si Vasile Parvan se poate circula. Locuitorii din zona spun ca au fost anuntati de Primarie ca noua artera va fi deschisa circulatiei vineri.
Pana atunci, pe linia de tramvai si pe prima banda sunt parcate sute de masini, ceea ce arata ca in zona este nevoie de locuri de parcare, desi pe noul bulevard nu exista aceasta facilitate.
documente
Lista imobile demolate pentru construirea bulevardului
(17 Dec 2013) RTF, 5KB
Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus este unul dintre cele mai importante proiecte derulate de Primaria Capitalei. Drumul va face legatura intre Piata Victoriei si Gara Progresul, reprezentand o alternativa la Calea Victoriei si bd. Magheru pentru persoanele care doresc sa ajunga din Nordul Capitalei la iesirea din Bucuresti spre Giurgiu. Municipalitatea a impartit proiectul in trei etape:
– Piata Victoriei – Vasile Parvan;
– Vasile Parvan – Piata George Cosbuc;
– Piata George Cosbuc- Gara Progresul;
In prezent, au fost finalizate lucrarile la prima etapa a proiectului. Lucrarile la a doua etapa, intre Vasile Parvan si Piata Cosbuc, care prevad si un pasaj pe sub Palatul Parlamentului, ar urma sa inceapa cand vor exista bani la bugetul local.
Controverse si ilegalitati
Diametrala Buzesti Berzei Uranus este unul dintre cele mai controversate proiecte realizate de Primaria Capitalei. Societatea Civila a acuzat municipalitatea ca a demolat mai multe cladiri monument istoric ilegal, noaptea sau in weekend, la fel ca rechinii imobiliari, iar Oprescu a fost comparat cu Ceusescu cand a demolat cartierul Uranus. In plus, luna trecuta, Planul Urbanistic Zonal in baza caruia s-a construit acest proiect a fost anulat de instanta.
Berzei 81, cladire demolata pentru construirea bulevardului
Cea mai importanta cladire demolata pentru construirea acestui drum a fost Hala Matache. Cladirea a fost demolata in martie 2013, dupa lasarea noptii si pe cod portocaliu de ninsoare. Primarul Oprescu a promis ca o va reconstrui pe alt amplasament. Alte doua cladiri importante puse la pamant au fost Berzei 81 si 89. Si in cazul acestora, edilul a promis ca le va reconstrui insa pana acum acest lucru nu s-a intamplat.
Case demolate
Pentru construirea acestui drum a fost demolate 90 de case, printre care si cladiri monument istoric si au fost expropriate circa 1000 de persoane.
Berzei 89, cladire demolata pentru construirea bulevardului
Istoricul Actelor administrative emise pentru proiectul Diamentralei Buzesti-Berzei Uranus si calendarul demolarilor:
1) Prin Hotararea 151/27.06.2006, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a emis „delimitarea spatiului public aferent PUZ dublarea diametralei …”, plansa din PUZ care traseaza conturul viitoarei sosele. Primarul general la vremea respectiva, Adriean Videanu declara ca lucrarile nu vor incepe pana cand nu se va realiza un Plan Urbanistic Zonal, care sa arate exact pe unde va trece drumul, cum va arata, ce se va construi pe margine.
2) Prin Hotararea 262/02.11.2006, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a declarat utilitate publica pentru lucrarea de interes local „dublarea diametralei …”.
3) In urma declararii utilitatii publice, au fost notificati proprietarii; unora le-au fost cumparate proprietatile in 2006-2008 prin negociere directa.
4) Pe 15.05.2008 se emite certificatul de urbanism 260R/2397/15.05.2008 pentru aceasta lucrare.
Hala Matache, cladire demolata pentru construirea bulevardului
5) Pe 31.10.2008 se publica in Monitorul Oficial Legea 184/2008 care completeaza Legea 198/2004. Conform art. 2 din aceasta, drumurile locale capata statut de utilitate publica. Conform art. II din aceasta, pentru toate expropierile in curs trebuie HG pentru declansarea procedurii de expropiere pentru imobilele ramase de expropiat.
6) Prin Hotararea 51/24.02.2009, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a solicitat Guvernului sa emita un HG prin care sa aprobe expropierea imobilelor ramase de expropiat.
7) Primarul General emite autorizatia de construire 363/27.08.2009 pentru realizarea lucrarii de interes local Buzesti-Berzei-Uranus.
8) Guvernul a emis HG 590/23.06.2010 privind declansarea procedurilor de expropriere pentru cauza de utilitate publica a imobilelor proprietate privata situate pe amplasamentul lucrarii de interes public local.
9) In urma HG 590/2010, in lunile iulie – octombrie 2010 toti proprietarii ramasi au fost notificati si li s-au pus banii in cont. Unii au contestat in instanta.
