Sari direct la conținut

Ipocrizia lui Chris Martin pe muzică de Babasha. Sau ce se întâmplă când servești un strop de manele în ciorbă

HotNews.ro
Babasha, invitat pe scenă de Chris Martin / Sursă: HotNews / Adelina Mărăcine
Babasha, invitat pe scenă de Chris Martin / Sursă: HotNews / Adelina Mărăcine

Nici nu a terminat de țipat Clotilde Armand că s-au furat alegerile, că s-a și scindat bula online pe o problemă de reală greutate. Unii plâng de mila răului popor român, că huiduie manelele la concertul Coldplay. Eu aș spune să aplicați ceea ce predicați: fiți toleranți, mai lăsați-i și pe ceilalți să se exprime liber. Fiți voi Coldplay-ul pe care doriți să îl vedeți în lume.

Aș fi vrut să vorbim despre ce am înțeles din această primă rundă de alegeri, pentru că totuși România are probleme mai grave decât ipocrizia eruptă pe dihotomia manele-Coldplay. Totuși, nu vreau să fiu eu însumi ipocrit: mă enervează mai rău acest scandal despre nimic, decât dezastrul USR la alegeri, unde alte surprize chiar nu au fost. Nici măcar că AUR nu a scos peste 20%, cât ne temeam cei care nu apreciază naționalismul extremist.

Dar ce s-a întâmplat? A (încercat) să se tânguie a manele tânărul star de social media Babasha, urcat de Coldplay pe scenă, la București. Și uite ce a ieșit, i-au huiduit românii pe stadion.

De ce întinați actul artistic, de ce sunteți rasiști și intoleranți, de ce sunteți neoameni, măi românilor?, au sărit din bascheți mai mulți oameni pe care îi respect în „bula” mea, jurnaliști sau nu.

Pornesc cinstit de la faptul că pentru mine Coldplay e pe același palier cu Taylor Swift: am auzit de dânșii, dar nu cunosc, nu mă coafează absolut deloc. Tot cinstit vă recunosc că pot aprecia și mă pot distra cu o manea cinstită, din aceea mai old school (nu, n-am auzit până ieri de Babasha), în cadrul și cu oamenii potriviți.

Deci, nu mă suspectați că-s amorezat de Coldplay, dar nici anti-manele. Mă deranjează însă maneliștii care le pun să bubuie în cele mai nepotrivite contexte și în dispreț față de ceilalți conviețuitori.

Cam asta le-a ieșit la primul concert de la București și celor de la Coldplay, nemaneliști fiind, săracii. Și-au zis că vor comite un act artistic și open-minded, dând șansa la celebritate unui artist local – revenim imediat și la această mare ipocrizie.

„Pe banii mei și pe muzica mea”, ca să-l parafrazez pe Smiley, cred totuși că oricine are dreptul să își exprime o reacție sinceră. Nu violentă, nu agresivă. Dar, multor oameni care au venit să asculte Coldplay nu le-a plăcut că trebuie să asiste la ceva ce nu le place. Ceva străin de muzica lor. Și s-au exprimat huiduind ca pe stadion, unde se și aflau, de altfel. Nu erau la Ateneu.

Și eu cred că trebuie să fim mai toleranți. Suntem atât de diferiți unii de alții, cu preferințe, obiceiuri și înfățișări atât de discrepante, și totuși trebuie să trăim împreună, de preferat în liniște și pace.

Un strop de manele în ciorbă

Totuși, nu despre rasism și intoleranță a fost vorba la pățania de la concertul Coldplay. Nu a fost vorba nici măcar despre Babasha, căruia i-au plâns unii de milă. A fost vorba de dezamăgirea unor fani care au venit să-și asculte preferații, iar ei le-au scăpat un strop de manele în ciorbă. E ok să nu îți placă, mai ales când ai venit să deguști altceva.

Dacă te-ai fi dus la Hanul Drumețului și te-ai fi răstit la acordeonist, problema era la tine, nu la manele. E vorba de o inadecvare care agresează și de respect față de public.

Apoi, a fost vorba despre un moment de marketing eșuat, care s-a transformat ca prin minune în a doua seară de concert, când magia le-a reușit: după palma primită peste ceafă cu Babasha, marketingul Coldplay și-o fi zis – băi, cu ce mergem la sigur? Dacă aud de Colectiv, nu doar că nu-i nimeni nebun să huiduie, dar îi ia cu lacrimă.

Deci, ca prin minune, unul dintre tinerii aleși de Chris Martin din mulțime să cânte a fost „Panduțu”, supraviețuitor al tragediei din Colectiv, iar dedicația nu a mai sunat a manea, ci a fost închinată tinerilor care au pierit acolo. Huidui-o pe-asta, București! Dramă legitimă, s-a aplaudat în draci.

La final, l-au scos iar din joben pe Babasha, care s-a ridicat din huiduielile primei seri, în aplauzele publicului din a doua seară, umectat cum trebuie de momentul Colectiv, dar și de scandalul care a ținut agenda zilei precedente.

„Read the room” e o sintagmă în engleza pe care o vorbește și Coldplay. Nu fi superficial, nu le da cu mucii în fasole oamenilor, doar pentru că ai aterizat ieri în Centrul Vechi din București, ai auzit un băiat tânăr, în trending pe YouTube, și ai zis – ăștia-s românii, tati!

Și acum, ajungem și la a doua mare ipocrizie. Ce mare act artistic a comis Coldplay urcându-l pe Babasha pe scenă? Se sucesc tăticii manelelor vechi și noi, alde Florin Salam și Tzancă Uraganu, de ciudă că și ei au fost „number one” pe YouTube. Ce să mai zic de lăutari romi autentici, gen Caliu, care scot artă din muzica tradițională de taraf?

O gogoașă de marketing

Totuși, cât de artist ești, dacă îți agăți așa publicul local? Sau ești cumva doar mercantil și superficial și ai căzut de partea greșită a unui pariu de marketing, cum arată unii?

Mai degrabă, asta s-a dovedit la concertul din a doua seară. Marele act artistic a fost doar o gogoașă de marketing, un tertip cât se poate de comercial, dar care a fost împachetat greșit în prima seară și le-a explodat în față.

Dacă veneau acum câteva luni la București, Coldplay ar fi cântat poate cu Erika Isac și toată lumea ar fi fost fericită. Sau am fi vorbit azi de discriminare de gen, în loc de rasism, dacă fanii muzicii călduțe a Coldplay disprețuiau și trap-ul feminist, nu doar manelele.

Artiștii trăiesc pentru ei, dar și pentru public. De aceea, reacțiile sunt importante. Iar Coldplay nu sunt niște obscuri artiști neînțeleși, apreciați de vreo nișă ciudată. Ca și maneliștii, ei cântă pentru mase, doar că au publicuri diferite. Dacă vrei să le amesteci, fă-o cu cap, ca a doua seară, sau asumă-ți riscul unui eșec legendar, ca în prima.

Dacă, într-adevăr, doreau să comită un act artistic anti-rasism și pro-toleranță, nu doar să-și agațe pe post de breloc un cântăreț local care rupe la tinerii români pe YouTube, ar fi putut găsi metode mai autentice. Le-a reușit abia la a doua încercare. În rest, să fie-n bafta lui Babasha, că el n-are nicio vină!

Andrei Luca Popescu este redactor-șef adjunct la Panorama.ro și autorul newsletterului săptămânal „Panorama cu ALP”, la care vă puteți abona aici.

INTERVIURILE HotNews.ro