11) Pe 29.09.2010 Comisia Nationala a Monumentelor Istorice avizeaza favorabil declasarea a 3 monumente istorice dintre cele 14 care se afla pe conturul viitoarei sosele: Casa Eminescu, Hotel Marna, Casa Radulescu (Cinema Grivita).
Piata Haralambie Botescu 18, cladire demolata pentru construirea bulevardului
12) Pe 06.12.2010 se publica in Monitorul Oficial ordinele de declasare pentru cele 3 monumente.
13) Pe 08.12.2010 se emit autorizatii de desfiintare in regim de urgenta pentru cele 3 monumente.
14) Pe 10.12.2010 se emit autorizatii de desfiintare in regim de urgenta pentru alte 6 cladiri de pe str. Berzei (Berzei 26, 28, 30, 32, 34 si Plevnei 42).
15) In noaptea 10.12.2010 – 11.12.2010 se demoleaza Berzei 34- Stirbei Voda 89 (casa Dobre Nicolau), mai putin anexa. Pe 11.12.2010 si 12.12.2010 se demoleaza Casa Eminescu si 20% din Hotel Marna.
16) Pe 21 decembrie Tribunalul Bucuresti suspenda autorizatiile de desfiintare pentru Hotel Marna si Casa Radulescu, deoarece autorizatiile nu avea avize si de la Directia de Cultura a municipiului Bucuresti.
17) Pe 10 ianuarie 2011 Comisia Zonala a Monumentelor Istorice propune emiterea avizelor de desfiintare pentru Hotel Marna, Casa Radulescu si alte 9 cladiri de pe str. Berzei.
18) In zilele 11-17 ianuarie 2011 Directia de Cultura Bucuresti emite avizele de desfiintare pentru Hotel Marna, Casa Radulescu si alte 14 cladiri pe str. Berzei.
19) Pe 13-15 ianuarie 2011 se demoleaza integral Hotel Marna si Casa Radulescu.
20) Pe 19 ianuarie 2011 Tribunalul suspenda autorizatia de desfiintare la imobilul din str. Cobalcescu 60, dar demolarea continua.
21) Pe 26 iunie 2011, in stilul initiat de rechinii imobiliari, Primaria Capitalei a pus la pamant doua cladiri monument istoric de pe strada Berzei, la numerele 81 si 89. ONG-urile sustin ca demolarea s-a facut ilegal, deoarece Planul Urbanistic Zonal in baza caruia se face drumul a fost anulat de Tribunalul Bucuresti si de Tribunalul de la Cluj. Primaria Capitalei spune ca cele doua case au fost „demontate”.
Procese pierdute de Primaria Capitalei
Curtea de Apel din Cluj a anulat la sfarsitul lunii octombrie 2013, Hotararea prin care Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat in 2006 proiectul Diametralei Buzesti-Berzei-Uranus si autorizatia data de municipalitate in 2009 pentru doua segmente din drum: Calea Victoriei-Occidentului si Calea Plevnei -Dinicu Golescu, potrivit asociatiei Salvati Bucurestiul. In baza hotararii de Consiliu General din 2006 au fost demolate 90 de case, printre care si cladiri monument istoric si au fost expropriate circa 1000 de persoane. Acum, hotararea instantei de la Cluj nu mai are efect, in sensul stoparii lucrarilor, respectivele segmente din diametrala fiind terminate in urma cu cativa ani, dar poate ajuta la reconstruirea cladirilor demolate ilegal.
Istoric procese
– Curtea de Apel Bucuresti a suspendat pe 16 iunie Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti (HCGMB 262/2006) prin care Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus a fost declarata de utilitate publica. Decizia de suspendare a fost data pana la judecarea procesului in care se cerea anularea acestui act administrativ. Decizia este definitiva si irevocabila. Actiunea a fost depusa de Asociatia Salvati Bucurestiul la Tribunalul Bucuresti pe 29 octombrie 2010.
– pe 21.12.2010 Tribunalul Bucuresti a suspendat in dosarul 60056/3/2010 autorizatiile de desfiintare pentru Hotel Marna si Casa Radulescu; Primaria a emis ulterior autorizatii cu acelasi continut.
– pe 19.01.2011 Tribunalul Bucuresti a suspendat in dosarul 62706/3/2010 autorizatia de desfiintare pentru imobilul din str. Cobalcescu nr. 60; Primaria a continuat demolarea.
– pe 12.04.2011 Tribunalul Bucuresti a anulat in dosarul 52450/3/2010 Planul Urbanistic Zonal Buzesti-Berzei;
– pe 26.04.2011 Tribunalul Cluj a suspendat in dosarul 958/117/2011 Planul Urbanistic Zonal Buzesti-Berzei si o autorizatie de construire pentru acest proiect.